شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شركتها و بنگاههايي كه در انديشه گسترش بازارهاي بينالمللي براي محصول يا خدمات خود هستند بايد ابتدا در مورد ورود به بازار صادرات به قطعيت رسيده و سپس در مورد انتخاب مقصد و روشهاي صادراتي جمعبندي كنند.
به گزارش شارا از روابط عمومي دفتر تهران شركت اوكي، كم رنگ شدن مرزهاي تجارت در جهان امروز ،علاوه برگسترش ارتباطات ميان ملتها، توجه به موضوع صادرات را براي همه شركتها و بنگاههاي اقتصادي به ضرورتي گريزناپذير تبديل كرده است. اين پديده، درك مفهوم بازاريابي صادرات را براي همه فعالان اقتصادي كه در انديشه رشد بنگاههاي خود هستند، واجد اهميت ميكند.
شركتها و بنگاههايي كه در انديشه گسترش بازارهاي بينالمللي براي محصول يا خدمات خود هستند بايد ابتدا در مورد ورود به بازار صادرات به قطعيت برسند و سپس در مورد انتخاب مقاصد صادراتي و روشهاي انجام صادرات به مقاصد تعيين شده، جمعبندي لازم را به عمل آورند.
بازاريابي صادرات در حقيقت مترادف با اجراي دقيق فرآيند تدوين شده در قالب يك استراتژي بازاريابي با هدف كسب موفقيت در بازارهاي بينالمللي است.
سوالي كه مطرح ميشود اين است كه برنامه اجرايي براي پيادهسازي استراتژي بازاريابي چيست؟ اين برنامه دربرگيرنده مجموعهاي از اقدامات در حوزه بازاريابي صادرات است كه اجراي گام به گام و دقيق آنها منجر به كسب موفقيت در آن حوزه ميشود.
مي توان اين اقدامات را در پنج گام كلي بيان كرد. اجراي دقيق اين مراحل منجر به افزايش سود و رشد بازار فروش محصولات يا خدمات شركت در بازارهاي بينالمللي هدف شود.
گام نخست: شناسايي بازار هدف
گام دوم: تدوين استراتژيهاي بازاريابي صادرات
گام سوم: آمادهسازي ابزارهاي ارتباطات بازاريابي
گام چهارم: ترويج
گام پنجم: ايجاد درخواست
اين مراحل پنج گانه با يكديگر مرتبط بوده و در صورتي منجر به نتيجه مطلوب ميشود كه هر يك به درستي انجام گيرد.
بازاريابي صادرات فرآيندي پيوسته و دائمي است كه با در نظر گرفتن الزامات زماني و شرايط كلي حاكم بر بازار و اقتصاد در عرصه بينالمللي ميتوان مراحل گوناگون آن را مورد بازنگري قرار داد.