شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نفت و تراكتوسازي به روابط عمومي ها باختند
دوشنبه، 28 اردیبهشت 1394 - 17:40 کد خبر:16842
مسائل مربوط به ورزشگاه يادگار امام تبريز در روزهاي اخير دركنار خوراك خبري خوبي كه براي رسانه هاي جمعي ساخت، افكار عمومي را نيز با سوالات و ابهامات بزرگي روبه رو كرد. همين دو مقوله كافي بود تا صدا و سيما هم با برگزاري نشست‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني و مطبوعات هم با انتشار تيترهاي جنجالي به واكاوي موضوع و علل وقوع آن بپردازند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مسائل مربوط به ورزشگاه يادگار امام تبريز در روزهاي اخير دركنار خوراك خبري خوبي كه براي رسانه هاي جمعي ساخت، افكار عمومي را نيز با سوالات و ابهامات بزرگي روبه رو كرد. همين دو مقوله كافي بود تا صدا و سيما هم با برگزاري نشست‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني و مطبوعات هم با انتشار تيترهاي جنجالي به واكاوي موضوع و علل وقوع آن بپردازند. مسئله از نظر درجه اهميت به حدي رسيد كه حتي رئيس دولت نيز شخصا دستور رسيدگي به موضوع را صادر كرد. اما سوال اساسي اينجاست كه درميان همه علت هاي ذكر شده براي چنين رويدادي مهمترين انگشت اتهام به سوي كساني است كه در هر دو باشگاه از يك طرف و در دستگاه ورزش استان از طرف ديگر وظيفه خطير و پر اهميت «اطلاع رساني» را به دوش مي كشيده اند.


بررسي رخدادهاي منتج شده به حاشيه هاي پديد آمده در بازي فينال گونه تراكتور-نفت چنين نشان مي دهد كه حلقه مفقوده اين پديده شگفت انگيز را بايد در عملكرد روابط عمومي باشگاه‌ها و اداره كل ورزش و جوانان استان جستجو كرد؛ آنجا كه وظيفه يك روابط عمومي توانمند و موثر در رويدادها، اطلاع رساني دقيق، صحيح و به موقع با استفاده از ابزارهاي مناسب است اما روابط عمومي ها به جاي مراجعه به اخبار موثق، خبرهاي بي اساس را مايه‌ي اطلاع رساني خود به كادر فني مي كنند و حتي پا را فراتر نهاده و از تريبون ورزشگاه طرفداران پرشور را براي يك جشن قهرماني خوب دعوت به آرامش مي كنند!


با نگاهي به رويداد اخير مي توان چنين برداشت كرد كه مسئولان روابط عمومي باشگاه ها و اداره ورزش استان نه تنها به وظايف‌شان به خوبي عمل نكرده اند بلكه خود حلقه شكل گيري بسياري از وقايع پس از اعمال خود هستند.


روابط عمومي و مدير رسانه اي باشگاه تراكتور سازي به جاي انجام وظيفه، به حواشي موضوع پرداخته و خود از اخراجيهاي بازي از روي نيمكت لقب مي گيرد و حاشيه ساز مي شود و دقيقا جاي خالي او در مسائل به وضوح قابل لمس است و به جاي مديريت بحران به شكل گيري بحران كمك مي كند. رئيس روابط عمومي اداره كل ورزش و جوانان استان به جاي دريافت اطلاعات صحيح و انعكاس آن به مسئولين باشگاه و نيمكت تيم تبريزي، خود آتش بيار معركه شده و نتيجه بازي شهر اصفهان را به اشتباه و به استناد منابع ناموثق نتيجه واقعي تصور كرده و با اتكا به اين نتيجه ناموثق پشت ميكروفن ورزشگاه پر از تماشاگر همچون ديگ جوشان رفته و شخصا تماشاگران را به برگزاري مراسم اهداي جوايز دعوت مي كند و تماشاگران را بر همين استناد تحريك و كادر فني تيم را به اشتباه مي اندازد تا جايي كه تيم از يك دقيقه فرصت باقيمانده براي جبران نتيجه صرف نظر مي كند؛ حال اين كه واقعيت و نتيجه چيز ديگري است. بر همين اساس مي توان نتيجه گرفت كه اگر اين «ارتباط گران» به خوبي به وظايف خود عمل مي كردند شايد امروز مردم داغدار تبريز به جاي آه و حسرت از دست رفتن جام، آن را در آغوش مي كشيدند و مردم آذربايجان يك نشان ديگر به افتخارات خود مي افزودند. البته در اين رهگذر نكاتي نيز درخصوص نحوه مديريت بازي از سوي داور وجود دارد كه بايد اظهار نظر پيرامون آن را به اهل فن سپرد.


اما درد آور تر از اين وقايع تاسف بار كه ارتباط‌گران ضعيف به شكلي ناخواسته آن را سامان دادند، شادي هاي كوتاهي بود كه در دقايق پاياني بازيكنان و تماشاگران به آن پرداختند و اين شادي‌هاي كوتاه براي دقايقي خوراك لازم براي سودجويان حاضر در شبكه هاي اجتماعي را فراهم كرد.


گذشته از همه اينها چنين مي توان نتيجه گرفت كه درست مانند زماني كه يك تاكتيك و استراتژي خوب و به هنگام از سوي متوليان ارتباطات و روابط عمومي مي تواند نجات بخش باشد، يك اشتباه كوچك در زماني حساس مي تواند جمع بي شماري از مردم را در غمي فرو ببرد. اين قدرت روابط عمومي است كه مانند تيغ دو دم عمل مي كند؛ حركت درست آن شادي آفرين و اشتباه آن جبران ناپذير است.