شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي ‏ها در اقتصاد مقاومتي
سه شنبه، 15 اردیبهشت 1394 - 21:40 کد خبر:16564
آنچه كه مهم است و همه ما خصوصاً اعضاي مجموعه روابط عمومي‏ ها بايد به آن توجه و عنايت ويژه ‏اي داشته باشيم، درك و فهم اين نكته است كه «اقتصاد مقاومتي» را بايد به عنوان يك واقعيت ديد و در خصوص آن برنامه ‏ريزي كرد و آن را به يك دوره خاص زماني و يا يك گروه خاص محدود نكرده و براي دست‏يابي به اهداف بلندي كه در سايه اقتصاد مقاومتي ترسيم شده، فكر كرد، برنامه ‏ريزي نمود و براي اجراي آن آستين همت را بالا زد

مقدمه

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه جمهوري اسلامي در حوزه ‏هاي اقتصادي خود با مسائل يا مفاهيمي مواجه است كه به هيچ عنوان تاكنون چه در عرصه نظر و در كتاب ‏هاي درسي و چه در عرصه عمل و تجارب بشري مشابه و ما به ازاي واقعي نداشته است. بنابراين خود اتقلاب اسلامي مكل�'ف به نوآوري و ابتكار و نظريه ‏پردازي و الگوسازي در اين عرصه‏ هاي جديد اقتصادي است. هر كشوري كه علم استكبارستيزي را برپا كند نيازمند چنين الگوهايي است. يكي از اين مفاهيم، «اقتصاد مقاومتي» است.

در چند سال اخير و با شدت يافتن تحريم‏ هاي يك جانبه و غيرانساني غرب عليه جمهوري اسلامي ايران با هدف متوقف كردن برنامه‏ هاي صلح ‏‏آميز هسته ‏اي ايران، واژه جديد «اقتصاد مقاومتي» به ادبيات اقتصادي كشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد كشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

اين واژه اولين بار در ديدار كارآفرينان با مقام معظم رهبري در شهريور سال 1389 مطرح گرديد. در همين ديدار، رهبر معظم انقلاب، «اقتصاد مقاومتي» را معنا و مفهومي از كارآفريني معرفي و براي نياز اساسي كشور به كارآفريني نيز دو دليل«فشار اقتصادي دشمنان» و «آمادگي كشور براي جهش» را معرفي نمودند. براي مفهوم اقتصاد مقاومتي در همين مدت زمان كم، تعاريف متفاوتي ارائه شده كه هركدام از جنبه ‏اي به اين موضوع نگاه كرده ‏اند. در اين ميان رهبر فرزانه انقلاب خود تعريفي جامع از اقتصاد‏مقاومتي ارايه كرده‏اند. ايشان در ديدار با دانشجويان فرمودند:

«اقتصاد مقاومتي يعني آن اقتصادي كه در شرايط فشار، در شرايط تحريم، در شرايط دشمني‏ ها و خصومت‏ هاي شديد مي ‏تواند تعيين كننده رشد و شكوفايي كشور باشد.» براساس نظرات كارشناسان و متخصصان امر، اقتصاد مقاومتي را مي‏توان چهارگونه تعريف نمود و چهار الگو از آن يا تركيبي از همه آنها را در كشور به عنوان پروژه ‏هايي ملي پيگيري كرد:

اقتصاد موازي

تعريف اول از اقتصاد مقاومتي به مثابه «اقتصاد موازي» است؛ يعني همان‏طور كه انقلاب اسلامي با توجه به نياز خود به نهادهايي با روحيه و عملكرد انقلابي، اقدام به تأسيس نهادهايي مانند كميته‏ امداد، جهاد سازندگي، سپاه پاسداران و بنياد مسكن نمود، امروز نيز بايستي براي تأمين اهداف انقلاب، اين پروژه را ادامه داده و تكميل كند؛ چرا كه انقلاب اسلامي به اقتصاد مقاومتي و به نهادسازي‏ هاي مقاومتي در اقتصاد نياز دارد.

اقتصاد ترميمي

تعريف دوم از اقتصاد مقاومتي عبارت از اقتصادي است كه در پي «مقاوم‏سازي»، «آسيب‏زدايي»، «خلل‏گيري» و «ترميم» ساختارها و نهادهاي فرسوده و ناكارآمد موجود اقتصادي است. يعني اگر در رويكرد قبلي مي‏گفتيم كه فلان نهاد نمي‏تواند انتظارات ما را برآورده كند، در رويكرد جديد به دنبال آن هستيم كه با بازتعريف سياست‏هاي نهادهاي موجود، كاري كنيم كه انتظارات ما را برآورده سازند. مثلاً در اين تعريف، ما از بانك مركزي يا وزارت بازرگاني مي‏خواهيم كه كانون‏هاي ضعف و بحران را در نظام اقتصادي كشور شناسايي كرده و خود را بر اساس شرايط جديد اقتصادي، تحريم‏ها يا نيازهاي انقلاب اسلامي باز تعريف نمايند و در نتيجه عملكردي جهادي ارايه دهند.

اقتصاد دفاعي

تعريف سوم از اقتصاد مقاومتي، متوجه «هجمه ‏شناسي»، «آفندشناسي» و «پدافندشناسي» ما در برابر آن هجمه است. يعني ما بايد ابتدا بررسي كنيم كه مخالفان ما حمله به اقتصاد ايران و اخلال در آن را چگونه و با چه ابزارهايي صورت مي ‏دهند. بنابراين وقتي به اقتصاد مقاومتي دست يافته ‏ايم كه ابزارها و شيوه ‏هاي هجمه ‏ي دشمن را پيشاپيش شناخته باشيم و بر اساس آنها استراتژي مقاومت خود را عليه آنان تدوين و اجرا كنيم. بديهي است تا آفند دشمن شناخته نشود، مقاومت متناسب با آن نيز طراحي و اجرا نخواهد شد. (در اين بخش روابط عمومي‏ ها و نهادهاي فرهنگي مي‏ توانند نقش بارز و برجسته ‏اي داشته باشند كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت).

اقتصاد الگو

چهارمين تعريف نيز اين است كه اساساً اقتصاد مقاومتي يك رويكرد كوتاه مدت سلبي و اقدامي صرفاً پدافندي يا كوتاه ‏مدت مي ‏دانستند، اين رويكرد چشم ‏اندازي كلان به اقتصاد جمهوري اسلامي ايران دارد و يك اقدام بلندمدت را شامل مي‏ شود. اين تعريف هم به نظر مي ‏رسد دور از ديدگاه ‏هاي رهبر معظم انقلاب نيست، رويكردي ايجابي و دورانديشانه دارد. دراين رويكرد، ما در پي «اقتصاد ايده ‏آلي» هستيم كه هم اسلامي باشد و هم ما را به جايگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادي كه براي جهان اسلام الهام بخش و كارآمد بوده و زمينه‏ ساز تشكيل «تمدن بزرگ اسلامي» باشد. بدين معنا اساساً در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، يكي از مؤلفه ‏هاي مهم الگو مي ‏بايد متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. دراين مقوله است كه اقتصاد مقاومتي مشتمل بر اقتصاد كارآفريني و ريسك ‏پذيري و نوآوري مي‏ شود.

البته همه اين چهار تعريف از اقتصاد مقاومتي به نوعي با هم رابطه «عموم و خصوص من وجه» دارند، منتها برخي كوتاه ‏مدت و برخي بلندمدت هستند و البته تركيبي از استراتژي‏ هاي مطلوب را نيز برايمان به تصوير مي ‏كشند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مسوولان و كارگزاران نظام كه در سوم مرداد 91 برگزار شد در زمينه اقتصاد مقاومتي فرمودند:

ما چند سال پيش «اقتصاد مقاومتي» را مطرح كرديم. همه كساني ك ناظر مسائل گوناگون بودند، مي ‏توانستند حدس بزنند كه هدف دشمن، فشار اقتصادي بر كشور است. معلوم بود و طراحي‏ ها نشان مي ‏داد كه اينها مي ‏خواهند بر روي اقتصاد كشور متمركز شوند. اقتصاد كشور ما براي آنها نقطه مهمي است. هدف دشمن اين بود كه بر روي اقتصاد متمركز شود، به رشد ملي لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملي دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشكل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامي جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادي دشمن اين است، و اين محسوس بود؛ اين را انسان مي ‏توانست مشاهده كند.

 

مسئله اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتي مهم است. البته اقتصاد مقاومتي الزاماتي دارد. مردمي كردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتي است. اين سياست‏ هاي اصل 44 كه اعلام شد، مي ‏تواند يك تحول به وجود بياورد؛ و اين كار بايد انجام بگيرد. البته كارهايي انجام گرفته و تلاش ‏هاي بيشتري بايد بشود. بخش خصوصي را بايد توانمند كرد؛ هم به فعاليت اقتصادي تشويق بشوند، هم سيستم بانكي كشور، دستگاه ‏هاي دولتي كشور و دستگاه‏ هايي كه مي‏ توانند كمك كنند – مثل قوه‏ مقننه و قوه قضائيه كمك كنند كه مردم وارد ميدان اقتصاد شوند. كاهش وابستگي به نفت يكي ديگر از الزامات اقتصاد مقاومتي است. اين وابستگي، ميراث شوم صد ساله ماست. ما اگر بتوانيم از همين فرصت كه امروز وجود دارد، استفاده كنيم و تلاش كنيم نفت را با فعاليت‏ هاي اقتصادي درآمدزاي ديگر جايگزين كنيم، بزرگترين حركت مهم را در زمينه اقتصاد انجام داده ‏ايم. امروز صنايع دانش بنيان از جمله كارهايي است كه مي ‏تواند اين خلأ را تا ميزان زيادي پر كند. ظرفيت‏ هاي گوناگوني در كشور وجود دارد كه مي ‏تواند اين خلأ را پر كند.

 

همت را براين بگماريم؛ برويم به سمت اين كه هر چه ممكن است، وابستگي خودمان را كم كنيم.

مسأله مديريت مصرف، يكي از اركان اقتصاد مقاومتي است؛ يعني مصرف متعادل و پرهيز از اسراف و تنذير. هم دستگاه‏ هاي دولتي، هم دستگاه ‏هاي غيردولتي، هم آحاد مردم و خانواده‏ ها بايد به اين مسئله توجه كنند؛ كه اين واقعا جهاد است. امروز پرهيز از اسراف و ملاحظه تعادل در مصرف، بلاشك در مقابل دشمن يك حركت جهادي است؛ انسان مي ‏تواند ادعا كند كه اين اجرا جهاد في‏سبيل‏الله را دارد.

 

يك بُعد ديگر اين مسأله تعادل در مصرف و مديريت مصرف اين است كه ما از توليد داخلي استفاده كنيم؛ اين را همه دستگاه‏ هاي دولتي توجه داشته باشند- دستگاه‏ حاكميتي، مربوط به قواي سه ‏گانه – سعي كنند هيچ توليد غير ايراني را مصرف نكنند؛ همت را بر اين بگمارند. آحاد مردم هم مصرف توليد داخلي را بر مصرف كالاهائي با مارك‏ هاي معروف خارجي كه بعضي فقط براي نام و نشان، براي پُز دادن ، براي خودنمائي كردن در زمينه‏ هاي مختلف دنبال مارك ‏هاي خارجي مي ‏روند ترجيح بدهند. خود مردم راه مصرف كالاهاي خارجي را ببندند.

 

معظم‏ له همچنين در ديدار جمعي از پژوهشگران و مسئولات شركت‏ هاي دانش ‏بنيان در هشتم مرداد 91 فرمود:

اين كه ما عرض كرديم «اقتصاد مقاومتي»، اين يك شعار نيست؛ اين يك واقعيت است. كشور دارد پيشرفت مي ‏كند. ما افق‏ هاي بسيار بلند و نويد‏بخشي را در مقابل خودمان مشاهده ‏مي ‏كنيم. خب، بديهي است كه حركت به سمت اين افق‏ ها، معارض ها و معارضه هايي هم دارد. بعضي از اين معارضه‏ ها انگيزه ‏هاي اقتصادي دارد، بعضي انگيزه‏ هاي سياسي دارد؛ بعضي منطق ه‏اي است، بعضي بين‏ المللي است. اين معارضه‏ ها در مواردي هم منتهي مي‏ شود به همين فشارهاي گوناگوني كه مشاهده مي ‏كنيد؛ فشارهاي سياسي، تحريم ، غير تحريم، فشارهاي تبليغاتي – اينها هست- ليكن در لابه ‏لاي اين مشكلات، در وسط اين خارها، گام‏ هاي استوار و همت‏ ها و تصميم ‏هائي هم وجود دارد كه بناست از وسط اين خارها عبور كند و خودش را به آن نقطه مورد نظر برساند؛ وضع كشور الان اينجوري است.

 

خب، ما بايد هر كدام نقش خودمان را بشناسيم و آن را ايفاء كنيم. يكي از بخش ‏هاي ما، اقتصاد است و خاصيت اقتصاد در يك چنين شرايطي، اقتصاد مقاومتي است؛ يعني اقتصادي كه همراه باشد با مقاومت در مقابل كارشكني دشمن، خبائت دشمن؛ دشمناني كه ما داريم.

 

مقام معظم رهبري در خصوص مديريت مصرف در ديداري كه با دانشجويان در شانزدهم مرداد 91 داشتند ابعاد تازه‏اي ازنقش‏ صرفه‏ جويي و مصرف صحيح و استفاده از توليدات داخلي را ارايه و فرمودند:

يك مسئله هم در اقتصاد مقاومتي، مديريت مصرف است. مصرف هم بايد مديريت شود. اين قضيه اسراف و زياده‏ روي ، قضيه مهمي در كشور است. خب، حالا چگونه بايد جلوي اسراف را گرفت؟ فرهنگ‏ سازي هم لازم است، اقدام عملي هم لازم است. فرهنگ‏ ساز ي‏اش بيشتر به عهده رسانه ‏هاست. واقعا در اين زمينه، هم صدا و سيما در حوزه اول و بيش از همه مسئوليت دارد، هم دستگاه ‏هاي ديگر مسئوليت دارند. بايد فرهنگ‏ سازي كنيد. ما يك ملت مسلمان علاقه‏ مند به مفاهيم اسلامي هستيم، اينقدر در اسلام اسراف منع شده، و ما متأسفانه در زندگي‏ مان اهل اسرافيم! بخش عملياتي‏ اش هم به نظر من از خود دولت بايد آغاز شود. در گزارش‏ هاي شماها من خواندم، حالا هم بعضي از دوستان اظهار كردند كه دولت درصدد صرفه جوئي است و مي ‏خواهد صرفه‏ جوئي كند؛ بسيار خوب، اين لازم است؛ اين را جدي بگيريد.

 

دولت خودش يك مصرف كننده بسيار بزرگي است. شما از بنزين بگيريد تا وسائل گوناگون، يك مصرف كننده بزرگ، دولت است. حقيقتاً در كار مصرف، صرفه ‏جويي كنيد. صرفه‏ جوئي، چيز بسيار لازم و مهمي است.

 

به مصرف توليدات داخلي هم اهميت بدهيد. در دستگاه شما، در وزارت خانه شما، اگر كار جديدي انجام مي ‏گيرد، اگر چيز جديدي خريده مي ‏شود، اگر همين اقلام روزمره‏اي كه مورد نياز وزارتخانه است، تهيه مي‏ شود، سعي كنيد همه‏ اش از داخل باشد؛ اصرار بر اين داشته باشيد؛ خود اين، يك قدم خيلي بزرگي مي ‏شود. اصلاً ممنوع كنيد و بگوئيد هيچ‏كس حق ندارد كه در اين وزارتخانه جنس خارجي مصرف كند. به نظر من اينها مي‏ تواند كمك كند.

 

سياست‏ هاي كلي اقتصاد مقاومتي

 رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سياست‏ هاي كلي «اقتصاد مقاومتي» بر اساس بند يك اصل 110 قانون اساسي كه پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين شده است، تأكيد كردند:

پيروي از الگوي علمي و بومي برآمده از فرهنگ انقلابي و اسلامي، عامل شكست و عقب ‏نشيني دشمن در جنگ تحميلي اقتصادي عليه ملت ايران خواهد شد، همچنين اقتصاد مقاومتي خواهد توانست در بحران‏ هاي رو به افزايش جهاني، الگويي الهام بخش از نظام اقتصادي اسلام را عينيت بخشد و زمينه و فرصت مناسب را براي نقش ‏آفريني مردم و فعالان اقتصادي در تحقق حماسه اقتصادي فراهم كند.

 

در متن ابلاغيه رهبر معظم انقلاب به رؤساي قواي سه گانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آمد است:

ايران اسلامي با استعدادهاي سرشار معنوي و مادي و ذخائر و منابع غني و متنوع و زيرساخت‏ هاي گسترده و مهم‏تر از همه، برخورداري از نيروي انساني متعهد و كارآمد و داراي عزم راسخ براي پيشرفت، اگر از الگوي اقتصادي بومي و علمي برآمده از فرهنگ انقلابي و اسلامي كه همان اقتصاد مقاومتي است، پيروي كند نه تنها بر همه مشكلات اقتصادي فائق مي ‏آيد و دشمن را كه با تحميل يك جنگ اقتصادي تمام عيار در برابر اين ملت بزرگ صف‏آرايي كرده، به شكست و عقب ‏نشيني وا مي ‏دارد، بلكه خواهد توانست در جهاني كه مخاطرات ناشي از تحولات خارج از اختيار، مانند بحران‏ هاي مالي، اقتصادي، سياسي و... در آن رو به افزايش است، با حفظ دستاوردهاي كشور در زمينه‏ هاي مختلف و تداوم پيشرفت و تحقق آرمان‏ ها و اصول قانون اساسي و سند چشم ‏انداز بيست ساله، اقتصاد متكي به دانش و فناوري، عدالت بنيان، درون‏زا و برون‏گرا، پويا و پيشرو را محقق سازد و الگويي الهام ‏بخش از نظام اقتصادي اسلام را عينيت بخشد...

 

در سياست‏ هاي ابلاغي كه با هدف تأمين رشد پويا و بهبود شاخص ‏هاي مقاومت اقتصادي و دستيابي به اهداف سند چشم ‏انداز بيست‏ ساله، سياست‏ هاي كلي اقتصاد مقاومتي با رويكردي جهادي، انعطاف ‏پذير، فرصت ساز ، مولد، درون‏زا، پيشرو و برون‏گرا و در 24 بند اعلام شده، مواردي چون:

 

الف- تأمين شرايط و فعال‏ سازي كليه امكانات و منابع مالي و سرمايه‏ هاي انساني و علمي كشور به منظور توسعه كارآفريني و به حداكثر رساندن مشاركت آحاد جامعه در فعاليت ‏هاي اقتصادي با تسهيل و تشويق همكاري‏ هاي جمعي و تأكيد بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات كم‏ درآمد و متوسط .

ب- پيشتازي اقتصاد دانش بنيان، پياده‏ سازي و اجراي نقشه جامع علمي كشور و ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاء جايگاه جهاني كشور و افزايش سهم توليد و صادرات محصولات و خدمات دانش ‏بنيان و دستيابي به رتبه اول اقتصاد دانش ‏بنيان در منطقه.

ج- سهم ‏بري عادلانه عوامل در زنجيره توليد تا مصرف متناسب با نقش آنها در ايجاد ارزش، بويژه با افزايش سهم سرمايه انساني از طريق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقيت، كارآفريني و تجربه .

د- مديريت مصرف با تأكيد بر اجراي سياست‏ هاي كلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف كالاهاي داخلي همراه با برنامه ‏ريزي براي ارتقاء كيفيت و رقابت ‏پذيري در توليد.

ه – صرفه ‏جويي در هزينه‏ هاي عمومي كشور با تأكيد بر تحول اساسي در ساختارها، منطقي‏ سازي اندازه دولت و حذف دستگاه‏ هاي موازي و غيرضرور و هزينه‏ هاي زايد.

و- تقويت فرهنگ جهادي در ايجاد ارزش افزوده ، توليد ثروت، بهره‏ وري ، كارآفريني ، سرمايه‏ گذاري و اشتغال مولد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتي به اشخاص داراي خدمات برجسته در اين زمينه.

ز- تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و گفتمان سازي آن بويژه در محيط‏ هاي علمي، آموزشي و رسانه ‏اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي

در حوزه فعاليت روابط عمومي ‏ها بيشتر به چشم مي‏ خورد و همه دستگاه ‏هاي فرهنگي و روابط عمومي سازمان‏ ها و نهادها بايد با تدوين برنامه‏ ها و راهكارهاي اجرايي مناسب در جهت عمل به اين دستورات اقدامات لازم را انجام دهند. با نگاهي به اهم ديدگاه‏ ها و برنامه‏ هاي راهبردي رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتي و الزامات اجرايي آن خصوصاً مواردي كه مربوط به حوزه‏ هاي فرهنگي و روابط عمومي‏ ها مي ‏شود چون:

 


1. اصلاح الگوي مصرف، جلوگيري از اسراف،همت مضاعف و كار مضاعف، جهاد اقتصادي، توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني و جهاد اقتصادي حلقه‏ هايي براي ايجاد يك منظومه كامل در زمينه مسائل اقتصادي كشور است.
2. مسئله مديريت مصرف، به عنوان يكي از اركان اقتصاد مقاومتي و توصيه به مصرف متعادل و پرهيز از اسراف و تبذير، در دستگاه ‏هاي دولتي، غيردولتي، آحاد مردم و خانواده‏ ها.
3. جلوگيري از تصميم ‏هاي خلق ‏الساعه و تعيين مقررات و در مقابل تنظيم حركت بر اساس برنامه
4. استفاده حداكثري از زمان و منابع و امكانات.
 

مي‏توان نقش خود را شناخت، سمت و سوي حركت را مشخص كرد و در آن مسير گام برداشت.

 

برنامه ‏هاي روابط عمومي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان در خصوص اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي

با توجه به تأكيدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتي و ابلاغ سياست‏ هاي كلي آن و سياست‏ ها و جهت ‎‏گيري‏ هاي كشور و دولت در اين خصوص، روابط عمومي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان هم تصميم گرفت همپا و همراه با مردم كشورمان با اتخاذ برنامه‏ ها و روش ‏هاي مناسب، با صرفه‏ جويي در هزينه ‏ها، ضمن حفظ كيفيت خدمات ارايه شده، مسوولان را در اين عرصه جديد ياري رسانده و از آنجايي‏ كه از دانشگاهيان به عنوان، سرآمدان و رهبران فكري جامعه ياد مي‏ شود، بتوانيم با الگو دهي شايسته، فرهنگ‏ سازي مناسبي را براي عموم مردم فهيم كشورمان ارايه دهيم.

 

الف – تلويزيون ابتكاري شهري:

در عصري كه استفاده از ابزارهاي الكترونيك با توجه به اقتضائات دنياي مدرن، امري ضروري و گريزناپذير است، روابط عمومي سازمان‏ ها كه خود رهبر و پيشتاز استفاده از ابزارهاي نوين هستند مي ‏توانند نقشي اساسي و مؤثر داشته باشند.

روابط عمومي ‏ها و خصوصاً روابط عمومي دانشگاه‏ ها با توجه به فضاي پويا و با نشاط آنها به دليل حضور دانشجويان و اساتيد برجسته، خلاقيت و نوآوري، يكي از فاكتورهاي مهم و در خور توجه آنان محسوب مي ‏شود. به اين دليل در روابط عمومي ‏ها، هيچ‏گاه نبايد به گذشته بسنده كرد، بلكه بايد با استفاده از ابزارهاي نو و طراحي و انجام امور خلاقانه، خلاقيت و نوآوري را در مجموعه بوجود آورده، به كل سازمان تعميم داده و تحرك و نشاط سازماني را ايجاد كنند.

تلويزيون به دليل ويژگي منحصر به فردي كه در ارسال پيام‏ هاي تصويري دارد، يكي از پر مخاطب ‏ترين وسايل ارتباط جمعي به شمار مي ‏آيد. اين رسانه پيچيده و كارا علاوه بر پخش برنامه‏ ها، مسوليت تبليغات موسسه‏ هاي تجاري، اقتصادي و فرهنگي را نيز به عهده دارد.

عكس

استفاده از تلويزيون شهري ابتكاري روابط عمومي دانشگاه با هدف كاهش هزينه‏ ها

 

مزاياي اطلاع رساني و تبليغ در تلويزيون شهري:

 

1. امكان استفاده از سه عامل تأثيرگذار صدا، تصوير و حركت
2. برخورداري از جاذبه‏ هاي زياد براي مخاطبين
3. پوشش و دسترسي مكاني زياد
 

با توجه به مطالبي كه در خصوص اهميت و مزاياي تلويزيون شهري بيان شد، در روابط عمومي دانشگاه‏ علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان نيز لزوم استفاده و بهره ‏برداري از تلويزيون شهري به عنوان يكي از ابزارهاي نوين اطلاع رساني و تبليغات احساس شد.

اما با تحقيقات و استعلامات بعمل آمده از شركت ‏هاي فروش تجهزات و ابزارهاي سمعي و بصري و تابلوهاي الكترونيك، قيمت تلويزيون‏ هاي شهري با توجه به ابعاد، ويژگي‏ ها و قابليت‏ ها، از حدود 30 الي 100 ميليون تومان متغير بود كه حتي با توجه به تمامي محاسن ذكر شده، قيمت بالايي داشت و خريد آن براي روابط عمومي دانشگاه ميسر نبود.

 

اما از آنجايي كه اعتقاد داريم روابط عمومي ‏ها در دو امر «خلاقيت و نوآوري» و «پيش‏گامي در استفاده از ابزارهاي نوين» بايد سرآمد ديگران باشند، به فكر روش ‏هاي كم‏ هزينه ‏تري افتاديم كه در نهايت با استفاده از «يك دستگاه‏ ويدئو پرژكتور» كه معمولاً در هر دانشگاهي تعداد زيادي از آن‏ها يافت مي‏ شود و قيمتي حدود يك ميليون تومان دارد و ساخت يك سازه فلزي در ابعاد 6×4 متر و نصب پرده‏اي شفاف بر روي آن، تلويزيون شهري ابتكاري خود را ايجاد كرديم. در اين روش و با استفاده از ويدئو پرژكتور و مراجعه به منوي دستگاه و انتخاب گزينهEnter, install setting  و سپس انتخاب گزينه Entet, image flip  و انتخاب گزينه سوم H ، از پشت پرده شفاف، تصوير را پخش مي ‏كنيم بطوري كه مخاطبان از جلوي پرده، تصوير واقعي و بسيار شفافي را مشاهده مي‏كنند. كه مي‏ توانيم با اتصال يك دستگاه كامپيوتر، نوشته، اطلاعيه و پيام‏ هاي مختلف را از اين پرده و با تلويزيون شهري ابتكاري پخش نماييم.

 

مزاياي اختصاصي تلويزيون شهري ابتكاري دانشگاه:

الف- هزينه بسيار كم (حدود يك ميليون وپانصد هزار تومان) يعني چيزي حدود 40 برابر ارزانتر نسبت به تلويزيون ‏هاي شهري موجود در بازار.

ب – كيفيت تصوير بالا نسبت به موارد مشابه به همراه پخش صدا

 

معايب:

با توجه به اينكه در اين روش از سيستم و ويدئو پرژكتور استفاده مي‏ شود و اساس پخش مطلوب تصوير در ويدئو پرژكتور تاريكي هواست، اين سيستم در روز خصوصاً در محوطه‏ هاي باز (بيرون ساختمان‏ ها) خوب جواب نمي‏ دهد و فقط در ساعات تاريكي هوا (هنگام غروب خورشيد به بعد) در داخل محوطه دانشگاه‏، سردرب و ورودي دانشگاه، دور ميدان‏ ها، خوابگاه‏ هاي دانشجويي و... قابل استفاده است كه البته در اين زمان‏ ها هم مي ‏توان بهره‏ برداري خوبي از آن كرد. لازم به ذكر است كه در طول فصل پائيز و زمستان كه دانشجويان بيشتر در دانشگاه حضور دارند به دليل كوتاهي طول مدت روز، هوا زودتر تاريك شده و زمان زيادي را مي‏ توان از اين سيستم استفاده نمود.

در پايان آنچه كه اهميت دارد هزينه بسيار كم اجراي اين سيستم است كه در كنار معايب اندك آن قابل چشم ‏پوشي است و مي ‏تواند با پخش اطلاعات مناسب در قالب فيلم، كليپ، اطلاعيه و... در زمان‏ هاي مختلف، اطلاع رساني و تبليغات مورد نظر را بخوبي انجام داد.

 

ب- طرح شناسايي استعدادها و استفاده از ظرفيت ‏هاي فكري و اجرايي دانشجويان علاقمند به فعاليت‏ در روابط عمومي (كارگزاران افتخاري روابط عمومي):

به منظور شناسايي استعدادهاي ناب دانشجويي و فراهم كردن شرايط حضور دانشجويان پس از دوران فارغ ‏التحصيلي در بازار كار و از همه مهمتر رفع مشكل و معضل كمبود نيروي انساني متناسب در روابط عمومي ‏ها با هزينه ‏اي كم و اطلاع ‏يابي بي ‏واسطه از نظرات، پيشنهادات و انتقادات دانشجويان به عنوان مخاطبان اصلي دانشگاه‏ ها و پيش ‏بيني چالش ‏ها و بحران‏ ها در زمينه، «طرح فعالين دانشجويي روابط عمومي» به عنوان كارگزاران افتخاري و گروه دانشجويان داوطلب تهيه و به اجرا گذاشته شد كه نتايج مثبت آن در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان به وضوح قابل مشاهده است.

 

66

براي اينكه با توجه به فعاليت ‏هاي گسترده روابط عمومي بتوانيم دايره فعالين روابط عمومي را از چهار يا پنج كارشناس حوزه كارمندي بزرگتر كنيم، بايد به دنبال استفاده از ظرفيت‏ هاي مغفول مانده مجموعه خودمان بگرديم كه در دانشگاه‏ ها، نيروهاي دانشجويي علاقمند و داوطلب، به دلايل مختلف از بهترين گزينه‏ ها هستند.

از جمله دلايلي كه استفاده از دانشجويان را به عنوان بازوان روابط عمومي در قالب «طرح فعالين دانشجويي روابط عمومي» به مرحله اجرا رساند مي‏توان به موارد ذيل اشاره كرد:

 

  1. دانشجويان با توجه به تحصيل و حضور در محيط دانشگاه‏، اغلب دانشجويان، اساتيد و كارمندان را بخوبي شناخته و از روحيات، نيازها و توانمندي‏ هاي آنان با اطلاعند كه از اين شناخت و ارتباط در جهت بهبود ارتباط درون سازماني و همگرايي مثبت در بين آنان و مجموعه مديريت مي ‏توان بهره برد.

  2. شناخت نسبي معضلات و چالش ‏هاي سيستم

  3. حضور دائم در خوابگاه‏ها و جمع‏ هاي دانشجويي و ارتباط مستقيم با دانشجويان ديگر به عنوان مخاطبان اصلي دانشگاه و ارتباط نزديك و تنگاتنگ با آنان.

  4. انجام نظر سنجي و ارزيابي برنامه‏ هاي مختلف حوزه دانشجويي و كارمندي بصورت چهره‏ به‏ چهره با هدف اطلاع از نظرات و پيشنهادات آن‏ها و همچنين نفوذ بيشتر و مؤثرتر در مجموعه‏ هاي دانشجويي، كارمندي و هيات علمي

  5. رصد و بررسي انتظارات و انتقادات دانشجوياين و تلاش در جهت جلوگيري از بحران‏ ها و رويارويي با چالش ‏ها (در اين ميان نقش گوش دادن مؤثر و همدلي با مخاطب و ارايه نظرات به مديريت نقش اساسي دارد)

  6. داشتن روحيه جواني، تعهد همراه با عشق و علاقه و داشتن انگيزه براي آموختن مباحث جديد و شوق يادگيري و فعاليت‏ در محيط ‏هاي كاري و رسمي

  7. گستردگي در استفاده از دانشجويان از بُعد تعداد (با توجه به بدون هزينه بودن يا هزينه بسياركم) و گستردگي حوزه ‏اي، بطوري كه مي‏ توان دانشجويان را در قالب فعالين دانشكده ‏ها ، گروه ‏ها، خبرنگاران واحدها، امور اجرايي، عكاسي و فيلمبرداري و... تقسيم ‏بندي كرد و بكار گرفت.

عكس

آماده ‏‏سازي و تداركات برگزاري جشن فرزندان ممتاز توسط دانشجويان عضو روابط عمومي

آماده‏ سازي و تداركات برگزاري جشن فارغ ‏التحصيلي توسط دانشجويان عضو روابط عمومي

 

هدف ما از تشكيل تيم فعالين دانشجويي روابط عمومي چيست؟

 الف- توجه و عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص استفاده از نيروهاي جوان در كارها و مشاركت دادن آنان در امور و ايجاد روحيه نشاط و اميد و تقويت حس خودباوري در جواناني كه آينده ايران اسلامي در دستان آنهاست.

ب – توانمندسازي و ارتقاء جايگاه روابط عمومي ‏ها با استفاده از ظرفيت‏ هاي فكري و اجرايي دانشجويان مستعد، علاقمند و توانا

ج- پركردن اوقات فراغت دانشجويان و كمك به فرايند اجتماعي شدن و ارتقاي مهارت‏ هاي اجتماعي آنان و مهيا كردن قشر جوان دانشجو براي حضوري مؤثر پس از دوران فارغ ‏‏التحصيلي در بازار كار

ه- داشتن ارتباط مؤثر و اطلاع داشتن از انتظارات و انتقادات دانشجويان به عنوان بخش اعظم مخاطبان روابط عمومي(در اين خصوص نقش اين دانشجويان در شناخت چالش ‏ها و جلوگيري از بحران‏ ها خصوصاً در حوزه دانشجويي كه يكي از وظايف اصلي روابط عمومي هاست، بيشتر به چشم مي‏آيد.)

 

چگونگي اجراي طرح فعالين دانشجويي در روابط عمومي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان:

پس از احساس نياز به استفاده از نيروهاي كارآمد، خلاق، علاقمند و پويا در مجموعه روابط عمومي به عنوان مكملي براي كاركنان فعلي، استفاده از نيروهاي دانشجويي داوطلب يا كارگزاران افتخاري روابط عمومي، بهترين گزينه بود كه اين امر طي فراخواني در سطح دانشگاه از طريق پوستر، بنر، پيامك و در محل اردوها، جشن‏ ها، مراسمات ، خوابگاه‏ ها و... از سال 1388 در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان آغاز شد.

 

عكس

اجراي گروه حاملان قرآن روابط عمومي دانشگاه در مراسم جشن تجليل از فرزندان ممتاز كاركنان

فعاليت‏ هاي دانشجويان عضو فعال روابط عمومي در خصوص فضاسازي و برگزاري مراسمات محرم در خوابگاه دختران

با توجه به توانمندي‏ هاي سمعي و بصري، پژوهش‏ و افكارسنجي، اطلاع رساني و ارتباط با رسانه ‏ها ، امور اجرايي مراسم و مناسبت‏ ها، ارتباطات درون سازماني و... تقسيم و گروه بندي شدند.

شايد بتوان از رشد و بلوغ اعضاي دانشجويي فعال روابط عمومي در حين كار دسته جمعي، ريشه دواندن در جامعه هدف با تكيه بر اصل كار از دانشجو براي دانشجو، آماده شدن براي ساختن فردايي روشن، اشاعه فرهنگ داوطلبي و ترويج روحيه نشاط، خلاقيت و پويايي در مجموعه روابط عمومي ‏ها و تأمين نيروي انساني مكمل آن‏ها، به عنوان امتيازات ويژه اجراي اين طرح ياد كرد. با توجه به جميع جهات در نظر گرفته شده و مطالبي كه عنوان نيروهاي بالقوه در قالب طرح فعالين و كارگزاران افتخاري روابط عمومي مي‏ تواند بسياري از دغدغه ‏ها، مشكلات و كمبود‏هاي مجموعه روابط عمومي ‏ها را رفع كرده و پويايي آن‏ها را رقم بزند.

 

ج- اقدامات رسانه ‏اي و اطلاع رساني:

در دنياي امروز، مقوله ارتباطات و اطلاع رساني يكي از مباحثي است كه نقش مؤثري را در جامعه ايفا مي‏ كند.

بدون ترديد روابط عمومي‏ ها و رسانه ‏هاي ارتباط جمعي به عنوان دو كانون مهم از نظام ارتباطي و اطلاع رساني نقش تعيين كننده‏اي در افزايش آگاهي ‏هاي عمومي جامعه و فرهنگ ‏سازي و تنوير افكار عمومي دارند.

به همين منظور و در راستاي كاهش هزينه‏ ها و استفاده از ظرفيت ‏هاي مختلف و فرهنگ‏ سازي اقتصاد مقاومتي، واحد ارتباط با رسانه‏ هاي روابط عمومي دانشگاه‏ علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان سعي نموده‏است با ايجاد ارتباطي مؤثر با رسانه‏ هاي كشوري و استاني و برگزاري تورهاي رسانه ‏اي، نشست‏ ها و مصاحبه ‏هاي خبري، برگزاري كارگاه‏ هاي آموزش خبرنگاري و... فضايي را فراهم كند كه ارتباط دوسويه روابط عمومي دانشگاه و رسانه‏ ها به شكل مطلوبي ايجاد، حفظ و استمرار يافته و با هزينه ‏اي كم، بازخوردي كلان را مشاهده نمود.

 

اقدامات واحد ارتباط با رسانه ‏هاي روابط عمومي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان در زمينه اقتصاد مقاومتي:

  1. تشكيل تيم رابطين خبري دانشكده ‏ها و معاونت‏ هاي دانشگاه

  2. از هر دانشكده و معاونت يك نفر به صلاحديد مدير مجموعه انتخاب شد تا پس از طي دوره آموزشي خبرنويسي بتواند در سريع‏ترين زمان ممكن نسبت به تهيه و ارسال اخبار آن واحد اقدام نمايد.

  3. تشكيل تيم خبرنگاران دانشجويي در قالب «يك دانشجو، يك خبرنگار»

  4. ايجاد و استفاده از راه‏ هاي ارتباطي از جمله سايت، ايميل ، تلفكس، پيامك و... جهت دريافت اخبار از سوي تمامي دانشگاهيان
     

د – راه‏ اندازي خبرنامه الكترونيك

خبرنامه ‏هاي الكترونيك به دليل رايگان بودن، يكي از امكانات جذاب وب سايت ‏هاي سازمان‏ ها و شركت‏ ها بوده و باعث تعامل بين روابط عمومي با مخاطبان و مشتريان مي ‏شود.

ارسال خبرنامه‏ هاي الكترونيك از روش‏ هاي پربازده و سريع اطلاع رساني و تبليغات آنلاين بوده و با توجه به اينكه در اين روش اطلاعات مورد نظر به صورت گرافيك (با متون و تصاوير ثابت يا متحرك)، همزمان براي هزاران نفر فرستاده مي ‏شود هزينه ‏اي نيز بر سيستم تحميل نمي‏ شود و بر اساس مزايايي چون:

 

  1. پايين آوردن هزينه‏ هاي چاپ و انتشار

  2. پوشش گسترده مخاطبان

  3. كمك به حفظ محيط زيست با كاهش قابل توجه استفاده از كاغذ

  4. ارسال حجم نامحدودي از اطلاعات

  5. كاهش حجم نامه ‏هاي اداري و بايگاني و ... مورد توجه قرار گرفت.
     

عكس

نمونه خبرنامه الكترونيك روابط عمومي دانشگاه

لذا با توجه به جميع مطالب گفته شده در خصوص ضرورت داشتن خبرنامه الكترونيك، در روابط عمومي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان تصميم گرفتيم كه با هدف :

الف- صرفه‏ جويي قابل توجه در هزينه ‏هاي چاپ و توزيع

ب- اطلاع رساني بيشتر، كامل‏ تر و در زمان كوتاه ‏تر به مخاطبان

ج- استفاده از جذابيت ‏هاي گرافيكي و استفاده از انواع رنگ ها و... در طرح خبرنامه‏ (بدون محدوديت ‏در چاپ چهار رنگ، دورنگ و تك رنگ)

د- مرتبط بودن محتواي ارسالي با نياز مخاطبان

و...، خبرنامه الكترونيك را راه‏ اندازي كرده و مورد استفاده قرار دهيم كه در اين خصوص خبرنامه ‏هايي با موضوعات مورد نياز و علاقه مخاطبان (اعضاي هيأت علمي، دانشجويان و كاركنان) از سايت‏ هاي مختلف جمع‏ آوري و يا با توجه به اتفاقات روز نگارش و براي آنان ارسال گرديده و مي‏ گردد.

 

هـ – كاربرد تلفن همراه و سامانه پيام كوتاه:

پيام كوتاه (sms) در زمره آخرين دستاوردهاي فناوري ارتباطي در يك دهه اخير، طيف وسيعي از پيامدهاي مثبت و منفي را در سطح ايران و جهان به همراه داشته است. اين رسانه به دلايل اقتصادي (به صرفه بودن هزينه نسبت به مكالمه)، نياز است. اين رسانه به دلايل اقتصادي (به صرفه بودن هزينه نسبت به مكالمه)، نياز روحي جامعه به تفريح و تفنن، دسترسي دائم و ... در بين مردم و علي ‏الخصوص جوانان محبوبيت يافته است.

 

امروزه تغييرات اساسي در شيوه تبليغات، روش ‏هاي اطلاع رساني و اطلاع ‏يابي، روش ‏هاي نظرسنجي و... ايجاد شده است و مدير و كارشناس روابط عمومي ناگزير از بهره‏ جويي از ابزارهاي نو در كارهاي خود مي ‏باشد. آنچه كه مي‏ تواند روابط عمومي را پوياتر جلوه دهد ، نوآوري و خلاقيت در بهره ‏گيري از همين ابزارهاي نوين و خلق تكنيك هاي نو در كارهاست. به عنوان نمونه شايد همه روابط عمومي ‏ها در حال حاضر از سامانه sms برخوردار باشند اما نحوه و نوع انرژي مثبت داده‏ و به رضايت وي منجر شود.

 

در روزهاي امتحانات كه فعاليت‏ هاي فرهنگي و فوق ‏برنامه واحدهاي دانشگاهي بالاجبار و بدليل عدم يا كمي حضور دانشجويان در محيط و مشغول بودن آن‏ها به امتحانات، كم‏رنگ و يا متوقف شده، با توجه به افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه و گرايش بيشتر مردم و دانشجويان به استفاده از اين وسيله ارتباطي، پيام كوتاه را مي‏ توان در اين دوره خاص از ترم تحصيلي به يك رسانه فرهنگي مؤثر تبديل كرد. به همين منظور روابط عمومي دانشگاه تصميم گرفت كه با تهيه پيامك ‏هايي با موضوع امتحانات و با حال و هوا و زبان روز دانشجويان، فضاي خشك و گاهاً خسته كننده امتحانات را تلطيف كرده و آنان را براي شركت در امتحانات پيش‏ رو با نشاط‏ تر نمايد كه اين امر با استقبال و پاسخ ‏هاي محبت آميز آنان همراه بود كه پيامك‏ هاي ارسالي توسط روابط عمومي و پاسخ ‏هاي دريافتي از دانشجويان در كتابچه‏ اي تحت عنوان «پيامك فصل امتحانات» جمع ‏آوري و تدوين شد (لازم به ذكر است كه اين كتابچه در هشتمين جشنواره روابط عمومي‏ هاي برتر ايران در بخش ارتباط الكترونيكي، مقام سوم را به خود اختصاص داد).

 

و- طرح سفرهاي دانشگاهيان:

اگر به كاركرد اصلي سفرهاي دانشگاهيان (كه از سوي روابط عمومي دانشگاه‏ به اين منظور طراحي شده) يعني كاركرد مؤثر ارتباطي آن نگريسته و سپس نتايج و دستاوردهايش مورد بررسي قرار گيرد، از اين دست سفرها به عنوان جايگزين و يا مكمل مناسبي جهت برنامه‏ هاي «پرسش و پاسخ» كليشه ‏اي، ايجاد ديدارهاي مردمي هفتگي، ارتباط الكترونيك از طريق سايت، وبلاگ، ايميل و... مي ‏توان استفاده نمود.

 

در نگاه دانشگاهيان و علي ‏الخصوص دانشجويان، مديران و رئيس دانشگاه افرادي هستند كمتر در دسترس، با وقت كم، عبوس و با پاسخ ‏هاي از پيش آماده شده: نه، نمي‏ شود، نمي‏ توانيم و...، اما وقتي اين افراد با همين رئيس در سفر و اردوي طولاني مدت‏تري همسفر مي‏ شوند، بين آنچه كه مي ‏بينيد با آنچه كه در ذهن داشتند، فاصله زيادي خواهند يافت و شايد به همين علت باشد كه پيامبر گرامي اسلام مي ‏فرمايند: اگر مي‏ خواهيد كسي را بشناسيد با او به مسافرت برويد. در اين خصوص، سفرهاي كوتاه مدت چند ساعته با توجه به كم هزينه تر بودن آنها و پوشش تعداد بيشتري از افراد و ارتباط با آنها مورد توصيه است.

الف- برنامه سفرهاي كوتاه مدت (اردوهاي نيم‏ روزه استاني)

ب – برنامه سفرهاي ميان مدت (اردوهاي چند روزه كشوري)

(با دريافت تمام يا بخش اعظم هزينه ‏ها از سوي مخاطبان)

ج- برنامه سفرهاي بلند مدت (اردوهاي برون مرزي)

(با دريافت تمام يا بخش اعظم هزينه ‏ها از سوي مخاطبان)

 

... به هر روي، با طراحي ، برنامه ‏ريزي و اجراي جنين سفرهايي كه غالباً با صرف هزينه بسيار اندكي قابليت اجرا دارند مي‏ توان بستر ارتباط مديران سازمان و كاركنان (ارتباط درون سازماني) را فراهم كرد و با استفاده از توانمندي ‏ها و همفكري با هم، سازماني پويا، خلاق و كارآمد را جهت ارتباط با مخاطبان بيروني (ارتباط برون سازماني) تشكيل داد.

 

ز- همپاي مهر و ماه (استفاده از ظرفيت ‏هاي مادي و معنوي والدين دانشجويان):

بمنظور استفاده از تجربيات و نظرات ارزشمند والدين دانشجويان و ارتباط هر چه بهتر و هدفمندتر والدين با دانشگاه و مراكز تحصيل و اقامت فرزندان خود، تور آشنايي والدين با دانشگاه‏ و محل تحصيل و اقامت فرزندان آنان، تحت عنوان برنامه سفر خانواده ‏ها به گرگان

در قالب برنامه «همپاي مهر و ماه» طراحي شد.

بدون شك آشنايي خانواده‏ ها و دانشجويان با دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي در حوزه ‏هاي علمي و پژوهشي و ظرفيت‏ ها و توانمندي‏ هاي دانشگاه مدنظر، تأثيرات شگرفي در ايجاد روحيه خودباوري و غرور ملي و افزايش شور و نشاط و اميد در آن‏ها و بروز روحيه دلگرم كننده براي مسوولان و تلاشگران جامعه دانشگاهي داشته و به طور قطع اين حركت ارزنده، منشاء هم‏ انديشي و هم‏ افزايي فكري و معنوي بين دانشگاه‏، دانشجو و خانواده‏ ها بوده و موجبات پيشرفت جامعه اسلامي مان در تمامي حوزه‏ه اي علمي، پژوهشي و... را فراهم مي‏ آورد.

با زمينه سازي حضور والدين دانشجويان در دانشگاه، علاوه بر مزايا و محاسن برشمرده شده، مي‏توان از ظرفيت‏ ها، همكاري‏ ها و همياري‏ هاي مادي و معنوي والدين در جهت كمك به دانشگاه نيز استفاده نمود.

 

ك – استفاده از سازه‏ هاي نصب بنر:

هنوز هم در اغلب ادارات و نهادها و حتي دانشگاه ‏ها با توجه به نياز دائمي به نصب بنرهاي اطلاع رساني در خصوص همايش ‏ها ، كارگاه‏ ها و... از سازه ‏هاي موقتي و اجاره ‏اي داربست يا اسپيس فريم استفاده مي‏ شود كه علاوه بر ايجاد اغتشاشات بصري و نازيبايي‏ محيطي و سردرگمي مخاطب در خصوص مكان‏ هاي اطلاع رساني، هزينه ‏هاي بالايي را نيز متوجه دستگاه ‏ها مي ‏‎كند.

لذا بر اساس نياز مجموعه دانشگاهي (سايت اصلي منابع، سايت پرديس و خوابگاه‏ هاي دختران و پسران) تعداد مورد نياز پايه نصب بنر در يك طرح، فرم، جنس و رنگ تهيه و نصب گرديد.

 

عكس

استفاده از سازه‏هاي نصب بنر در اماكن مختلف دانشگاه با هدف صرفه ‏جويي در هزينه ‏ها و زيباسازي محيط

 

از جمله مزاياي اين سازه ‏ها مي ‏توان به مواردي چون:

ل- تربيت نيروهاي اجرايي مورد نياز (مجري، قاري، گروه نمايش، طنز و...) :

يكي از مواردي كه اغلب روابط عمومي ‏ها و خصوصاً روابط عمومي دانشگاه ‏ها با آن مواجه هستند استفاده از گروه‏ هاي هنري جهت اجراي برنامه‏ هاي متنوع فرهنگي و هنري براي كاركنان و دانشجويان است كه به دلايل مختلف هزينه ‏هاي بالايي را شامل مي ‏شود.

در دانشگا‏ه‏ ها به دليل وجود جوانان دانشجوي خلاق، هنرمند و با استعداد، مي ‏توان با استعداديابي، فراخوان علاقمندان و در صورت لزوم اندكي آموزش، نيروهاي توانمندي را در هر زمينه تربيت و با استفاده از توان آن‏ها كه اغلب به صورت افتخاري و يا با هزينه بسيار كمي صورت مي‏ گيرد مي ‏توان هزينه ‏هاي اجراي برنامه ‏ها را به شكل چشم‏گيري كاهش داد.

 

عكس

فرم فراخوان شناسايي و دعوت به همكاري دانشجويان علاقمند فعاليت در روابط عمومي

پوستر دوره آموزشي مجري‏ گري ويژه دانشجويان علاقمند فعاليت در روابط عمومي

 

م: دسته ‏بندي طرح ‏ها و بنرهاي مناسبتي چاپ شده :

بخش قابل توجهي از هزينه روابط عمومي‏ ها را هزينه چاپ طرحها، پوسترها و بنرهاي مناسبتي تشكيل مي‏ دهد كه اگر اين بخش به نحو درستي مديريت شده و مستندسازي و نگه‏داري اصولي در آن اعمال شود، مي ‏توان مثلاً يك بنر طراحي و چاپ شده را براي مدت حداقل 10 سال با كيفيت مناسب آرشيو، نگهداري و استفاده نمود به صورتي كه تنها يكبار بنرهاي مربوط به ولادت و شهادت ائمه، مناسبت‏ هاي انقلابي و... را طراحي و چاپ كرد و هر بار پس از استفاده، دور لوله‏ هاي پلاستيكي مناسب (لوله پوليكا) پيچيد و نگهداري كرد. حتي از طرح مورد نظر مي ‏توان كتابچه‏ اي تهيه كرد كه شماره شناسايي طرح با شماره لوله مورد نظر يكي بوده تا و بتوان در هنگام نياز، حتي بدون بازكردن بنر، طرح كلي آنرا نيز مشاهده كرد. بدين طريق با يكبار طراحي و چاپ بنر مناسبت‏ ها تا 10 سال ديگر نيازي به چاپ بنر جديد در اين خصوص نمي ‏باشد(مگر اينكه به دليل شرايط نامساعد جوي خصوصاً باد و طوفان‏ هاي شديد، بنر آسيب‏ ديده و غير قابل استفاده باشد)

 

ن- مديريت استفاده از تلفن‏ هاي همراه و مستقيم :

از بخش ‏هايي كه هزينه قابل توجهي را براي روابط عمومي دستگاه ‏ها تحميل مي‏ كند، هزينه استفاده از تلفن‏ هاست.

با توجه به نياز روابط عمومي ‏ها به ارتباط با مخاطبان (كاركنان، خبرنگاران و...) و داشتن موبايل توسط اغلب افراد، هزينه‏ هاي ارتباطي روابط عمومي ‏ها بالا مي ‏رود كه در اين زمينه مي ‏توان با مديريت مناسب، ارتباطات از طريق تلفن همراه را به تلفن داخل شهري مستقيم و تلفن مستقيم را با خطوط تلفن داخلي بدون هزينه انجام داد و از اين طريق صرفه ‏جويي قابل ملاحظه ‏اي را ايجاد كرد. همچنين مي‏ توان استفاده از ايميل، پيامك، اتوماسيون اداري و... را در اولويت گذاشت نمود و هزينه ‏ها را كاهش داد.

 

ح- عدم انتشار و يا كاهش چاپ تعداد خبرنامه‏ هايي مكتوب :

با عنايت به چاپ ماهانه نشريات خبري توسط روابط عمومي ‏ها، هزينه ‏هاي ثابت ونسبتاً بالايي در خصوص چاپ و كاغذ، در خصوص هزينه ‏هاي بسته ‏بندي و توزيع از طريق كاركنان و يا پست نيز صرفه‏ جويي ‏هاي قابل ملاحظه ‏اي را انجام داد. البته در اين مورد مي ‏توان با قراردادن فايل خبرنامه بر روي سايت دانشگاه ، ايميل براي مخاطبان و يا بلوتوث كردن آن، پوشش خبري مورد نياز را نيز مورد لحاظ قرارداد.

 

ط – برنامه‏ريزي جهت افزايش درآمد اختصاصي :

بمنظور تعامل با ادارات، سازمان‏ ها و مراكز علمي و فرهنگي و دستگاه‏ هاي برون سازماني، سالن‏ هاي تحت پوشش روابط عمومي دانشگاه مطابق آيين ‏نامه ‏اي خاص جهت بهره برداري واگذار مي ‏گردد.

بدين منظور آيين ‏نامه بهره ‏برداري از سالن‏ هاي آمفي تأتر و امكانات سمعي و بصري موجود در آن تهيه و تدوين گرديد كه هزينه‏ هاي دريافتي جهت هزينه استهلاك سالن و وسايل ، تعمير و نگهداري و ترميم به موقع آن و بخشي از هزينه ‏هاي جاري روابط عمومي مصرف مي ‏شود.

همچنين با استفاده از ظرفيت نيروهاي دانشجويي متخصص در امر: مجري‏گري، سرود، نمايش، موسيقي، فيلمبرداري، عكاسي و... وارايه خدمات آنان به بيرون از دانشگاه و دريافت هزينه مي‏توان علاوه بر ايجاد درآمد براي خود دانشجويان و پر كردن مطلوب اوقات فراغت آنان، بخشي از درآمد حاصله را نيز جهت فعاليت‏ هاي روابط عمومي اختصاص داد.

 

عكس

نمونه فرم آيين نامه بهره ‏برداري از سالن‏ هاي اجتماعات دانشگاه و ميزان تعرفه دريافتي بمنظور درآمدهاي اختصاسي

 از جمله موارد و نكات ديگري كه روابط عمومي‏ ها مي‏ توانند در اقتصاد مقاومتي نقش داشته باشند مي ‏توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. زمينه سازي مشاركت تمامي كاركنان سازمان‏ ها و واحدهاي مرتبط جهت تدوين و اجراي طرح‏ هاي صرفه‏ جويي و بهينه ‏سازي مصرف

  2. ترويج و نهادينه سازي ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتي در سازمان خود و انتقال آن با استفاده از ابزارهاي موجود در روابط عمومي ‏ها به كاركنان ديگر و مردم و مخاطبان و تهيه و ارسال پيام‏ هايي حاوي تشويق مردم به بهينه‏ سازي مصرف و ترويج فرهنگ صرفه‏ جويي و ساده زيستي در برنامه‏ هاي در دست اجرا

  3. استفاده از اسپانسرهاي تبليغاتي جهت اجراي همايش ‏ها، جشن ‏ها و ... با در اختيار قراردادن فضاهاي تبليغاتي موجود در حاشيه مراسم مثل : بخش از خبرنامه‏، سازه ‏هاي نصب بنرCD مراسم، بنر پشت صحنه و داخل سالن و تبليغات روي بسته‏ هاي پذيرايي ، هداياي تبليغاتي و...

  4. پذيرايي به شكل ساده و در حد متعارف در همايش ‏ها، مراسم ‏ها و اردوها (كه نمونه ‏هايي بارز آن در اردوهاي نيم روزه هواي تازه روابط عمومي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان با استفاده از چاي و نان محلي استان گلستان صورت گرفته و البته بسيار هم مورد استقبال مخاطبان خصوصاً دانشجويان غيربومي قرار گرفته است) در اين زمينه و خصوصاً در اردوهاي دانشجويي مي ‏توان با توجه به سليقه و خلاقيت دانشجويان و مانند اردوهاي دوران دانش ‏آموزي، غذايي را متناسب با شرايط تهيه و همراه خود آورد.

  5. پرهيز از برنامه‏ هاي غير ضروري، تشريفاتي، تكراري ، كليشه ‏اي و كم بازده

  6. ترويج روحيه افزايش بهره‏وري در كارها و بالا بردن راندمان كاري و ساعات كار مفيد همكاران و...
    سخن پاياني

در پايان آنچه كه مهم است و همه ما خصوصاً اعضاي مجموعه روابط عمومي‏ ها بايد به آن توجه و عنايت ويژه ‏اي داشته باشيم، درك و فهم اين نكته است كه «اقتصاد مقاومتي» را بايد به عنوان يك واقعيت ديد و در خصوص آن برنامه ‏ريزي كرد و آن را به يك دوره خاص زماني و يا يك گروه خاص محدود نكرده و براي دست‏يابي به اهداف بلندي كه در سايه اقتصاد مقاومتي ترسيم شده، فكر كرد، برنامه ‏ريزي نمود و براي اجراي آن آستين همت را بالا زد كه گفته ‏اند:

همت بلنددار كه مردان روزگار                     از همت بلند به جايي رسيده‏اند