شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، گوردن گلدنهايس- يكي از مهمترين چيزهايي كه استراتژي نظارت رسانه اجتماعي شما را حمايت مي كند استفاده كردن از كلمات كليدي صحيح به منظور دريافت تصويري شفاف از احساسات اجتماعي در مورد نام تجاري، محصول و خدمات شماست.
به نظر مي رسد كه اين امر به سادگي رديابي اشاره ها به نام شركت شما يا محصولتان باشد، اما حقيقت اين است كه برند شما بيشتر از يك هشتگ است. اين بسيار ساده است كه بينش مشتريان حياتي خودتان را با خطا براي پيگيري كلمات كليدي صحيح از دست بدهيد، و با اين كار به سادگي در دام حجم وسيعي از اطلاعات بي فايده مي افتيد كه بسياري از موارد و كلمات را دنبال مي كنند كه در واقع اشاره اي به شما ندارند.
اين تقسيم بندي هاي كلمات كليدي براي نظارت رسانه اجتماعي هم هنر و هم علمي است كه نيازمند دانشي عميق از كلمات مورد استفاده مخاطبان شما است. اينكه بدانيد وقتي مخاطب در باب سازمان شما صحبت مي كند از چه دايره واژگاني بهره مي برد و بدين وسيله شما بهتر مي توانيد اشاره ها را در طيفي از نرم افزارهاي رسانه اجتماعي دنبال كنيد.
به طور كلي، يكي از نخستين گام ها تصميم گيري براي اين است كه كدام موارد را شما در نظر مي گيريد و كدام موارد را از فهرست كلمات كليدي كه آن دنبال مي كنيد، حذف مي كنيد. اگر به اندازه كافي خوش شانس باشيد كه بتوانيد براي يك برند با نام منحصر به فرد كار كنيد، احتمال دارد بتوانيد هر چيزي را كه درباره شما گفته مي شود را بشنويد. شما ممكن است بخواهيد براي اختصارات رايج و غلط هاي املايي نيز در مورد نام تجاري خود بدانيد.
از سوي ديگر، اگر نام هاي برند و محصول شما نسبتا كلي و عام باشند، آنگاه ممكن است شما نياز باشد كه نگاهي به گفتگوهاي استثنايي بي ربط هم داشته باشيد تا بتوانيد بر كل گفتمان اشراف پيدا كنيد.
ورود يا خروج؟
براي مثال، ام تي ان مي تواند به شبكه تله كام يا مخفف واژه «كوه» بيايد. يك استراتژيست رسانه اجتماعي در ام تي ان بنابراين ممكن است بخواهند مكالمات مربوط به كوهستان را از طريق يك سري فيلترهاي مربوط به رسانه هاي اجتماعي حذف كنند و اين در رسانه هاي نظارتي رسانه اجتماعي ممكن است. از ديگر سوي، كهكشان مي تواند به يك مدل گوشي ارجاع شود يا مجموعه ستاره هاي آسمان، در اين خصوص متخصصان رسانه اجتماعي در سامسونگ ممكن است بخواهند كه اين واژه علمي را فيلتر كنند. در نهايت، كلمه حركت ممكن است به صندوق كمك هاي پزشكي به كار رود يا به عنوان يك عمل كه انسان يا هر چيزي انجام مي دهد و در آن جابجايي صورت مي گيرد به كار گرفته شود.
شما همچنين نياز داريد كه دامنه آنچه كه دنبال مي كنيد را تغيين نماييد تا رديابي آن براي يافتن اطلاعات معني دار و عملي از كلمات كليدي ممكن شود. در يك كسب و كار پيچيده، شما ممكن است بخواهيد تصميم بگيريد كه الگوگيري كنيد، واحدهاي كسب و كاري يا محصولاتي كه مي خواهيد دنبال كنيد هر كدام استراتژي رسانه اجتماعي خودشان را دارند يا شايد برند و شهرت يك محصول ممكن است توسط مشاركت با ديگري بدست آيد.
اين نيز مهم است كه فراتر از نام محصول و برند خود فكر كنيد. به ويژه در زمان برنامه ريزي براي پيگيري مكالمات ممكن است چيزهايي باشند كه مرتبط با شركت شما باشند بدون اينكه هيچ كلمه ويژه اي از برند شما را در خود داشته باشند.
براي مثال، فهرست كردن نام هاي رقبا و محصولاتشان مي تواند به شما بينشي بدهد كه چه نقاط قوت و ضعفي در كار آنها وجود دارد، چه احساسات اجتماعي براي برند آنها برانگيخته شده است، و چه مشترياني در بازار هدف شما جستجو مي شوند.
بعلاوه براي برندتان ممكن است بخواهيد به آنچه از سازمان هاي همكار نقل مي شود بدانيد. مثلا در باب فرانشيز، شركا و يا نمايندگي هاي مجاز فروش. اگر شما توليد كننده تلويزيون هستيد، براي مثال، برند شما بايد توسط نمايندگي هاي مجاز سرويس و فروش خود چيزهايي را دريافت كنيد.
نزديك كردن كلمات
گوش دادن به رسانه اجتماعي ابزاري قدرتمند براي خوشه چيني از ميليون ها گفتگويي است كه در اينترنت هر روزه اتفاق مي افتد. اين راهي قدرتمند براي دسترسي به مشتريان و رقباي هوشمندي است كه مي تواند به شما در اخذ تصميمات بهتر كسب و كار كمك كند.
با اين حال به اندازه اهميت تكنولوژي براي رديابي احساسات، همچنين مهم است از طريق ساير كانال هاي غير تكنولوژيكي نيز نظارتي بر احساسات مخاطبان داشته باشيد. تا اينكه ناگهان درگير بحران هاي پيش بيني نشده نشويد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
مترجم: عادل ميرشاهي (مدرس روابط عمومي الكترونيكي)