شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-روابط عمومي تعاريف متعددي دارد كه از ميان آنها دو تعريف زير، جزو مهمترين تعاريف هستند:
۱- به روابطي كه خصوصي نباشد، روابط عمومي ميگويند.
۲- روابطي كه در اختيار همه باشد و همه بتوانند مانند تلفن عمومي، دستشويي عمومي، وسايل حمل نقل عمومي و … از آن استفاده كنند.
روانشناسان معتقدند و اگر معتقد نيستند بايد معتقد باشند كه بهبود روابط عمومي به عوامل زيادي وابسته است، از جمله مهمترين راهها اين است كه شما با كسي كه روابط خوب و گستردهاي دارد رفاقت كنيد و اين رفاقت را تا وقتي كه روابط او با ديگران كارساز است ادامه دهيد. آدمهاي موفق هميشه لقمهاي بالاتر از دهان برميدارند. هر چه بزرگتر، بهتر. اين هنر شماست كه در كمترين زمان ممكن بتوانيد روابط او را براي خودتان شبيه سازي و از يك جا به بعد نقش واسطهگري او را حذف كنيد. البته اين را در نظر داشته باشيد كه اين حذف نبايد محسوس باشد، چون ممكن است باز به آن فرد احتياج پيدا كنيد. در مواقع اين چنيني، توجيهاتي مانند «ببخشيد كه اين چند وقت تماس نميگرفتم، ليست شماره تلفنهاي گوشيام پاك شده بود و شماره حضرتعالي را نداشتم…» معمولاً جوابگوست. البته ميتوانيد دست پيش را هم بگيريد كه پس نيفتيد. به قول معروف، بهترين دفاع، حمله است! يعني شما در موضع پرسشگري باشيد كه «اي آقا! ما كه هميشه براي شما زحمت داشتهايم؛ گفتيم چند وقتي مزاحمتان نشويم كه از دست ما راحت باشيد. شما هم كه آنقدر سرتان شلوغ است كه بندهنوازي يادتان رفت!»
نكته مهم در اين بين، توجه به اين موضوع است كه طبق قانون سوم نيوتن كه «هر عملي را عكس العملي است» بايد دقت داشته باشيد كه ضمن رفاقت با چنين افرادي، فرصت گسترش روابط عمومي شما تبديل به تهديد نشود. يعني حواستان باشد كه معكوس رفتار نكنيد و از جايي به بعد شما در حال گسترش روابط فرد مقابل باشيد. چرا كه چنين افرادي، بيشتر از آن كه دهنده باشند، گيرندهاند. اگر چنين نبود، الان روابطي به اين گستردگي نداشتند.
سوالي كه مطرح است اين است كه اين افراد با روابط گسترده چه كساني هستند؟ در ادامه به چند گروه از اين افراد اشاره ميكنيم:
۱- سياسيون: هر رجل سياسي، به نوعي كندوي عسل و سرچشمه روابط گسترده و متعدد به حساب ميآيد. از سياسيون غافل نشويد. اين افراد از دبير يك تشكل دانشجويي تا شخص رييس جمهور ميتواند باشد.
۲- آقازادهها: هر آقازاده به نسبت پدرش كه گرفتاريهاي زيادي دارد، فراغ بال بيشتري دارد و به همين دليل ميتواند روابط خود را تا چند برابر پدرش در زمينههاي مختلف گسترش دهد.
۳- آبدارچيها: نياز به توضيح ندارد و اين يك اصل پذيرفته شده است كه آبدارچيهاي ادارات، گاه از هر كسي در آن اداره، با نفوذتر است.
۴- گزارشگران، عكاسان، خبرنگاران و اصحاب رسانه: از آنجايي كه افراد مطرح براي مطرحتر شدن به منظور رضاي خدا و خدمت رساني بيشتر نياز به رسانه دارند، لذا هميشه با اصحاب رسانه ارتباط تنگانگي دارند. حتي اگر آن رسانه، رسانه شخصي آنها باشد.
۵- پزشكان و مردهشورها: بيماري و مرگ حق است! افراد مطرح هم مثل ديگران، از بيماري و مرگ مصون نيستند و بهرحال خواه ناخواه براي خودشان يا عزيزان بيماري پيش ميآيد و به پزشك مراجعه ميكنند. البته در خصوص مردهشورها بايد گفت وقتي به درد ميخورند كه افراد مطرح فقط براي مرگ عزيزانشان به آنها مراجعه كرده باشند و الا كه اگر خودشان فوت كرده باشند، روابطشان را هم با خود به زير خاك ميبرند.
تريبون مستضعفين -رضا احسانپور