شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : به احترام حسين قندي
یکشنبه، 4 اردیبهشت 1384 - 11:41 کد خبر:16392
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حسين قندي، يكي از روزنامه‌نگاران پيشكسوت و از اساتيد رشته علوم ارتباطات روز دوشنبه ۲۴ فروردين به كما رفت.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حسين قندي، يكي از روزنامه‌نگاران پيشكسوت و از اساتيد رشته علوم ارتباطات روز دوشنبه ۲۴ فروردين به كما رفت.


او كه دچار سكته مغزي شده بود، در حال حاضر در بخش آي سي يو بيمارستان قياثي تهران بستري است. شنيدن اين خبر براي بسياري تلخ است.


روزنامه‌نگاراني كه شانس حضور در كلاس‌هاي استاد يا به نوعي امكان همكاري با وي را داشتند، به محض شنيدن نام حسين قندي، لبخندي روي لبانشان نقش مي‌بنند و به آشنايي با او افتخار مي‌كنند.

استاد قندي از آن تيپ‌هاست كه جايگزين و نمونه‌اي ندارد. تقريبا كلمه به كلمه حرف‌هايش درس و تجربه است. حتي وقتي سر به سر شاگردانش مي‌گذاشت، شوخي‌هايش منحصر به فرد بود. كمتر كسي در كلاس‌هاي استاد غايب مي‌شد، چون خوب مي‌دانست كلي چيزهاي خوب را از دست خواهد داد.


استاد قندي معروف به سلطان تيتر است. البته اين گوشه‌اي از توانمندي‌هاي ذاتي و اكتسابي اوست كه بيشتر به واسطه آن معروف شده وگرنه او در همه بخش‌هاي ديگر نيز خاص است و استايل كاري خود را دارد.
همه مي‌گويند سلطان تيتر و چند تيتر ناب هم مثال مي‌زنند. اما كسي نمي‌داند او با چه عشق و زحمتي اين توانايي را در خود پرورش داد و البته از انتقال اين تجربيات به شاگردانش دريغ نكرد.


اما بر خود وظيفه مي‌دانم گوشه‌اي كوچك از عشق او به حرفه‌اش را بازگو كنم.


او در يكي از كلاس‌هايمان با هيجان يك نمونه از كارهايش در حوزه تيتر را اينگونه تعريف مي‌كرد.


مي‌گفت، سال‌ها قبل دستگاه‌هاي ضبط معروف به دك برند آكايي (همان ضبط‌هاي نقره‌اي رنگ كه در زمان خود بسيار حرفه‌اي بودند و قديمي‌ترها خوب يادشان هست) به تازگي به كشور آمده بود و يكي از دوستانم يكي از آنها را خريده بود. من مجذوب نشانگر امواج اين ضبط شده بودم چراكه با صداي آهنگ و خواننده امواج به نوسان مي‌افتادند. (قابليتي كه روي هيچكدام از ضبط‌صوت‌هاي آن زمان نبود)


از دوستش خواهش مي‌كند براي مدتي آن ضبط گران قيمت را با ميكروفونش در اختيار او بگذارد. سپس در اتاقي خود را ساعت‌ها و روزها حبس كرد. اول تمام حروف الفبا، سپس تركيب حروف،‌ بعد كلمات و بعد تيترها را با ميكروفون مي‌گفت و در تمام اين مدت با كاغذ و قلم ميزان اوج گرفتن فركانس تمام موارد را جلوي آنها ثبت مي‌كرد.


بعد نتايج كار خود را دسته بندي كرد. او حالا يافته بود كه براي مثال حروفي مثل خ گ ك ش فركانس بالاتري به نسبت حروفي همچون م ن ه ل دارند. بعد با چشماني كه برق مي‌زد و كشفي كه در حرفه خود كرده بود گفت: از آن پس هر وقت قصد داشتم تيترهاي احساسي و نرم بزنم از حروفي استفاده مي‌كردم كه فركانس پايين‌تري در موقع خواندن در ذهن مخاطب ايجاد مي‌كرد و هر وقت قصد داشتم تيترهايي محكم و ضرب‌دار بزنم از حروفي استفاده مي‌كردم كه فركانس بالايي داشتند. كه در هر دو صورت تاثير عميق‌تر و ماندگارتري بر ذهن خواننده دارد!


اين تنها نمونه كوچكي از عشق و علاقه بي‌حد استاد حسين قندي به كارش بود كه از او يك استاد تمام عيار و سلطان تيتر ايران را ساخت.


به هر تقدير گفتني‌ها در مورد استاد قندي زياد است، اما حالا آنگونه كه همسر وي مي‌گويد، بيماري استاد قندي كه از چهار سال پيش آغاز شده در روزهاي گذشته تشديد شده است.

حسين قندي متولد اسفند 1330 و فارغ التحصيل كارشناسي ارشد مديريت بين الملل از آمريكا است كه از اوايل دهه 50 تا اوايل دهه90 قريب به 40 سال فعاليت و تدريس روزنامه نگاري را در كارنامه خود دارد.


وي علاوه بر سال‌ها تدريس علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبايي و ساير مراكز و آموزش صدها خبرنگار و روزنامه نگار شاغل در روابط عمومي‌ها و رسانه‌هاي كشور، در نشرياتي نظير كيهان، ابرار، اخبار، انتخاب و جام جم مسئوليت داشته و بخاطر تسلط و نوآوري‌هاي ويژه به «سلطان تيتر» شهرت پيداكرد.


از استاد حسين قندي تأليفات متعددي چاپ و منتشر شده كه كتب تخصصي «روزنامه نگاري نوين»، «مقاله نويسي در مطبوعات»، «روزنامه نگاري تخصصي» و «تخيل در روزنامه نگاري» از مهم‌ترين آنهاست.


با تشكر از اقدام شايسته خبرگزاري ايرنا و تمام رسانه‌ها در پيگيري حال اين استاد بي‌همتا، به نمايندگي از صدها خبرنگار و فعالان عرصه اطلاع‌رساني و روابط عمومي كه از شاگردان او بوده‌اند، براي استاد حسين قندي آرزوي سلامت و آرامش مي‌كنيم.

 منبع: http://itanalyze.com/articles/2015/04/19/27930.php