شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت سخن گفتن و روابط عمومي
شنبه، 22 فروردین 1394 - 11:04 کد خبر:16298
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دنياي امروز كه عصر ارتباطات است، مهارت سخن گفتن و روابط عمومي يك ضرورت تلقي مي شود و آن گونه كه در نظر برخي سخنراني كردن سخت است، سخنراني كردن آن قدرها هم سخت نيست.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دنياي امروز كه عصر ارتباطات است، مهارت سخن گفتن و روابط عمومي يك ضرورت تلقي مي شود و آن گونه كه در نظر برخي سخنراني كردن سخت است، سخنراني كردن آن قدرها هم سخت نيست.

به گزارش شارا، در بسياري از مشاغل گفت و گو مستقيم و غيرمستقيم با ديگران يك اصل مهم و حياتي است كه بدون آن نمي توان كاري از پيش برد.

توانايي برقراري ارتباط با مردم و صحبت كردن اگرچه تا اندكي در وجود همه انسان ها هست، اما براي هركاري بايستي آموزش هاي خاص خود را دريافت كنيم تا بتوانيم در فعاليت هاي كاري موفق باشيم.

**كلمات و جملات ابزار كار شما هستند
مدرس فنون سخنراني و كنفرانس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا با اشاره به اين كه كلمات و جملات شما تعيين كننده و تبيين كننده انديشه و اهداف هستند افزود: هر جمله و يا حتي كلمه، مانند يك ابزار در كار شما ايفاي نقش مي كند.

مهدي رحيمي بيان داشت: بايد بدانيد كه چگونه و چه موقع و كجا از اين ابزار كه بي نهايت است، استفاده كنيد.

اما اگر اين ابزار نابجا به كار برده شود نه تنها سودي نخواهد داشت ، بلكه به شما و موقعيت تان آسيب خواهد رساند.

**هيچ كسي از ابتدا سخنران بزرگ نبوده است!
وي در ادامه افزود: خوب سخن گفتن يك هنر است اما يادگيري آن بسيار ساده است، ساده تر از آنچه شما تصور مي كنيد. هيچ سخنران بزرگ از بدو تولد سخنران نبوده و تنها و تنها با تمرين روش هاي سخن گفتن، پيشرفت كرده و به جايگاه خوبي رسيده است.

رحيمي گفت:علاقه مندان به حضور در اين عرصه بايد بدون داشتن ترس و هرگونه افكار منفي، با يادگيري و تمرين براي رسيدن به مهارت سخنگويي تلاش كنند.

***سخنراني، آنقدرها هم سخت نيست!
وي در ادامه گفت: همه انسان هاي سالم پتانسيل سخنگو شدن را دارند. همان طور كه در زندگي روزمره مان با اعضاي خانواده، دوستان، همكاران، همكلاسي ها به راحتي صحبت مي كنيم، پس در فضايي حرفه اي تر هم مي توان سخن گفت و افكار خود را در اختيار ديگران گذاشت.

رحيمي خاطر نشان كرد: ديل كارنگي كه از او به عنوان پدر فن سخنراني نوين ياد مي شود در كتاب آيين سخنراني خود بارها به اين نكته اشاره داشته كه هر انساني در ابتداي سخنراني خود دچار استرس و دستپاچگي مي شود كه طبيعي است. حتي بهترين ها هم روز اول سخنراني را بسيار سخت گذراندند ولي به مرور به كيفيت كار آن ها افزوده شد.

**در اكثر مشاغل لزوم داشتن مهارت سخن گفتن احساس مي شود
وي افزود: در اكثر مشاغل، كم و بيش شما ناگزير به ارتباط با مردم و صحبت كردن هستيد. چه در سطح مديريتي و كلان جامعه و چه در مشاغل خرد شما بايستي بتوانيد با ديگران به گفت و گو و مذاكره بنشينيد و براي رسيدن به اهداف مثبت شغلي تان نظر ديگران را جلب كنيد.

وي بيان داشت: سخن گفتن ، هم يك مهارت عمومي است و هم يك تكنيك تخصصي. در برخي اوقات ممكن است شما براي پيشبرد كارتان نياز به مطالعه و بررسي بيشتر و دقيق تري داشته باشيد. به فرض مثال فراتر از زبان مادري خود رفته و زبان خارجي بياموزيد تا از اين طريق فعاليت خود را ادامه دهيد.

اين مدرس گفت: در كل سخنراني و كنفرانس ، شامل نكات كلي و جزيي بسياري است كه آموزش آن در پيشرفت درسي و شغلي هر انساني مي تواند سهم عمده اي داشته باشد و علاقه مندان بايستي به خوبي اين نكات را فرا گيرند تا از اين مهارت مفيد و ضروري بتوانند حداكثر بهره را ببرند.