شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، برايان گرين- اگر رسانه اجتماعي راهي براي صحبت با مخاطبان شماست، آنگاه استراتژي شما به اندازه اي خوب است كه مي توانيد از آن براي تعامل با مخاطبان خود استفاده كنيد. با دقت برنامه ريزي كنيد، خلاق باشيد، محتواي عالي توليد كنيد به گونه اي كه هيچ نشاني مبني بر اينكه شما بخش بندي ويژه اي براي مخاطبان داريد در آن مشاهده نشود. در اين حالت كار شما براي همه عالي است. چراكه قبل از اينكه بخواهيد محتوا توليد كنيد، بايد ابتدا گوش دهيد.
هر گفتگوي خوبي با گوش دادن شروع مي شود. توانايي گوش دادن و نظارت بر كانال هاي رسانه اجتماعي شما را قادر مي سازد كه ارزيابي دقيقي از محتواي خود داشته باشيد و بدانيد كه چگونه بايد آن را تنظيم كنيد و در طول گردش كار آن را بهبود بخشيد.
اما بايد چه چيزهايي را بشنويد؟ آسان است كه بگوييم گوش دادن بسيار مهم است اما شناسايي اهداف براي گوش كردن بسيار دشوار است.
لورن فريدمن سرپرست توانمندسازي ادوبي، هفت هدف متفاوت را براي گوش دادن به مخاطبان خود در شبكه هاي اجتماعي معرفي كرد. بر اين اساس ما به مخاطبان خود براي اهداف زير گوش مي دهيم:
1. رادار: سيستم هشدار زودهنگام در خصوص كيفيت محصول يا مسائل خدمات.
2. آموزش: آموختن درباره كلمات كليدي مشتريان براي اجراي بهينه سازي براي موتورهاي جستجو و بازاريابي موتورهاي جستجو (سئو و اس اي ام.)
3. پيگيري: پيگيري گفتگوها از طريق چرخه حيات يك كمپين.
4. شناسايي: شناسايي سايت ها، نقطه نظرات كليدي و همكاران اثرگذار براي تعامل.
5. پشتيباني: ارائه اطلاعات يا پاسخ به سوالاتي كه مشتريان آنلاين مطرح مي كنند. در مكان هايي از قبيل انجمن ها.
6. افكار: رسيدن به ايده هايي براي نوآوري در كالاها، خدمات و بازاريابي.
7. اتصال: اتصال به اثرگذاران صنعت و ساخت روابط.