شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سرپرست روابط عمومي و بين الملل مديريت شهري كرج پيشبرد اهداف و تحقق اسناد فرادستي توسعه را داشت، اظهار داشت: براي تحقق اين مهم، روابط عمومي شهرداري كرج رويكرد «هر شهروند يك رسانه» را دنبال مي كند.
احمد خيري در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري مديريت شهري كرج با بيان اينكه ساختار روابط عمومي ها در ايران از نگرش سنتي و فقدان برنامه ريزي و حركت هدفمند رنج مي برد، گفت: بخشي از بي اعتمادي رهبران سازمانها نسبت به حوزه ارتباطات و بين الملل به غرق شدن اين واحد در روزمرگي و تاكيد بر خدمات محور بودن آن باز مي گردد كه از فلسفه وجودي خود كه همانا «پل ارتباطي بين دنياي درون و بيرون سازمان» مي باشد، دور مانده اند و متاسفانه بر عقب ماندن از قافله تكنولوژي و ابزارهاي نوين ارتباطي اصرار مي ورزند.
وي با تاكيد بر اينكه روابط عمومي ها بايد به دنبال ارتقاي آگاهي و دانش شهروندان و توسعه فرهنگ شهروندي و آموزش هاي شهروندي باشند، از هزينه كرد در راستاي تقويت ارتباط با بدنه جامعه به عنوان بهترين سرمايه گذاري اجتماعي ياد كرد و افزود: گاهي اظهار نظرها و انتقاداتي بين مردم و مسئولان شهري رد و بدل مي شود كه في الواقع به عدم آگاهي طرفين از باورها و عملكرد طرف مقابل باز مي گردد و متاسفانه تداوم اين سوء تفاهم ها موجب وقفه در روند خدمات رساني مي شود و مديريت شهري را از دستيابي به اهداف و برنامه ريزي ها باز مي دارد، ضمن آنكه در طرف مقابل شهروندان را نيز از دريافت خدمات شايسته و در شان محروم مي كند كه قطعا اين يك فرايند باخت – باخت است.
سازمان ها بدون روابط عمومي در تاريكي به سر مي برند
اين كارشناس حوزه ارتباطات با تصريح بر اينكه بعضا شهرداريها براي احداث تقاطع ها و پروژه هاي عمراني زير بار هزينه هاي ميلياردها توماني مي روند اما تن به اطلاع رساني و بيان مناسب عملكردها نمي دهند و در مقابل از رسانه ها انتقاد دارند كه چرا آنها به دنبال انعكاس خدمات مديريت شهري به جامعه نيستند، بيان داشت: در واقع اين وظيفه در وهله نخست بر دوش واحد روابط عمومي سنگيني مي كند كه به مثابه گوش و چشم رهبران سازمانها به پر رنگ كردن نقاط قوت و بيان عملكردها و حتي طرح صادقانه نقاط ضعف همت گمارند و مانع از روي زمين ماندن تلاشها و اقدامات صورت گرفته شوند.
رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي شهرداري كرج از طرز تلقي و نگاه مدير ارشد، جايگاه سازماني مناسب، بهره مندي از امكانات و منابع مناسب، شايستگي و توانمندي نيروهاي شاغل و فعاليت هاي مبتني بر برنامه ريزي به عنوان عوامل اصلي در موفقيت روابط عمومي ها ياد كرد و آورد: در عصر كنوني كه به دهكده جهاني ارتباطات شهرت دارد، سازمانها بدون روابط عمومي در اتاق تاريك به سر مي برند و از برقراري ارتباط صحيح با دنياي بيرون و مشتري مداري ناتوان خواهند ماند و در نهايت اثرات سوء اين ضعف مفرط در كليه بخش ها خودنمايي مي كند.
خوشبختانه در نشست اخير كميته ارتباطات و روابط عمومي شهرداري كلانشهرهاي كشور به ميزباني شهرداري كرج شاهد رقم خوردن رويدادهاي خوبي در اين زمينه بوديم و مقرر گرديد ساختار روابط عمومي در شهرداري كلانشهرها به اداره كل ارتقاء يابد و در ادامه عنوان «روابط عمومي» نيز به «ارتباطات» تغيير كند... به گفته خيري، پايگاه خبري، روزنامه الكترونيك، پرتال انگليسي زبان، راديو شهر، مجله شهروندي، سامانه هوشمند مونيتورينگ فضاي رسانه اي و... تنها گوشه اي از رويكردهاي شهرداري مركز البرز نسبت به بحث اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي است و تلاش كرده ايم با ايجاد ساختار شفاف و شيشه اي از سازمان نزد افكار عمومي و رسانه ها، به جاي پنهان كاري در مسير ابهام زدايي و آگاهي بخشي حركت كنيم و در نهايت به نقطه اي برسيم كه هر شهروند يك رسانه فعال اجتماعي باشد و بتوانيم در كنار يكديگر شبكه دانشي و هوشمند ارتباطات و اطلاع رساني را شكل دهيم.
فاتحان قله هاي ارتباطات قدرت هاي برتر جهان كنوني هستند
عضو شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي البرز در ادامه روابط عمومي را هنر هشتم خواند و با اشاره به تكيه قدرت هاي جهاني بر ابزار ارتباطات و موج سواري بر فضاي اطلاع رساني به منظور پيشبرد اهداف و برنامه هاي از پيش تعيين شده، قدرت برتر در جهان كنوني را در دست كساني دانست كه با فتح قله هاي افكار عمومي، پيشتاز عرصه تبليغات و اطلاع رساني هستند... وي بايد تاكيد بر اينكه روابط عمومي ها ضمن تبليغ سبك زندگي ايراني – اسلامي بايد مروج تفكر ديني و اشاعه گر آموزه هاي انقلابي و در خدمت تعالي ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي باشند، گفت: روابط عمومي ها بايد با درك صحيح از شرايط منطقه و جهان و رصد آخرين تحولات داخلي كشور، جريان اطلاع رساني و افكار عمومي را در مسير حفظ منافع ملي، ايستادگي در برابر زياده خواهي هاي دشمنان انقلاب اسلامي و دفاع از حاكميت ارزش هاي ديني هدايت كنند و از اين گذر، به آنچه مسئولان نظام از آنان انتظار دارند، عمل كنند.
حركت روابط عمومي شهرداري كرج به سمت "برندسازي شهري"
خيري گفت: بايستي با تنظيم سند ارزشي و برنامه عملياتي از طريق: يكپارچه سازي نظام رسانه اي، يكپارچه سازي سامانه هاي ارتباطي، يكپارچه سازي تبليغات شهري، تدوين آيين نامه جامع ارتباط با رسانه ها، تهيه بانك هاي اطلاعاتي تخصصي، تشكيل اتاق فكر با محوريت متخصصين، نخبگان و اساتيد و... به دنبال ارتقاي ساختار روابط عمومي ها باشيم كه خوشبختانه در نشست اخير كميته ارتباطات و روابط عمومي كلانشهرهاي كشور به ميزباني شهرداري كرج شاهد رقم خوردن رويدادهاي خوبي در اين زمينه بوديم و مقرر گرديد ساختار روابط عمومي در شهرداري كلانشهرها به اداره كل ارتقاء يابد و در ادامه عنوان «روابط عمومي» نيز به «ارتباطات» تغيير كند. وي در پايان بر حركت روابط عمومي مديريت شهري كرج به سمت برندسازي شهري، ايجاد شبكه دانشي و ارزشي ارتباطات، بهره گيري از ابزارهاي نوين ارتباطي، تعامل سازنده با رسانه ها و روابط عمومي شهرداريهاي كشور، حضور فعال در شبكه هاي اجتماعي، تقويت فرهنگ شهرنشيني و ايجاد احساس تعلق خاطر به شهر در شهروندان، فتح قله هاي جديد ارتباطي، تقويت ارتباط با نخبگان و كارشناسان شهري و... تاكيد كرد و خواستار توجه بيشتر مديران شهري نسبت به مطالبات و دغدغه هاي مديران روابط عمومي شد.