شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كاظمي‌دينان: همه در محله‌ روابط عمومي بايد مثبت‌نگر باشند
جمعه، 8 اسفند 1393 - 23:21 کد خبر:15903
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- غلامرضا كاظمي دينان در صد و هفتاد و هفتمين نشست انجمن روابط عمومي ايران سخنراني كرد و درباره‌ي «مثبت انديشي در روابط عمومي» گفت: ما انسانها بايد سعي كنيم، همانند خداوند مثبت نگر، زيبا نگر، اهل ارتباطات و از همه مهم‌تر با هم دوست باشيم و محبت و لبخند به يكديگر هديه كنيم كه هديه‌ي يك لبخند به اندازه‌ي ثروت دنيا ارزش دارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- غلامرضا كاظمي دينان در صد و هفتاد و هفتمين نشست انجمن روابط عمومي ايران سخنراني كرد و درباره‌ي «مثبت انديشي در روابط عمومي» گفت: ما انسانها بايد سعي كنيم، همانند خداوند مثبت نگر، زيبا نگر، اهل ارتباطات و از همه مهم‌تر با هم دوست باشيم و محبت و لبخند به يكديگر هديه كنيم كه هديه‌ي يك لبخند به اندازه‌ي ثروت دنيا ارزش دارد.

رييس انجمن روابط عمومي ايران هواي محله‌ي‌ روابط عمومي را پر از انرژي مثبت دانست و گفت: كسي كه از در اين محله وارد مي‌شود، نمي‌تواند هواي منفي داشته باشد و در اين محله همه بايد مثبت‌نگر باشند.

كاظمي دينان با اشاره به انجمني كه پايه‌گذاران آن افراد بزرگي مثل مرحوم دكتر حميد نطقي بوده‌اند، يادآورشد: اميدوارم من و امثال من كه وارث اين انجمن هستيم، بتوانيم همچون گذشتگان عاشقانه به روابط عمومي نگاه و به آن خدمت كنيم. انجمن روابط عمومي ايران متعلق به تمام روابط عمومي‌هاي كشور است، چه آنهايي كه عضو هستند چه آنهايي كه عضو نيستند و براي فرد خاصي نيست.

اين مدرس ارتباطات با تاكيد بر ادعاي روابط عمومي‌ها درباره‌ي سردمداري در توسعه‌ي پايدار بيان كرد: روابط عمومي است كه مي‌تواند زندگي اجتماعي ما را رونق ببخشد و سازمان‌ها و جامعه را به توسعه‌ي پايدار برساند. ما هستيم كه مي‌توانيم توسعه‌ي پايدار را حمايت كنيم و به پيش ببريم زيرا همانند يك فرمانده‌ي جنگ هستيم. ما بايد قدر خود را بدانيم و جايگاه خودمان را بشناسيم. پس بايد مثبت نگر و زيبا نگر باشيم و با مثبت نگري مسووليت‌هايمان را انجام دهيم. بايد منفي نگري را كنار بگذاريم. انسان‌هاي منفي‌نگر به دنبال مشكل در هر فرصتي هستند و انسان‌هاي مثبت‌نگر همواره در فرصت‌ها به دنبال موفقيت هستند.

غلامرضا كاظمي دينان ادامه داد: ما بايد در چشمه‌ي تفكرمان گل برويانيم و اجازه ندهيم علف هرز برويد كه علف هرز هم ذهن و هم درون ما را زخمي مي‌كند و باعث مي‌شود كه به طور مستمر زجر بكشيم. ما روابط عمومي‌ها بايد اشاعه‌دهنده‌ي نگرش مثبت در جامعه باشيم و در ابتدا بايد خودمان مثبت باشيم. بايد باتلاق‌ها را از ذهن خود بيرون كرد. ذهني كه جريان نداشته باشد، بو مي‌گيرد و باتلاق مي‌شود. پس وقتي مشكلي پيش مي‌آيد، مانعي جلوي آن قرار مي‌گيرد، آن وقت، ذهن ما خلاق و فعال مي‌شود و بعد ما مي‌توانيم پرش و به اوج آسمان‌ها پرواز كنيم.

رييس انجمن روابط عمومي ايران، كار روابط عمومي‌ها را شاد كردن ذهن انسان‌ها از طريق اطلاع رساني و آگاه‌دهي دانست و بيان كرد: روابط عمومي تركيبي از هنر، علم، و فن است و آينه‌ي تمام‌نماي سازمان، پل ارتباطي مردم و سازمان، جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات و ايفاگر نقش اصلي در تبليغ، ترغيب، تشويق و نفوذ در افكار عمومي است. همچنين عامل ايجاد حسن تفاهم و حسن رابطه‌ي متقابل است.

كاظمي‌دينان گفت: روابط عمومي ركن حياتي موفقيت سازمان‌ها و افراد است. وظايف روابط عمومي عبارتند از بسترسازي، برجسته‌سازي، فرهنگ‌سازي، بستر اعتماد سازي، سخنگويي، نفوذ در افكار عمومي، اطلاع رساني، تبليغ و ترغيب. حضور موفق در عرصه‌ي روابط عمومي ويژگي‌ها و مهارت‌هاي فردي خاصي را مي‌طلبد و كار هر كسي نيست و اولين مهارت براي روابط عمومي اين است كه بايد ذاتاً روابط عمومي خوب داشته باشد.

رييس انجمن روابط عمومي ايران با اشاره به ويژگي‌هاي فردي متخصصان روابط عمومي بيان كرد: افراد موفق در عرصه‌ي روابط عمومي، صادق، متواضع، يادگيرنده، وفادار، حمايت‌گر، آرام كننده، خوش‌اخلاق، خستگي‌ناپذير، مستقل، عادل، صبور، مهربان و پيگير هستند. اما انسانهاي منفي‌نگر، افرادي هستند كه همواره موجب زخمي كردن ديگران و آزار و اذيت آنها مي‌شوند در حالي كه انسانهاي مثبت‌نگر همواره كمك حال ديگران هستند.

كاظمي دينان با تاكيد بر مهمترين كاربرد روابط عمومي در حل و فصل موقعيت‌هاي بحراني گفت: انسان‌هاي مثبت، بحران را به مثابه يك موقعيت مي‌نگرند و از آن ترسي ندارند. زيرا مي‌دانند يك پيروزي و فرصت بعد از بحران براي آنها وجود دارد. بنابراين مثبت‌انديشي مهمترين عامل مديريت بحران و كنترل زمام امور است و چقدر زيباست آدم‌ها به مثبت‌هاي ديگران بيشتر از كارهاي منفي بينديشند.

رييس انجمن روابط عمومي با طرح اين پرسش كه شما ليوان‌هاي اطراف زندگي خود را چگونه مي بينيد، بيان كرد: جريان نامحدودي از افكار هر روز در ذهن هر يك از ما مي‌گذرد و ذهن ما به طور مداوم درگير اين جريان است. اگر غالب تفكراتي كه در ذهن شما مي‌گذرد و حرفهايي كه با خود مي‌زنيد، جنبه‌ي منفي داشته باشد، اين موضوع به چشم‌انداز زندگي شما وارد مي‌شود و هاله‌اي از بدبيني و سياهي پيرامون شما را فرا خواهد گرفت.

اين مدرس ارتباطات برخي از نمودهاي بدگويي با خود (خودخوري) را فيلتر سازي، شخصي‌سازي، به استقبال فاجعه رفتن، و مطيع‌سازي دانست و يادآورشد: خداوند تمام توانمندي‌هايي را كه درون خود دارد، به انسان‌ها تزريق كرده است. پس بايد نگاه مثبت و زيبا نگر داشته باشيم. از منفي‌نگري دوري و به سمت مثبت‌نگري حركت كنيم. خود و ديگران را سرزنش نكنيم. مثبت‌ها را نگاه كنيم و در اصلاح منفي‌ها برآييم.

او ادامه داد: چند بار در طول روز متوقف شويد، فكرها و گفته‌هايي كه در ذهنتان گذشته را، با خود مرور كنيد و اگر به نتيجه رسيديد عمده‌ي افكار و صحبت‌هايتان منفي بوده‌اند، تلاش كنيد تا از زاويه‌اي ديگر به آنها نگاه كنيد و اين بار مثبت نگري را جايگزين كنيد. مثلا به جاي گفته‌ي: من تا به حال اين كار را انجام نداده‌ام. بگوييد اين فرصتي براي من است تا تجربه‌اي جديد بياموزم. بنابراين انسانهاي مثبت‌نگر آگاه، دانا، شاد و توانمند هستند و ترسي ندارند و انسانهاي منفي همواره ترس، دلشوره و استرس دارند و ناآگاه و ناتوانمندند. هرگز به خودمان چيزهايي را نگوييم كه از گفتن آنها به ديگران احتراز كنيم و خودمان و روابط عمومي را عاشقانه دوست داشته باشيم.

بعد از سخنراني رييس انجمن روابط عمومي به دو تن از پيشكسوتان و اعضاي انجمن روابط عمومي، هوشنگ عباس زاده و محسن اميني مدرسان روابط عمومي دانشگاه علامه‌طباطبايي لوح عضويت اعطا شد.

صد و هفتاد و هفتمين نشست ماهانه‌ي انجمن روابط عمومي ايران روز چهارشنبه ششم اسفند سال 1393 در سالن اجتماعات پژوهشگاه جهاد دانشگاهي با حضور جمعي از متخصصان و پيشكسوتان روابط عمومي ايران برگزار شد. اين نشست آخرين جلسه ماهانه‌ي انجمن روابط عمومي ايران در سال جاري است.
شفقنا - يسرا معاذي‌نژاد