شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اهميت پژوهش در مسووليت اجتماعي
پنجشنبه، 30 بهمن 1393 - 02:47 کد خبر:15807
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مسووليت اجتماعي شركت‌ها يا CSR كه در زمره مفاهيم اخلاق كسب‌وكار مطرح مي‌شود، موضوع حساسيت‌برانگيز سال‌هاي اخير بوده است.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مسووليت اجتماعي شركت‌ها يا CSR كه در زمره مفاهيم اخلاق كسب‌وكار مطرح مي‌شود، موضوع حساسيت‌برانگيز سال‌هاي اخير بوده است. اين در حالي است كه فعالان اجتماعي به لزوم و اهميت ترويج فرهنگ مسووليت اجتماعي فردي يا ISR پيش از هرگونه انتظاري از شركت‌ها نسبت به عمل به مسووليت اجتماعي خود اشاره مي‌كنند. صاحبنظران نيز پژوهش را يك موضوع داراي اولويت در مسووليت اجتماعي دانسته و از اهميت تخصيص منابع مالي امور خيريه در ايران به فعاليت‌هاي پژوهشي سخن مي‌گويند.

سومين همايش بين‌المللي مسووليت اجتماعي شركت‌ها دوشنبه گذشته به مناسبت روز جهاني سرطان كودك توسط موسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان(محك) و با حمايت‌ مالي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران برگزار شد. اين همايش با محوريت توسعه پايدار و با حضور رئيس و مدير داخلي برنامه جهاني گلوبال كامپكت سازمان ملل، رئيس دفتر رئيس‌جمهور، نماينده مقيم سازمان ملل متحد در ايران، دبيركل كميته ايراني اتاق بازرگاني بين‌المللي، رئيس اتاق بازرگاني ايران، اساتيد و صاحب‌نظران و اعضاي هيات امنا و هيات‌مديره محك برگزار شد.

 

در اين همايش بنيانگذار موسسه خيريه محك پايداري را يكي از مهم‌ترين عوامل موفقيت يك پروژه مسووليت اجتماعي (CSR) دانست و گفت: گاهي كمك‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد، اما با توجه به اينكه عوامل پايداري براي اين هدف در نظر گرفته نمي‌شود، اين عمل با هدررفتن منابع همراه خواهد بود.

 

سعيده قدس با اشاره به دو ديدگاه موجود در رابطه با مفهوم مسووليت اجتماعي شركت‌ها گفت: يك ديدگاه پروژه CSR را بسيار پرفايده و آن را تضميني براي يك تجارت سالم مي‌داند. اين ديدگاه مي‌گويد پروژه‌اي كه با مفهوم مسووليت اجتماعي شركت‌ها همراه باشد، مردم محلي و جوانان بيشتري را جهت همكاري جذب خواهد كرد. همچنين مفهوم مسووليت اجتماعي شركت‌ها در رشد تحقيقات و توسعه (R & D) مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد.

 

وي با اشاره به ديدگاه ديگر موجود در اين موضوع، گفت: ديدگاهي در مخالفت با اين ديدگاه وجود دارد و مي‌گويد يك واحد اقتصادي تنها مسووليت توليد سود را دارد و اگر اين سودآوري را به‌طور سالم انجام دهد، به دليل كارآفريني و تحويل سرويس‌ها و توليد محصولات سالم، مسووليت اجتماعي خود را به خودي خود انجام مي‌دهد. اما وارد شدن يك شركت به پروژه CSR، به عبارتي حيطه‌اي كه به آن مربوط نيست يك بار اضافي را بر دوش آن شركت مي‌گذرد.

 

همچنين چنانچه آن شركت نتواند مسووليتش را در قبال آن پروژه انجام دهد بدنامي‌اش را به همراه خواهد داشت. وي با توضيح اينكه موسسه خيريه محك چه نقشي مي‌تواند در ترويج مفهوم مسووليت اجتماعي داشته باشد، گفت: موسسات خيريه بايد به دنبال ارزش‌هاي مشترك باشند. ما به‌طور عموم بايد عوامل تشويق‌كننده‌اي را براي بخش خصوصي طراحي و سپس به سراغ شركت‌ها رفته و اين مزايا را برايشان بازگو كنيم كه البته مشاركت در نوع تفكر از جمله اين مزايا است.

 

وي با تفكيك عمل خير از مسووليت اجتماعي، گفت: مسووليت اجتماعي نسبت به يك عمل خيرخواهانه حركت عميق‌تري را به سوي پايداري خواهد داشت. همچنين يك واحد تجاري با انجام عمل خيرخواهانه به تدريج ارتقا پيدا مي‌كند و به سطح ديگري از شهرت و اهميت مي‌رسد.

 

قدس در ادامه با بيان اينكه پيش از پروژه مسووليت اجتماعي شركت‌ها، جامعه نيازمند ترويج مفهوم مسووليت اجتماعي فردي است، گفت: وقتي در ايران هنوز فرهنگ مسووليت اجتماعي شخصي فراگير نشده و همچنان رفتارهاي طلبكارانه داريم، نمي‌توانيم انتظار رسيدن به جامعه‌اي را داشته باشيم كه شركت‌ها و بنگاه‌ها درآن مسووليت اجتماعي خود را انجام دهند، از اين‌رو جامعه، نيازمند آن است كه ابتدا فرهنگ عمومي مسووليت‌هاي اجتماعي شخصي در آن آموزش داده شود.

 

قدس با بيان اينكه يكي از اهداف ديگر اين موسسه جلوگيري از ضرر و موانع است، گفت: بسياري از واحدهاي تجاري و توليدي محصولاتي دارند كه درصورت استفاده نادرست و ناآگاهانه مي‌توانند مضر باشند. وي بالا بردن سطح آگاهي مصرف‌كننده‌ها را يكي ديگر از اهداف موسسات خيريه دانست، زيرا از نظر او چنين اطلاعاتي اگر از زبان يك موسسه مردم‌نهاد مطرح شود، تاثيرگذاري بالاتري خواهد داشت.

 

در ادامه اين نشست، شهيندخت خوارزمي، استاد دانشگاه با بيان اينكه پژوهش يك موضوع داراي اولويت در مسووليت اجتماعي است، گفت: در حال حاضر در نقطه‌اي قرار داريم كه نياز شديدي به همگرايي دو جريان فرهنگ نيكوكاري و مسووليت اجتماعي وجود دارد و البته پژوهش موضوع راهبردي مشترك اين دو جريان است. خوارزمي با اشاره به اينكه مسووليت اجتماعي شركت‌ها جايي شكل مي‌گيرد كه قانون در آنجا پايان يابد، گفت: قانون كسب‌وكار نبايد هيچ نقشي راجع‌به مسووليت اجتماعي داشته باشد. وي همچنين تصريح كرد: موضوع مسووليت اجتماعي نبايد به مديران تحميل شود بلكه بايد به‌صورت داوطلبانه از سوي يك مدير انجام شود و تنها آن زمان است كه موضوع مسووليت اجتماعي اثربخشي خود را خواهد داشت.


Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/861833/#ixzz3S8YqJlmK