شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي‌ها سپر بلا يا بايگان اخبار؟!
یکشنبه، 12 بهمن 1393 - 12:39 کد خبر:15598
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ضعف روابط عمومي‌هاي ادارات و سازمان‌هاي استان خوزستان معضلي است كه متاسفانه هنوز كار جدي بر روي آن انجام نشده است و بي‌برنامگي در روابط عمومي‌هاي اين استان به خوبي مشهود است.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ضعف روابط عمومي‌هاي ادارات و سازمان‌هاي استان خوزستان معضلي است كه متاسفانه هنوز كار جدي بر روي آن انجام نشده است و بي‌برنامگي در روابط عمومي‌هاي اين استان به خوبي مشهود است.


 همه ما مي‌دانيم روابط عمومي‌ها از جمله منابع خبري به شمار مي‌روند كه علاوه بر توليد خبر، هماهنگ كننده و تسهيل كننده ارتباط بين خبرنگاران و منبع مستقيم خبر هستند و خوشبختانه بيشتر ادارات دولتي استان خوزستان از نعمت واحد روابط عمومي بهره‌مند هستند.

اما ضعف روابط عمومي‌هاي ادارات و سازمان‌هاي استان خوزستان معضلي است كه متاسفانه هنوز كار جدي بر روي آن انجام نشده است و بي‌برنامگي در روابط عمومي‌هاي اين استان به خوبي مشهود است، حال آنكه نقش روابط عمومي در بيان فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي بسيار گسترده است.

توليد خبر و پيش خبر، نوشتن و ارسال بيانيه و جوابيه به رسانه‌ها، هماهنگي نشست‌هاي خبري و مصاحبه‌هاي اختصاصي، انتشار خبرنامه، توليد بولتن و بايگاني اخبار منتشر شده اداره در رسانه‌ها از وظايف روابط عمومي‌ها در حوزه خبر و اطلاع رساني است، ولي با همه اين‌ها بايد گفت ارسال نكردن به موقع اخبار و پيش خبر‌ها به رسانه‌ها، تكيه به ارزش‌هاي سازماني به جاي ارزش‌هاي خبري در برخي خبرهاي ارسالي به رسانه‌ها، تسلط نداشتن به شيوه نگارش خبر و جوابيه و بيانيه و... از جمله نقاط ضعف روابط عمومي‌هاي خوزستان است.

در ساختار روابط عمومي‌هاي دستگاههاي اجرايي استان خوزستان، ضعف نيروي انساني آگاه و متخصص آشكار است و برخي كساني كه در روابط عمومي‌ها به كار گمارده شده‌اند ناآشنا به فوت و فن اين حرفه هستند و در بيشتر موارد با رسانه و اقتضائات آن بيگانه‌اند.

افراد شاغل در روابط عمومي‌هاي استان صنعتي، علمي، فرهنگي و حوزوي خوزستان بايد از تجربه و تخصص و درايت و آگاهي كافي نسبت به وظايف و حوزه سازماني خود برخوردار باشند و اطلاعات كافي درباره مسائل خاص اداره خود داشته باشند ولي اغلب از داشتن اطلاعات تخصصي تهي‌اند يا اگر تخصصي در حوزه روابط عمومي دارند آن را به كار نمي‌بندند.

بديهي است وقتي واحد روابط عمومي به سبب نيروهاي ضعيف و ناآگاه در آن اداره جايگاه خود را از دست داد به بيراهه كشيده مي‌شود و رئيس آن اداره به دليل بي‌اعتمادي به كارايي روابط عمومي، كار ارتباط بارسانه‌ها را عملا فراموش يا در بهترين حالت آن را به منشي خود واگذار مي‌كند، در چنين شرايطي همه كارهاي مربوط به توليد يك مصاحبه يا خبر از بالاي سر روابط عمومي و بدون اطلاع اين واحد انجام مي‌شود و در اين حالت است كه روابط عمومي صرفا مسئول بايگاني مصاحبه‌هاي آقاي رئيس و خبرهاي آن اداره مي‌شود.

گاه بر عكس، نقش روابط عمومي در اداره يا نهادي به بالا‌ترين حد ممكن در آن اداره صعود مي‌كند و در اين حالت جناب رئيس اداره بر اساس اعتقاد به توانايي و كارايي روابط عمومي يا به دليل ترس از تماس مستقيم با رسانه‌ها و حفظ روحيه محافظه كارانه از روابط عمومي به عنوان يك تبليغاتچي يا سپر بلا در مقابل رسانه‌ها مدد مي‌گيرد، در چنين شرايطي، روابط عمومي تبديل به كارگردان تمام عيار بك مصاحبه اختصاصي يا نشست خبري مي‌شود.

متاسفانه بيشتر مديران چه در اهواز چه در ساير شهرهاي استان، روابط عمومي را عامل تبليغاتي اداره و نهاد خود مي‌دانند و با كمك روابط عمومي، تصويري بزك كرده از اداره خود در افكار عمومي ايجاد مي‌كنند، عيوب را مي‌پوشانند و به اغراق در خوبي‌ها مي‌پردازند و حتي خوبي‌هاي خيالي خلق مي‌كنند حال آنكه روابط عمومي نبايد تنها نقش تبليغاتچي و توجيه گر سازمان و عملكردهاي اداره خود باشد و چشم و گوش بسته به تحسين و تمجيد آن اداره و مديران آن اداره بپردازد و اخبار كاميابي‌هاي آن اداره را انتشار دهد و هر گونه كاستي و عيب را انكار كند.

به ندرت روابط عمومي در كلانشهر اهواز كه مركزيت ادارات و سازمان‌ها در آن واقع شده است پيدا مي‌شود كه سپر بلاي مديران يا بايگان اخبار رسانه‌ها نباشند حال آنكه روابط عمومي مؤثر روابط عمومي است كه عصايي شود در دست رئيس اداره تا بتواند با مردم به درستي ارتباط برقرار كند و نيز عصايي در دست رسانه تا بتوانند رسالت خود را در آگاهي بخشي مردم ايفا كنند.

اگر روابط عمومي‌ها بانك اطلاعاتي مناسبي در واحد خود داشته باشند خواهند توانست هم به مصاحبه شونده كمك كنند، هم نيازهاي اطلاعاتي مصاحبه كننده و خبرنگار را برطرف كنند.


روابط عمومي بايد به عنوان يك تكيه گاهي براي خبرنگاران به شمار رود، تكيه گاهي كه به موقع بتواند مشكلات كار خبري را برطرف كند و جلوي اشتباه ناشي از بي‌اطلاعي يا كم اطلاعي خبرنگاران را در دستيابي به واقعيت بگيرد.

روابط عمومي‌ها همچنين بايد مصاحبه شونده و مديران اداره خود را در پربار‌تر شدن اطلاعات مطرح شده در مصاحبه‌ها ياري كنند.

روابط عمومي بايد به عنوان تحليلگر قابل و آگاه به مسائل و رويدادهاي مرتبط با آن اداره همواره نقش خود را در مواجهه با برخي تحريف‌ها و شايعات به خوبي ايفا كند و هدايت رسانه‌ها و خبرنگاران را در مسير طبيعي و منطقي از طريق تعامل و همكاري بر عهده بگيرد و وقتي خبري ناقص و مبهم و نارسا و دوپهلو در رسانه‌اي منتشر مي‌شود آن را تصحيح كند و درباره آن توضيح دهد.


يك روابط عمومي موفق آن است كه رسانه‌ها را به درستي بشناسد و باسطح سواد خبرنگاران آن رسانه و سمت و سو و سياست‌هاي آن‌ها آشنا باشد و در عين حال از قابليت همه رسانه‌هاي محلي و منطقه‌اي و ملي به فراخور شرايط زماني استفاده و روابط خود را با آن‌ها حفظ كند.

اگر رسانه‌اي به دنبال اطلاعات و اخباري است، روابط عمومي بهتر است هر چه زود‌تر آن‌ها را در اختيارشان قرار دهد و نگذارد بهانه‌اي براي تبليغ و بدگويي عليه آن اداره ايجاد شود.

كافي است در صورت همكاري نكردن روابط عمومي، خبرنگاري در رسانه خود بنويسد كه مثلا «در حالي كه گفته مي‌شود چنين چيزي وجود دارد تلاش ما براي دريافت خبر از روابط عمومي آن اداره به جايي نرسيد»

روابط عمومي تسهيل كننده روابط آزادانه و قانونمند رسانه‌ها با ادارات است و به همين جهت روابط عمومي بايد دوست و يار و همكار رسانه‌ها و خبرنگاران و گزارشگران باشد.

روابط عمومي بايد مشگل گشا باشد و امكان پرسش و پاسخ و چالش خبرنگاران با مديران و مسئولان را فراهم كند و بايد شرايطي را فراهم كند كه خبرنگار آزادانه و به راحتي در آن اداره و نهاد به كار حرفه‌اي خود بپردازد كه اين بهترين هديه براي خبرنگاران خواهد بود.

منبع: اكسين پرس