شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش آموزشي روابط عمومي در خانواده ها
چهارشنبه، 8 بهمن 1393 - 16:14 کد خبر:15530
روابط عمومي تنها نهاد سازمان است كه ارتباطات كاملي با تمام مخاطبان سازمان در درون و بيرون سازمان برقرار مي كند و از اين حيث نقش مي تواند نقش بي بديلي در آموزش بازي كند. ورود به جامعه دانايي بنيان قرن بيست و يكم، چالش هاي فراواني را در مقابل سازمان ها و كاركنان قرار داده است. يكي از مهمترين اين چالش ها بحث آموزش مادام العمري است كه هر شخص بايد در يك فرآيند مشخص آن را تجربه كند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي تنها نهاد سازمان است كه ارتباطات كاملي با تمام مخاطبان سازمان در درون و بيرون سازمان برقرار مي كند و از اين حيث نقش مي تواند نقش بي بديلي در آموزش بازي كند.


ورود به جامعه دانايي بنيان قرن بيست و يكم، چالش هاي فراواني را در مقابل سازمان ها و كاركنان قرار داده است. يكي از مهمترين اين چالش ها بحث آموزش مادام العمري است كه هر شخص بايد در يك فرآيند مشخص آن را تجربه كند.


در واقع بسياري از سازمان ها امروز براي نيروي انساني خود، آموزش را در برنامه اصلي خود قرار داده اند. اما بيشتر سازمان ها براي آموزش مخاطبان سازمان خود كاري نمي كنند و اين بدين معناست كه بخشي از كارايي سازمان كاهش مي يابد.


اگرچه شايد نتوان به طور مستقيم تمام آموزش هاي سازمان را بر عهده نهاد روابط عمومي گذاشت، اما بخش هاي مشخصي از اين آموزش هاي مادام العمر هستند كه مي توانند توسط روابط عمومي ها انجام شوند.


باز بايد تاكيد كنم كه مراد از اين آموزش، آموزش هاي آكادميك و دوره هاي بازآموزي نيستند. بلكه طيفي از آموزش ها را در بر مي گيرند كه مي توانند به شدت بر بهره وري كاركنان اثر بگذارند و در عين حال نيازمند هيچ جايگاه خاصي براي آموزش و جمع كردن مخاطبان درون و برون سازماني نيستند.


آموزش هاي روابط خانوادگي
روابط عمومي تنها نهاد ارتباطي است كه مي تواند مقوله ارتباط انساني را مورد توجه قرار دهد. فرض كنيد كه كاركنان يك سازمان پس از يك كار طاقت فرساي روزانه به منزل مي روند و طبيعتا نيازمند آرامش و آسايشي هستند كه بايد از جانب خانواده دريافت كنند. اما اين آرامش هيچ وقت براي آنها تامين نمي شود، چراكه به دليل ماهيت زندگي هاي امروزي كمتر به خستگي طرف مقابل توجه مي شود و يافتن زماني براي آرامش مي تواند گاهي براي يك كارمند، تبديل به آرزو شود.


روابط عمومي بايد فكر كند كه نيروي انساني كه در طول حضور خود به دليل خلاءهاي ارتباطي نتواند آرامش بگيرد، قطعا در محيط كار نيز آن بي نظمي و هرج و مرج را به كاركنان و محيط كاري تحميل مي كند. بنابراين بايد با توجه به مناسبت هايي كه براي روابط عمومي وجود دارد، يك سري آموزش هاي از راه دور تدارك ديد كه به بهبود روابط آنها كمك كند. لازم نيست كه حتما آموزش دهنده خود كارشناس روابط عمومي باشد، بلكه گاهي مي توان از يك روانشناس براي اين امر كمك گرفت و محتواي توليد شده را در قالب دي وي دي فيلم يا مالتي مديا در اختيار كاركنان قرار داد.


براي كسب اطمينان از ملاحظه اين دي وي دي مي توانيد مسابقه اي نيز تدارك ببينيد و به كساني كه بيشترين اهتمام را در يادگيري و به كار بردن اصول مطرح شده در ارتباطات انساني كرده اند، جوايزي اهدا كنيد.


آموزش هاي سواد رسانه اي
مقوله سواد رسانه اي امروزه در تمام دنيا مورد توجه روابط عمومي ها و نهادهاي آموزشي قرار دارد. متاسفانه اين خلاء در كشور ما محسوس است و ما هنوز هيچ برنامه مدون و مشخصي براي سواد رسانه اي نداريم. در كشورهاي پيشرفته دنيا نظير بريتانيا، همانطور كه براي رانندگي كردن بايد گواهينامه رانندگي گرفت، براي استفاده از رسانه نيز ابتدا بايد سواد رسانه اي بدست آورد و اين سواد از طريق آموزش هاي درسي در دوران كودكي به افراد داده مي شود.


كسي كه در اين برنامه هاي آموزشي شركت مي كند مي آموزد رسانه ها را از هم تميز مي دهد و مي داند كه تبليغات از چه جنسي است و نبايد به آن اعتماد نمود. بدين شكل وقتي كه يك كودك تبليغات مي بيند، مي داند كه احتمال دارد دروغ باشد، و زماني كه به شبكه هاي ماهواره اي نگاه مي كند، مواظب اين است كه مبادا در جريان يك ايدئولوژي قرار بگيرد و در رفتار و اخلاقش تاثير بگذارد. اگر حتي اين نكته را خود او درك نكنند، پدر و مادر سعي مي كنند اين موارد را در خانه تقليل دهند.


در نتيجه مشاهده خواهيم كرد كه بسياري از اثرات مخرب ماهواره ها و ابزارهاي ارتباطي مدرن تخفيف پيدا خواهند كرد. و با كاسته شدن از اين آثار كاركنان سازمان مي توانند آرامش بيشتري را در زندگي مشترك، زندگي خانوادگي و زندگي فاميلي بدست آورد.


آموزش هاي ديني
در كشور ما مسائل ديني يكي از محورهاي فعاليت روابط عمومي است. اما اين نكته را بايد در نظر داشته باشيم كه ما سواد ديني نداريم.


موضوعات اخلاقي به طور مشخص مي توانند براي روابط عموميبه عنوان يك هدف تعيين شوند كه بخواهند از طريق دين كاركنان خودشان را به سمت اخلاق گرايي هدايت كنند.


در اين حوزه معمولا بايد سعي شود كه روش هاي سنتي را كنار گذاشت و از روش هاي جديدي براي نمايش ارزش هاي اخلاقي استفاده كرد. به عنوان مثال گاهي اوقات يك كليپ 100 ثانيه اي مي تواند تاثيري به مراتب بيشتر از 10 ساعت سخنراني داشته باشد.


استفاده از شخصيت هاي هنري با محتواهاي تهيه شده توسط عالمان ديني مي تواند تلفيقي زيبا از دين و هنر را به وجود بياورد كه بهترين راه نمايش اخلاق دين است.


آموزش شيوه هاي درس خواندن
تحصيل فرزندان كاركنان در بسياري از خانواده ها بيشترين دغدغه را براي كاركنان ايجاد مي كند. گاهي اوقات پدران و مادراني كه به كار خود مي پردازند، به دليل اينكه فرزندانشان آن اندازه در تحصيل موفق نيستند، انگيزه خود را براي كار بيشتر از دست مي دهند.


بالعكس پدر و مادراني كه فرزنداني درسخوان دارند، سعي مي كنند كه شرايطي ايده آل را براي آنها از همه نظر ايجاد كنند. روابط عمومي بايد سعي كند كه از اين شرايط تحصيلي آگاه باشد. در بسياري از سازمان ها براي پيروزي هاي تحصيلي فرزندان كاركنان جوايز و هدايايي در نظر گرفته مي شوند. اما اين بايد بخشي از برنامه ترويج تحصيلات باشد. روابط عمومي در سازمان ها بايد سعي كنند كه با استفاده از يك سري مواد آموزشي براي آموزش نحوه درس خواندن، مهارت هاي رفع استرس در زمان امتحانات و بويژه در سال حساس و حياتي كنكور، به كيفيت آموزشي دانش آموزان و دانشجويان كمك كند.


همچنين مي توانيد در همين زمينه از رويدادسازي استفاده كنيد. دانشجويان برتر دانشگاه ها را دعوت كنيد تا به دانش آموزان و دانشجويان كنكوري توصيه هايي را بدهند. يا حداقل راهكارها را به آنها بياموزيد.


جمع بندي
شايد دخول در همه حوزه ها براي روابط عمومي با توجه به گستره فعاليت هايي كه در دست دارد، مقدور و صحيح نباشد. اما براي بخشي از فعاليت هايي كه مي توان انجام داد، هيچ بخشي جز روابط عمومي وجود ندارد و در صورتي كه به اين امر اهتمام نورزد، گاهي نتيجه كارهاي ديگرش نيز تخريب مي شود.


روابط عمومي بايد برونسپاري را در اين گونه فعاليت ها در راس العين خود قرار داده و سعي به انجام فعاليت هايي كه در آنها تخصص ندارد، نكند.


نويسنده: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)