شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 5 نكته براي اداره روابط عمومي با بودجه هاي محدود
یکشنبه، 31 شهریور 1398 - 12:07 کد خبر:15516
براي راه اندازي يك فعاليت، روابط عمومي يكي از ارزشمندترين و مقرون به صرفه ترين روش هاي يك بازاريابي تلفيقي در مقايسه با ديگر كانال ها، از جمله تبليغات است. در اين نوشتار به پنج نكته كليدي پرداخته مي شود كه برنامه روابط عمومي شما را در زمان ارائه كالا و محصول جديد يا راه اندازي يك شركت يا كسب و كار جديد كمك مي كند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- براي راه اندازي يك فعاليت، روابط عمومي يكي از ارزشمندترين و مقرون به صرفه ترين روش هاي يك بازاريابي تلفيقي در مقايسه با ديگر كانال ها، از جمله تبليغات است.


در اين نوشتار به پنج نكته كليدي پرداخته مي شود كه برنامه روابط عمومي شما را در زمان ارائه كالا و محصول جديد يا راه اندازي يك شركت يا كسب و كار جديد كمك مي كند.


1. از روابط عمومي براي پيشبرد كسب و كار خود استفاده كنيد، نه در مسائل پيرامون آن. نخستين و مهمترين مساله اين است كه شما بايد بر رشد كسب و كار خود تمركز كنيد. روابط عمومي به افزايش آگاهي و شناخت افراد كمك مي كند و به پيشرو شدن كيفي شما منجر مي شود، اما روابط عمومي را صرفا براي اينكه روابط عمومي داشته باشيد ادامه ندهيد. بله سعي كنيد كه به طور مرتب رسانه ها را اولويت گذاري كنيد و براي هركدام از آنها به نسبت اولويتي كه دارند محتوايي جذاب براي مخاطبانشان توليد كنيد. به گونه اي كه كسب و كار شما براي نتايج بهتري را به ارمغان آورد. براي مثال، شما ممكن است ايده اي عالي براي محتوا داشته باشيد كه مي دانيد براي مشتريان جذاب است، اما مورد علاقه خبرنگاران نشريات معتبر نيست. اگر فكر مي كنيد كه مي توانيد قدري محتوا را بي طرفانه بنويسيد كه بتوانيد آن را عمومي سازي كنيد، اين كار را انجام دهيد. اما در عين حال در نظر داشته باشيد كه نخستين هدف شما افزايش فروش است و در درجه دوم بايد به آگاهي عمومي فكر كنيد.


مطالعات موردي مي تواند ابزاري عالي براي افزايش آگاهي از برند باشد، اما آنها «تك سايز مناسب براي همه» نيستند و نمي توانند راه حلي كامل را براي راه اندازي و ارائه كالا و خدمات براي همه كسب و كارها ارائه دهند. مطالعات موردي مي تواند يك داستان درباره ارزش محصول شما از طريق برند نام آشنا ارائه دهد.


اگر هدف كسب و كار شما داده هاي حساس براي مشتريان است كه امنيت آنها نيز حفظ شود، آنها مي توانند مساله ساز باشند. مشتري شما ممكن است نخواهد استفاده از خدمات شما را براي برخي از دلايل عمومي كند. اگر مشتري شما يك مطالعه موردي را باز كرد، شما احتمالا نياز داريد كه از خدمات آنها براي دلايلي خاص استفاده كنيد، احتمالا شما نياز داريد كه به آنها تخفيف در كالا و يا ارائه كالاهاي رايگان را پيشنهاد كنيد.


بهترين مطالعات موردي ميزان بسيار زيادي از تلاش هاي راه اندازي فناوري B2B شما را در بر خواهد گرفت. شما نمي توانيد به طور كامل خروجي ها را كنترل كنيد. به بيان كوتاه، شما نمي توانيد به مطالعات موردي براي پيشبرد برنامه روابط عمومي يا كسب و كار به سوي جلو تكيه كنيد.


2. سخنگوي سازمان بايد يك نقطه نظر ويژه داشته باشد. هنگامي كه شما به اولويت بندي كسب وكار خود پرداختيد، شما آماده ساخت يك برنامه روابط عمومي موفق هستيد. اكنون شما نياز داريد كه چيز با ارزشي داشته باشيد كه در رسانه بگوييد. موفقيت برنامه روابط عمومي شما منوط به شفافيت اجرايي درباره استراتژي شركت و مسير صنعت است و البته نقطه نظرات ويژه آنها نيز در اين امر موثرند. اين قطعا به شركت شما كمك مي كند كه محصولي جذاب داشته باشد و سخنگوي شما تجربه و اعتبار را براي اعتمادسازي نقش خودشان به عنوان رهبران دارند.


چگونه شما سخنگوي خود را به عنوان رهبر فكري با نقطه نظرات داراي ارزش خبري انتخاب مي كنيد؟ با توليد محتواي سريع شروع كنيد. با 50 موضوع جالب و استخدام نويسندگان زبده براي كمك به تيم توليد وبلاگي خودتان شروع كنيد. كتاب هاي الكترونيكي را در وبلاگ هاي خود بگنجانيد. داده هاي را از بستر براي مقالات پژوهشي دريافت كنيد.


نمايش دهيد، نگوييد، رسانه ها چقدر براي شما جذاب هستند و برنامه روابط عمومي شما خاموش مي شود.


3. كيفيت برتر از كميت. بر روي دريافت پوشش در نشريات با ارزش كار كنيد. در اين مصاف هم بر روي نشريات بالاي هرم كار كنيد و هم نشريات ميانه را در نظر داشته باشيد و گاهي اوقات بهتر است بدون توجه به كيفيت نشريات به بيشتري تعداد آنها كه مي توانيد با آنها كار كنيد با توجه به اولويت هايتان بپردازيد. به خاطر داشته باشيد كه هم نشريات برتر و هم نشريات ميانه مي توانند به اعتبار كسب و كار شما بيافزايند. با اين حال اگر شما يك مقاله خوب در وال استريت ژورنال منتشر كنيد به مراتب ارزش آن بيشتر از دو جين نشريات كوچكتر است.


طبيعي است كه شما با گذر زمان تاكيد بيشتري بر روي دريافت پوشش از نشريات برتر خواهيد داشت، بنابراين احتمال كمي دارد كه بعدها در نشريات كوچكتر سرمايه گذاري كنيد.كيفيت نشريه، تنها از طريق دسترسي به خيل كثيري از خوانندگان تعريف نمي شود. نشريات تخصصي براي صنعت شما احتمالا دانلودهاي بيشتري را از محتوا خواهند داشت و كيفيت بيشتري را منجر خواهند شد.


4. يك رويكرد متعادل براي ارزيابي.
توازني ميان دو فلسفه:
• «اگر ارزيابي نمي كنيد، بازاريابي نمي كنيد.»
• «چيزي كه قابل ارزيابي است هميشه معنادار نيست، و چيزي كه معنادار است هميشه قابل ارزيابي نيست.»
مهم است كه اهداف پوشش خبري قابل سنجش را در هر سه ماه يكبار بررسي كنيد، تا مطمئن شويد كه همچنان بر توليد محتواي عالي، افزايش آگاهي براي شركت و دريافت ارزش افزوده براي تلاش هاي روابط عمومي باقي مانده ايد.


براي دريافت كميت برنامه روابط عمومي، بر ميزان پوششي كه در مقايسه با رقباي خود مي گيريد تمركز نكنيد. تيم روابط عمومي خود را براي افزايش تعداد قطعات پوشش داده شده، صرف نظر از كيفيت نشريه يا خوانندگان آن به پيش برانيد، ممكن است آگاهي از برند و اهداف پيشبرد نسلي بدست نيايد. مطمئن شويد كه به شدت نتايج روابط عمومي را ارزيابي مي كنيد، و مطمئن شويد كه آن نتايج معنادار هستند.


5. فريلنس هاي روابط عمومي براي شروع كارها عالي هستند.
اكنون كه شما اولويت هاي استراتژيك خودتان را در جاي خود قرار داده ايد، ارزش خبري محتوا براي به اشتراك گذاري، و يك برنامه براي اينكه چگونه به گونه اي موثر روابط عمومي خود را ارزيابي كنيد، بريزيد، شما آماده ايد كه شركاي عالي روابط عمومي براي كمك به پوشش خبري پيدا كنيد. فريلنس هاي روابط عمومي به كساني كه مي خواهند كسب و كار خودشان را شروع كنند اجازه مي دهند كه بر كسب و كار تمركز كنند، و صرفا يك ملازم نيستند.
مهمترين معيار در انتخاب همكار روابط عمومي مناسب بودن روابط و انطباق با اهداف كسب و كار شماست. اگر شما تيم بازاريابي داريد كه درك خوبي از روابط عمومي و توليد محتواي جذاب دارد، يك فريلنس عالي مي تواند منبعي عالي براي كمك به مقالات شما باشد. در اين صورت زمين رسانه در اختيار شما خواهد بود و شما مي توانيد همزمان در محيط رسانه و كسب و كار رشد كنيد.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

برگردان: گروه ترجمه شارا