شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- استفاده از بانكداري موبايل ممكن است در حال افزايش باشد، اما همزمان با آن، تلاش هكرها نيز افزايش يافته و باعث ميشود بسياري از مصرفكنندگان امنيت و محرمانه بودن اين كانال ارتباطي را زير سوال ببرند.
وبسايت GOBankingRates در مورد احساس امنيت مصرفكنندگان آمريكايي هنگام استفاده از گوشيهاي هوشمند براي بانكداري موبايل تحقيق كرده است. نتايج اين تحقيق كه در نشريه ديجيتال Financial Brand (كه بر مسائل بازاريابي و استراتژي موثر بر بانكهاي خردهفروشي و اتحاديههاي اعتباري متمركز است) منتشر شده، نشان ميدهد 44 درصد مصرفكنندگان براي استفاده از بانكداري موبايل هيچ گونه نگراني ندارند. اين در حالي است كه بيش از نيمي از مصرفكنندگان، يعني حدود56 درصد، درمورد بانكداري موبايل نگرانند و تصديق كردهاند كه نميدانند اين دستگاهها به اندازه كافي امن هستند و ايمني آنها در چه حدي است.
نقش جنسيت و سن
در اين تحقيق، زنان 65 درصد بيش از مردان نسبت به خطاهاي فني بانكداري موبايل براي جابهجايي مبالغ بين حسابها نگراني داشتند. مردان 1/4 درصد بيش از زنان نگران سرقت هويت، 85 درصد بيشتر نگران نبود رسيد كاغذي و 37 درصد بيشتر نگران سوءاستفاده از اطلاعات هستند. همچنين رده سني بين 45 تا 54 سال كمترين نگراني را براي استفاده از بانكداري موبايل دارند كه اثبات ميكند فقط نسل جديد نيست كه با تكنولوژيهاي بانكداري ديجيتال مانوس شده است. مصرفكنندگان 55 تا 64 ساله بيشترين نگراني را دارند. افراد زير 45 سال بيشترين نگراني را در مورد سوءاستفاده از اطلاعات شخصي داشتند.
هكرها، مزاحمان اصلي
بياييد نگاه عميقتري به نگراني برخي افراد در مورد بانكداري موبايل بيندازيم. تعداد كمي از پاسخدهندگان به نظرسنجي وبسايت اين نشريه (حدود 3 درصد) نداشتن «هيچگونه رسيد كاغذي» را بهعنوان نگراني اصلي خود ذكر كردهاند. مطمئنم اين افراد به دليل نبود رسيد كاغذي هيچ خريد آنلايني انجام نميدهند، چون اين معاملات هيچگونه مدرك كاغذي دال بر انجام آنها به جاي نميگذارند. اگر 3 درصد افراد در جهان وجود داشته باشند كه فقط بهصورت چهره به چهره معامله ميكنند و ميتوانند رسيد كاغذي دريافت كنند، مشكلي وجود ندارد. من فكر ميكنم بانكها ميتوانند بدون اينكه روي اين افراد بهعنوان مشتريان بانكداري موبايل حساب كنند، به حيات خود ادامه دهند.
هفت درصد پاسخدهندگان نگراني اصلي خود را «سوءاستفاده از اطلاعات شخصي» عنوان كردند. ظاهرا اين افراد چيزي راجع به حمله به دادههاي شركتهايي مثل Target، Home Depot و بسياري خردهفروشيهاي ديگر كه اطلاعاتشان فاش شده، شنيدهاند. اما اين 7 درصد زماني كه بهصورت رودررو خريد انجام ميدهند، هنوز هيچ مشكلي براي استفاده از كارتهاي اعتباري خود ندارند.
9 درصد «خطاهاي فني» را بهعنوان نگراني اصلي خود در مورد بانكداري موبايل ذكر كردهاند. اين افراد واقعا آگاهند. ترس از خطاهاي فني، بزرگترين نگراني من درمورد بانكداري- نه فقط بانكداري موبايل- است. البته، آخرين باري كه در يك كار بانكي به مشكل برخوردم، مربوط به يك خطاي انساني بود- نه يك خطاي فني- و من آن فردي بودم كه آن خطا را مرتكب شدم. كم و بيش ميتوان گفت، بيشترين تعداد افرادي كه نسبت به بانكداري موبايل نگران بودند، حدود 37 درصد بود كه سرقت هويت را بهعنوان نگراني اصليشان مطرح كردند.
سرقت هويت؟ چگونه اين امر اتفاق ميافتد؟ اين افراد بهطور واضح مدركي از دلايل متداول يك سرقت هويت ندارند. و باعث تعجب است كه چگونه اين 37 درصد بانكداري اينترنتي انجام ميدهند. كارهايي مثل چك كردن تراز حساب يا انتقال وجه بين حسابها با استفاده از كامپيوتر شخصي ايرادي ندارند، اما در گوشيهاي هوشمند يا تبلت مشكل ساز خواهد بود؟
ذكر چنين دلايلي براي نگراني مردم از بانكداري موبايل، بيپايه و اساس است. اگر شما نياز به دليلي قانعكننده براي ترس از اين نوع بانكداري داريد، من دلايل خوبي را به شما ارائه ميدهم:
1) استفاده از اپليكيشن بانكداري موبايل، چون رسيد كاغذي معامله را به ما نميدهد، ترسي در وجود ما ايجاد ميكند كه گويي مارها با پيچ و تاب از تلفنهاي هوشمند بيرون ميآيند و ما را از ادامه انجام كار بازميدارند.
2) متاسفانه بايد اين را به شما بگويم كه اپليكيشن بانكداري موبايل شما به عكسهاي شخصي كه آنها را داخل گوشيتان نگه ميداريد و گاهي در شبكههاي اجتماعي به اشتراك ميگذاريد، دسترسي خواهد داشت. اين موضوع براي ما بسيار نگرانكننده است.و مورد آخر كه مهمترين دليل براي ترس از بانكداري موبايل است:
3) آي دي و پسورد خود را وارد ميكنيد و قبل از اينكه هكرها به اكانت شما دست يابند، تلاش ميكنيد از يك اپليكيشن بانكداري موبايل براي تغيير آن پسورد استفاده كنيد- اما آن اپليكيشن موبايل اجازه انجام چنين كاري را به شما نميدهد. متاسفانه اين كاملا درست است و من با تجربه شكستهاي بسيار اين را آموختم.
البته، موارد ذكر شده مانع ادامه استفاده من از اپليكيشن بانكداري موبايل نشده است، اما حداقل نگرانيهاي من در مورد بانكداري موبايل به حقيقت پيوست.
Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/854948/#ixzz3PKoVaExm
مترجم: آناهيتا جمشيدنژاد
منبع: thefinancialbrand.com