شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بانكداري موبايل
سه شنبه، 30 دی 1393 - 09:00 کد خبر:15374
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- استفاده از بانكداري موبايل ممكن است در حال افزايش باشد، اما همزمان با آن، تلاش هكرها نيز افزايش يافته و باعث مي‏شود بسياري از مصرف‏كنندگان امنيت و محرمانه بودن اين كانال ارتباطي را زير سوال ببرند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  استفاده از بانكداري موبايل ممكن است در حال افزايش باشد، اما همزمان با آن، تلاش هكرها نيز افزايش يافته و باعث مي‏شود بسياري از مصرف‏كنندگان امنيت و محرمانه بودن اين كانال ارتباطي را زير سوال ببرند.

 

وب‏سايت GOBankingRates در مورد احساس امنيت مصرف‏كنندگان آمريكايي هنگام استفاده از گوشي‏هاي هوشمند براي بانكداري موبايل تحقيق كرده است. نتايج اين تحقيق كه در نشريه ديجيتال Financial Brand (كه بر مسائل بازاريابي و استراتژي موثر بر بانك‏هاي خرده‏فروشي و اتحاديه‏هاي اعتباري متمركز است) منتشر شده، نشان مي‏دهد 44 درصد مصرف‏كنندگان براي استفاده از بانكداري موبايل هيچ گونه نگراني ندارند. اين در حالي است كه بيش از نيمي از مصرف‏كنندگان، يعني حدود56 درصد، درمورد بانكداري موبايل نگرانند و تصديق كرده‏اند كه نمي‏دانند اين دستگاه‏ها به اندازه كافي امن هستند و ايمني آنها در چه حدي است.

نقش جنسيت و سن
در اين تحقيق، زنان 65 درصد بيش از مردان نسبت به خطاهاي فني بانكداري موبايل براي جابه‏جايي مبالغ بين حساب‏ها نگراني داشتند. مردان 1/4 درصد بيش از زنان نگران سرقت هويت، 85 درصد بيشتر نگران نبود رسيد كاغذي و 37 درصد بيشتر نگران سوءاستفاده از اطلاعات هستند. همچنين رده سني بين 45 تا 54 سال كمترين نگراني را براي استفاده از بانكداري موبايل دارند كه اثبات مي‏كند فقط نسل جديد نيست كه با تكنولوژي‏هاي بانكداري ديجيتال مانوس شده است. مصرف‏كنندگان 55 تا 64 ساله بيشترين نگراني‏ را دارند. افراد زير 45 سال بيشترين نگراني را در مورد سوءاستفاده از اطلاعات شخصي داشتند.

هكرها، مزاحمان اصلي
بياييد نگاه عميق‏تري به نگراني‏ برخي افراد در مورد بانكداري موبايل بيندازيم. تعداد كمي از پاسخ‏دهندگان به نظرسنجي وب‏سايت اين نشريه (حدود 3 درصد) نداشتن «هيچ‏گونه رسيد كاغذي» را به‌عنوان نگراني اصلي خود ذكر كرده‏اند. مطمئنم اين افراد به دليل نبود رسيد كاغذي هيچ خريد آنلايني انجام نمي‏دهند، چون اين معاملات هيچ‌گونه مدرك كاغذي دال بر انجام آنها به جاي نمي‏گذارند. اگر 3 درصد افراد در جهان وجود داشته باشند كه فقط به‌صورت چهره به چهره معامله مي‏كنند و مي‏توانند رسيد كاغذي دريافت كنند، مشكلي وجود ندارد. من فكر مي‏كنم بانك‏ها مي‏توانند بدون اينكه روي اين افراد به‌عنوان مشتريان بانكداري موبايل حساب كنند، به حيات خود ادامه دهند.
هفت درصد پاسخ‏دهندگان نگراني اصلي خود را «سوءاستفاده از اطلاعات شخصي» عنوان كردند. ظاهرا اين افراد چيزي راجع به حمله به داده‏هاي شركت‏هايي مثل Target، Home Depot و بسياري خرده‏فروشي‏هاي ديگر كه اطلاعاتشان فاش شده، شنيده‏اند. اما اين 7 درصد زماني كه به‌صورت رودررو خريد‏ انجام مي‏دهند، هنوز هيچ مشكلي براي استفاده از كارت‏هاي اعتباري خود ندارند.
9 درصد «خطاهاي فني» را به‌عنوان نگراني اصلي خود در مورد بانكداري موبايل ذكر كرده‏اند. اين افراد واقعا آگاهند. ترس از خطاهاي فني، بزرگ‌ترين نگراني من درمورد بانكداري- نه فقط بانكداري موبايل- است. البته، آخرين باري كه در يك كار بانكي به مشكل برخوردم، مربوط به يك خطاي انساني بود- نه يك خطاي فني- و من آن فردي بودم كه آن خطا را مرتكب شدم. كم و بيش مي‏توان گفت، بيشترين تعداد افرادي كه نسبت به بانكداري موبايل نگران بودند، حدود 37 درصد بود كه سرقت هويت را به‌عنوان نگراني‏ اصلي‏شان مطرح كردند.
سرقت هويت؟ چگونه اين امر اتفاق مي‌افتد؟ اين افراد به‌طور واضح مدركي از دلايل متداول يك سرقت هويت ندارند. و باعث تعجب است كه چگونه اين 37 درصد بانكداري اينترنتي انجام مي‏دهند. كارهايي مثل چك كردن تراز حساب يا انتقال وجه بين حساب‏ها با استفاده از كامپيوتر شخصي ايرادي ندارند، اما در گوشي‏هاي هوشمند يا تبلت مشكل ساز خواهد بود؟
ذكر چنين دلايلي براي نگراني مردم از بانكداري موبايل، بي‌پايه و اساس است. اگر شما نياز به دليلي قانع‏كننده براي ترس از اين نوع بانكداري داريد، من دلايل خوبي را به شما ارائه مي‌دهم:
1) استفاده از اپليكيشن بانكداري موبايل، چون رسيد كاغذي معامله را به ما نمي‏دهد، ترسي در وجود ما ايجاد مي‏كند كه گويي مار‏ها با پيچ و تاب از تلفن‏هاي هوشمند بيرون مي‏آيند و ما را از ادامه انجام كار بازمي‏دارند.
2) متاسفانه بايد اين را به شما بگويم كه اپليكيشن بانكداري موبايل شما به عكس‏هاي شخصي‏ كه آنها را داخل گوشي‏تان نگه مي‏داريد و گاهي در شبكه‏هاي اجتماعي به اشتراك مي‏گذاريد، دسترسي خواهد داشت. اين موضوع براي ما بسيار نگران‏كننده است.و مورد آخر كه مهم‏ترين دليل براي ترس از بانكداري موبايل است:
3) آي دي و پسورد خود را وارد مي‏كنيد و قبل از اينكه هكرها به اكانت شما دست يابند، تلاش مي‏كنيد از يك اپليكيشن بانكداري موبايل براي تغيير آن پسورد استفاده كنيد- اما آن اپليكيشن موبايل اجازه انجام چنين كاري را به شما نمي‏دهد. متاسفانه اين كاملا درست است و من با تجربه شكست‏هاي بسيار اين را آموختم.
البته، موارد ذكر شده مانع ادامه استفاده من از اپليكيشن بانكداري موبايل نشده است، اما حداقل نگراني‏هاي من در مورد بانكداري موبايل به حقيقت پيوست.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/854948/#ixzz3PKoVaExm
مترجم: آناهيتا جمشيدنژاد
منبع: thefinancialbrand.com