شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : طرح بهبود كميت و كيفيت پژوهش هاي روابط عمومي و ارتباطات
یکشنبه، 28 دی 1393 - 17:19 کد خبر:15351
با توجه به اينكه رشته روابط عمومي در دوران طفوليت خود به سر مي برد ما را به اين واقعيت نه چندان خوشايند رهنمون مي سازد كه ما در حوزه روابط عمومي برنامه اي معقول و نظام مند براي پژوهش هاي دانشجويي و غير دانشجويي طراحي و ارائه نكرده ايم و يا اصولا" بدنه و ساختاري نظام مند براي پژوهش هاي روابط عمومي تهيه و ارائه نشده است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  بخش عمده اي از تحقيقات در زمينه روابط عمومي و ارتباطات توسط دانشجويان كارشناسي ارشد و دكترا صورت مي گيرد.


اين روند از گذشته تاكنون صادق بوده و در آينده نيز ادامه خواهد يافت و ممكن است بعضي از محققان و دست اندر كاران حوزه روابط عمومي از اين واقعيت چندان خشنود نباشند. اين امر نه تنها از نظر كمي بلكه از نظر كيفي نيز كاملا"صادق است. با اين وجود بايد اعتراف كرد نه تنها در ايران شاهد پيشرفت هاي اميدوار كننده اي در زمينه تحقيقات روابط عمومي و ارتباطات نبوده ايم ولي در كل, زير ساخت هاي پژهش هاي نظام مند در اين زمينه به طور مستمر رو به ضعف نهاده است.


براي بهبود اين روند بايد بدون پروا و ترس طرح جديدي را در اين زمينه ارائه كرد تا بتوانيم به انتظارت مورد نظر اين حوزه دسترسي پيدا كنيم.


اما با درك اين واقعيت كه بخش عمده اي از پژوهش هاي روابط عمومي توسط دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا صورت مي گيرد بايد بدانيم چه نتايج و پيامدهايي براي اين حوزه خواهد داشت؟


پاسخ اين است: اگر مايليم كميت و كيفيت پژوهش هاي روابط عمومي و ارتباطات را بهبود بخشيم, بايد كميت و كيفيت پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكترا را ارتقا دهيم. به عبارت ديگر با بهبود و ارتقا پايان نامه هاي دانشجويي باعث بهبود پژوهش هاي روابط عمومي خواهيم شد.


مطمئنا"اين پيشنهاد, طرح و ايده اي كاملا" جديد نيست و در ديگر رشته ها و زمينه هاي مطالعاتي از جمله زير مجموعه هاي علم ارتباطات نيز صادق است. هم چنين لازم به ذكر نيست كه پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكترا نقش عمده اي در شكل گيري كتاب ها و انتشارات جديد و خدمات مشاوره اي در حوزه ارتباطات و روابط عمومي دارند.


به هر حال با توجه به اينكه رشته روابط عمومي در دوران طفوليت خود به سر مي برد ما را به اين واقعيت نه چندان خوشايند رهنمون مي سازد كه ما در حوزه روابط عمومي برنامه اي معقول و نظام مند براي پژوهش هاي دانشجويي و غير دانشجويي طراحي و ارائه نكرده ايم و يا اصولا" بدنه و ساختاري نظام مند براي پژوهش هاي روابط عمومي تهيه و ارائه نشده است.

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

هيات تحريريه شارا