شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اكثر كمپينهاي تبليغاتي شركتهاي بيمه اي از يك شيوه تبليغاتي استفاده ميكنند. اغلب اين شركتها در كمپينهاي تبليغاتي خود براي شروع، آگهيهاي كدگذاري شدهاي را اكران و بعد از مدتي رمزگشايي ميكنند؛ شيوهاي كه اگر بهدرستي اجرا نشود نهتنها مورد توجه مخاطبان قرار نخواهد گرفت بلكه تا زمان رمزگشايي بهطور كلي مشتريان پيام را فراموش خواهند كرد .
به گزارش سايت تحليلي-خبري آيين و به نقل از فرصت امروز، چندوقتي است كه شركتهاي بيمه، قدرت خود را در كمپينهاي تبليغاتي مختلف به رخ هم ميكشند. اين زورآزمايي با اكران كمپينهاي تبليغاتي به موازات هم توسط اين شركتها در شهر نمود پيدا ميكند. اكثر كمپينهاي تبليغاتي شركتهاي بيمه با هزينههاي بالا و سرسامآوري در چندين فاز اجرا ميشود. نكته جالب اينكه اكثر اين شركتها از يك شيوه تبليغاتي استفاده ميكنند. اغلب اين شركتها در كمپينهاي تبليغاتي خود براي شروع، آگهيهاي كدگذاري شدهاي را اكران و بعد از مدتي رمزگشايي ميكنند؛ شيوهاي كه اگر بهدرستي اجرا نشود نهتنها مورد توجه مخاطبان قرار نخواهد گرفت بلكه تا زمان رمزگشايي بهطور كلي مشتريان پيام را فراموش خواهند كرد .
در ميان شركتهاي بيمه، آگهيهاي تبليغاتي بيمه دانا متفاوت از مابقي بيمههاست. اين شركت در آگهيهاي خود از يك مصرع شعر معروف بهجاي شعار تبليغاتي استفاده كرده است .
صنايع و اشعار ادبي در شعار تبليغاتي مدتهاست كه در كشور ما مورد استفاده قرار ميگيرد. شركتهايي كه از اين شيوه استفاده ميكنند، اغلب جملهاي را با ضرباهنگ شعري معروف يا بخشي از يك شعر را با تركيب كلمات ديگر به جاي اسلوگان آگهي خود استفاده ميكنند .
بههرحال يافتن شعري متناسب با اهداف تبليغاتي به صورتي كه بر مشتريان نيز تاثيرگذار باشد، كار آساني نيست. حال در اين ميان، شركت بيمه دانا به جاي شعار تبليغاتي خود عينا از يك مصرع شعر معروف استفاده كرده است. اين شركت از مصرع معروف «توانا بود هر كه دانا بود» به عنوان شعار تبليغاتي خود استفاده كرده است. اين شركت براي شروع كمپين خود يكسري آگهي كدگذاري شده را بدون لوگوي بيمه دانا و نام اين شركت اكران كرده بود. در آگهيهاي كدگذاريشده اين شركت در شعار تبليغاتي يا همان مصرع شعر، كلمه دانا جاافتاده بود .
در قسمت پاييني آگهي يك شماره ارسال پيامك به همراه جملهاي قيد شده بود كه عنوان ميكرد، كساني كه شعر را كامل كنند و كلمه جا افتاده از مصرع را به شماره موردنظر ارسال كنند، جايزه خواهند گرفت. هر فردي كه از كنار اين آگهي عبور ميكرد، ناخودآگاه اين مصرع معروف را با خود زمزمه ميكرد و فورا متوجه جاي خالي كلمه دانا در شعر ميشد. نگارش شعر در آگهي خوانا و مشخص بود و مخاطب نيازي به كلنجار رفتن براي خواندن آن نداشت .
مدتي گذشت و آگهي كامل شد. طراح اين بار از لوگوي بيمه دانا و مصرع كامل به جاي شعار تبليغاتي در قسمت بالاي آگهي استفاده كرده بود. نكته جالب اينكه بهخاطر كد دادن به مخاطب و بيان هدف طراح آگهي از جا انداختن كلمه دانا، در شعار يك ابرو باز و كلمه موردنظر نوشته شده بود. با اينكه طراح براي آگهي از تصاوير و المانهاي خلاقانهاي استفاده نكرده بود و به تصوير كشيدن صندلي و هديهاي روي آن در آگهي نكتهاي را در ذهن مخاطبان تداعي نميكرد ولي شعار آنچنان جالب بود كه تمام نواقص ديگر آگهي را ميپوشاند .
در اين آگهي طراح از قدمت بيمه دانا در قسمت پاييني آگهي سخن گفته بود كه باز به نظر ميرسيد با شعار همخواني چنداني نداشت. بههرحال باتمام توصيفات به نظر آگهي اين شركت آرام و بيصدا تاثيرخود را گذاشته است و اگر در آينده اين شركت روي اين شعار تبليغاتي خود تاكيد بيشتري كند و آن را در ذهن مشتريان حك كند، بازخوردهاي جالبي را دريافت خواهد كرد. در واقع اين شركت بهراحتي ميتواند اين مصرع معروف را با برند خود گره بزند، به صورتيكه هر وقت مشتريان اين مصرع را ميشنوند به سرعت نام اين شركت را به ياد بياورند