شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استراتژي هاي نوين بازاريابي و مهارت ها
سه شنبه، 16 اسفند 1390 - 15:41 کد خبر:152
معمولا استراتژي‌هاي ارتباطي را بر مبناي الگوي شخصيتي ايجاد مي‌كنند. بازاريابي نيز يك علم ارتباطي محسوب مي‌شود. تأثيرگذاري مناسب يكي از استراتژي‌هاي بازاريابي و ارتباط است.


معمولا استراتژي‌هاي ارتباطي را بر مبناي الگوي شخصيتي ايجاد مي‌كنند. بازاريابي نيز يك علم ارتباطي محسوب مي‌شود. تأثيرگذاري مناسب يكي از استراتژي‌هاي بازاريابي و ارتباط است.
 پس احتمالا بايد بتوان استراتژي‌هاي بازاريابي را نيز بر مبناي همين الگوي شخصيتي ايجاد كرد. اين ايده وقتي به ذهنم رسيد كه داشتم بابت اشتباهم از مشتريان عذرخواهي مي‌كردم. مدتي پيش ويدئويي را به وب‌سايتم اضافه كردم تا ارتباط بهتري برقرار كنم. اما نتيجه كار افتضاح بود. دست آخر، بابت اين كار عذرخواهي كردم و صراحتا گفتم كه با اين شيوه از ارتباط مخالف هستم.
 شما فكر مي‌كنيد كه فعاليت آنلاين هزينه، وقت و حوصله زيادي مي‌خواهد. البته حق داريد. من هم با شما موافق هستم. به علاوه، كسي دوست ندارد كه مجبور به انجام كاري شود. به خودتان مي‌گوييد كه بايد وقت زيادي را روي بازاريابي آنلاين و استراتژي‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي صرف كنيد. دست آخر، حس مي‌كنيد اين نوع فعاليت كاملا بي‌معني است و به درد شما نمي‌خورد. در واقع، سريعا يكي از مهم‌ترين عرصه‌هاي رقابت مدرن را خالي مي‌كنيد. البته شما هم دلايل خودتان را داريد. مسلما حتي مي‌گوييد كه فضاي مجازي و آنلاين شما را اذيت مي‌كند، اعتبار ندارد و با علايق كاري و اخلاقي‌تان سازگار نيست. اما بهتر نيست كه به جاي فرار از فضاي تجارت آنلاين، يك فضاي جديد براي خودتان خلق كنيد؟ بهتر نيست كه استراتژي‌هاي بازاريابي خاص خودتان را در اينترنت وارد كنيد؟ چند نكته را براي‌تان برمي‌شمارم كه بهتر است مورد توجه قرار دهيد.



 سبك ارتباطي‌تان چيست؟
 سبك‌هاي ارتباط با سبك‌هاي شخصيتي يكسان نيستند. سبك‌هاي ارتباطي را رفتارها و ترجيحات معمول و آشكارتان از پيش تعريف مي‌كنند. هيچ رفتاري نسبت به رفتار ديگري برتري خاصي ندارد. در واقع، همه سبك‌هاي ارتباطي شيوه‌هاي مختلف پردازش اطلاعات و فعاليت هستند. سبك‌هاي ارتباطي را مي‌توان بيش از همه با سلايق فردي مرتبط دانست. دو سبك ارتباطي درونگرا و برونگرا را در اينجا به شما نشان مي‌دهيم.



 خودتان را محك بزنيد:
 (1) انساني درونگرا هستيد اگر: الف) ترجيح مي‌دهيد تنها كار كنيد، ب) هنگامي كه وقت لازم را براي پردازش اطلاعات داشته باشيد، راحت‌تر فكر مي‌كنيد، پ) دوست داريد پيش از هر تصميم‌گيري به همه اطلاعات موجود نگاهي بيندازيد، ت) همه اطلاعات لازم و كافي درباره يك موقعيت جديد را ندانيد ابدا به آن موقعيت وارد نمي‌شويد، ث) موفقيت‌هايتان را به رخ همگان نمي‌كشيد.
 (2) انساني برونگرا هستيد اگر: الف) دور و برتان شلوغ باشد احساس انرژي زيادي مي‌كنيد، ب) با صحبت‌كردن با مردم و معاشرت با آنها چيزهاي جديد مي‌آموزيد، پ) هر چه بيشتر ارتباط برقرار مي‌كنيد شادمان‌تر و قوي‌تر هستيد، ت) دوست داريد چندين وظيفه را با هم برعهده بگيريد، ث) ترجيح مي‌دهيد بدون فكر كافي درباره امور سريعا دست به عمل بزنيد.
 به اين ترتيب مي‌توانيد ابتدا خودتان را محك بزنيد و از روي الگوهاي بالا به الگوي شخصيتي خودتان دست پيدا كنيد. سپس مي‌توانيد استراتژي‌هاي بازاريابي آنلاين را از روي استراتژي‌هاي ارتباطي خودتان الگوسازي كنيد. دست آخر، مي‌توانيد به يك استراتژي بازاريابي متعادل دست يابيد كه مشتريان خاص خودتان را جذب مي‌كند. به اين ترتيب، توانسته‌ايد كه هم برخي از مشتريان كنوني‌تان را به فضاي مجازي سوق دهيد و هم برخي از آنها را با اسلوب‌هاي مدرن تجارت آشنا كنيد. در واقع، مشتريان از شما ياد مي‌گيرند و شما نيز از آنها بهره‌مند مي‌شويد. اين مسير بسيار ساده، كم‌خرج و پرثمر است.



 سبك‌ها و استراتژي‌ها
 (1) اگر انساني درونگرا هستيد، با وضعيت كاري‌تان
 دست و پنجه نرم كنيد. اگر انساني آرام و بي‌سر و صدا هستيد، آنگاه استراتژي بازاريابي آرماني شما فعاليت در وبلاگ‌ها و وبگردي، بازاريابي با ايميل و توليد محتواهاي تجاري است. اين استراتژي‌ها وقت كافي را در اختيارتان قرار مي‌دهند تا خوب فكر كنيد، ايده‌هايتان را صورت‌بندي كنيد و به شيوه خاص خودتان با مشتري‌تان گفت‌وگو كنيد. مي‌توانيد از تبليغات فيس‌بوك و گوگل استفاده كنيد و مهارت‌هاي كار و نوشتاري خودتان را معرفي كنيد. اگر انساني تحليلي هستيد، آنگاه بايد اهل برنامه‌ريزي دقيق باشيد. شما دوست داريد به نتايج مطلوب‌تان برسيد. پس بهتر است كه از موتورهاي جست‌وجو در اينترنت استفاده كنيد. به اين ترتيب خواهيد توانست مقاله‌هاي مهم، واژگان كليدي و محتواهاي برجسته‌تر را به مشتريان آرماني‌تان معرفي كنيد. شايد موقعيت‌هايي همچون توئيتر، فيس‌بوك و لينكداين را براي شما ساخته باشند. چراكه به شما اجازه مي‌دهد در آرامش با ديگران وارد تعامل و معاشرت شويد و فضاي خاص خودتان را براي بازاريابي اينترنتي بسازيد.
 (2) اگر انساني برونگرا هستيد، با افراد بيشتر و بيشتري ارتباط بگيريد. شما دوست داريد مسووليت فعاليت‌هاي خود و ديگران را توامان بپذيريد. احتمالا وقت و انرژي زيادي براي تعامل و معاشرت صرف مي‌كنيد. انرژي زيادي در وجود شما نهفته است و درونيات شما پاسخگوي اين انرژي نيست. مثلا دوست داريد در فضاهاي باز و عمومي سخنراني كنيد. ترجيح مي‌دهيد كه در كنفرانس‌ها، سمينارها و محافل حضور داشته باشيد. فضاهاي اجتماعي مثل فيس‌بوك و توئيتر به شما اين امكان را مي‌دهد كه با همه وارد ارتباط شويد. روحيه برونگراي شما شانس‌هاي زيادي پيش پايتان خواهد گذاشت. در واقع، شما در اين موقعيت حتما مي‌توانيد ايده‌هاي خودتان را به سرعت همه جا تكثير كنيد و به گروه‌هاي بازاريابي مختلف شكل دهيد.
 چه كسي گفته است كه استراتژي‌هاي بازاريابي آنلاين سخت و دشوار هستند؟ چه كسي گفته است كه فعاليت تجاري در اينترنت سودآور نيست و مخاطرات فراواني را در پي دارد؟ كافي است يك استراتژي آنلاين مناسب را انتخاب كنيد. حتي پيش از آن، كافي است يك استراتژي آنلاين را براي خودتان بسازيد. شما براي اين كار ابزارهاي لازم را در اختيار داريد: فضاي فرهنگي شركت، رفتارها و ترجيحات خودتان، سبك‌هاي ارتباطي شما، امكان‌هاي بازاريابي‌تان. به اين ترتيب مي‌توانيد سبك خاص خودتان را براي فعاليت آنلاين تجاري انتخاب كنيد.
 در واقع، همه چيز را خودتان مي‌كاريد و در نتيجه همه چيز را خودتان درو مي‌كنيد. اگر دست به چنين كاري بزنيد، خواهيد ديد كه تجارت آنلاين لذتبخش و سودآور است. استراتژي بازاريابي آنلاين خود را همين امروز بسازيد!