شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اغلب حرفه اي هاي روابط عمومي مي دانند كه استفاده از رسانه هاي اجتماعي، جزء خدماتي هستند كه مي تواند براي روابط عمومي ها يك پتانسيل تلقي شود. پتانسيلي كه قادر است علاوه بر توسعه خدمات روابط عمومي، فعاليت هاي آن را تسهيل كند، اما به خاطر داشته باشيد كه براي رسيدن به اين آرامش بايد پنج اصل اساسي و ابتدايي را در استفاده از رسانه هاي اجتماعي مد نظر داشته باشيد تا به هدف مورد نظرتان برسيد:
1- تاكتيك هاي خود در رسانه هاي اجتماعي را با اهداف مشتريان ( كالا و خدمات )هم تراز كنيد: بسياري از كسب و كارها مشتاق هستند كه در فعاليت هاي رسانه هاي اجتماعي فعال باشند، زيرا آن ها نمي خواهند از رقباي خود عقب بيفتند، بنابراين به گونه اي تاكتيك هاي خود را انتخاب كنيد كه ترس از عقب افتادگي مشتريان شما را دچار هراس نكند. رسانه هاي اجتماعي را پهنه فعاليت مشتريان خود بدانيد و به اين موضوع دست پيدا كنيد كه آن ها چه چيزهايي را بر اساس اهداف خود دوست دارند و بر همين اساس پلتفرم ها و تاكتيك هاي رسانه هاي اجتماعي خود را مشخص كنيد.
2- به مخاطب خود آن چيزي را بدهيد كه مي خواهد: محتوايي را به مخاطب خود ارائه كنيد كه مي تواند او را متقاعد به فعاليت و عمل كند. قبل از اينكه محتوايي را منتشر كنيد، از خودتان بپرسيد كه اگر جاي مشتريان خود بوديد، چقدر احتمال داشت كه اين محتوا را بپذيريد، آن را بازنشر كنيد، حتما احتياجي نيست كه هميشه هم پاسخ صد در صد آري به اين سوال بدهيد، زيرا رسانه هاي اجتماعي الگوي واحدي ندارند كه بتواند همه مشتريان شما را راضي, متقاعد و تشويق به فعاليت كند.
3- نگاه انساني واجتماعي داشته باشيد: اگرچه عبارت « رسانه هاي اجتماعي » را بارها شنيده ايم، اما مطمئنا در بسياري از مواقع به چگونگي آن فكر نكرده ايم. هنگامي كه مي خواهيد محتوايي را در اين رسانه ها منتشر كنيد، يا تاكتيك هايي را مشخص كنيد به اين موضوع فراتر از يك كار نگاه كنيد و جنبه هاي اجتماعي و انساني آن را نيزدر نظر بگيريد. از طرف ديگر، نبايد به نتايج حاصل از انتشار محتوا جزئي بنگريد، سعي كنيد به تصوير بزرگي كه براي فعاليت خود به عنوان يك روابط عمومي حرفه اي در نظر گرفته ايد نگاه كنيد و نتايج را بر اساس معيارهاي كلي بسنجيد.
4- تكامل: اگر مشتريان و مخاطبان شما براي چند سال در رسانه هاي اجتماعي فعال هستند، فرصت خوبي براي شما خواهد بود. حالا بايد سوالي كه از خودتان مي پرسيد اين باشد كه چه چيزي باعث مي شود كه حضور و فعاليت آن ها مداوم باشد؟ و چه گزينه هايي كمك خواهد كرد كه ماندگاري آن ها دراين سيستم تضمين شود؟
چيزي كه بايد به آن دقت كنيد، رسانه هاي اجتماعي هر روزه در حال تحول هستند و همينطور بر تعدادشان نيز افزوده مي شود. از همكاران، مشتريان و دوستان خود بپرسيد كه از كدام پلت فرم رسانه هاي اجتماعي بيشتر استفاده مي كنند؟ كدام پلت فرم محبوبيت بيشتري دارد؟
5- گوش دادن: رسانه هاي اجتماعي بلندگوي شما نيستند، آنها ابزار تعامل اند. در واقع امكان گفت و گو در اين پلت فرم ها است كه آن ها متمايز و تعاملي كرده است. اگر مي بينيد كه فعاليت در رسانه هاي اجتماعي شما را درگير خود نكرده، تعامل ايجاد نكرده، دچار چالش منطقي نشده ايد، آن زمان بايد شك كنيد كه امكان گوش دادن را از خودتان گرفته ايد و متكلم وحده شده ايد و در اين صورت، شما نه تنها خود را از دريافت بازخوردها و نقطه نظرات مخاطبان خود محروم كرده ايد. بلكه آن ها اعتماد و اعتقاد خودشان را به عنوان يك روابط عمومي حرفه اي از دست خواهند داد.
* مدير روابط عمومي و امور بين الملل
سازمان منطقه آزاد انزلي
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)