شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مراحل ساده راه اندازي سايت روابط عمومي بر اساس سئو پي آر
چهارشنبه، 3 دی 1393 - 11:30 کد خبر:14904
راه اندازي سايت بر اساس اصول سئو پي آر يكي از مهمترين فعاليت هاي روابط عمومي در فضاي مجازي است. همانطور كه در اينفوگرافيك ملاحظه مي كنيد، 6 مرحله براي راه اندازي سايت وجود دارد كه اين مراحل در صورتي قابل اجرا مي باشد كه بخواهيم كار خود را به پيمانكار واگذار كنيم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- راه اندازي سايت بر اساس اصول سئو پي آر يكي از مهمترين فعاليت هاي روابط عمومي در فضاي مجازي است.


همانطور كه در اينفوگرافيك ملاحظه مي كنيد، 6 مرحله براي راه اندازي سايت وجود دارد كه اين مراحل در صورتي قابل اجرا مي باشد كه بخواهيم كار خود را به پيمانكار واگذار كنيم.


در اين حالت پيمانكار بسياري از مراحل ثانويه را براي اجراي طراحي سايت اجرا مي كند. اما در عين حال شما نبايد فراموش كنيد كه بيشتر پيمانكاراني كه طراحي سايت را بر عهده مي گيرند به چند دليل هيچ توجهي به سئوي سايت نمي كنند:


1. سئو مجموعه اي از قوانين است كه توسط گوگل هر چند وقت يك بار تغيير مي كند و طراحان سايت عموما در جريان آخرين تغييرات قرار نمي گيرند.


2. سئو ريسك بالايي دارد و بايد كاملا بر اساس اصول آخرين تغييرات انجام شود و در غير اين صورت اثرات منفي بر سايت دارد. بنابراين طراحان ريسك نمي كنند.


3. سئو بسيار زمان بر است و طراحان، مي خواهند زودتر با هزينه اي كه دريافت كردند، سايت را تحويل دهند.


به اين دلايل طراحان سايت هيچ تمايلي به بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو ندارند. بسياري از طراحان نيز كه چنين ادعايي مي كنند، به دليل اينكه در فرآيند توليد محتوا حضور ندارند، كارشان به طور ناقص انجام مي شود.


از طرف ديگر عموما طراحان اجازه حضور به افراد سئو كار را در حين طراحي نمي دهند. بنابراين در فرآيند طراحي سايت، سئو در آخرين مرحله انجام مي شود. به خاطر داشته باشيد كه اين سئو، سئوي روي صفحه است و سئوي خارج از صفحه بايد در طي فعاليت سايت انجام شود.


مراحل طراحي سايت عبارتند از:
1. بررسي و تحليل نيازهاي طراحان و كارفرما: در اين مرحله پيمانكار شما خواسته هاي شما را تحليل كرده و بر اساس آن به شما RFP مي دهد. اين سند به شما امكاناتي كه سايت شما مي تواند داشته باشد را در اختيارتان قرار مي دهد. شما مي توانيد چيزهايي را بر اين سند بيافزاييد و يا چيزهايي را از آن كم كنيد. با اين كار هزينه هاي شما افزايش يا كاهش مي يابد. بديهي است كه هرچه بيشتر بتوانيد سايت را با نيازهاي خودتان تطبيق دهيد، موفق تر خواهيد بود.


2. تهيه چارت كاري: كارفرمايان معمولا درخواست خود را در سريع ترين زمان ممكن مي خواهند. بنابراين  بايد از گروهي برنامه نويس، گرافيست و ... استفاده كنيد. اين خود مستلزم تهيه چارتي است كه بتواند مديريت كار را براي پيمانكار آسان كند. همچنين علاوه بر اين چارت شما نيازمند دانستن معماري مورد نظر كارفرما هستيد. با اين دانش مي توانيد بخش هاي مختلف سايت را به افراد مرتبط سپرده و در زمان مشخص كار را تحويل دهيد.


3. طراحي ظاهر وبسايت: معمولا مهمترين بخش براي كارفرما همين ظاهر سايت است. اما در عين حال از نظر سئو پي آر اين بخش كمترين ميزان اهميت را دارد. از نظر يك متخصص سئو پي آر، طراحي سايت تا آن اندازه اهميت دارد كه بايد سايت در سبكترين حالت و كم حجم ترين حالت طراحي شود. از فايل هاي فلش استفاده نشود و تا حد امكان دسترسي خوبي به مخاطب بدهد.


4. كدنويسي: اگر مي توانستيد در اين مرحله متخصص سئو را در كنار برنامه نويس قرار دهيد، بازده كار بالا مي رفت. متخصص سئو به كدها توجه مي كند و بر مبناي آنها تصميم مي گيرد كه چگونه بهترين حالت را براي موتورهاي جستجو با توجه به كمپين كلمات كليدي كه پيش از طراحي سايت بايد برگزار شود، انتخاب كند.


5. تحليل سئو پي آر: در صورتي كه در مرحله پيشين متخصص سئو پي آر بر طراحي سايت نظارت نداشته است، در اين مرحله مي توانيد از يك متخصص سئو پي آر بخواهيد كه شاخص هاي سئو پي آر را در طراحي كه حدود 20 شاخص مي باشد را ارزيابي كند. نتيجه ارزيابي كمك مي كند كه بتوان تغييرات لازم را در برنامه نويسي، گرافيك و معماري سايت اعمال كرد. اين بهترين زمان براي اعمال اين تغييرات است، چراكه بعد از طراحي سايت اگر اين تغييرات اعمال شود ممكن است با افت بازديد كننده براي دوره اي حدودا يك ماهه تا شش ماهه مواجه شويد.


6. تحويل وب به مشتري: در اين مرحله شما فرصت داريد كه به صفحات مختلف سايت خود رجوع كرده و ايرادات فني آن را پيدا كنيد. ايرادات كد نويسي مي تواند به شدت بازديد و سئوي سايت شما را تحت تاثير قرار دهد. اين مرحله بررسي توسط يك متخصص نرم افزار و طراحي سايت صورت مي گيرد و به اصطلاح باگ هاي سايت گرفته مي شود.


در نهايت اگر سايت شما توسط طراح بسته شده است، مي توانيد از پشتيباني يك ساله طراح براي اعمال يك سري تغييرات سئو پي آر استفاده كنيد. در اين موارد شما نياز داريد كه با يك متخصص سئو پي آر مشورت كنيد. در حال حاضر شركت هاي سئويي زيادي هستند كه سئوي سايت شما را از قيمت 700 هزار تومان به بالا انجام مي دهند.


قيمت 700 هزار تومان، معمولا براي سئوي روي صفحه انجام مي شود. و به نظر مي رسد كه بهتر باشد براي انجام سئوي خارج صفحه به مقالات سئو پي آر مراجعه كنيد.


همچنين به خاطر داشته باشيد كه هيچ متخصص سئو پي آري به اندازه خود شما نمي تواند در سئوي سايتتان قوي عمل كند.


چراكه شما به محتوا، هدف، مخاطبان تسلط داريد و مي دانيد كه چه چيزي مي خواهيد. اين به شما كمك مي كند كه با دانش بيشتري به طور بهتر فعاليت هاي سئوي سايت خودتان را مديريت كنيد.


در سئو پي آر هميشه به ياد داشته باشيد، آخرين روزآمد برايتان كارآمد خواهد بود و در صورتي كه به منابع قديمي مراجعه كنيد، معمولا شكست مي خوريد. منابع كلاسيك معمولا به شما كمك مي كنند كه دانشي كلي از سئو پي آر به دست آوريد و براي مشاهده آخرين راهكارها و تكنيك ها نيازمند مطالعه منابع زبان اصلي هستيد.


در سايت شارا ما بخشي از اين منابع را ترجمه كرده ايم. مي توانيد به نوشته هاي ما در شارا نيز مراجعه كنيد.


نويسنده: عادل ميرشاهي (مدرس سئو پي آر)
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)