شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مايكروسافت در ايران
دوشنبه، 1 دی 1393 - 17:26 کد خبر:14884
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شهرام شريف، عاقله ترابي- اوج تا سقوط نوكيا در بازار جهاني موبايل تنها چند سال زمان برد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شهرام شريف، عاقله ترابي- اوج تا سقوط نوكيا در بازار جهاني موبايل تنها چند سال زمان برد.


مجموعه‌اي كه زماني بزرگ‌ترين شركت سازنده تلفن همراه جهان بود پس از واگذار كردن رقابت به رقباي جديدي چون اپل و گوگل عملا جايگاه خود را از دست داد و سپس تمام و كمال به مايكروسافت فروخته شد. با انتقال ساختارهاي ساخت موبايل نوكيا به مايكروسافت حالا شركت فنلاندي در داخل غول كامپيوتري آمريكايي قرار گرفته و اين در حالي است كه بسياري از تجهيزات و سرمايه انساني و مسيرهاي فروش آن نيز به مايكروسافت منتقل شده‌اند.

 

 در ايران نوكيا را با ورود تلفن همراه به كشور به خاطر مي‌آورند؛ جايي كه شركتي چون ايرانوكيا كه بعدا به پارس‌ايراتل تغيير نام يافت گوشي‌هاي اين شركت را به عنوان نماينده رسمي وارد كشور مي‌كرد. شركتي كه يك دهه قبل و همزمان با افت و خروج رسمي نوكيا از بازار ايران عملا فعاليت خود را محدود كرد حالا مي‌خواهد دوباره و با توافقاتي كه با مايكروسافت انجام داده گوشي‌ها و تبلت‌هاي اين برند را به بازار ايران وارد كند. با محمدرضا ابريشم‌چي و بيژن خياباني مديران پارس ايراتل در مورد ورود مايكروسافت به ايران گفت گو كرده‌ايم كه مي‌خوانيد.


نام ايراتل در ايران به نوعي يادآور نوكيا و ايرانوكيا است. رابطه رسمي شما با نوكيا از كي شروع شد؟
سال ۱۹۹۰ در مناقصه‌اي براي تبديل تلفن‌هاي ثابت به ديجيتال برنده شديم و بعد از آن با نوكيا كار مي‌كرديم. ايران يكي از هفت كشور اول جهان بود كه صنعت موبايل در آن به راه افتاد. در آن زمان مي‌گفتند GSM Group+1 كه در واقع +1 اشاره به ايران بود. بعد از اينكه سيستم GSM ايران راه افتاد تلفن‌ها هم به دنبال آن آمد. ما هم در آن زمان تلفن‌ها را به اسم شركت ايرانوكيا به به بازار عرضه مي‌كرديم. البته هدف بزرگ‌تر اين شركت در كنار خريد و فروش گوشي، اپراتوري موبايل بود. ما در تمام مزايده‌هاي اپراتوري مثل تاليا و مناقصه اپراتورهاي دوم و سوم شركت كرديم . بعد از چند سال اسم آن را از ايرانوكيا به ايراتل تغيير داديم.


فقط روي موبايل كار مي‌كرديد؟
ماموريت ما هيچ‌وقت اين نبوده كه فقط گوشي به بازار بدهيم. در سه سال اخير هم فرصت‌هاي خوبي براي بازگشت به بازار داشتيم اما بهترين موقعيت براي بازگشت چنين شركتي كه قبلا قوي كار كرده وارد‌شدن به بازار با يك برند جذاب است. در اين بين هم موقعيتي پيش آمد كه بازگشتمان با يك برند بنام باشد.


منظورتان مايكروسافت است؟
بله، صنعت موبايل ايران با پارس‌ايراتل و نوكيا شروع شد اما بعد از مدتي خود نوكيا به مايكروسافت تبديل شده است. در حال حاضر هم با رعايت محدوديت‌هاي بين‌المللي كار را شروع كرده‌ايم.


در اين ۱۱ سالي كه فعاليت چنداني نداشتيد اتفاقات زيادي در بازار افتاده؛ برندهاي جديد آمده‌اند و شركت‌هاي مختلف خارجي در بازار رفت‌و‌آمد داشته‌اند. در حال حاضر اين بازار را مثبت تخمين زده‌ايد كه مي‌خواهيد دوباره برگرديد؟
وضع نابساماني كه در بازار است بايد ادامه پيدا كند؟ چه كسي از آن نفع مي‌برد؟ من خودم زماني كه در نوكيا بودم پارس‌ايراتل تاكيد داشت كه جنس را در گمرك‌هاي كشوربه ما تحويل بدهيد نه در دبي. اگر جنس به صورت قانوني وارد بازار شود يا خدمات پس از فروش واقعا خدمات پس از فروش باشد، بازار را متحول مي‌كند.
بازار موبايل ايران يك بازار دست چندم است و بسياري از فعالان بازار نماينده واقعي برندهايي كه عرضه مي‌كنند نيستند. شما مي‌خواهيد اين موضوع را تغييردهيد؟
يكي از عللي كه پارس‌ايراتل ترجيح داد در اين سال‌ها كار نكند رقابت نابرابر بين كسي بود كه مي‌خواست قانوني كار كند با كسي كه غيرقانوني كار مي‌كرد. نوكيا هميشه به ارزان‌بودن و ارزش پولي كه مردم پرداخت مي‌كنند پايبند است.


هنوز از اسم نوكيا استفاده مي‌كنيد!
تا ابتداي سال ۲۰۱۵ همچنان نوكيا است. اصول هم ثابت است. درباره سوال قبلي بايد بگويم نقش شركت سازنده از شركت نماينده به مراتب بيشتر است. شركت سازنده هم بايد منفعت ملي ما را در نظر بگيرد. قوانين داخلي بايد رعايت شود. حتي مغازه‌دار هم بايد اخلاق در كسب‌و‌كار را با پارامترهاي آنان رعايت كند. من زماني با يكي از برندهاي شرقي كار مي‌كردم كه فقط عدد و رقم مي‌ديدند. فقط مي‌خواستند مثلا براي امسال ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار گوشي با قيمت متوسط ۳۰۰ دلار به اين بازار بفرستند. مهم نبود از كدام مسير به اين هدف مي‌رسند.


پس معتقديد كه اين شرايط از شركت‌هاي اصلي تحميل شده كه بازار را به اين سمت برده است؟
من خيلي نمي‌توانم به شركت‌هاي نماينده ايراني خرده بگيرم. من هم در شرايط آنها بوده‌ام و به نظرم كسي كه از بالا سياست‌گذاري مي‌كند (برندها) شركت‌هاي ايراني را به اين سمت مي‌برد. در زمان نوكيا ما سياست‌هاي جهاني را داشتيم اما آن سياست‌ها كاملا در ايران محلي مي‌شد. بعضي برندها نه‌تنها اين اجازه را نمي‌دهند بلكه مطالبي را مي‌گويند كه كاملا بر خلاف منافع ملي ما است.
برندي كه فكرش اين باشد كه اين جنس را گران‌تر بدهم تا به هدف‌هاي مالي برسم، منافع كسي را كه ده‌هزارتومان، دهزار تومان پول جمع كرده تا بتواند يك گوشي يك ميليوني بخرد در نظر نمي‌گيرد. از اين طرف اما مثلا مايكروسافتي‌ها حالا به ما مي‌گويند نگران اهداف تعيين‌شده نباشيد و قوانين آمريكا و ايران را رعايت كنيد.
البته شركت‌هاي ديگر هم كم‌و‌بيش از لفظ گارانتي و خدمات پس از فروش استفاده مي‌كنند.
گارانتي كشوري در شركت نوكيا كه الان به مايكروسافت رسيد براي اين آمد كه خيال مشتري راحت باشد. در حالي كه براي كره‌اي‌ها براي اين آمد كه قاچاق را راحت كند الزاما بقيه برندها اين هدف را دنبال نمي‌كنند. ممكن است برند ترجيح بدهد محصول را در دبي بدهد و بگويند گارانتي هم دارد. ظاهر كار مانند هم است اما نتيجه يكسان نيست. اين منافع ملي و اين تفكر را يك نفر و يك شركت به‌تنهايي نمي‌تواند ايجاد كند. الان اين تفكر ريشه دوانده است.


مايكروسافت فقط در حوزه تلفن همراه كار نمي‌كند، شما چطور؟ فقط روي گوشي متمركز مي‌شويد؟
بايد از يك‌جا شروع كنيم تا ببينيم چه پيش مي‌آيد.


درباره خريد نرم‌افزارها با مايكروسافت صحبت كرده‌ايد؟
اگر نكرده باشيم شما بايد به اين شعارهاي ما شك كنيد.
بنابراين كاربري كه با گارانتي پارس‌ايراتل، لومياي جديد را بخرد مي‌تواند اپليكيشن‌هاي مايكروسافت را هم بخرد؟ الان مشكل ما مثلا در استفاده از گوشي‌هاي اپل، خريد از اپل‌استور بدون داشتن مراودات مالي با آمريكا است.
هدف ما اين است كه بتوانيم اين كار را انجام دهيم و هر مانعي كه سر راه باشد در زمان خودش قابل حل است. ما قرار نيست كار غيرقانوني بكنيم. اعضاي خود مايكروسافت بر اين نكته تاكيد بسياري دارند كه كاربر از همه امكانات گوشي استفاده كند.
ما سابقه‌اي از فروشگاه نرم‌افزاري نوكيا در ذهن داريم كه پس از انتقال سرورهاي اين شركت به آمريكا عملا نرم‌افزارها براي ايراني‌ها تحريم و غيرقابل دسترس شد. اين معضل براي مايكروسافت چگونه حل مي‌شود؟
از نظر استفاده و دانلود اپليكيشن‌ها محدوديتي وجود ندارد و درباره خريد اپليكيشن‌ها صحبت‌هايي كرده‌ايم و اين امكان وجود دارد كه برخي اپليكيشن‌ها رايگان شود. الان اپليكيشن تقويم فارسي به طور رايگان وجود دارد.
ولي تقويم فارسي اپليكيشن چندان مهمي نيست؛ به‌خصوص در مقايسه با انبوه اپليكيشن‌هاي ديگر.
در اين‌جا به مشتري و كاربر احترام گذاشته شده، پس اين بد نيست. ضمن اينكه برنامه‌نويسي اپليكيشن مايكروسافت در مقايسه با پلت‌فرم‌هاي ديگر مزيت‌هاي خود را دارد.


مثلا چه مزيت‌هايي؟
يكي اينكه برنامه‌نويس فقط يك بار بايد كد بنويسد و با اين كار يك Universeal Coding ايجاد كرده است. مايكروسافت خودش آن برنامه را براي همه دستگاه‌هايي كه دارد سازگار مي‌كند. يعني شما يك بار به برنامه‌نويس پول مي‌دهيد و نه به طور مجزا براي هر دستگاه ( تبلت، گوشي و... ) هزينه آن براي صاحب برنامه يك‌سوم درمي‌آيد، بنابراين بيشتر از اينكه بخواهند تلفن بفروشند دوست دارند نرم‌افزار را بفروشند.
در زمينه فارسي‌سازي موبايل از سمت نمايندگي‌هاي اصلي در كشور چه فرصت‌هايي را مي‌بينيد؟ آيا فضايي براي برنامه‌نويس‌ها وجود دارد؟ توليد اپليكيشن‌هاي بومي بحث بزرگي است كه الان سرمايه بزرگي پشت چند فروشگاه نرم‌افزار اندرويدي ايراني به وجود آمده است.
ما اندرويد نيستيم، اما ‍پيشينه‌اي از ويندوز وجود دارد كه انكارناپذير است. اين تجربه مي‌تواند منتقل شود. دوره چت‌كردن به سر آمده است. مخاطب چيزي را مي‌خواهد كه بخشي از زندگي روزمره و كارش رادر دست داشته باشد. اين فرصت‌ها هميشه بوده و ادامه پيدا مي‌كند.


فكر مي‌كنيد چه شد كه نوكيا به اينجا رسيد؟
هميشه در شركت‌هاي بزرگ اين بالا و پايين رفتن‌ها پيش مي‌آيد.
ولي خود شما آن را زودتر ترك كرديد.
داروين مي‌گويد موجودات قوي قابل از بين رفتن‌اند،حتي موجودات باهوش هم از بين خواهند رفت؛ اما موجوداتي باقي مي‌مانند كه انعطاف‌پذيرند. موجي كه اندرويد به وجود آورد اين گونه بود.


چه زماني گوشي مايكروسافت را رسما در بازار خواهيم ديد؟
يكسري از عوامل خارج از دست ما است. زماني كه پروسه ثبت ما به پايان برسد كارمان را شروع مي‌كنيم. ما قرار نيست اداي اين را دربياوريم كه نماينده كسي هستيم. براي جلب اعتماد بايد در عمل اين را نشان بدهيم و قانوني عمل كنيم و فراموش نكنيم كه هنوز محدوديت‌هاي تحريم تجارت بين‌المللي وجود دارد.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/848825/#ixzz3McahXBpW