شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مديران هوشمند و موفق كساني هستند كه بدون روابط عمومي حركتي نميكنند و تصميمي را از پيش نميبرند.
يك پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انساني گفت: بيترديد با همفكري و تبادل نظر همه فعالان و دغدغهمندان تعليم و تربيت شاهد تصويري روشن از فرداي نظام آموزشي كشور خواهيم بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا؛ نظري پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انساني در نشستي با عنوان «آموزش و پرورش و افكار عمومي» به نقش و جايگاه مهم روابط عموميها در اثرگذاري و همراه ساختن افكار عمومي با آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: واقعيت اين است كه ما امروز در سومين مرحله رشد روابطعموميها قرار داريم. نسل سوم روابط عموميها در ادبيات مديريتي نوين، ناظر به كاركرد اجتماعي و حوزه عمومي است.
وي ادامه داد: در روابطعمومي جديد احترام و به رسميت شناختن افكار عمومي، نفوذ در افكار عمومي مخاطبان از طريق اقدامات ترغيبي براي تغيير نگرشها و تلاش براي همبستگي نگرشها و گرايشهاي مخاطبان در زمينه برنامهها و اقدامات سازمان است. فعالان و كنشگران روابط عمومي در آموزش و پرورش كشور قطعاً ميدانند در چه جايگاه مهمي قرار دارند و اميدوارم مديران نيز درك بالايي از اين جايگاه داشته باشند.
وي ادامه داد: مديران هوشمند و موفق كساني هستند كه بدون روابط عمومي حركتي نميكنند و تصميمي را از پيش نميبرند.
نظري به مفهوم جديد روابط عمومي اشاره كرد و افزود: روابطعمومي، تبليغات، كنترل و فرماندهي نيست؛ روابط عمومي ارشادكردن و هدايتگري مردم نيست؛ روابط عمومي همه چيز را بيعيب و نقص نشان دادن نيست. لذا سنگ بناي اول، شناسايي و طبقهبندي مخاطبان است، چرا كه مخاطبشناسي دقيق و درست، به مثابه نقشه راه است. سازمانهايي كه مخاطبانشان را نميشناسند و تعريف و طبقهبندي درستي از مراجعان و مرتبطان خود ندارند، همه را دچار سردرگمي ميكنند.
وي خاطرنشان كرد: در نيمه سال جاري در دانشگاه فرهنگيان فرصت خوبي پيدا كردم كه مطالعهاي روي طيف مخاطبان آموزش و پرورش داشته باشم. يكي از نتايج حاصله اين بود كه ما، مخاطبان آموزش و پرورش را ميتوانيم به دو دسته تقسيم كنيم؛ مخاطبان مستقيم مانند معلمان، دانشآموزان، دانشجو معلمان، مدرسان، كاركنان اداري، نهادها و دستگاههاي اجرايي مربوطه و مخاطبان غيرمستقيم يا وابسته همچون پليس، شهرداري، فعالان حوزه اوقات فراغت، دانشگاهها، انجمنها و مؤسسات علمي و آموزشي، اصناف، تشكلها و انجمنهاي غيردولتي علمي، آموزشي و فرهنگي، خبرنگاران و رسانهها، گروههاي غيررسمي، صاحبان نشريات و رسانههاي محلي، استاني و ملي، نخبگان و دانشگاهيان حوزه علوم انساني، پيشكسوتان فرهنگي و نمايندگان و چهرههاي ذينفوذ محلي و منطقهاي هستند.
وي ادامه داد: در اين تقسيمبندي اولياي دانشآموزان ميتوانند در هر دو دسته قرار گيرند. روابطعموميها بايد براي هر طيفي از اين مخاطبان بسته پيشنهادي مقتضي را تدارك ببيند.
نظري به دشواري كار مديريت در آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: مديريت در آموزش و پرورش كار واقعاً دشواري است، اما شناسايي و طبقهبندي مخاطبان به ما كمك ميكند تا كساني كه سازمان ما را ميشناسند و آن را دوست دارند و از عملكردش نيز رضايت دارند، حفظ و تقويت كنيم. در عين حال كساني كه سازمان ما را ميشناسند، اما از آن رضايت ندارند را جذب كنيم و در نهايت به افرادي كه سازمان ما را نه ميشناسند و نه دوست دارند و نه رضايت، اطلاعرساني كنيم.
شايان ذكر است؛ در ادامه اين نشست تخصصي، هجده نفر از حاضران ديدگاههاي خود را مطرح كردند كه در اينجا خلاصه ديدگاههاي حاضران مطرح ميشود.
• آموزش و پرورش سنگ بناي توسعه و پيشرفت يك كشور است، چرا كه فكر توسعه را در دل و جان جوانان ايجاد ميكند.
• آموزش و پرورش با جامعه و خانوادهها تعامل مورد انتظار را ندارد و متأسفانه نتواسته رابطه خوبي با مردم برقرار كند.
• آموزش و پرورش در دوره قبل در اختيار كساني بوده است كه متأسفانه باعث شده پيشرفتي در اين حوزه حاصل نشود.
• يكي از مشكلات موجود در آموزش و پرورش بحث ارزيابي است، اين در حالي است كه جز تعداد قبولي در كنكور، شاخص مناسب ديگري براي ارزيابي مدارس در دست نيست.
• بايد مشخص شود؛ افكار عمومي آموزش و پرورش را مديريت كند، يا آموزش و پرورش افكار عمومي جامعه يا فرهنگ را بسازد.
• علت اينكه آموزش و پرورش نتوانسته افكار عمومي را با خود همراه كند، به گسست ارزشها بازميگردد.
• فلسفه تعريف شده در آموزش و پرورش با مطلوبهاي جامعه همخواني ندارد.
• بايد 50 درصد كانالهاي تلويزيون متعلق به آموزش و پرورش باشد، در آن صورت افكار عمومي خودش با آموزش و پرورش همراه ميشود.
• گفته ميشود 10 درصد اخبار مربوط به آموزش و پرورش است، اين در حالي است كه 95 درصد اخبار منفي است و اين اخبار منفي باعث ميشود كه افكار عمومي نسبت به آموزش و پرورش ديد خوبي نداشته باشند.
• در 35 سال گذشته آموزش و پرورش همواره پيشرو بوده است و اخبار و تحليلهاي اجتماعي و فرهنگي توسط اين نهاد به خانوادهها انتقال مييافت، اما با تغيير جايگاه آموزش و پرورش و كمكاري اين نهاد، اين روند معكوس شده است، به طوري كه هر ابزار آموزشي يا تكنولوژي و فنآوري همچون تبلت كه وارد بازار ميشود، بعد از گذشت چند سال و آن هم با فشار جامعه در مدارس بكار گرفته ميشود، در حالي كه در كشورهاي ديگر اينگونه نيست.
• يكي از مواردي كه بايد اصلاح شود بحث نظام شايستهسالاري در آموزش و پرورش است، موردي كه بايد به آن بها داده شود.
• به نظر ميرسد در آموزش و پرورش بحثهاي كارشناسي كمتر صورت ميگيرد و تمامي تصميماتي كه توسط مديران اتخاذ ميشود، خيلي در جامعه اجرايي نيست كه بايد اين روند اصلاح شود.
• بحث آموزههاي آموزش و پرورش در علوم انساني، با آنچه كه در مدارس آموزش داده ميشود و آنچه در جامعه وجود دارد، تفاوت زيادي وجود دارد.
• از آنجا كه اولياي دانشآموزان ارتباط عميقي با آموزش و پرورش دارند و فعاليت اين نهاد را از نزديك رصد ميكنند، بنابراين اگر فعاليتهاي اثرگذاري در اين زمينه صورت گيرد، اولياي دانشآموزان با مدرسه همراه خواهند شد. به همين دليل اطلاعرساني در اين حوزه نقش مهم و اساسي دارد و ميتواند افكار عمومي را جذب و زمينه مشاركت آنها را فراهم كند.
• در حال حاضر سطح انتظارات مردم و جامعه از آموزش و پرورش بالا رفته است، زيرا به دليل مقايسه سطح آموزهها با ساير كشورها آگاهيمردم افزايش يافته است. به همين جهت به هر ميزان كه سطح كيفي آموزشها بيشتر شود، همراهي مردم با آموزش و پرورش نيز افزايش مي يابد.
درخصوص افكار عمومي و آموزش و پرورش، ميتوان گفت اين رسانهها هستند كه ميتوانند افكار را جهت دهي كنند. به همين دليل نقش رسانهها براي تعيين افكار عمومي مهم است.
• آموزش و پرورش ماهيتاً يك رسانه بزرگ است، به اين دليل كه 15 ميليون دانشآموز را در سنين مختلف در اختيار دارد. اگر امروز مشكلاتي در اين حوزه ديده ميشود به نگرش موجود در استفاده از تكنولوژي روز بازميگردد، در حالي كه با توجه به مباحث مطرح شده در دنياي امروز همچون "هر شهروند يك خبرنگار"، ميتوان از ظرفيت دانشآموزان براي اين منظور استفاده كرد. بنابراين پيشنهاد اضافه كردن واحدهاي رسانهاي و مهارتهاي عملي در دوران دبيرستان و متوسطه براي دانشآموزاني كه به بلوغ فكري رسيدهاند، ميتواند راهكار مناسبي در اين خصوص باشد.
• تمركزگرايي بدون تمركززدايي مالي در آموزش و پرورش امكانپذير نيست و بايد درهاي آموزش و پرورش به سوي غيردولتي شدن باز شود.
• كاركردهاي مورد انتظار آموزش و پرورش با امكانات و منابع مالي موجود سازگاري ندارد و تا زماني كه حساسيت ملي به آموزش و پرورش ايجاد نشود، وضع و شرايط موجود همين خواهد بود. بنابراين بايد همان حساسيتي كه در بخش سلامت در جامعه ايجاد شده است، در اين بخش هم ايجاد شود.
• رسانههاي عمومي همان وظيفهاي را برعهده دارند كه مسئولان و مديران ارشد آموزش و پرورش دارند.
• متأسفانه يكي از عواملي كه باعث شده افكار عمومي نسبت به آموزش و پرورش بيتفاوت باشد، رايگان بودن آن است، اين در حالي است كه آموزش و پرورش هزينه ميخواهد.
• يكي از دلايلي كه آموزش و پرورش كمتر توانسته افكار عمومي را با خود همراه كند، اين است كه نتوانسته نياز آنها را برآورده كند. به نظر ميرسد. بايد مباحث مرتبط با آموزش و پرورش براي افكار عمومي باز شود، البته نه به صورت رها، چرا كه در هيچ جاي دنيا سيستم آموزش و پرورش رها نيست.
بنابراين گزارش؛ در پايان اين نشست؛ داوران علمي به جمع بندي مطالب حضار پرداختند؛ و محجوب مدير پايگاه اطلاع رساني فرهنگياننيوز ديدگاه هاي حاضران را در سه بخش دسته بندي كرد و افزود: برخي از دوستان از نظر ساختاري به مقوله آموزش و پرورش نگاه كردند. بخشي ديگر نگاه محتوايي و برنامه محور به مسايل آموزش و پرورش داشتند و دسته اي ديگر نگاه حاكميتي و سياسي محور اصلي نظراتشان بود.
محجوب افزود: با توجه به وجوه فرابخشي آموزش و پرورش حل مباحث آموزش و پرورش فقط از طريق يك دستگاه امكان پذير نيست، بلكه مسولين آموزش و پرورش زمينههاي مشاركت بخشهاي ديگر و تسهيل بخش ورود مردم به عرصه آموزش و پرورش را بايد فراهم آورند و ازجمله تجربههاي موفق اين مشاركت را، مشاركت مردم در ساخت و ساز فضاهاي آموزشي برشمرد.
پورسليمان مدير سايت سخن معلم نيز با تاكيد بر نقش و كاركرد رسانههاي غير رسمي و مستقل گفت: آموزش و پرورش بدون رسانهها نميتواند وظيفه خطير خود را به سرانجام برساند و در اين مسير رسانههاي غيردولتي و مستقل بدليل ارتباط مستقيم با بدنه جامعه بيشترين تاثير را ميتوانند در جلب توجه افكار عمومي به آموزش و پرورش داشته باشند. اميدوارم آموزش و پرورش در اين مسير توجه بيشتري به رسانههاي آزاد، مستقل و غير دولتي كند.
در ادامه الحسيني، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: ما نياز داريم تا رابطه آموزش و پرورش را با ذي نفعان مورد مطالعه قرار دهيم و سهم انتظارات خانه و مدرسه بايد تبيين شود. سهم بودجه در مقايسه ديگر بخشها مناسب نيست.
الحسيني افزود: متاسفانه آموزش و پرورش دچار وابستگي و محافظه كاري شده و اين محافظه كاري به جايگاه مطلوب آموزش و پرورش در منظر افكار عمومي لطمه زيادي وارد كرده است. يكي از ذينفعان آموزش و پرورش، شهروندان يا اولياي دانشآموزان هستند، اما موانع موجود اجازه نميدهد آموزش و پرورش با افكار عمومي رابطه سالم و صحيح و بهروز داشته باشد.
وي ادامه داد: انتظار اولياء اين است كه دانشآموزان در سطح و تراز جهاني تربيت شوند، اما از آن طرف مشاهده ميكنيم سهم آموزش و پرورش از سهم اقتصاد ملي بسيار كمتر از نُرمها و استانداردهاي جهاني است.
الحسيني در پايان خاطر نشان كرد: آموزش و پرورش از يك ضعف تئوريك رنج ميبرد. در حال حاضر از 17 نوع سواد مطرح در دنيا به 6 سواد مي پردازيم كه همين ضعف باعث ميشود سطح سواد دانشآموختگان ما در دنيا پايينتر از استاندارد جهاني باشد.
گفتني است؛ در پايان نشست از حضور ارزشمند و مستمر آقايان حيدري مديرعامل خبرگزاري ايلنا، پورسليمان مدير سايت خبري تحليلي سخن معلم، محجوب مدير سايت فرهنگيان نيوز كه اهتمام ويژهاي به مسائل آموزش و پرورش كشور دارند، قدرداني شد.