شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شبكه‌هاي اجتماعي به رسانه‌ تبديل شده‌اند
شنبه، 11 شهریور 1391 - 10:40 کد خبر:1463

يك كارشناس سينما و رسانه با بيان اينكه شبكه‌هاي اجتماعي به رسانه‌هاي اجتماعي تبديل شده‌اند تأكيد كرد: بايد دانش و آگاهي كاربران استفاده از اينترنت را افزايش دهيم.
 به گزارش خبرگزاري مهر، حميدرضا منتظري در همايش بررسي آسيب‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي كه در تالار شيخ مفيد دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به گسترش تاثير غول‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي دنيا همچون فيسبوك، گوگل‌پلاس اظهار داشت: امروزه شاهديم شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان يك رسانه اجتماعي قادر به فعاليت هستند و اين مسئله ما را موظف مي‌كند دانش و آگاهي كاربران استفاده از اينترنت را افزايش دهيم.
 
 وي با اشاره به تاثير رسانه‌هاي خبري و اطلاع‌رساني بر جنبش‌هاي مدني و اجتماعي افزود: شايد براي نسل‌هاي گذشته مطبوعات، راديو و تلويزيون به ترتيب بيشترين قدرت نفوذ و تاثيرگذاري را بر عموم جامعه داشتند، اما براي نسل امروز و آينده با گسترش امكانات اينترنتي و مخابراتي به قطع رسانه‌هاي جديد مخابراتي بيشترين تاثير را در جامعه خواهند داشت.
 
 اين كارشناس سينما و رسانه در تعريف شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي اظهار داشت: شبكه اجتماعي مجازي يا شبكه اجتماعي اينترنتي، وب سايت يا مجموعه‌اي از وب‌سايت‌هايي است كه به كاربران امكان مي‌دهد علاقمندي‌ها، افكار، عقايد و فعاليت‌هاي خود را با يكديگر به اشتراك بگذارد و به عبارت ديگر با استفاده از اين ابزارهاي سايبري امكان ارتباط بيشتر در قالب روابط فردي و گروهي را با انتقال پيام فراهم كنند.
 
 وي در ادامه به قدرت شبكه‌هاي اجتماعي همچون فيس‌بوك اشاره كرد و افزود: سايت فيس‌بوك در سال 2004 توسط يك دانشجوي امريكايي و به صورت محدود اختراع شد اما در كمتر از 8 سال توانست به عنوان يكي از محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان با بيش از 950 ميليون كاربر و عضو شناخته شود.
 
 منتظري در ادامه با اشاره لزوم دانش و آگاهي كاربران استفاده از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي بيان كرد: يكي از محوري‌ترين مراحل عضويت و فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي دوست‌يابي و ايجاد حلقه‌هاي دوستان مشترك مي‌باشد كه در نگاه منطقي بدون اشكال است، اما شايد عدم آگاهي و بينش در كابران و اعضاي اين حلقه‌هاي مشترك ممكن باشد آثار سوء و مخربي را به همراه داشته باشد كه البته اين مساله محدود به فضاي اينترنت نيست و ممكن است با هر وسيله ارتباطي و يا هر شكل دوستي آسيب‌هاي اجتماعي را به همراه داشته باشد.
 
 وي به تاريخچه شكل‌گيري سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي اشاره كرد و افزود: فيلم‌هاي مختلفي درباره رسانه‌هاي اينترنتي ساخته شده اند كه مهمترين آن فيلم شبكه اجتماعي (social network) توسط كارگردان ايدئولوگ سينماي هاليوود ديويد فينچر ساخته شده است، كه با روايت زندگي مارك زاكربرگ مخترع سايت فيس‌بوك گسترش شبكه‌هاي اجتماعي را دستمايه قرار مي‌دهد.
 
 منتظري در پايان تاريخچه و روند شكل‌گيري و گسترش سايت‌ها و شبكه‌‌هاي اجتماعي را مورد بررسي قرار داد و افزود: بدون ترديد يكي از ملزومات نسل آينده ورود به فضاهاي سايبري و استفاده از امكانات و تكنولوژي‌هاي مخابراتي و همچنين مواجهه با شبكه‌هاي اجتماعي است و از اين رو مي‌بايست به جاي تنها تحريم و فيلترينگ اين‌گونه فضاها، زمينه را براي افزايش دانش و آگاهي در بين كاربران اينترنت آماده كرد تا شاهد آسيب‌هاي اجتماعي و اخلاقي نباشيم و اميدوراريم در آينده نيازي به فيلترينگ سايت‌هايي مثل فيس‌بوك و يوتيوب و... نباشد.
 
 در اين مراسم بخش‌هايي از يك فيلم مستند با موضوع گسترش شبكه‌هاي اجتماعي در زندگي مدرن امروز و مشكلات برخي از اين شبكه‌ها همچون فيس‌بوك، يوتيوب، توئيتر و... براي نسل جوان ايراني پخش شد.