شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرايي همايش هاي تخصصي روابط عمومي
یکشنبه، 9 آذر 1393 - 20:36 کد خبر:14514
هر چيزي را مي توان با نگاهي منتقدانه و از ديدگاهي زير سوال برد. حتي چيزهايي كه حقيقتا مفيد هستند نيز از منظري مي توانند زير سوال باشند به عنوان مثال يك سايت تخصصي فضايي براي توسعه ديالوگ و دانش است، اما همين سايت مي تواند زير سوال برده شود كه چرا بدون رعايت حق مولف محتوايي را منتشر مي كند كه ديگران بدون اينكه هزينه اي براي آن پرداخت كنند، از آن استفاده كنند.

 



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هر چيزي را مي توان با نگاهي منتقدانه و از ديدگاهي زير سوال برد. حتي چيزهايي كه حقيقتا مفيد هستند نيز از منظري مي توانند زير سوال باشند
به عنوان مثال يك سايت تخصصي فضايي براي توسعه ديالوگ و دانش است، اما همين سايت مي تواند زير سوال برده شود كه چرا بدون رعايت حق مولف
محتوايي را منتشر مي كند كه ديگران بدون اينكه هزينه اي براي آن پرداخت كنند، از آن استفاده كنند.


توسعه روابط عمومي در دهه هاي بعد از انقلاب اسلامي ايران با فراز و فرود زيادي همراه بوده است. بسياري از متخصصان روابط عمومي در اين سال ها در دانشگاه هاي كشور دانش آموخته شده اند و به توسعه فضاي علمي كمك كرده اند. اما همچنان عمده كارگزاران روابط عمومي در بخش هاي مختلف روابط عمومي هاي كشور در رشته هاي نامرتبط درس خوانده اند.


مشكلات ساختاري در روابط عمومي همچنان وجود دارد و اگرچه رايزني هايي براي تاسيس نهادهاي نظارتي در حال وقوع است اما تا به انجام رسيدن آن راهي طولاني در پيش است.


در اين ميان تنها فضايي كه مي تواند به نوعي به توسعه دانش كارگزاران روابط عمومي كمك كند، همايش ها و گردهم آيي هاي اين حوزه است كه در سال هاي اخير از رونق قابل توجهي برخوردار شده است.


اگرچه همه همايش ها و گردهم آيي ها در كشور گاهي اوقات كارايي بايد و شايد را ندارند اما بدون اين گردهم آيي ها نيز، داستان بسيار بدتر از آنچه است به پيش مي رود.


به گونه اي كه بسياري از اساتيد برجسته حوزه روابط عمومي اذعان دارند كه فضاي علمي امروز در نهادهاي اجرايي تنها توسط چند انجمن و موسسه خصوصي ايجاد مي شود. همچنين گفته مي شود كه اگر اين نهادها نبودند به دليل شرايط ارتباط ميان دانشگاه ها و صنايع در ايران، اساسا هيچ حضور علمي در نهادهاي مختلف وجود ندارد.


يكي ديگر از فرصت هاي اين همايش ها و گردهم آيي ها، فرصت شبكه شدن است. در اين همايش ها اساتيد مختلفي برنامه هايي برگزار مي كنند كه اين برنامه ها توسط كارگزاران و مديران شنيده مي شوند و مديران مي توانند از ميان اين اساتيد، عده اي را براي فرصت هاي پژوهشي فراخواني كنند و در ادامه كارهاي بزرگتري را در حوزه روابط عمومي انجام دهند.


در واقع قرار نيست كه در فرصت يك يا دو روزه يك همايش با برنامه هاي متنوع آن اتفاق خاصي براي روابط عمومي ها بيافتد، بلكه اين فرصت ها تنها باب هايي از همكاري هاي ديگر را باز مي كند كه در نتيجه آن همكاري ها مي تواند نهاد روابط عمومي به يك نهاد پويا و سازنده تبديل شود.


كما اينكه در سال هاي گذشته نيز شركت ها و سازمان هاي زيادي پژوهش هاي خود را به اساتيد مطرح دانشگاه ها و مجريان سپرده اند و حتي از آنها براي برگزاري دوره هاي كارگاهي چند روزه براي حوزه تخصصي خودشان دعوت كرده اند.


نوع بهتر و برگزيده تري از اين همايش ها، همايش هاي تخصصي روابط عمومي در يك حوزه خاص است. به عنوان مثال در حوزه بانك و بيمه همايشي به زودي برگزار مي شود كه فرصت بي بديل ديگري را در اختيار شركت كنندگان در اين همايش قرار مي دهد.


همايش ها وقتي به صورت تخصصي برگزار مي شوند، دستاوردهاي ملموس تري براي آن حوزه دارند. به ويژه در حوزه روابط عمومي كه به صورت ميان رشته اي است و بسيار وابسته به سياستگذاري هاي كلان سازمان مي باشد. عملكرد روابط عمومي ها با اقتضائات سازمان به طور قابل توجهي تغيير مي كنند.


به عنوان مثال در سازمان هاي صنعتي، روابط عمومي صنعتي كاربرد دارد و در سازمان هاي اقتصادي روابط عمومي شكل ديگري به خود مي گيرد كه در صنعت بانك و بيمه اين شكل تقريبا مشابه است. بنابراين شركت در چنين همايش هايي مي تواند فرصت هاي بي بديلي را براي يادگيري فراهم كند. ضمن اينكه بانك ها و شركت هاي بيمه مي توانند با يكديگر شبكه شده و فعاليت هاي خودشان را با پيشرفت هاي اخير صنعت روابط عمومي در جهان همسو كنند. اين مساله نقطه قوت اين همايش ها براي بانك ها و بيمه هاست كه در صورت برگزاري همايش هاي داخلي به دست نمي آيد.


خوشبختانه در سال هاي اخير، با خصوصي سازي شركت ها و سازمان ها، تلاش هاي بيشتري براي برقراري روابط موثر با مشتريان و مشتري مداري انجام شده است و اين باعث شده كه كارگزاران روابط عمومي از رخوتي كه در چند سال گذشته فضاي روابط عمومي را فرا گرفته بود اندكي بيرون بيايند.


توسعه ابزارهاي اطلاعاتي و ارتباطي نيز مزيد بر علت شده است. حضور در شبكه هاي اجتماعي، و استفاده از رسانه هاي اجتماعي علاوه بر سايت سازماني و استفاده از سئو پي آر به عنوان جديد ترين حوزه روابط عمومي اينترنتي در ايران مسائل جديدي هستند كه روابط عمومي ها در ايران دنبال مي كنند.


بنابراين در اين شرايط جريان به گونه اي پيش مي رود كه سازمان هاي حاضر در اين گردهم آيي ها برگ برنده را در بسياري از موارد در دست دارند. آن ها مي توانند علاوه بر شركت در كارگاه ها، گروه هايي از افراد علاقه مند و توانمند را شناسايي كرده و پروژه هايي را براي توسعه واحد روابط عمومي خود و استاندارد سازي آن برون سپاري كنند؛ فرهنگي كه به نظر مي رسد هرچه به پيش مي رويم بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد. سطح تخصص هاي مورد نياز واحدهاي روابط عمومي بسيار گسترده شده اند و حتي حوزه هاي جديدي نظير مطالعات فرهنگي و رسانه نيز به بخش هايي نظير پژوهشگري در روابط عمومي كمك مي كنند تا اهداف روابط عمومي در فضاي رقابتي رسانه اي تسهيل شود.


در چنين شرايطي حضور و برگزاري اين همايش ها و گردهمايي هاي تخصصي نه تنها اتلاف بودجه و هزينه نيست بلكه خلق فرصتي بي بديل است كه مي تواند به توسعه روابط عمومي در اين نهادها كمك كند و آينده اي قابل قبول را براي اين حوزه ميان رشته اي فراهم نمايد.


با اين حال ضرب المثلي چيني وجود دارد كه مي گويد:
شما مي توانيد يك اسب را به كنار جوي آب ببريد، اما نمي توانيد او را وادار سازيد كه از آن آب بياشامد. بنابراين چنانچه افراد انگيزه هاي كافي را براي استفاده از اين فضا داشته باشند، بدون شك، تاثيرات آن را در واحدهاي روابط عمومي به صورت ملموس مي توانيد مشاهده كنيد.


منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)