شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هنگامي كه درباره محصول يا خدمت تان مي نويسيد، مي توانيد به آساني دچار عادات ناپسندي شويد. اين قابل درك است. از اين گذشته، نهايتا شما اميدوار هستيد كه گزارش مطبوعاتي روابط عمومي، پيشنهادي كه به سردبير براي چاپ مقاله داده ايد، بروشور، بازاريابي ايميلي يا وبسايت شما نظر مخاطبان را جلب كند و آنها را به سمتي كه مي خواهيد معطوف نمايد. بنابراين شما بايد با كلمات خود مخاطبان را تحت تاثير قرار دهيد.
اما اين روزها، هم مطبوعات و هم مصرف كنندگان به طور يكسان به همه مشكوك هستند چراكه مي دانند كه در معرض شديد بازاريابان قرار دارند. برخي صفات هستند كه بيشتر مورد استفاده مي شوند و ديگر معناي خودشان را از دست داده اند و ديگر هيچ جذابيتي ندارند. استفاده از اين واژه ها بيشتر شبيه كپي كاري هاي خلاف قانون است. بنابراين بايد پيش از استفاده از اين واژه هاي اشباع شده درباره زمينه فعاليت روابط عمومي و آينده بازاريابي خودتان بيانديشيد:
• پيشگامي (يا پسرعموهايش، دستيابي به موفقيت و آخرين دستاورد): محصولات بسيار كمي وجود دارند كه پيشگام باشند و در واقع براي نخستين بار به بازار عرضه مي شوند، يا بازار جديدي ايجاد مي كنند كه سابق وجود نداشته است. براي مدل تي فورد، ماشين تحرير، آي پاد و نان تكه كن شايد اين واژه مناسب باشد.
• انقلابي: آيا محصول يا خدمت شما با يك انقلاب شروع شده است؟ مطمئنا نه!
• پيشرفته: به نظر مي رسد اين واژه تقريبا براي هر چيزي استفاده مي شود. «تكنولوژي پيشرفته.» «مواد پيشرفته.» «فرآيندهاي پيشرفته.» به طوري كه امروز احساس مي شود اين واژه نيز ارزش خود را از دست داده است.
• Bleeding edge: اين عبارت بيشتر در صنايع تكنولوژي كاربرد دارد. ظاهرا زماني كه واژه cutting edge كارايي خود را از دست داد، بازاريابان از Bleeding edge استفاده كردند.
• پيشرو بودن: بدون اينكه شما رهبري در تحقيقات و توسعه يك ايده يا محصول جديد را داشته باشيد، احتمالا بهتر است كه از اين واژه استفاده نكنيد. مي توانيد به واژه پيشگامي نيز در بالا نگاه كنيد.
• اختصاصي: بدون اينكه كالا يا خدمت تنها در اختيار يك نفر قرار داشته باشد، اختصاصي نيست.
• منحصر به فرد: همه ما فكر مي كنيم كه برابر با ويژه است. اما يك رويكرد بهتر اين است كه بگذاريد خواننده شما در دريافت اطلاعات مزايا و معايت كالا و خدمت شما اين احساس را بكند كه منحصر به فرد است. آشكار است اگر تنها اين واژه را به كار ببريم و كالا و خدمت مان همانطور كه هست باقي بماند، هيچ كاربردي براي متقاعد كردن مخاطبان ما نخواهد داشت.
• بهترين: مشابه واژه منحصر به فرد است، كه بهتر است اجازه بدهيد مشتريان شما خودشان تشخيص بدهند آيا بهترين است يا خير. به جاي اينكه بگوييد ما در فلان و فلان و فلان بهترين هستيم، بهتر است نقل قولي از مشتري تان بياوريد كه او اين را تاييد كند.
من بايد در همين جا براي نخستين بار اعتراف كنم كه بارها و بارها در سال هاي گذشته از اين واژه ها استفاده كرده ام و گاهي اوقات نيز گريزي به آنها مي زنم. اما همانطور كه مي دانيد بايد پيش از استفاده از هر كدام از اين واژه ها در مورد صحت حرفتان دقت كنيد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)