شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بوريس ژينگارو- اين يك سوال سختي است براي پاسخ دادن و اگر چه واقعيت اين است كه ما نمي توانيم بفهميم كه چگونه، همه چيز از هم اكنون براي مدت طولاني، خواهد شد و شبيه چه چيزي خواهد شد، ما نياز به درك برخي از اصول اوليه واقعا ساده داريم كه به وضوح قابل مشاهده باشد، اگر چه مردم ناخواسته آنها را به عنوان مهم نبودن شان، از دست مي دهند و كنار مي گذارند.
همانطور كه ما به طور مداوم در جستجوي راه هاي جديد براي صعود در رتبه بندي موتور جستجو هستيم و ده ها تن از مردم طي اعلام ماهانه شان گفته اند كه الگوريتم رتبه بندي گوگل را فهميده اند، ما به راحتي به از دست دادن چيزهاي آشكار پايان مي دهيم: چيزها رشد مي كنند، اما اصول اوليه همانگونه باقي مي ماند.
لاك پشت و خرگوش
فارغ از همه داستان هائي كه عملا هر فرد در سراسر جهان مي داند، اين افسانه اي است كه يك مقايسه اي كامل نسبت به آنچه كه با صنعت سئو اتفاق مي افتد،دارد. در واقع، آن يك استعاره بزرگي براي آنچه كه مربوط به رويدادهايي كه در رتبه بندي اتفاق مي افتد، است.
ما هميشه افرادي را داريم كه مي خواهند كه به همه چيز سرعت بدهيم، هك ( ضربه زدن ) و يا استفاده از تكنيك هاي كلاه سياه به منظور ايجاد يك دلار يا نقدينگي سريع است. اين خرگوش است. سپس، ما هميشه افرادي را داريم كه با متمركز بودن بر كيفيت همه چيز را به آرامي به دست مي آورند. در پايان، هميشه آن لاك پشت است كه در هر نسخه مدرن و جديد از داستان، برنده است. مشابه همين رويداد در صنعت سئو در سال 2015 اتفاق خواهد افتاد. ما هميشه در تاريخ يك چيز را ديده ايم.
2008 در مقابل 2014
تجسم يازده سال از هم اكنون،يك زمان زياد و كلاني به نظر مي رسد اما اگر ما مقايسه كنيم سال 2014 را با سال 2008، ما تقريبا بلادرنگ متوجه اين واقعيت مي شويم كه آن شباهت ها فوق العاده و به طور باور نكردني بالا است. در واقع، بسياري از متخصصان سئو يك تفاوت زياد و عمده اي را در الگوريتم نمي بينند.
حقيقت اين است كه تمركز اصلي و هميشگي گوگل روي ريشه كني تلاش هاي اسپم و نيز بر نتايجي كه منجر به تغييراتي در يك راه يا روش ديگري به منظور پايان دادن به نردبان رتبه بندي خود بيشتر از آنچه بايد باشد، است. گاهي اوقات گوگل با ازدحام بالا روبرو مي شود كه طبيعي است، اما هيچ كس نمي تواند انكار كند كه تمركز اصلي اش را بر روي ارائه محتواي با كيفيت بالا قرار داده است.
آن كليد هميشه محتواي با كيفيت بالا بود و آن سايت هايي كه در رتبه بالاترين بودند هميشه آنهايي هستند كه به طور طبيعي لينك دهنده بوده اند. ما به راحتي مي توانيم روزنامه را به عنوان يك قياس واقعا خوب در نظر بگيريم. هنگامي كه يك داستان واقعا خوب بود، روزنامه ها فروش بسيار خوبي داشتند چون افراد علاقه مند به خواندن برخي از مقالات بودند. همين اتفاق در وضعيت آنلاين هم رخ مي دهد. هنگامي كه يك مقاله ارائه شده چيزي است كه واقعا براي يك تعداد زيادي از مردم جالب توجه است، آن افراد قادر به پيدا كردن آن، از يك يا چند طريق خواهند بود.
تمركز بر جستجوي موبايلي
بسياري معتقدند كه سئو تحت تاثير برنامه و توسعه چشمگيري از گوشي هاي هوشمند قرار خواهد گرفت. اين چيزي نيست كه ما بايد لحاظش كنيم و بهش توجه خاصي داشته باشيم به خاطر اين واقعيت كه الگوريتم جستجو ،عملا همان باقي خواهد ماند. تنها تفاوت، در ارائه نتايج جستجو است كه بايد كاربر پسند باشد. با به خاطر سپردن اين مطلب، هميشه امكان دارد كه برخي از موتورهاي جستجو متوقف شوند، هر چند سلطه گوگل، به احتمال زياد، هنوز هم وسيع باشد.
كلاه سياه در مقابل كلاه سفيد
تا زماني كه انگيزه اي براي برتر بودن در رتبه بندي يا براي دسترسي به يك سايت، وجود دارد، هكرها هم وجود خواهند داشت. همان طور كه هكرها تلاش براي شكستن يا خرابي سيستم مي كنند، بسياري از علاقه مندان كلاه سياه در حال اكتشاف و يافتن راه هاي جديدي براي فريب دادن موتورهاي جستجو خواهند بود. اين اجتناب ناپذير است و براي يك مدت زمان واقعا طولاني ادامه خواهد داشت.
تنها مشكل اين است كه سئو ذاتي و اصلي ممكن است به همان اندازه كه الان قوي است در سال 2025 قوي نباشد. بودجه اي كه براي صعود به رتبه بندي مورد نياز است، زياد خواهد بود و در حال حاضر تضمين يك موقعيت در رتبه بندي غير ممكن است .
با به خاطر سپردن اين مطلب، اين امكان وجود دارد كه سازمان هاي سئو ناپديد بشوند، اما بسياري از آنها به سمت بازاريابي محتوا جذب شده و رشد خواهند كرد، بنابراين هيچ مشكلي درخصوص از دست دادن مشاغل وجود ندارد (به وجود نمي آيد). تا زماني كه مشتريان نيازمند به رتبه بندي و نتايج هستند، مردم در آنجا حضور خواهند داشت تا آنچه را كه آنها در حال حاضر به دنبالش هستند را ارائه بدهند و در خلال مدت زمان استفاده از متدها و روش هاي بازاريابي يا سئو ، حضور خواهند داشت.
مترجم: عادل ميرشاهي (مدرس سئو پي آر)
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)