شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اعتدال و عدالت در سياست فرهنگي
پنجشنبه، 29 آبان 1393 - 19:18 کد خبر:14327
موضوعي كه مي‌خواهم درباره آن سخن بگويم رويكرد اعتدال در سياست فرهنگي است چرا كه هر سياست فرهنگي معطوف به عرصه‌هاي مشخصي است كه اساساً عرصه‌هاي فرهنگي به چند حوزه ميراث فرهنگي، هنر، ارتباطات و رسانه، سرگرمي، تفريح و ورزش و حوزه گردشگري تقسيم مي‌شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهور در اختتاميه همايش اعتدال كه از صبح امروز ۲۸ آبان در كتابخانه ملي برگزار شده بود به بررسي سياست‌هاي فرهنگي و چالش‌ها در عرصه فرهنگي پرداخت و گفت: موضوعي كه مي‌خواهم درباره آن سخن بگويم رويكرد اعتدال در سياست فرهنگي است چرا كه هر سياست فرهنگي معطوف به عرصه‌هاي مشخصي است كه اساساً عرصه‌هاي فرهنگي به چند حوزه ميراث فرهنگي، هنر، ارتباطات و رسانه، سرگرمي، تفريح و ورزش و حوزه گردشگري تقسيم مي‌شود.


وي ادامه داد: در اين دسته بندي اصل و اساس فرهنگ بر اساس سياست كلي استوار است.


آشنا با بيان اينكه اين سه سياست كلي شامل هويت فرهنگي، حيات فرهنگي و امنيت فرهنگي مي‌شود تصريح كرد: ما در عرصه سياست فرهنگي با دو چالش اساسي روبرو هستيم كه شامل حوزه همبستگي و حوزه گسست است.


مشاور رئيس‌جمهور در امور فرهنگي خاطرنشان كرد: يك ملت احتياج دارد احساس هويت واحدي در ميان همه وابستگان ملت  داشته باشد و اين احساس هويت واحد امري ضروري است چرا كه واقعيت اين است، چتر هويت شامل تنوع و تكثرهاي وسيعي در عرصه فرهنگي است كه بايد به اين امر توجه كنيم.


آشنا با بيان اينكه در حوزه فرهنگي با رويكردهاي افراطي، تفريطي و بي‌عدالتي روبرو هستيم،‌ خاطرنشان كرد: آفت در حوزه همبستگي اصلاح در يكسان سازي فرهنگي است و در حوزه تكثر نقطه افراط گسست فرهنگي  است. چرا كه گاهي آنقدر سخت مي‌گيريم كه غير از هويت فرهنگي هويتي را به رسميت نمي‌شناسيم و گاهي چنان متهم مي‌كنيم كه به قتل‌عام و نسل‌كشي فرهنگي دچار مي‌شويم.


وي ادامه داد: گاهي چنان به مسائل هويتي بي‌توجهيم كه با يك گسست فرهنگي چه در ميان نسل‌ها و چه در ميان اقاليم فرهنگي مواجه مي‌شويم.


مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه چگونه مي‌توانيم سطح فرهنگي زندگي مردم را بالاتر ببريم خاطرنشان كرد: ما نيازمند آن هستيم كه در ميان همه مردمان دسترسي به امكانات فرهنگي و دسترسي به امكانات توليد فرهنگي را افزايش دهيم تا كسب و كار فرهنگي رونق داشته باشد.


وي ادامه داد: وقتي از ۱۰ گروه براي توليد فرهنگي حمايت مي‌كنيم اما جامعه توليدات فرهنگي ما را مصرف نمي‌كند و يا جامعه از توليداتي كه ما از آن حمايت نمي‌كنيم بسيار مصرف مي‌كند نشان‌دهنده فاصله و چالش در عرصه سياست‌گذاري فرهنگي است.


مشاور رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر خواننده پاپ با عمر كاري دو سال، در تهران و ۲۶ شهر با بدرقه نمادين روبرو مي‌شود بايد از خود بپرسيم كه اين امر حاصل تزوير در سياست‌هاي مرتبط با حيات فرهنگي است يا تبعات ناخواسته اعمال سياست‌هاي فرهنگي و عدم سياست‌هاي مناسب در اين عرصه.


آشنا ادامه داد: آفت حيات فرهنگي در رونق ويژه‌خواري و مصرف‌گرايي است، يعني كساني از امكانات و تسهيلات به صورت نابرابر برخوردار مي‌شوند.


وي ادامه داد: يك روز به اسم حمايت اصلاح‌طلبان ويژه‌خواري صورت مي‌گيرد و روزي به اسم حمايت اصولگرايان، روزي به اسم مبارزه با تهاجم فرهنگي، مؤسسات رانت‌خوار تأسيس مي‌شود و روزي به نام گفت‌وگوي تمدن‌ها رانت‌خواري اتفاق مي‌افتد.


مشاور رئيس‌جمهور ادامه داد: بسياري از نمايشگاه‌ها كه به آن مراجعه مي‌كنيد تعداد توليدكنندگان از مراجعان بيشتر است و يا همايش‌هايي كه سخنان آن از شنوندگان بيشتر هستند، در  عرصه كتاب تعداد ناشران از تيراژ بيشتر است يا در عرصه سينما تعداد فيلم‌هاي توليدشده كه هرگز به اجرا نمي‌رسند از فيلم‌هايي كه اكران شده‌اند،بيشتر است چراكه اينها فيلم‌هايي هستند كه هزينه‌شان را نه در فروش و اكران بلكه در دوران توليد به دست آورده‌اند.


آشنا معضل دوم در سياست فرهنگي را مسئله مصرف‌زدگي فرهنگي دانست و خاطرنشان كرد: وقتي شهروندان ما براي توليد،نقد و مديريت زمان فرهنگي، توانمند نيستند ما با مصرف‌زدگي بالا روبرو مي‌شويم چرا كه سرنوشت يك وزير و وزارتخانه بايد توسط پيامك‌ها تعيين شود؛چرا كه ما هنوز نياموخته‌ايم كه پيامك‌ها قابل اعتماد نيستند، چون توانمند نشده‌ايم كه براي تصميمات مهم به اندازه كافي وقت و دقت صرف كنيم.
 

مشاور رئيس‌جمهور با انتقاد از استفاده جوانان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي خاطرنشان كرد: چگونه ذائقه فرهنگي يك ملت آنقدر پائين مي‌آيد كه به حريم سلطان راضي باشد؟ وقتي سياست‌هاي مناسب براي توانمندسازي توليد و مصرف وجود نداشته باشد شما بايد منتظر مصرف‌گرايي باشيد.


وي ادامه داد: در امنيت فرهنگي نفوذپذيري و نفوذگري مطرح است چرا كه عمده كشورها سرمايه‌گذاري مي‌كنند تا توليدات فرهنگي خود را نشر دهند و همه مي‌خواهند كه فرهنگ را توسعه دهند اما بايد بپرسيم كه توسعه‌طلبي فرهنگي چيست و از طرفي همه مراقب هستند نفوذپذيري را كنترل كنند چرا كه اگر اين امر را كنترل نكنيم، انزواي فرهنگي پيدا مي‌كنيم.


آشنا در پايان با بيان اينكه اقتدار فرهنگي به اين معناست كه بتوانيم نفوذ‌پذيري و نفوذگري خود را انتخاب كنيم، تصريح كرد: پاسخ اين مسئله فرهنگ اعتدالي را مشخص مي‌كند.
 

 خبرگزاري فارس