محيط كسب و كار از قديم محدوده رسمي زندگي همه افراد بوده است. نامههاي اداري كه ميفرستيد با جملات خاصي شروع ميشوند كه از آنها مثلا براي همسايه استفاده نميكنيد. كت و شلوار ميپوشيد و در رفتارهاي خود دقت ميكنيد.
اما در نسل جديد شركتهاي تكنولوژي، رسمي بودن در حال از بين رفتن است. اگر به نوع لباس پوشيدن مارك زوكربرگ يا انقلابي كه در سازمانهاي مسطح رخ داده توجه كنيد، متوجه اين موضوع ميشويد. آيا اين رويه بهتر است؟ آيا در كسب و كار كوچك شما همه چيز رسمي است؟
وبلاگ شركت اينترنتي 37سيگنال اخيرا مطلبي را به اشتراك گذاشته كه در آن از كاهش رسمي بودن در محيط كار استقبال كرده است: رسمي بودن مثل يك ويروس است كه به بافت توليدي يك سازمان سرايت ميكند. علايم آن هم خشكي، شق و رق بودن و انعطاف ناپذير بودن است – نه با كساني كه خودشان رسمي هستند، بلكه اغلب نسبت به كساني كه اين گونه نيستند. هيچ گاه از برنامهنويس يا طراح شركت نميشنويد كه تقاضا كند براي سر كار آمدن كت و شلوار بپوشد. اين دستور هميشه از طرف مديرعامل صادر ميشود.
البته رسمي بودن فراتر از نوع لباس پوشيدن است. اين پديده بر نوع حرف زدن، نوشتن و روابط متقابل افراد اثر ميگذارد. فرديت را از بين ميبرد و فقط يك قالب مشخص به جاي ميگذارد. به عبارت ديگر، رسمي بودن فقط به ظاهر اهميت ميدهد، نه افزايش بهرهوري.
حتي وقتي رسمي بودن و خوب به نظر رسيدن را به انجام كار خوب ترجيح دهيد، بعيد است بتوانيد بهترين و خلاقترين كارمندان را براي خود جذب كنيد.
شكي وجود ندارد كه رسمي بودن از مد افتاده است. پوشيدن كت و شلوار هم ميتواند فقط نشانه مرتب بودن فرد باشد. اين مساله دليل موفقيت و مد روز بودن شركتهاي بخش تكنولوژي را نشان ميدهد، چراكه ابتكار و هوشمندي عامل رشد است و استانداردسازي و روتين بودن هيچ گاه به موفقيت منجر نميشود. اما اگر رسمي بودن در كسب و كار خوب نيست و كاربردي ندارد، چرا اصلا به وجود آمده و سابقهاي طولاني دارد؟
به طور حتم، خلاقيت و رسمي بودن كاملا در نقطه مقابل هم هستند، اما شايد رسمي بودن در كسب و كارهايي كاربرد دارد كه تلاشي براي خلاق بودن نميكنند يا حوزه كاري آنها صنايع قديميتر است و آنها تلاش ميكنند در اين حوزهها بهترين عملكرد را داشته باشند و نيازي هم به خلاقيت ندارند.
روزهايي كه همه را به نام فاميلشان صدا ميكرديد و رييستان در اتاق ويژه خود در گوشهاي از دفتر ساعات كاري را ميگذراند، ممكن است به پايان رسيده باشند؛ اما بهتر است مسائل شخصي خود را از محيط كار دور نگه داريد يا علاقههاي خود را پنهان كنيد.
با در نظر گرفتن همه اين موارد، آيا فكر ميكنيد جايي براي رسمي بودن در كسبوكار شما وجود دارد؟
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=315404