شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يستمين نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاريها و پايگاههاي اطلاعرساني شنبه 17 آبان ماه 1393 در مصلاي امام خميني(ره) تهران با شعار «آزادي مسؤولانه» در حالي با حضور رسانههاي داخلي و خارجي آغاز به كار كرد كه نام شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا) نيز در اين ميان به چشم ميخورد. اين فرصت بهانه اي شد تا شارا با افراد برجسته همچون برخي از سياستمداران، هنرمندان، اساتيد دانشگاه ها، مديران مسول برخي سازمان ها و نمايندگان مجلس گفتگو داشته باشد و از غرفه بازديد داشته باشند. در ادامه گزارش اين حضور را از نظر مي گذرانيم:
نمايشگاه مطبوعات باعث افتخار و حسرت است
مشاور فرهنگي رييس جمهور در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا با بيان اين مطلب تصريح كرد: « باعث افتخار است كه حضور جوانان بسياري در نمايشگاه به چشم مي خورد.»
حسام الدين آشنا افزود: « مي توان گفت نمايشگاه مطبوعات هم باعث افتخار و هم باعث حسرت است. افتخار از آن جهت كه حضور جوانان بسياري در اين نمايشگاه به چشم مي خورد و حسرت به دليل اينكه مي توانست كارهاي بسياري انجام داد كه متاسفانه انجام نشده است.»
تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها ضعيف است
محمدرضا صادق در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات با بيان اين مطلب تصريح كرد: «تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها خيلي قوي نيست و چندين بار با نشست هايي كه با مسئولين روابط عمومي ها داشتيم به اين نكته اشاره كردم كه ارتباطي نزديكتر و پوياتري را با رسانه ها داشته باشيم.»
وي افزود: «من فكر مي كنم تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها يك ارتباط دو سويه است به طوري كه هم رسانه ها و هم روابط عمومي ها بايد براي برقراري ارتباط بيشتر تلاش كنند.»
مشاور رسانه اي رييس جمهور عنوان كرد: «من فكر مي كنم دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت مي تواند در اين راستا نقش آفرين باشد. البته در حال حاضر نيز برنامه هايي را در اين رابطه در دستور كار دارد كه در آينده نتايج آن اعلام خواهد شد.»
نياز به استقلال بيشتر در روابط عمومي ها و رسانه ها داريم
وزير راه و شهرسازي در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا اظهار داشت: «ما نياز به استقلال بيشتر در روابط عمومي ها و رسانه ها داريم تا بتوانند به عنوان ركن چهارم عمل كنند.»
عباس آخوندي عنوان كرد: «اوضاع و احوال روابط عمومي هاو رسانه ها در ايران رشد جدي پيدا كرده اند و نمايشگاه نيز نشان دهنده ي اين است كه ميزان مطبوعات بسيار گسترده شده اند.»
وي افزود: «البته همچنان نياز به يك دوره بازگشت به كيفيت در رسانه و مطبوعات داريم. يكي از مسائلي كه در ايران وجود دارد اين است كه عقبه بسياري از رسانه ها در ايران به نهادهاي عمومي بر مي گردد.»
روابط عمومي و رسانه ها بايد به جايگاه درست خود توجه داشته باشند
شهيندخت ملاوردي در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا عملكرد روابط عمومي و رسانه ها را در نمايشگاه مثبت ارزيابي كرد و گفت: « روابط عمومي و رسانه ها در نمايشگاه به خوبي عمل كرده اند و انتظار مي رود تا به جايگاه درست خود توجه داشته باشند.»
وي افزود: «اميدواريم مطبوعات در راستاي شعار جشنواره امسال كه آزادي است، گام بردارند تا بتوانند به جايگاه واقعي خود برسند.»
معاون امور زنان و خانواده رييس جمهور تصريح كرد: «رسانه ها و روابط عمومي ها بايد براي انعكاس فعاليت ها، سياست ها و برنامه هايي كه دولت براي پيش برد جامعه در پيش گرفته است، مساعدت كنند تا بذر اميدي كه در جامعه كاشته شده است را به ثمر برسانند.»
روابط عمومي و رسانه ها بسيار خوب عمل كرده اند
دستيار رييس جمهور در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا اظهار داشت: «امسال نمايشگاه مطبوعات بسيار خوب و عالي است. روابط عمومي و رسانه ها نيز به لحاظ اينكه حرص و طمع براي گرفتن خبر دارند، بسيار خوب عمل كرده اند.»
علي يونسي تصريح كرد: «به وضوح مي توان اين اشتياق و علاقه را در بين رسانه ها مشاهده كرد كه خود نشان از سرزندگي، شوق و اشتياق در بين رسانه ها در نمايشگاه است و من اين را به خوبي احساس كردم»
تعامل روابط عمومي با رسانه مي تواند بركاتي براي جامعه داشته باشد
مدير مسئول روزنامه اطلاعات در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار شارا با بيان اين مطلب اظهار داشت: « اگر روابط عمومي ها نقش خود را به خوبي ايفا كنند، مي توانند بار سنگيني را از دوش رسانه ها بردارند.»
سيد محمود دعايي با اشاره به اهميت تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها گفت: «اگر روابط عمومي ها به طور علمي و اصولي كارهاي خود را دنبال كنند و با رسانه ها تعامل خوبي داشته باشند، مي توانند بركاتي براي جامعه داشته باشند.»
شارا؛ رسانه اي است كه از دل مردم برخواسته است
وزير اسبق پست و تلگراف و تلفن در بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «با توجه به اينكه اين شبكه وابسته به ارگان يا سازمان دولتي نيست مي توان گفت اين رسانه برخواسته از دل مردم است.»
سيد محمد غرضي عنوان كرد: «نسل بعد از 28 مرداد از جنبه اطلاع رساني، روزنامه، مجله و غيره بسيار بي بهره بود و علت آن اين بود كه يك چنين مجموعه هايي در اختيار نبود.»
وي افزود: «امروزه وقتي اين مجموعه هاي روابط عمومي را مي بينيم و با30 سال پيش مقايسه مي كنيم، متوجه مي شويم كه نيروي وسيعي از داخل مردم به طور خودكار جوشيده است كه به عنوان مثال مي توان به همين شبكه اطلاع رساني شارا اشاره كرد كه اين استعداد بسيار با ارزش است.»
غرضي در پايان عنوان كرد: «بنابراين استعداد اجتماعي كه براي روابط عمومي ها، رسانه ها و مردم فعاليت مي كنند، ارزش سياسي پيدا كرده اند.»
روابط عمومي رسانه اي با روابط عمومي نهادي متفاوت است
سيد اكبر يعقوبي در حاشيه برگزاري بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا اظهار داشت: «جنس كار وفعاليت روابط عمومي در مطبوعات با روابط عمومي نهادها، وزارتخانه ها و ارگان ها مقداري متفاوت است. دليل ان هم از اينجا نشأت مي گيرد كه شاكله اصلي هر روزنامه، به دليل اينكه هيات تحريريه بايد به محتواي خبر دسترسي پيدا كند، بايد از خروجي ارگان ها و نهادهاي دولتي و خصوصي مطلع شوند.»
وي افزود:«طبيعتاً ارتباط اين خروجي ها با محتواي كاري كه در مجموعه فعاليت خود دارند، مي توانند به نحو احسن بر روي پايگاه هاي خبري خود اطلاع رساني شود و يا اينكه از خبرنگاراني دعوت كنند كه حوزه هاي خبري آنها را پوشش دهند. در نتيجه روابط عمومي ها در روزنامه مي توانند اين پل ارتباطي را بين هيات تحريريه و روابط عمومي نهادها و ارگان هاي ديگر برقرار كنندو خبر در نهايت صحت، درستي و اعتبار خبري براي مخاطب عرضه شود.»
مدير روابط عمومي مؤسسه جام جم با اعتقاد به اينكه نمايشگاه مطبوعات فرصتي براي ايجاد ارتباط نزديك با مخاطبان است، گفت: «در نمايشگاه مطبوعات ما فعاليت هاي رسانه اي داريم به اين مفهوم كه در رساندن خبر و آگاهي دادن از نحوه ي فعاليت هاي هر يك از ارگان ها و نهادها، تمام تلاش خود را انجام دهيم و روابط عمومي هايي كه نقش اصلي را در ارگان ها بازي مي كنند، حتما در مجموعه نمايشگاه حضور داشته باشند و در ارتباط نزديك با مخاطب خود قرار گيرند.»
يعقوبي تصريح كرد: « روابط عمومي ها با حضور خود در نمايشگاه مطبوعات مي توانند آنچه كه خودشان به عنوان خبر به آن مي پردازند و در پايگاه اطلاع رساني خود نشر مي دهند را به مردم انتقال دهند و در نتيجه آثار حضور آنها در بين مخاطبين خود پربار و پرثمر خواهد بود. در عين حال از نزديك با فعاليت هاي خبري رسانه ها بيشتر آشنا مي شوند، گويي كه آنها هم به نوعي كار خبر را انجام مي دهند، ولي به نوعي در كيفيت و محتواي خبر به صورت تخصصي حضور ندارند. در نتيجه لازم است كه از نزديك شاهد فعاليت هاي آنها باشند و چيدمان خبري را حس كنند.»
روابط عمومي ها براي مردم ايجاد اطمينان مي كنند
شبان شهيدي در حاشيه بازديد از غرقه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار شارا با بيان اين مطلب تصريح كرد: « روابط عمومي ها در مردم ايجاد اطمينان مي كنند. مردم براي اينكه ارتباط برقرار كنند در ابتدا بايد اعتماد كنند يكي از دلايلي كه در كشورهايي نظير كشور ما مردم حرف دل خود را به رسانه ها نمي زنند همين است.»
شهيدي با بيان اينكه رسانه ها شناخت درستي از مطبوعات ندارند، گفت: «رسانه ها شناخت درستي از مخاطب ندارند و روابط عمومي ها در چنين موقعيت هايي است كه مي توانند از طرف مردم جلب اطمينان كنند.»
وي افزود: «نمايشگاه مطبوعات در وهله اول به آشنايي مردم با مطبوعات كمك مي كند و در وهله دوم شناساندن و مشكل بودن كار مطبوعاتي را به مسئولان دولتي و حكومتي براي تامين امنيت بيان در جامعه نشان مي دهد.»
شهيدي روابط عمومي را جزو لاينفك رسانه ها دانست و اظهار داشت: «روابط عمومي يك دور تسلسل با رسانه ها دارد و نمي توان گفت كه جدا از رسانه است. رسانه ها بايد از طريق روابط عمومي اهداف خود را تبيين و نيازسنجي كنند و در نهايت به مردم انتقال دهند.»
روابط عمومي و رسانه؛ دو بال دانش ارتباطات
سردبير روزنامه "صنعت ما" در بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا، روابط عمومي و رسانه را مانند دو بال دانش ارتباطات دانست و تصريح كرد: « وقتي از دانش ارتباطات صحبت مي كنيم، بايد به اين دوبال يعني دانش روزنامه نگاري و روابط عمومي توجه كنيم. دانش ارتباطات نمي تواند تا زماني كه اين دوبال هماهنگ با يكديگر كار نكنند و پرواز خوبي را براي اين علم داشته باشند، اوج بگيرد.»
ناصر بزرگمهر افزود: «در كشور ما نيز از نظر علمي و دانشگاهي در دوره هاي كارشناسي تا دو سال اول تمامي واحدهاي درسي مشترك است و در نهايت در دانشگاه انتخاب مي كنيم كه به كدام شاخه يعني روزنامه نگاري و يا روابط عمومي بپيونديم.»
سردبير روزنامه "صنعت ما" اظهار داشت: «در حوزه اجرايي نيز در كار روابط عمومي نيز به طور طبيعي مي بينيم كه خبرنگاراني از وزارتخانه ها به روابط عمومي مي پيوندند و افرادي از روابط عمومي ها نيز به رسانه ها و مطبوعات كشور ملحق مي شوند. در نتيجه اين مسئله نشان مي دهد كه اين دو حوزه بيش از اندازه در هم تداخل دارند و در هم تنيده شده اند.»
بزرگمهر با بيان اينكه افرادي در هر دو حوزه موفق هستند كه بتوانند روابط مناسبي را برقرار كنند، گفت: به دليل اينكه روابط عمومي و رسانه تا اين اندازه به هم نزديك هستند، ناچار هستيم تعامل بين اين دو را به يك تعامل مناسب برسانيم و هر حوزه اي وظايف خود را بدرستي انجام دهد بدون اينكه به حوزه ديگري به اصلاح باج دهد.»
وي با اعتقاد بر اينكه نمايشگاه مطبوعات، فرصت طلايي براي ارتباط بيشتر روابط عمومي ها و رسانه ها است، عنوان كرد: «نمايشگاه مطبوعات يك فرصت طلايي براي اين است كه روابط عمومي ها و رسانه ها با يكديگر مرتبط شوند و اگر آشنايي با هم ندارند اين شناخت به وجود آيد. اگر روابط عمومي ها بتوانند با توانمندي هاي رسانه هاي مكتوب يعني روزنامه، هفته نامه و مجلات آشنا شوند و رسانه هاي مكتوب نيز بتوانند با كمك روابط عمومي ها ببيند در كجا مي توانند خود را مطرح كنند، مي توانند خوراك اوليه خود را از طريق روابط عمومي هايي كه در اين نمايشگاه مستقر هستند شناسايي كند.»
نمايشگاه مطبوعات، فرصت مناسبي براي تعامل بيشتر روابط عمومي ها و رسانه ها
عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا، با بيان اين مطلب گفت: «رسانه و روابط عمومي نيازمند تعامل با يكديگرند.»
«قربانعلي تنگ شير» به اهميت رسانه ها در جوامع امروز اشاره كرد و افزود: «نمايشگاه مطبوعات فرصت بسيار خوبي براي روابط عمومي هاست كه به نمايشگاه بيايند و از نزديك با توانمندي هاي بالقوه و بالفعل رسانه ها آشنا شوند و از آن در جهت منافع سازمان بهره برداري كنند.»
عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي اظهار داشت: «ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه هم به روابط عمومي و هم به رسانه ها نيازمنديم. رسانه ها مي توانند بازوي ارزشمندي براي كمك به فعاليت هاي روابط عمومي ها باشند. روابط عمومي ها نيز نيازمند اين هستند كه از امكانات رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي استفاده كنند.»
روابط عمومي و رسانه يك پيكر واحدند
مديرعامل خبرگزاري ايرنا در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا با بيان اين مطلب اظهار داشت: «نمي توان روابط عمومي را از رسانه جدا دانست. ديگر زماني نيست كه بتوان اين دو را از يكديگر تفكيك كرد، زيرا در حال حاضر همه روابط عمومي هستند.»
محمد خدادي افزود: « رسانه و روابط عمومي اگر باهم تعامل نداشته باشند نه روابط عمومي هستند و نه رسانه اينكه مي گوييم تا انسان نباشيم نمي توانيم كار كنيم، بنابراين تا تعامل نداشته باشيم نمي توانيم كار كنيم.»
خدادي اخلاق را محور توسعه در ارتباطات دانست و گفت: « اگر مي خواهيم بر روي افكار عمومي كه همان مخاطب ما هستند تاثير بگذاريم، اول بايد از خودمان شروع كنيم و روي خودمان اثر بگذاريم. تمامي اينها مربوط مي شود به اينكه اخلاق محور باشيم يعني اگر در مناسبات ما اخلاق حاكم باشد، به طور اتوماتيك به نتيجه خواهيم رسيد.»
مديرعامل خبرگزاري ايرنا با بيان اينكه بايد بين تفاوت و تقابل مرز قايل شويم، عنوان كرد: «در چارچوب نظام، منافع و امنيت ملي هيچ كسي نمي تواند با ديگري تقابل داشته باشد. گاهي اوقات بايد توجه داشت كه جاي تفاوت و تقابل را با يكديگر اشتباه نگيريم و تصحيح كنيم. گاهي اوقات تصور مي كنيم كه اين تفاوت ها تقابل است، در حالي كه معناي اصلي فضا و كار رسانه اي ايجاد تبادل آراء و نظرات براي بستر توسعه است.
وي تصريح كرد: هيچكس نمي گويد من رسانه اي براي تخريب درست كرده ام ولي معناي توسعه نيازمند يك نگاه هم افزايي است چرا كه همه ي ما يك خانواده اي به نام ايران هستيم كه به دنبال يك هدف هستيم تا به تعالي و توسعه برسيم و هيچ راهي ندارد جز اينكه مانند يك خانواده با هم تعامل داشته باشيم.»
وي با بيان اينكه تفاوتي بين روابط عمومي و رسانه وجود ندارد، تصريح كرد: «از نظر من روابط عمومي و رسانه ديگر تفاوتي با يكديگر ندارند بلكه يك پيكر واحد به نام اطلاع رساني هستند. اين جريان رسانه اي در جايي به تناسب كار خود ارتباط برقرار مي كند و در جاي ديگر اطلاع رساني مي كند. بنابراين بايد فكر جديدي كرد زيرا تفكري كه از روابط عمومي داريم، مربوط به دهه 70 مي باشد، در صورتي كه اكنون در دهه 90 هستيم و حدود يك دهه عقب هستيم و مردم در كار روابط عمومي و رسانه از ما جلو هستند. در گذشته روابط عمومي و رسانه انحصار داشت در صورتي كه در حال حاضر ديگر انحصاري وجود ندارد. زيرا هر فردي كه يك دستگاه تلفن همراه داشته باشد، توان توليد و انتشار را دارد.»
انتظار ارتباط بيشتري بين روابط عمومي و رسانه ها داريم
مدير عامل بيمه ايران در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا با اشاره به اين مطلب اظهار داشت: «ما به عنوان بيمه ايران از ارتباط با اصحاب رسانه و روابط عمومي ها استقبال مي كنيم تا بتوانيم بهتر به مردم اطلاع رساني كنيم. به همين دليل است كه انتظار ارتباط بيشتري بين اين دو داريم.»
محمد علي عسگري عنوان كرد:«اطلاع رساني به موقع و مناسب باعث مي شود مردم با اطمينان و اعتماد بيشتري تصميم گيري كنند.»
وي با بيان اينكه روابط عمومي بيمه ايران داراي سه رتبه اول روابط عمومي در كشور است، تصريح كرد: « روابط عمومي بيمه ايران با توجه به زيرساخت هايي كه اخيراً براي آن تدارك ديده شده است، سه رتبه اول در كشور را در بحث روابط عمومي الكترونيك، نوآوري و خلاقيت و بانك و بيمه، مقام اول را كسب كرده است.»
تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها ضعيف است
محمدرضا صادق در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات با بيان اين مطلب تصريح كرد: «تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها خيلي قوي نيست و چندين بار با نشست هايي كه با مسئولين روابط عمومي ها داشتيم به اين نكته اشاره كردم كه ارتباطي نزديكتر و پوياتري را با رسانه ها داشته باشيم.»
وي افزود: «من فكر مي كنم تعامل بين روابط عمومي ها و رسانه ها يك ارتباط دو سويه است به طوري كه هم رسانه ها و هم روابط عمومي ها بايد براي برقراري ارتباط بيشتر تلاش كنند.»
مشاور رسانه اي رييس جمهور عنوان كرد: «من فكر مي كنم دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت مي تواند در اين راستا نقش آفرين باشد. البته در حال حاضر نيز برنامه هايي را در اين رابطه در دستور كار دارد كه در آينده نتايج آن اعلام خواهد شد.»
روابط عمومي در كشور توسط رسانه ها خوب تبيين نمي شود
حسن ربيعي در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا با بيان اين مطلب تصريح كرد: « گرچه روابط عمومي از ابزار رسانه براي رسيدن به اهداف خود استفاده مي كند و ابزار بسيار مناسبي هم است اما رسانه براي ترويج فرهنگ ارتباطات و روابط عمومي كمتر اين موضوع را مورد توجه قرار مي دهد.»
وي با بيان اينكه يكي از ابزارهاي مهم مجموعه هر روابط عمومي در سازمان ها و نهادها رسانه ها هستند، اظهار داشت: «روابط عمومي ها با بهره گيري از ظرفيت هاي رسانه اي پيام و اهداف سازمان را براي مردم، جامعه، گروه هاي هدف تعريف و تشريح مي كنند. تعامل بين رسانه و روابط عمومي معمولا يك تعامل دو طرفه است. به اين معنا كه اين دو لازم و ملزوم يكديگر هستند و در صورتي كه بتوانند ارتباطات خود را هدفمند و بر اساس برد طرفين تنظيم كنند كه منافع طرفين در ارتباط با توليد و انعكاس و پوشش توانمندي ها و دستاوردهاي موسسهرعايت شود، فكر مي كنم موفقيت براي هر دو طرف حاصل شود.»
مديركل روابط عمومي و اموربين الملل سازمان اوقاف و امورخيريه كشور افزود: «گرچه رسانه ها مسئوليت سنگين تري را بر عهده دارند كه تنظيم، جهت دهي ورضايتمندي افكار عمومي است كه البته همه ي اينها در فعاليت ها و شرح وظايف روابط عمومي ها هم نهفته است. زيرا روابط عمومي ها مسئوليت افكار جامعه هدف هر سازمان را بر عهده دارد وپل ارتباطي ميان جامعه و سازمان مورد هدف است.»
ربيعي عنوان كرد: « به نظر من ارتباطات در شرايط فعلي ارتباطات وسطح تعاملات در شرايط حاضر مناسب است ولي خود مجموعه روابط عمومي ها در كشور توسط رسانه ها خوب تبيين نمي شوند. كه به نظر من اشكالي كه در حال حاضر در رابطه با تعامل بين روابط عمومي و رسانه وجود دارد، اين است كه رسانه ها وظايف خود را در غبال روابط عمومي آنطور كه شايسته است انجام نمي دهند.»
رابطه روابط عمومي ها و رسانه ها جذاب نيست
هرمز شجاعي مهر در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در گفتگوي اختصاصي با شارا اظهار داشت: «رابطه بين روابط عمومي ها و رسانه ها رابطه جذابي نيست. نمي دانم اين كوتاهي از رسانه ها يا روابط عمومي هاست.»
وي تصريح كرد: «البته به دليل اينكه رسالت روابط عمومي ايجاد روابط بسيار باز با تمامي ارگان ها است، به نظر مي رسد كه اين كوتاهي از طرف روابط عمومي ها است. ما به عنوان يك رسانه هميشه دستمان به سوي روابط عمومي ها دراز است زيرا مي دانيم روابط عمومي با افكار عمومي در ارتباط است. بنابراين نياز دارد تا در جايگاه رفيع تري باشند و اين در موفقيت يك مجموعه بسيار مهم است.»
مجري سيماي خانواده عنوان كرد: «براي اينكه اين ارتباط بيشتر شود بهتر است حداقل هر ماه يكبار رسانه ها و روابط عمومي ها با هم جلسه و تبادل نظر داشته باشند و به راه حلي برسند كه اين ارتباط نزديكتر و بهتر شود. روابط عمومي ها هستند كه بايد به دنبال رسانه ها بروند و رسانه ها نيز بايد طالب آنها باشند. اگر رسانه ها دست خود را از اطلاعات روابط عمومي ها پر كنند، جايگاه رسانه ها بالاتر مي رود.»
روابط عمومي، پيشاني هر دستگاهي است
علي مروي در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار شارا، ارتباط روابط عمومي با دستگاه ها را با اهميت دانست و عنوان كرد: «روابط عمومي، پيشاني هر دستگاه و انعكاس دهنده فعاليت هاي آن است.»
رييس كميسيون انرژي مجلس با اشاره به استقبال بي سابقه مردم از نمايشگاه مطبوعات تصريح كرد: «استقبال مردم بسيار خوب بود و اين نشان مي دهد كه مردم به كار خبرنگاري، رسانه ها و اطلاع رساني علاقه مند هستند. تمامي غرفه ها فعال، سرزنده و خوب بودند.»
مروي اظهار داشت:«هر اندازه ارتباط روابط عمومي ها با دستگاه ها فعال تر باشد، مي تواند فعاليت هاي دستگاه خود را بهتر منعكس كند. روابط عمومي ها بايد كارهاي دستگاه ها را به مردم معرفي كنند تا مردم با فعاليت هاي خوب دستگاه ها آشنايي پيدا كنند.»
روابط عمومي ها در نمايشگاه مطبوعات نقش فعالي دارند
مهدي كيايي در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در گفتگوي اختصاصي با شارا تصريح كرد: «روابط عمومي ها و رسانه ها در نمايشگاه مطبوعات نقش فعالي دارند. سازمان ها براي نزديك شدن به مردم چاره اي ندارند جزء اينكه به رسانه ها نزديك شوند.»
مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس افزود: «رسانه هاي اصلي و رسانه هاي قدرتمند كه روابط عمومي هاي بزرگتر و با امكانات بيشتري دارند، اين امكان را داشتند كه بهتر در نمايشگاه حضور پيدا كنند.»
مدير كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس اظهار داشت: «رسانه ها بهترين منتقل كننده اخبار به مردم هستند و براي مثال روابط عمومي مجلس براي انعكاس فعاليت هاي قوه مقننه و انعكاس ديدگاه هاي نمايندگان مجلس به مردم چاره اي جز ارتباط نزديك با مردم ندارد. به همين منظور تلاش كرديم كه ارتباط با خبرنگاران را تسهيل كنيم و شرايط امكان حضور آنها را در مجلس فراهم كنيم.»
رسانه تغذيه روحي و رواني جامعه است
مصطفي پور محمدي در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در گفتگوي اختصاصي با شارا با بيان اين مطلب اظهار داشت: «رسانه تغذيه روحي و رواني جامعه است. هر چه اين حوزه فعال تر باشد، حيات انساني بهبود مي يابد.»
وزير دادگستري با اشاره به استقبال گسترده مردم از نمايشگاه مطبوعات عنوان كرد: «باعث خرسندي است كه بازديدكنندگان بسياري در نمايشگاه حضور دارند به خصوص در دو روز اخير كه نظم خوبي پيدا كرده است. من امروز نزديك به پنج ساعت در نمايشگاه هستم و اين موضوع احساس خوبي به من دست داده است.»
پور محمدي افزود: «استقبال، حضور نشريات مختلف و مشاركت هاي بخش هاي مختلف بسيار خوب بود. هر لحظه نمايشگاه نشاط بيشتري پيدا مي كند. از تلاش شما تشكر مي كنيم.ما از اين نشاط گسترده اي كه در فضاي رسانه كشور برقرار است، خرسند هستيم.»
روابط عمومي ها پل ارتباطي بين دولت و رسانه ها است
محمود واعظي در حاشيه بازديد از غرفه شارا در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در گفتگوي اختصاصي با شارا با بيان اين مطلب تصريح كرد: «روابط عمومي در وزارت خانه ها براي تعامل با رسانه ها ايجاد شده است. بنابراين مي توانم بگويم كه پل بين رسانه ها و دولت روابط عمومي ها هستند.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: «روابط عمومي كه تعامل نمي كند، وظيفه اصلي خود را انجام نمي دهد. بر همين اساس احساس مي كنم كه اين نياز را قطعا ما به عنوان دولت داريم.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد:«ما به عنوان دولت نياز داريم كه از مطالبات و خواسته هاي مردم مطلع شويم و از طرف ديگر مردم نيز علاقه مند هستند بدانند كه برنامه ها و عملكرد دولت چگونه است. اين مسئله تنها از طريق روابط عمومي ها و رسانه ها به ما مي رسد.»
عملكرد روابط عمومي ها و رسانه ها در نمايشگاه مطبوعات نوآورانه است
مرتضي بانك در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار شارا با اشاره به اين موضوع تصريح كرد:«عملكرد روابط عمومي ها و رسانه ها در نمايشگاه نوآورانه و جذاب بود. اين حجم از بازديدكننده غير قابل تصور است.»
معاون كل سرپرست نهاد رياست جمهوري افزود:« البته شايد در گذشته كمتر از نمايشگاه مطبوعات بازديد كرده باشم، اما اين براي من قابل تصور نبود كه اين حجم از حضور و انگيزه قوي را در بين مردم ببينم كه اين نشان مي دهد عطش فراواني براي اين نوع ارتباط در مردم و رسانه وجود دارد.»
معاون كل سرپرست نهاد رياست جمهوري با ابراز اميدواري از اينكه روابط عمومي ها و رسانه ها بتوانند نقش خود را گسترش دهند، اظهار داشت: « اميدواريم كه روابط عمومي ها و رسانه ها بتوانند نقش خود را ارتقاء داده و وظيفه اطلاع رساني و انتقال مشكلات و مسايل مردم را به خوبي انجام دهند، پل ارتباطي بين مردم ومسئولين باشند و اهداف مهم و ارزشمند رسانه ها را در حوزه ها ي مختلف به خوبي پياده كنند.»
فضا براي رسانه و روابط عمومي ها در جامعه باز است
سخنگوي قوه قضاييه در حاشيه بازديد از بيستمين نمايشگاه مطبوعات در گفتگوي اختصاصي با شارا با بيان اين مطلب افزود: « حضور فعال روابط عمومي و رسانه ها در نمايشگاه نشان دهنده اين است كه فضا براي اين دو بخش در جامعه باز است.»
محسن اژه اي اظهار داشت: « روابط عمومي و رسانه ها در نمايشگاه هر كدام با روحيه شاداب و با نشاط در غرفه هاي مخصوص به خود مشغول فعاليت هستند.»
وي تصريح كرد: « به دليل همين نشاط و شادابي است كه قطعا بايد بين روابط عمومي و رسانه ها ارتباط تنگاتنگي وجود داشته باشد.»
ادامه دارد
نمايشگاه مطبوعات به روايت شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران
نمايشگاه مطبوعات به روايت شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران/2
نمايشگاه مطبوعات به روايت شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران/3
نمايشگاه مطبوعات به روايت شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران/4
نمايشگاه مطبوعات به روايت شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران/7