شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آينده روابط عمومي در ايران چگونه خواهد بود؟
جمعه، 9 آبان 1393 - 22:36 کد خبر:13995
دانستن صرف اين آينده هيچ دردي را از روابط عمومي امروز دوا نمي كند. روابط عمومي بايد بداند كه در قبال اين آينده اي كه به شكل بي بديلي به دانش وابسته است بايد چه كند و پيش از آن بايد سوالاتي را از خود بپرسد كه پاسخ به آنها مي تواند مسير را براي رسيدن به آينده مطلوب مهيا كند. اين ها سوالاتي جهت دهنده هستند كه مي توانيم با آنها آينده روابط عمومي را دچار تغيير كنيم:

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- آينده پژوهي يكي از رشته هاي علمي دانشگاهي است كه با بررسي روندها به پيش بيني آينده در حوزه هاي مختلف دست مي يازد. حوزه روابط عمومي يكي از حوزه هايي است كه در زمينه هاي مختلف شرايط متفاوتي را در آينده تجربه خواهد كرد و از بررسي روندهاي موجود مي توان به نتايجي هرچند مبهم و كلي دست پيدا كرد كه نمي تواند خالي از حقيقت باشد.
 

لذا پيش بيني مي شود كه آينده روابط عمومي در ايران اينچنين شكل بگيرد:
1. آينده روابط عمومي بر پايه مكالمه است.
2. روابط عمومي به دنبال كاربر نمي رود بلكه به دنبال محتوا مي رود.
3. شفافيت بر روابط عمومي چيره مي شود.
4. اجتماع گرايي مجازي جايگزين كاربر محوري است.
5. روابط عمومي درگير مشاركت كننده است.
6. روابط عمومي متناسب با نياز كاربران تغيير مي كند.
7. ارتباط روابط عمومي بدون واسطه است.
8. كانال هاي ارتباطي بدون واسطه است.
9. كانال هاي ارتباطي روابط عمومي متغيير است.
10. روابط عمومي در خدمت تكنولوژي نيست، بلكه تكنولوژي است كه در خدمت روابط عمومي و اجتماعي است.
 

اما دانستن صرف اين آينده هيچ دردي را از روابط عمومي امروز دوا نمي كند. روابط عمومي بايد بداند كه در قبال اين آينده اي كه به شكل بي بديلي به دانش وابسته است بايد چه كند و پيش از آن بايد سوالاتي را از خود بپرسد كه پاسخ به آنها مي تواند مسير را براي رسيدن به آينده مطلوب مهيا كند. اين ها سوالاتي جهت دهنده هستند كه مي توانيم با آنها آينده روابط عمومي را دچار تغيير كنيم:


1. آيا ساختار اداري و مديريتي امروز ايران اجازه تغيير پذيري را به روابط عمومي مي دهد؟
2. آيا روابط عمومي انگيزه مالي و معنوي را براي متغيير بودن دارد؟
3. آيا روابط عمومي اجازه امكان مشاركت آزاد توليد محتوا توسط كاربران در وب سايت هاي سازماني را مي دهد؟
4. آيا كارشناسان تكنولوژيك و آناليزورهاي آنلاين در ساختار اداري روابط عمومي وجود دارند؟
5. آيا چشم انداز متخصصان براي روابط عمومي الكترونيكي در سازمان ها وجود دارد؟
6. آيا مخاطب ايراني انگيزه و اعتماد لازم به روابط عمومي و سازمان هاي الكترونيكي دارند؟
7. آيا روابط عمومي كشور قدرت ارتباط برقرار كردن با كاربران رسانه هاي اجتماعي و نفوذ در آنها را دارند؟
8. آيا سياست امروز ايران در قبال اينترنت و به خصوص رسانه هاي اجتماعي استفاده از آنهاست يا مقابله فيلترينگ؟


اگرچه صرف يك يادداشت نمي تواند روابط عمومي را متحول كند، اما اميدوارم كه بر روي اين سوالات فكر كنيد و در صورتي كه پاسخ مناسبي داشتيد آن را براي ما ارسال نماييد تا ساير خوانندگان شارا نيز از افكار شما بهره مند شوند.


منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)