شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و مديريت استراتژيك
دوشنبه، 14 شهریور 1401 - 15:03 کد خبر:13876
اين موارد از سازمان به سازماني ديگر و از شركتي به شركت ديگر متفاوت است و هنر روابط عمومي اين است كه بتواند مخاطبان خود را به خوبي شناسايي كند. در واقع اين نخستين گامي است كه روابط عمومي در حوزه مديريت استراتژيك بر مي دارد. اما سوال اينجاست كه چه رابطه اي ميان روابط عمومي و مديريت راهبردي وجود دارد؟

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مطالعه روابط عمومي و مديريت استراتژيك عموما به مسائلي مي پردازد كه مي تواند از آن به روابط عمومي استراتژيك ياد كرد. در اين حوزه چند محور اصلي وجود دارد كه عبارتند از:


1. تعيين مخاطبان كليدي سازمان
2. ارزيابي ارتباطات با مخاطبان
3. تقويت روابط با مخاطبان
 

مخاطبان در يك سازمان مي توانند شامل گروه هاي زير باشند:


1. كارمندان سازمان
2. مشتريان
3. سهامداران
4. سرمايه گذاران
5. بخش هاي دولتي و خصوصي
 

البته اين موارد از سازمان به سازماني ديگر و از شركتي به شركت ديگر متفاوت است و هنر روابط عمومي اين است كه بتواند مخاطبان خود را به خوبي شناسايي كند. در واقع اين نخستين گامي است كه روابط عمومي در حوزه مديريت استراتژيك بر مي دارد. اما سوال اينجاست كه چه رابطه اي ميان روابط عمومي و مديريت راهبردي وجود دارد؟ مديريت راهبردي در هر صنعتي، چه صنعت نفت و گاز باشد يا صنايع ديگر، مجموعه اي از يك سري تصميمات و فعاليت هايي است كه براي دستيابي به اهداف سازمان اتخاذ مي شود. اين فرآيند كه يك فرآيند شش بعدي است و به وسيله شخص راس سازمان انجام مي شود و روابط عمومي به عنوان تسهيلگر اين فرآيند عمل مي كند. كه وظايفش در اين حوزه شامل موارد زير مي شود:


1. تنظيم يك بيانيه ماموريت سازمان
2. بررسي وضعيت جدول معروف SWOT
3. تشخيص انتخاب هاي مورد نياز
4. تعيين اهداف
5. اجراي برنامه با توجه به عناصري كه در سازمان وجود دارد
 

در نهايت روابط عمومي با استفاده از اين عناصر به عنوان عناصر توليد از آنها ياد مي كنيم و در نهايت عملكرد روابط عمومي استراتژيك را ارزيابي مي كنيم.


بيانيه و ماموريت سازمان مسير را نشان مي دهد؛ نمايانگر ديدگاه هاي سازمان است؛ به طور دائم نقشه مي كشد و اهدافي را مطرح مي كند كه در اين رابطه از عناصر بنيادين روابط عمومي استفاده شده است. اصولا همه اين ها فلسفه عملياتي يك شركت است.


بدست آوردن فلسفه عملياتي يك شركت از طريق جدول SWOT بدست مي آيد. يعني شناسايي نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهديدها. از اين ابزار به عنوان يك ابزار مديريت راهبردي استفاده مي كند.


با اين مقدمه دركي از مديريت استراتژيك در روابط عمومي بدست آورديم. در ادامه به مساله ارتباطات در روابط عمومي مي پردازيم. اصولا ارتباطات روابط عمومي فعاليتي است كه با مخاطبان در تماس است. يكي از فعاليت هاي راهبردي روابط عمومي ها به ارزيابي براي سه مقوله مي رسد:


1. اطلاعاتمان مناسب باشد.
2. افرادمان مناسب باشند.
3. در زمان مناسب.


در بسياري از روابط عمومي هاي بزرگ جهان از اين سه پارامتر فوق استفاده مي كنند. در اينجا سه واژه كليدي مطرح مي شود كه عبارتند از:


1. ايجاد
2. درك
3. كنترل


بدين معنا كه ابتدا روابط عمومي بايد با استفاده از مطالعه به ايجاد يا توليد محتوا بپردازد و سپس اطمينان حاصل كند كه آن را درك كرده و در نهايت آن را كنترل نمايد. كار روابط عمومي قابل ارزشيابي است. فعاليت هايي كه در روابط عمومي انجام مي شوند، اعم از فعاليت هاي كمي و كيفي، به سختي قابل ارزيابي مي باشند. علت اين سختي نيز اين است كه اغلب اين فعاليت ها ارزش هاي كيفي دارد كه برآيند آن امروزه در جهان وفاداري مخاطبان نسبت به برند سازمان مي باشد. روابط عمومي در خيلي از شركت ها نقشي در ارزش افزوده ندارند اما ارزش هاي كيفي آنها نمايانگر حضور آنها در بازار رقابت است كه ما اين را به عنوان وفاداري به سازمان مطرح مي كنيم.


در يادداشت هاي آتي به اين مساله به صورت عميق تر نگاه مي كنيم. يادداشت هاي ما را در شارا دنبال كنيد.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)