مطالعه ميزان سواد رسانه اي و نقش آن در جامعه ايراني
(مطالعه موردي:دانشجويان شهرستان محمودآباد)
نويسندگان:
دكتر علي اصغر كيا
عنايت داودي
ناهيد كرمي
چكيده
اين مقاله درصدد مطالعه ميزان سواد رسانه اي و نقش آن در جامعه ايراني مي باشد. براي تبيين فرضيه هاي تحقيق از نظريه جيمز پاتر و نظريه هاي استفاده و خشنودي و نيز كاشت استفاده شد. با كاريرد روش پيمايش و با استفاده از تكنيك پرسشنامه بر روي 375 نفر از دانشجويان شهرستان محمود آباد كه از طريق نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند،داده هاي پژوهش جمع آوري شدند و با استفاده از نرم افزار spssتجزيه و تحليل گشتند. جهت احتساب روايي شاخص ها از ضريب آلفاي كرون باخ استفاده شد.يافته هاي پژوهش نشان داد كه متغير هاي مدت ،ميزان،نوع استفاده از رسانه ها،واقعي تلقي كردن محتواي رسانه ،انگيزه و هدف مخاطبان،پايگاه اقتصادي- اجتماعي و ميزان تحصيلات رابطه معني داري با سواد رسانه اي دارد.
كلمات كليدي: رسانه، سواد رسانه اي، جامعه ايراني، دانشجويان شهرستان محمود آباد.
مقدمه
با توجه به ظهور فناوريهاي ديجيتال فرصتها و چالشهاي مهم نويني را در پيش روي آموزگاران آموزش رسانه نمايان ساخته است. در يك طرف، اين فناوريها مجموعهاي نو از ابژهها و فرآيندها براي مطالعه و تحقيق فراهم ميكنند و باعث در دسترس تر شدن جنبههاي مختلفي از توليد رسانهاي ميشوند. (باكينگهام، 1389، 300)
از لحاظ ديگر هم زمان با ورود به قرن 21، نظامهاي اطلاعاتي و ارتباطي به طور فزايندهاي دچار پيچيدگي و همه جانبه گرايي شدهاند. اين پيچيدگيها موجب شدهاند تا پيامهاي توليد شده توسط رسانهها، مخاطبان خود را در گوشه و كنار جهان دچار نوعي سردرگمي و ترديد در انتخاب پيامها نمايند. (اكرمي، فياض، بيچرانلو، 1390، 90)
در حال حاضر هر رسانهاي دستورالعمل و سياست خاص خود را دارد و واقعيتها را به شيوه خاص خود تدوين مي كند اين موضوع مورد تاكيد و هشدار محققان ارتباطات نيز است هربرت شيلر در اين زمينه معتقد است (گردانندگان وسايل ارتباط جمعي براي سرپوش گذاشتن بر فريب دهي و دستكاري فكري مخاطبان خود كه به طور نامريي انجام ميشود بر اصل بيطرفي روزنامه نگاران تكيه ميكنند و بدين ترتيب واقعيتها را به عنوان رويدادهاي عيني ارائه ميدهند در حالي كه در واقع به علت تعارضهاي اجتماعي و منافع طبقاتي امكان عيني گرايي، وجود ندارد. (غفاري چراتي، 1381، 13)
الوين تافلر آينده شناس معروف آمريكايي در دهه 1980 پيش بيني كرده بود كه عصر فردا را گستره اي از فرستنده ها، رسانه ها، پيام گيران و پيام سازان شكل مي دهند و شيوه هاي تبادل اطلاعات، محور مانور آينده را شكل خواهند داد. در حال حاضر بخشي از اين پيش بيني تحقق يافته و بخشي ديگر در راه است. حال نسل امروز و فردا براي جذب فرصت ها و دفع تهديدهاي ناشي از اين پديده به اين درك نياز خواهند داشت كه رسانه هاي جمعي چگونه بر جامعه تاثير مي گذارند. مسلماً آن كسي كه توانايي دسترسي، ارزيابي و تحليل انتقادي پيام هاي ارتباطي (سواد رسانه اي) را داشته باشد، بهتر مي تواند به اين درك برسد. دركي كه تنها از رهگذر تكامل سواد رسانه اي تحقق مي پذيرد. زيرا سواد رسانه اي مهارت هاي لازم را براي برقراري ارتباطي متفكرانه و آگاهانه با رسانه ها مي آموزد و در عين حال ديدگاهي تحليلي و نقادانه نسبت به پيام هاي رسانه اي فراهم مي كند. با وجودي كه سواد رسانه اي پرسش هاي انتقادي را در خصوص تاثيرات رسانه ها پديد آورده هدف اصلي آن، اين است كه مخاطبان رسانه ها را در برابر آثار سوء رسانه اي محافظت نموده و آنان را در كنترل آنچه مي بينند، مي شنوند و مي خوانند توانمند سازد. (اكرامي، فياض، بيچرانلو، 1390، 91)
امروزه درجه نفوذ رسانه ها در جوامع و شكل دهي روابط در آنها به حدي است كه سواد رسانه اي را به امري اجتناب ناپذير تبديل كرده است از اين رو در برخي از كشورها سواد رسانه اي آن قدر اهميت داشت كه آن را به عنوان يك ماده درسي در ميان مواد درسي دوره هاي تحصيلي راهنمايي تا مقطع ديپلم به رسميت شناختند و حتي آن را براي سنين بزرگسال و مقاطع تحصيلي بالاتر نيز طراحي كردند. به عبارت بهتر لزوم فراگيري سواد رسانه اي در دنيايي كه رسانه ها از جهات مختلف آن را شكل داده در آن رسوخ كرده امري ضروري به نظر مي رسد.
لذا، هدف اصلي اين پژوهش عبارت است از مطالعه ميزان سواد رسانه اي و نقش آن در جامعه ايراني (مطالعه موردي:دانشجويان شهرستان محمود آباد)
تعاريف موجود از سواد رسانهاي در ايران
اما تعاريفي كه در ايران ارائه شده است، سواد رسانهاي را سوادي مي دانند كه مخاطب به مدد آن
ميآموزد كه در شرايط انبوه شدن پيام، چگونه پيام هاي مورد نياز را جستجو كند و اهداف پيام را تشخيص دهد.
كاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات در ايران و استاد دانشگاه علامه طباطبايي، سواد رسانهاي را درك ماهيت و كاركردهاي رسانهها مي داند و تأكيد دارد كه ژانرهاي رسانهاي است كه در آن طرف توجه قرار مي گيرد. (شكرخواه، سايت اينترنتي دات، 1384)
پرويز علوي، داراي دكتري علوم سياسي و روابط بين الملل و عضو هيئت علمي دانشگاه “سواد رسانهاي را مقولهاي مي داند كه سعي مي كند دركي عميق و منتقدانه از پيامهاي وسايل ارتباط جمعي ايجاد كند و هدف از آن افزايش و تقويت انديشهي انتقادي، با استفاده از رسانههاست.” (علوي، 16:1388)
غلامرضا ارجمندي، عضو هيئت علمي گروه جامعه شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه پيام نور، سواد رسانهاي را اينگونه تعريف مي كند: “سواد رسانهاي به بياني كلي، تأكيدي است بر اين مطلب كه برخلاف تصور رايج، درك پيامهاي رسانهاي و اساساً شيوهي رفتار با رسانه، به دانش و مهارتهاي خاصي نياز دارد و در بياني دقيقتر، عبارت است از مهارت تفكر استدلالي و نقاد به نحوي كه مخاطب بتواند، دربارهي محتواي رسانه قضاوتي مستقل داشته باشد.” (ارجمندي، 5:1384)
“سواد رسانهاي” در يك تعريف بسيار كلي عبارت است از يك نوع درك متكي بر مهارت كه براساس آن مي توان انواع رسانهها و انواع توليدات آنها را شناخت و از يكديگر تفكيك و شناسايي كرد. اين تعريف را يونس شكرخواه، عضو گروه مطالعات بريتانيا – دانشكده مطالعات جهان، دانشگاه تهران و صاحبنظر در زمينه ارتباطات ارائه كرده است. (سايت اينترنتي همشهري آن لاين، 1388)
يحيي كمالپور، رئيس دپارتمان ارتباطات و هنرهاي خلاق در دانشگاه پوردو آمريكا، سواد رسانهاي را شامل تحقيق، تحليل، آموزش و آگاهي از تأثيرات رسانهها (راديو، تلويزيون، فيلم، موسيقي، روزنامه، مجله، كتاب و اينترنت) بر روي افراد و جوامع مي داند. (سايت اينترنتي مجله علوم اجتماعي، 1386)
مهدي محسنيان راد، استاد علوم ارتباطات بر اين تأكيد دارد كه آي سي تي[1] موجب پيدايش سواد رسانهاي شده است، وي مي گويد: "در حقيقت ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات و پيدايش ابزار نوين آي سي تي، سوادي، آن هم با عنوان سواد رقومي متولد ساخته است. وي اولين مخاطبان سواد رسانهاي را ميانسالان دهه 1990 مي داند كه ميبايست تحت تعليم استفاده از فناوري هاي نوين براي رويارويي با خروجي رسانهها و اصلاً كاركرد آنها قرار مي گرفتند.” (افراسيابي، 4:1387)
محمد الستي، مدرس علوم ارتباطات در تعريف سواد رسانهاي اظهار مي دارد: “سواد رسانهاي در واقع معياري از توانايي و قابليت فردي در درك مستقل رسانه است.” (همان منبع)
اكثر صاحبنظران اين تعريف سواد رسانهاي را پذيرفتهاند كه: سواد رسانهاي به معناي توانايي دسترسي، تجزيه و تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات در اشكال مختلف اعم از مكتوب يا غيرمكتوب است. همانطور كه سواد سنتي شامل مهارتهاي خواندن و نوشتن است، سواد رسانهاي نيز شامل تواناييها و مهارتهاي خواندن يا رمزگشايي (درك) و همچنين نوشتن يا رمزگذاري (خلق، طرح و توليد) است. (حيدري زهراپور، 157:1383)
“بنابراين مي توان سواد رسانهاي را به صورت هاي زير تعريف كرد:
- اگرچه در سواد رسانهاي از رسانهها انتقاد مي شود، اين به معناي استفاده نكردن از رسانه نيست.
- سواد رسانهاي، به معناي محدود كردن تماشاي تلويزيون نيست، بلكه به معناي تماشا با دقت آن است.
- سواد رسانهاي، كشف ساده اهداف سياسي، كليشهها و بازنماييهاي انحرافي نيست، بلكه فهم نكاتي است كه در رسانهها، هنجار تلقي مي شوند.” (سپاسگر، 133:1384)
با توجه به تعاريف متعدد صاحبنظران حوزه ارتباطات از سواد رسانهاي، تعريف كريست و پاتر كه سواد رسانهاي “توانايي دسترسي، تحليل، ارزيابي و برقراري ارتباط با پيام هاي رسانهاي در اشكال مختلف است." را به عنوان تعريف اصلي از سواد رسانهاي در اين پژوهش بكار خواهم برد.
چارچوب نظري
با توجه به نقاط مثبت و منفي درباره نظريههاي ارتباطي مرتبط با سواد رسانهاي كه در بخش مباني نظري شرح داده شد و همچنين اهداف پژوهش، دو نظريه استفاده و خشنودي و نظريه شكاف آگاهي در اين پژوهش به عنوان چارچوب نظري مورد استفاده مي باشند؛ همچنين الگوي نظري پاتر از “سواد رسانهاي” از عوامل گوناگون “ساختار دانش” ، “جايگاه مخاطب” و “پردازش پيام” تشكيل شده است كه يكديگر را نيز پشتيباني مي كنند و در يك منظومه منسجم قرار دارند. به نظر مي رسد، اين الگو، نسبت به دو الگوي ديگر (الگوي نظري هابز و تومن)، از شبكه سازي گستردهتري برخوردار است و مي تواند حدود دانش مخاطب نسبت به رسانهها، مهارتهاي لازم براي استفاده از رسانهها و مهمتر از همه؛ نظام معناجويانه و معناساز پيام را مورد بررسي قرار دهد.
يكي از نظريه هايي كه در چارچوب نظري مورد استفاده قرار مي گيرد نظريه شكاف آگاهي است؛ در نظريه شكاف آگاهي كساني كه پايگاه اجتماعي – اقتصادي بالاتري دارند، (كه به گفته تانبرگ اين فقط مربوط به پايگاه اجتماعي – اقتصادي بالاتر نيست و مي تواند بين كساني كه بهترين آگاهي اوليه را دارند، مصداق پيدا كند)، هنگام دريافت اطلاعاتي كه به آنها عرضه مي شوند، بهتر از كساني كه پايگاه اجتماعي – اقتصادي پايينتري دارند، عمل مي كنند.
باتوجه به نظريه هايي كه در چارچوب نظري پزوهش مطرح شد.متغير ها و فرضيات پژوهش در جدول 1معرفي و ارائه مي شود.
جدول 1. بررسي پيشينه
نام متغير |
نوع متغير |
نظريه اخذ متغير |
فرضيه اخذ متغير |
سواد رسانه اي |
وابسته |
رويكرد جيمز پاتر |
|
مدت استفاده دانشجويان از رسانه |
مستقل |
نظريه كاشت(پرورش) |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و مدت استفاده از رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
|
ميزان استفاده دانشجويان از رسانه |
مستقل |
نظريه كاشت(پرورش) |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و ميزان استفاده از رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
|
نوع استفاده دانشجويان از رسانه |
مستقل |
نظريه استفاده و خشنودي و نظريه كاشت(پرورش) |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و نوع استفاده از رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد |
انگيزه و هدف دانشجويان از استفاده از رسانه |
مستقل |
نظريه استفاده و خشنودي |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد وانگيزه و هدف دانشجويان از استفاده رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد
|
واقعي تلقي كردن محتوي پيام رسانه ها از سوي دانشجويان |
مستقل |
نظريه كاشت(پرورش) |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و واقعي تلقي كردن محتوي پيام رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
|
پايگاه اقتصادي- اجتماعي دانشجويان |
مستقل |
نظريه استفاده و خشنودي و نظريه كاشت(پرورش) |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و پايگاه اقتصادي-اجتماعي آنها رابطه معني داري وجود دارد.
|
تحصيلات دانشجويان |
مستقل |
نظريه استفاده و خشنودي و نظريه كاشت(پرورش) |
بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و ميزان تحصيلات آنها رابطه معني داري وجود دارد.
|
هدف اصلي
هدف اصلي اين پژوهش عبارت است از: مطالعه ميزان سواد رسانه اي جامعه ايراني و نقش آن(مطالعه موردي:دانشجويان شهرستان محمود آباد)
اهداف فرعي
1. شناخت مدت استفاده از رسانه هاي مختلف در بين دانشجويان شهرستان محمودآباد در سال تحصيلي 93-92
2. شناخت ميزان استفاده از رسانه هاي مختلف در بين دانشجويان شهرستان محمودآباد در سال تحصيلي 93-92
3. شناخت نوع استفاده از رسانه هاي مختلف در بين دانشجويان شهرستان محمودآباد در سال تحصيلي 93-92
4. شناخت انگيزه و هدف دانشجويان شهرستان محمد آباد از استفاده رسانه هاي مختلف در سال تحصيلي 93-92
5. شناخت ميزان واقعي تلقي كردن محتوي پيام رسانه هاي مختلف در بين دانشجويان شهرستان محمودآباد در سال تحصيلي 93-92
6. شناخت پايگاه اقتصادي-اجتماعي دانشجويان در بين دانشجويان شهرستان محمودآباد در سال تحصيلي 93-92
7. شناخت ويژگي هاي فردي دانشجويان (تحصيلات و....) شهرستان محمود آباد در سال تحصيلي 93-92
سوال هاي تحقيق
1. آيا مدت استفاده از رسانه هاي مختلف در سواد رسانه اي نقش دارد؟
2. آيا ميزان استفاده از رسانه هاي مختلف در سواد رسانه اي نقش دارد؟
3. آيا نوع استفاده از رسانه هاي مختلف در سواد رسانه اي نقش دارد؟
4. آيا انگيزه و هدف استفاده از رسانه هاي مختلف در سواد رسانه اي نقش دارد؟
5. آيا ميزان واقعي تلقي كردن محتوي پيام رسانه هاي مختلف در سواد رسانه اي نقش دارد؟
6. آيا پايگاه اقتصادي-اجتماعي افراد در سواد رسانه اي نقش دارد؟
7. آيا ويژگي هاي فردي افراد (تحصيلات و....) در سواد رسانه اي نقش دارد؟
فرضيه هاي تحقيق
1. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و مدت استفاده از رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
2. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و ميزان استفاده از رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
3. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و نوع استفاده از رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
4. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد وانگيزه و هدف دانشجويان از استفاده رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد
5. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و واقعي تلقي كردن محتوي پيام رسانه هاي مختلف رابطه معني داري وجود دارد.
6. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و پايگاه اقتصادي-اجتماعي دانشجويان رابطه معني داري وجود دارد.
7. بين سواد رسانه اي دانشجويان شهرستان محمودآباد و ميزان تحصيلات آنها رابطه معني داري وجود دارد.
روش تحقيق
جامعه آماري
جامعه آماري تحقيق كليه دانشجويان شهرستان محمود آباد مي باشد كه تعداد اين افراد درسال تحصيلي 93-92 11000 نفر مي باشد.
تعداد نمونه و حجم آماري
در اين پژوهش براي تعيين حجم نمونه از جدول كرجسي و مورگان استفاده مي شو.با توجه به بررسي هاي عمل آمده شهرسنان محمود آباد داراي 9 دانشگاه و موسسه آموزش عالي مي باشد(دو دانشگاه پيام نور،دانشگاه نيما،دانشگاه خزر،دانشگاه كاوش،دانشگاه پسران محمودآباد(دولتي)،دانشگاه صنعت نفت(دولتي)،دانشگاه علمي و كاربردي بيشه كلا،دانشگاه آزاد محمودآباد) و 11000دانشجو مي باشد كه با استفاده از جدول مورگان375 نفر به صورت تصادفي طبقه اي انتخاب مي گردد.
روش ها و ابزار هاي جمع آوري اطلاعات
براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز اين تحقيق از دو روش استفاده شده است كه عبارتند از:
الف)روش كتابخانه اي: در اين قسمت از كتاب هاي تخصصي حوزه علوم ارتباطات، مقالات ومجلات تخصصي، نشريات حرفه اي و سايت هاي معتبر علمي استفاده شده است.
ب)روش ميداني: براي جمع آوري اطلاعات مربوط به آزمون فرضيه ها با استفاده از پرسشنامه و توزيع آن اقدام به جمع آوري اطلاعات مورد نياز شده است.
ابزارهاي جمع آوري اطلاعات
ابزار هاي مورد استفاده در اين تحقيق براي جمع آوري اطلاعات متنوع اند.در مراحلي از مصاحبه و براي ساير مراحل پرسشنامه استفاده شده است.
1-مصاحبه
در ابتدا با كارشناسان وخبرگان علوم ارتباط مصاحبه اي انجام شد.ماحصل اين كار امكان طراحي بهتر سئوالات پرسشنامه را فراهم كرد.
2-پرسشنامه
گرد آوري اطلاعات ازكاركنان هم در قالب پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. سوالات پرسشنامه بر اساس طيف 5 درجه اي ليكرت طراحي شده است كه براي پاسخ گويي به آنها بايد يكي از گزينه ها انتخاب شود.پرسش نامه طراحي شده داراي 50 سوال مي باشد كه در دو بخش طراحي شده است.در طراحي سوالات پرسشنامه سعي شده است كه سوالات پرسشنامه تا حد ممكن قابل فهم باشد.
شكل كلي و امتيازبندي طيف ليكرت براي سوالات به صورت ذيل مي باشد:
شكل كلي: خيلي كم - كم - متوسط - زياد - خيلي زياد
امتيازبندي: 1 2 3 4 5
جدول2- چيدمان گويه هاي سنجش متغير هاي تحقيق در پرسشنامه
نوع متغير
|
متغير |
ابعاد |
شماره گويه |
|
وابسته |
سواد رسانه اي دانشجويان |
بعد شناختي |
1 تا 7 |
|
بعد احساسي |
8 تا 16 |
|||
بعد اخلاقي |
17 تا 24 |
|||
بعد زيباشناختي |
25 تا 29 |
|||
مستقل |
مدّت استفاده دانشجويان از رسانه ها |
- |
30 |
|
ميزان استفاده دانشجويان از رسانه ها |
- |
31 |
||
نوع استفاده دانشجويان از رسانه ها |
- |
32 |
||
انگيزه و هدف دانشجويان از استفاده رسانه ها |
- |
33 تا 40 |
||
واقعي تلقي كردن محتواي رسانه |
- |
41 تا 43 |
||
ويژگي هاي فردي– اجتماعي دانشجويان |
پايگاه اقتصادي- اجتماعي |
مقطع تحصيلي دانشجويان |
44 |
|
سطح تحصيلات والدين و همسر دانشجويان |
45 |
|||
محل سكونت |
46 |
|||
ميزان درآمد دانشجو يا خانواده دانشجو |
47 |
|||
وضعيت تأهل |
48 |
|||
جنس |
49 |
|||
سن |
50 |
روايي و پايايي ابزار هاي جمع آوري اطلاعات
روايي محتوايي پرسشنامه به آن معناست كه سوالات همان مفهومي را بسنجد كه هدف تحقيق سنجيدن آنهاست و در نهايت به وسيله اطلاعات آنها بتوان فرضيات را قبول و يا رد كرد. فرضيات اين تحقيق توسط اطلاعات پرسشنامه سنجيده شده و روايي سوالات آن توسط اساتيد محترم راهنما و مشاور تحقيق و جمعي از خبرگان اين حوزه مورد تائيد قرار گرفت و سپس توزيع شد.
پايايي سوالات نيز بدين معناست كه اگر پرسشنامه در دفعات متعدد توزيع شود، اطلاعات خروجي آن يكسان باشد. پايايي پرسشنامه نيز از طريق محاسبه آلفاي كرونباخ[2] بدست آمده است.
با انجام پيش آزمون ضريب آلفاي كرون باخ اندازه گيري مي شود و چنانچه در محدوده مورد نظرقرار گيرد پايايي پرسش نامه تائيد شد، مقدار نزديك به 1 آلفاي كرون باخ موجب تائيد پايايي پرسش نامه است. بررسي پايايي در جدول 3مشاهده مي شود.
جدول3-سنجش پايايي ابزار اندازه گيري
Reliability
|
براي انجام اين آزمون داده هاي بدست آمده از 32 عددپرسشنامه تكميل شده با نرم افزار spss تجزيه و تحليل گرديد، نتايج نشان مي دهد ضريب آلفاي كرونباخ خروجي از نرم افزار spps برابر 0.831 مي باشد. بنابراين آزمون از پايايي قابل قبولي برخوردار است.
روشها و ابزار تجزيه و تحليل داده ها
در اين تحقيق از روش هاي آمار توصيفي و آمار استنباطي به تجزيه و تحليل داده هاي بدست آمده پرداخته شده است. در سطح توصيفي با استفاده از مشخصه هاي آماري نظير فراواني، درصد،ميانگين و...به توصيف ويژگي هاي جامعه پرداخته شده است.در آمار تحليلي ابتدا به منظور آزمودن نرمال بودن دادهها از آزمون كولموگروف-اسميرنف و سپس براي بررسي وضعيت موجود از آزمون t تك نمونهاي استفاده مي شود و سپس به منظور آزمودن معناداري ميان متغيرهاي از آزمونهاي ضرايب همبستگي پيرسون، ضريب همبستگي مجذور اتا استفاده خواهد شد.براي تجزيه و تحليل هاي آماري دراين پژوهش از نرم افزار SPSSاستفاده مي شود.همچنين براي ترسيم برخي از نمودار ها از نرم افزار Excel نيز استفاده مي شود.
نتايج تحقيق
آمار توصيفي متغيرهاي جمعيت شناختي
در اين بخش از تجزيه و تحليل آماري به بررسي چگونگي توزيع نمونه آماري از حيث متغيرهايي چون جنسيت، وضعيت تاهل، تحصيلات، سطح درآمد و محل سكونت پرداخته ميشود. در اين پژوهش بعد از انجام عمليات آماري دربخش توصيفي ،يافته هاي توصيفي زير بدست آمد:
از كل 375 نفري كه به اين سوال پاسخ داده و اطلاعات آنها در دسترس ميباشد تعداد 190 نفر (حدود 7/50درصد ) مرد و تعداد 185 نفر (حدود 3/49 درصد ) زن بودهاند.
تعداد 240 نفر (حدود 64درصد ) مجرد و تعداد 135 نفر (حدود 36 درصد ) متاهل بودهاند. تعداد 106نفر كارداني (حدود 3/28 درصد)، تعداد 194 نفر داراي مدرك كارشناسي (حدود 7/51 درصد) و تعداد 75 نفر داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد يا بالاتر (حدود 0/20 درصد) هستند.تعداد 81 نفر در ردهي سني كمتر از 20 سال (حدود 6/21 درصد) و تعداد 117 نفر در ردهي 20 تا 25 سال (حدود 2/31 درصد)، 82 نفر در ردهي سني 25 تا 30 سال (9/21)، 60 نفر در ردهي سني 30 تا 35 سال (16 درصد)، 28 نفر در ردهي سني 35 تا 40 سال (5/7) و 7 نفر نيز در ردهي بالاي 40 سال قرار دارند.از بين افراد نمونه تعداد 65 نفر كمتر از يكصد هزار تومان (حدود 3/17 درصد) و تعداد 59 نفر بين يكصد تا سيصد هزار تومان (حدود 7/15 درصد)، 62 نفر بين سيصد تا پانصد هزار تومان (5/16)، 66 نفر بين پانصد هزار تا هفتصد هزار تومان (6/17 درصد)، 73 نفر بين هفتصد تا يك ميليون تومان (5/19) و 50 نفر نيز بيشتر از يك ميليون تومان درآمد دارند.
آمارتوصيفي متغيرهاي تحقيق
در ابتدا شاخصهاي توصيفي نظير ميانگين و انحراف معيار را براي كليه متغيرهاي تحقيق از نظر افراد نمونه آماري مورد بحث قرار ميدهيم. براي مثال همانطور كه جدول 4-6 نشان ميدهد نمره دانشجويان در بعد شناختي در بازه 26/1 و 48/4 قرار گرفته است و ميزان ميانگين آن نيز برابر با 01/3 مي باشد كه نشان ميدهد بعد شناختي در وضعيت مناسبي قرار دارد.
جدول 4-بررسي آمار توصيفي متغيرهاي تحقيق
عنوان متغير |
تعداد |
ميانگين |
ميانه |
انحراف معيار |
كمترين |
بيشترين |
بعد شناختي |
375 |
01/3 |
0/3 |
64/0 |
29/1 |
86/4 |
بعد احساسي |
375 |
83/2 |
88/2 |
68/0 |
0/1 |
44/4 |
بعد اخلاقي |
375 |
73/2 |
0/3 |
56/0 |
38/1 |
38/4 |
بعد زيبا شناختي |
375 |
01/3 |
0/3 |
78/0 |
0/1 |
5 |
سواد رسانهاي |
375 |
88/2 |
93/2 |
67/0 |
83/1 |
75/1 |
بررسي پايائي پرسشنامه به تفكيك متغيرها
از آنجاكه آلفاي كرانباخ معمولاً شاخص كاملاً مناسبي براي سنجش قابليت اعتماد ابزار اندازهگيري و هماهنگي دروني ميان عناصر آن است، بنابر اين قابليت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در اين تحقيق به كمك آلفاي كرانباخ ارزيابي ميگردد. اين روش براي محاسبه هماهنگي دروني ابزار اندازهگيري كه خصيصههاي مختلف را اندازهگيري ميكند به كار ميرود.
ضريب آلفاي كرونباخ، بين 0 و 1 است كه در واقع همان ضريب همبستگي داده ها در زمانهاي مختلف مي باشد؛ عدد 1، حداكثر همبستگي و عدد 0، حداقل همبستگي را نشان مي دهد. با توجه به جدول 4-7 و ستون مربوط به ظرايب آلفا ملاحظه مي شود كه متغير هاي تحقيق از آلفاي مورد قبول برخوردار است.
جدول 5- ضرايب آلفاي كرانباخ براي متغيرهاي هاي تحقيق
آلفاي كرونباخ |
متغيرها |
781/0 |
بعد شناختي |
798/0 |
بعد احساسي |
804/0 |
بعد اخلاقي |
854/0 |
بعد زيبا شناختي |
861/0 |
سواد رسانهاي |
آزمون كولموگرف-اسميرنف جهت بررسي نرمال بودن متغير هاي تحقيق
اين آزمون جهت بررسي ادعاي مطرح شده در مورد توزيع داده هاي يك متغير كمّي مورد استفاده قرار مي گيرد. فرض هاي آماري مربوط به توزيع نرمال بصورت زير مطرح مي شود.
0H: داده ها داراي توزيع نرمال هستند.
1H: داده ها داراي توزيع نرمال نيستند.
به دليل اينكه عدد معناداري متغير هاي تحقيق بزرگتر از 05/0 است فرض صفر تائيد وادعاي نرمال بودن توزيع داده ها پذيرفته ميشود بنابراين در ادامه از آزمون هاي آمار پارامتريك براي تحليل دادهها استفاده ميشود.
جدول 6- آزمون نرمال بودن متغيرهاي تحقيق
متغيرها |
آماره كولموگروف- اسميرنف |
Sig. |
نتيجه آزمون |
بعد شناختي |
209/1 |
107/0 |
نرمال است. |
بعد احساسي |
251/1 |
071/0 |
نرمال است. |
بعد اخلاقي |
35/1 |
050/0 |
نرمال است. |
بعد زيبا شناختي |
037/1 |
237/0 |
نرمال است. |
سواد رسانهاي |
143/1 |
147/0 |
نرمال است. |
با توجه به جدول 4-8 فوق تمامي متغيرها نرمال ميباشند زيرا همهيsig بيشتر از 05/0 ميباشند.
بررسي وضعيت سواد رسانهاي و ابعاد آن در دانشجويان
به منظور بررسي وضعيت سواد رسانهاي و ابعاد آن از آزمون فرض آماري ميانگين يك جامعه يا بعبارتي از آزمون T يك نمونهاي[3] استفاده گرديده است كه در واقع تفاوت بين ميانگين نمونه مورد بررسي را با يك مقدار مفروض مورد آزمون قرار ميدهد. بايستي ذكر شود از آنجا كه حدس خاصي در ارتباط با وضعيت متغيرهاي تحقيق نمي توان زد از سوال و متعاقباً آزمون ميانگين دو طرفه استفاده شده است. براي مثال مي توان بيان نمود وضعيت سواد رسانهاي در بين دانشجويان چگونه است؟
فرضيه صفر در تمام متغيرهاي تحقيق با توجه به طيف 5 تايي ليكرت به اين صورت است:
آزمون فرض:
H0: (فرضيه صفر) μ = 3
H1: (فرضيه مقابل) μ ≠ 3
طيف زير وضعيت تفسير متغيرها را نشان ميدهد. ستون آخر در هر جدولي چگونگي وضعيت متغيرها را بطور خلاصه نشان ميدهد.