شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بحث هوش هيجاني يكي از مباحثي است كه چند ساليست در روابط عمومي هاي جهان مورد توجهد قرار گرفته و در اين نوشتار به آن مي پردازيم.
در واقع هوش هيجاني جزو مواردي است كه نه تنها در اين چند سال بلكه مطمئنا در طي سال هاي آينده بحث هوش هيجاني كاربردي خواهد بود و در زندگي شخصي هم شايد حتي بيش از زندگي كاري بتواند مفيد واقع شود. در اين نوشتار آن را به صورت يك مبحث عمومي ارائه مي كنيم و اگر يادداشت هاي ما را در شارا دنبال كنيد در ادامه به صورت تخصصي تر و در رابطه با روابط عمومي به آن مي پردازيم.
يكي از مواردي كه سال ها پيش در سازمان ها جهت استخدام اعضاي سازمان مورد استفاده قرار مي گرفته است، بحث آي كيو يا بهره هوشي بود. يعني سازمان ها مي آمدند و مي گفتند ما براي اينكه بتوانيم كاركنان خوبي را استخدام كنيم بايد افرادي را انتخاب كنيم كه داراي بهره هوشي بالايي هستند. شايد همين الان هم شما ببينيد در سازمان هاي مختلف براي مصاحبه يك فرمي كه درون آن يك سري سوالات هوش است را در اختيار مصاحبه شونده قرار مي دهند. اما به مرور زمان به اين نتيجه رسيدند كه شايد بهره هوشي تنها عامل تعيين كننده در موفقيت افراد در شغل نباشد. در زندگي شخصي هم شما زياد ديده ايد كه وقتي مدرسه از يك پسر شيطان لجباز شكايت مي كند به والدينش، مي گويد اين خيلي هوشش خوب است، اصلا نيم ساعت به مطالب كتاب گوش مي دهد همه مطالب را ياد مي گيرد. اما وقتي مي پرسيد كه پس چرا با همكلاسي هايش درگير مي شود، مي گويد نمي دانم!
اين همان گمشده اي بود كه سازمان ها دنبالش بودند. سازمان ها در ادامه گفتند كه ما ديگر آي كيو را نمي توانيم به عنوان يك معيار اساسي براي انتخاب كارمندان در نظر بگيريم. كتابي با عنوان «Why smart people do dall things» نوشته شد، به اين معنا كه چرا افراد باهوش كارهاي احمقانه انجام مي دهند؟ مبحثي تحت عنوان «حماقت گروهي» مطرح شد. يعني افراد باهوش وقتي كه در سازمان ها دور هم جمع مي شوند به جاي اينكه بتوانند مفيد واقع شوند، جاهايي درد سر بوجود مي آورند.
تا اينجا هيچ صحبتي از روابط عمومي نيست. در واقع شايد هم بتوان گفت كه روابط عمومي با اينكه با اين مساله روبروست اما به دليل نوع فعاليت هاي ارتباطي اش كمتر به آن مي پردازد. اينكه افرادي در سازمان ها پيدا مي شوند كه از آن هوش و ذكاوتشان براي دور زدن قوانين استفاده مي كردند.
پس از آن مبحثي تحت عنوان «هوش هيجاني» يا EQ مطرح شد. در مبحث اي كيو نكاتي مطرح مي شود كه نه تنها روابط عمومي را بلكه زندگي افراد را تغيير مي دهد. يعني وقتي كه از خيلي چيزها خسته هستيد، اما با آشنايي با اين مبحث و مرور مباحثي كه وجود دارد، چه از لحاظ آسايش و چه از لحاظ موارد اقتصادي به آن حدي كه مي خواهيد مي رسيد. در واقع هوش هيجاني مساله اي است كه در ارتباط مستقيم با روابط عمومي (از نگاه ارتباطات انساني) است. براي شروع هوش هيجاني بايد ميان دو ذهن تفاوت قائل شويم. يك ذهن خردگرا، دوم ذهن هيجاني.
ذهن خردگرا هميشه به ما مي گويد: دو ضربدر دو مي شود چهار تا. اين همان ذهني است كه در تصميم گيري هاي منطقي از آن استفاده مي كنيم. اما ذهن هيجاني، آن ذهني است كه خيلي به سرعت روي ما تاثير مي گذارد. به عنوان مثال زماني شما به يك بازار براي خريد مي رويد. مي گوييد من آمده ام كه يك دست كت و شلوار بخرم. از قبل راجع به آن فكر كرده ايد كه تا چه محدوده قيمتي اين كت و شلوار را خريداري مي كنيد. اما وقتي كه وارد پاساژ مي شويد، چشمتان به مغازه هاي ديگر مي افتد. در نهايت، دو ساعت بعد كه از پاساژ خارج مي شويد، مي بينيد وسايل زيادي براي فرزندتان خريده ايد و كلي لباس براي همسرتان خريد كرده ايد و آن كت و شلواري را كه مي خواسته ايد خريداري كنيد نخريده ايد! اين در واقع همان ذهن هيجاني ماست كه با ديدن يك ويترين جذاب، ما را به اين سمت سوق مي دهد كه خريدي را كه در منطق ما نبود و در ذهن خردگراي ما به آن توجه نشده بود انجام دهيم.
روابط عمومي از اين هوش هيجاني هيجاني در مكان هاي زير استفاده مي كند:
1. راي گيري ها
2. تغيير ايده افراد در جهت منافع سازمان و افراد
3. نمايشگاه ها
4. كنفرانس هاي خبري و مطبوعاتي
5. همايش ها و گردهم آيي ها
روابط عمومي بايد بداند كه افراد از نظر هوش هيجاني و هوش خردگرا در چه وضعيتي هستند و بايد ضمن اين هيستيري توده اي را به خوبي بشناسد و در موقعيت هاي مناسب از آن استفاده كند.
آيا شما تجربه اي در اين خصوص داريد؟ اگر اينچنين است آن را براي ما در شارا در ميان بگذاريد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)