شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ياد ياران/ اركان روابط عمومي پاسخگو از زبان دكتر روستا
چهارشنبه، 3 فروردین 1401 - 10:33 کد خبر:13755
سه ركن روابط عمومي پاسخگو «پاسخ يافتن»، «پاسخ دادن» و «پاسخگو بودن» به انواع مخاطبان براي هم‌فهمي، هم‌پذيري، تقويت منزلت و خوشنامي در جامعه است.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| دكتر روستا استاد دانشگاه شهيد بهشتي، با تبيين الزامات و اهداف روابط عمومي پاسخگو گفت: سه ركن روابط عمومي پاسخگو «پاسخ يافتن»، «پاسخ دادن» و «پاسخگو بودن» به انواع مخاطبان براي هم‌فهمي، هم‌پذيري، تقويت منزلت و خوشنامي در جامعه است.

به گزارش شارا، دكتر احمد روستا روز يكشنبه در يازدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط عمومي ايران، مهمترين نكته در روابط عمومي را واكنش و پاسخگويي سريع به خواسته‌ها، انتظارات، پرسش‌ها و پيام‌ها عنوان كرد و روابط عمومي جديد را نيازمند ارتباط فراگير براي مديريت برند فراگير از طريق پاسخگويي، سخنگويي و درستگويي دانست و افزود: پاسخگو بودن مسئولانه به مخاطبان براي ماندگاري و خوشنامي است.

دكتر روستا با تأكيد بر فراگير بودن ارتباط، اظهار داشت: مديريت ارتباط فراگير به معناي برقراري، بهره‌برداري، نگهداري، كنارگذاري و بازگذاري ارتباط با انواع مخاطبان در انواع محيط‌هاي سنتي و مجازي و با انواع رسانه‌ها و روش‌هاي موجود و جديد است در حالي كه گاه رويكردها در برقراري ارتباط، خودخواهانه و ضعيف و مبتني بر شيوه‌هاي گذشته است.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با يادآوري عوامل روابط عمومي در يك سازمان كه شامل صاحبان مديران، مشتريان، رسانه‌ها، ذي‌نفعان، تأثيرگذاران، مردم، مسئولان و دولتمردان مي‌شود، به شرايط، ويژگي‌‎ها، نيازها و خواسته‌هاي هر كدام از اين عوامل اشاره كرد و گفت: روابط عمومي بايد پاسخ‌يابي و پاسخ‌گويي به اين عوامل را فراخور ويژگي‌هايشان تمرين كند.

وي با طرح شعار «پاسخگو باشيم تا ماندگار شويم»، گفت: پاسخگو ماندن نيز موضوع مهم ديگري است كه تداوم توانمندي، علاقمندي و پايبندي به پاسخ يافتن و پاسخ دادن به مخاطبان گوناگون چه در دنياي سنتي و چه در دنياي مجازي جهت ماندگاري و نيكنامي است چون آخر روابط عمومي، ماندگاري و نيكنامي و منزلت و شأن است.

دكتر روستا، رفتارشناسي مخاطبان، دارا بودن استراتژي و راهبرد، دگرگون كردن ساختارها و فرآيندهاي كهنه، دارا بودن سيستم، بهره‌گيري از منابع انساني مجهز و حرفه‌اي، تغيير سبك مديريت در روابط عمومي، گوش دادن فعال (پرسش و پاسخ)، راهنمايي و مشاوره دادن، پذيرش اشتباهات و واقعيت‌ها، اقدام، قدرداني و سپاسگذاري و رصد اثربخشي كار روابط عمومي را از الزامات روابط عمومي پاسخگو دانست و تصريح كرد: با سبك ثابت و يكنواخت نمي‌توانيم در فضاي نوين حركت كنيم.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي همچنين از ايجاد رضايت، كسب موفقيت، برتري، پايدار ماندن و كسب پشتيباني اجتماعي به عنوان اهداف روابط عمومي پاسخگو نام برد.