شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كلن اسميت- بيشتر صاحبان كسب و كاربه اهميت بازاريابي واقف هستند. با اين حال، آنها اغلب فرض مي كنند كه استراتژي بازاريابي شركت شان با تبليغات شروع و به پايان مي رسد.بسياري از شركت ها به طور كامل از كمپين روابط عمومي خودشان غافل هستند. شما بايد بين خود را و رقباي تان با اجراي يك كمپين موفق روابط عمومي براي ترويج كسب و كارتان بين خود و رقباي تان تفاوت قائل باشيد.
چرا شما نياز به تمركز بر روابط عمومي داريد
روابط عمومي فرآيند ارائه اطلاعات مربوط به شركت شما تحت عنوان خبر است. شما داستان هاي خبري مربوط به شركت تان را تهيه و به ناشران شناخته شده(معروف) ارائه مي دهيد. اين يك راه بسيار خوبي براي آموزش مشتريان تان درمورد شركت،ماموريت شركت و رهبران در پشت صحنه است.
به طور متوسط مشتري حدود5000 تبليغات هر روزمي بيند. مصرف كنندگان بسياري از اين تبليغات را فيلتر مي كنند. آنها همچنين تمايل به مشكوك بود دارند، چرا كه آنها در مورد شركتي كه در پشت آنها ست اطلاعات زيادي ندارند(شركتي كه از آن حمايت مي كند را زياد نمي شناسند)
ازبزرگترين دلايل ضعف هاي تبليغاتي دو مورد هستند كه در آنها روابط عمومي بسيار مهم است عبارتند از:
مردم به احتمال زياد به پيام هاي غير تبليغاتي از ناشراني كه به آنها اعتماد دارند گوش مي كنند.
داستان هاي خبري شما به مشتريان كمك مي كند كه بيشتر در مورد كسب و كارتان آگاه شوند، كه اين امر منجر به افزايش نام برندتان و تشويق آنها براي خريد محصولات و خدمات تان خواهد شد.
شما مي خواهيد مطمئن شويد كه يك كمپين روابط عمومي دقيق و برنامه ريزي شده اي كه از اين اهداف حمايت مي كند را ايجاد مي كنيد.
اكثر شركت هاي استفاده كننده از روابط عمومي متوجه شده اند كه يك راه بسيار موثرتر از تبليغات سنتي براي تاثير گذاري بر مشتريان وجود داشته است. اين امر به ويژه با شركت هاي B2B همخواني دارد. يك مطالعه اخير از موسسه بازاريابي محتوا نشان داد 84٪ از تصميم گيرندگان كسب و كار ترجيح مي دهند كه دريافت اطلاعات در مورد شركت هايي كه قصد كار كردن با آنها را دارند از طريق مطبوعات منتشر شده و ساير مقالات باشد تا اينكه از طريق تبليغات صورت پذيرد.
عناصر اصلي يك كمپين روابط عمومي موفق
روابط عمومي يك جزء ضروري از كمپين بازاريابي شركت شما است. با اين حال، مي تواند به گونه اي متفاوت اجرا شود. در اينجا چند نكته مهم هست كه شما براي ايجاد يك كمپين روابط عمومي موفق نياز به پيروي ار آنها داريد.
ساختن پيام پيرامون بيانيه ماموريت شما
كمپين روابط عمومي شما لزوما تصوير نام تجاري شركت شما را پشتيباني و حمايت مي كند. بهترين راه ارتقاء مداوم تصوير نام تجاري شما مروربيانيه ماموريت شركت شما است. ممكن است شما نياز به تجديد نظر در بيانيه ماموريت خود در طول زمان داشته باشيد، اما هميشه بايد منعكس كننده ارزش ها و فلسفه اي كه احساس مي كنيد مهم است،باشد.
ايجاد اهداف تان (هدف گذاري كردن)
شما بايد تصميم بگيريد چه اهداف اوليه اي براي كمپين روابط عمومي تان باشد. اهداف شما ممكن است شامل يك يا بيشتر از موارد زير باشد:
• آموزش مشتريان در خصوص ماموريت شركت تان
• ساختن و برقراري رابطه خود با جامعه
• جذب مشتري جديد
• بهبود شهرت يا اعتيار شركت تان
شما مي خواهيد مطمئن شويد كه اهداف تان به وضوح طراحي شده اند قبل از اينكه كمپين روابط عمومي تا را آغاز كنيد. شما همچنين مي خواهيد يك سيستم براي اندازه گيري عيني تاثير كمپين تان را تعبيه كنيد.
تعيين چهارچوب پيام براي مخاطب تان
شما بايد مطمئن شويد كه پيام تان مناسب مخاطب تان است. نفوس مختلف نسبت به محرك هاي مختلف پاسخ مي دهند، بنابراين شما نياز داريد زمان ايجاد يك تماس يا فراخواني منجربه عمل را به خاطر بسپاريد. شما همچنين بايد مطمئن شويد كه پيام تان به ناشران جهت ارايه به مخاطبان هدف تان،تقديم شده باشد.
به ياد داشته باشيد كه ديدگاه هاي نفوس مي تواند در طول زمان تغيير كند. پيام هايي كه براي كسب و كارتان براي حصول مصرف كنندگان 20-30 سال قبل در سال 1990استفاده مي شد ممكن است ديگر موثر نباشند. شما بايد به طور مداوم پيام هاي خود را ارزيابي كرده و مطمئن شويد كه آنها مناسب مخاطبان تان هستند.
تأكيد بر نقاط قوت تان ( اهميت دادن به نقاط قوت تان)
چرا شما در صدد كسب و كاري بهتر از رقباي تان هستيد؟ شما بايد به اين سوال درهر لحظه كه مشغول بازاريابي كسب و كارتان هستيد پاسخ بدهيد. كمپين روابط عمومي شما لزوما تاكيد مي كند بر نقاط قوت كسب و كارتان تا در برابررقابت ايستادگي كنيد و دوام بياوريد.
شما بايد نسبت به ادعاهاي تان مطمين باشيد اگر شما انتظار داريد كه واقعي به نظر برسند. با اين حال، شما همچنين بايد مطمئن شويد كه اظهارات غير واقعي و واهي درمورد شركت تان به كار نبسته ايد. خيلي بعيد است كه تعداد زيادي از كسب و كارها در رسيدن به هدف شان شكست خورده باشند زماني كه آنها از نقاط قوت خود صحبت مي كنند. استيو كودي از پپركام گفته است كه بسياري از مشتريانش ادعاهاي بي اساسي كرده اند كه كسب و كارشان بازاررا تغيير داده است. كودي گفت كه اين كسب و كارها به اندازه كافي يا طوبل المدت داير نبودند تا چنين تفاوتي را نشان دهند .
در خصوص كيفيت كسب و كارتان مصر يا پايبند به طراحي استدلال هاي عيني باشيد. در اينجا برخي از چيزهايي كه شما مي توانيد در كمپين روابط عمومي خود براي به دست آوردن اعتبار با مشتريان بگنجانيد عبارتند از:
• جوايز از ديگر سازمان ها
• توصيه هايي از مشتريان راضي
• مطالعات غير مرتبط (غير تعصبي) با تاكيد بر كيفيت محصول تان
تمركز بر شواهد در مورد شركت شما بسيار موثر تر از لاف زدن است.
روابط عمومي بايد داراي ارزش خبري باشد
انتشارات پيشرو به دنبال داستان هائي هستند كه به موقع و جالب براي خوانندگان خود باشند. شما بايد مطمئن شويد كه همه داستان هاي روابط عمومي تان مناسب اين موضوع است. در اينجا برخي از چيزهايي كه شما مي خواهيد ملاحظه كنيد ( رسيدگي كنيد) عبارتند از:
• شما يك محصول يا خدمات جديد را معرفي كرده ايد.
• شركت شما در يك مطالعه جديدي شركت كرده است.
• شما يك وب سايت جديد راه اندازي كرده ايد.
• شما مي خواهيد پاسخ يا واكنشي نسبت به يك رويداد جاري بدهيد.
مشتريان آموخته اند تبليغات را فيلتر كنند، اما آنها هنوز هم مشغول داستان هاي خبري فريبنده هستند. اطمينان حاصل كنيد كه كمپين روابط عمومي تان با بهره گيري موثر از آنها ارتباط با مشتريان تان را فراهم آورد.
ايجاد يك كمپين توسعه يافته شخصي
شما بايد داستان هاي خود را به روزنامه نگاران برجسته ارائه كنيد كه قابليت نشان دادن پيام تان به مخاطبان تان را داشته باشد. به خاطر داشته باشيد كه اين افراد به اندازه اي حرفه اي و جدي هستند كه مي خواهند از شهرت خود محافظت كنند. آنها به احتمال زياد به ايميل هاي قالبي كه به صورت انبوه به ده ها ناشر ديگر ارسال مي شود، پاسخ نمي دهند.
شما مي خواهيد كه ارتباط و استقرار خود را با دقت نسبت به هر روزنامه نگاري مناسب و درخور كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه استقرار تان يا ارتباط تان چگونگي جالب بودن مطالعه براي خوانندگان شان را شرح مي دهد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)