شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي بانك تجارت از ابتداي سال 1392 پروژه تلويزيونهاي هوشمند اطلاعرساني داخل شعب را راهاندازي كرده است. اين پروژه به نوعي اطلاعرساني مستقيم به مخاطب با استفاده از سيستم يكپارچه الكترونيكي محسوب ميشود، حال آنكه در گذشته همين اطلاعرساني با روشهاي سنتي مثل تقويمهاي ديجيتالي به صورت زيرنويس يك سري خدمات و خبرها انجام ميشد.
يكي از مهمترين عواملي كه زمينهساز آغاز پروژههاي تلويزيون شعبه اي شد، استفاده بهينه از فضاي داخل شعب و آمادهسازي اذهان مشتريان براي انجام خدمات بانكي است زيرا بهترين موقعيت براي انتقال پيام مورد نظر و القاي آن ايجاد شده است. بهينهسازي ايجاد اين بستر در شعب و انتقال بيشترين مطالب و تبليغات بانك با توجه به ميزان زمان حضور مشتري يكي از اركان اصلي طراحي اين سيستم بود.
از مهمترين مزاياي تلويزيون اطلاع رساني داخل شعب اين است كه در زمان پخش برنامه، ذهن مشتري معطوف بر يك رسانه ميشود و به نوعي ميزان زمان مصرفي در يك شعبه جهت دريافت خدمات را كمتر احساس ميكند. اكنون حدود هزار شعبه از بانك تجارت مجهز به سيستم سايبر نيوز هستند و به طور ميانگين ميتوان گفت كه اين رسانه روزانه بيش از 500 هزار بيننده دارد.
از ديگر مزاياي اين تلويزيون دگرگوني سبكهاي سنتي اطلاعرساني در شعب از قبيل بولتنهاي خبري و بريده جرايد و تابلوهاي ديجيتالي ساعت و تقويم است كه خود باعث كاهش چشمگير هزينهها ميشود. هوشمندي و آنلاين بودن يكي ديگر از مهمترين مزاياي تلويزيونها اطلاع رساني شعب بانك محسوب مي شود به نحويكه تنها از طريق يك دستگاه مركزي كه در اداره روابط عمومي بانك قرار گرفته قابل تنظيم و كنترل ميباشد و فقط ميزان تنظيم صداي آن در اختيار پرسنل شعبه است.
اين تلويزيونها (Smart tv) به كليه كاركردهاي يك رايانه پيشرفته مجهز بوده و اين امكان را فراهم ميكند تا در كنار پخش كانال هاي ديجيتالي و آنالوگ تلويزيون، آخرين اخبار اقتصادي كشور را به اطلاع مشتريان برسانيم و جديدترين خدمات بانك را نيز به آنان معرفي كنيم. اين تلويزينها با استفاده از سيستم نرم افزاري خود اين قابليت را دارند كه هر نوع برنامه اي كه براي انتقال خبر و تبليغات نياز است را اجراء نمايند. روابط عمومي بانك تجارت صبح هر روز اخبار اين رسانه را به روزرساني كرده و آخرين خبرهاي اقتصادي بانكي و ديگر خبرهاي مهم را در اختيار مخاطبان خود قرار ميدهد. در كنار اين، امكان نمايش يك شبكه تلويزيوني را نيز بايد به توانمنديهاي اين تلويزيون اضافه كرد.
شايد به جرات بتوان گفت كه بانك تجارت اين سيستم را با اين امكانات، براي اولين بار در ايران به اجرا در آورده و يك تلويزيون خانگي را به يك "سيستم اطلاع رساني متمركز حرفه اي مبتني بر تلويزيون" تبديل نموده است. در نهايت از برنامههاي طراحي شده براي نمايش در دستگاهها ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود: آخرين اخبار بانك تجارت و شبكه بانكي، زيرنويس تبليغاتي، آخرين اخبارروز اقصادي ايران و جهان، ارائه تقويم روز و ساعت به صورت Online ، معرفي كانالهاي ارتباطي بانك و مشتريان (1554)، پوشش شبكههاي ديجيتال و تلويزيوني، نمايش نرخ ارز و پخش تيزر هاي اطلاع رساني و تبليغي.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)