شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زني كه براي همايش ها آدم جور مي كند!
جمعه، 4 مهر 1393 - 11:45 کد خبر:13391
زني كه شغلش جمع‌آوري سياهي‌لشكر براي مراسم مختلف از جمله ميتينگ‌هاي سياسي است، مي‌گويد اين توانايي را دارد تا سالن يك همايش را با جمعيتي بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از طبقه‌بندي‌هاي مختلف سني، تحصيلي و حتي جنسيتي پر كند.

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- زني كه شغلش جمع‌آوري سياهي‌لشكر براي مراسم مختلف از جمله ميتينگ‌هاي سياسي است، مي‌گويد اين توانايي را دارد تا سالن يك همايش را با جمعيتي بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از طبقه‌بندي‌هاي مختلف سني، تحصيلي و حتي جنسيتي پر كند.

 اقتصادنيوز براي گفتگو با اين "آدم‌ جور كن”، برگزاري يك "مراسم ترحيم بزرگ” را بهانه كرده و در ادامه موفق شده درباره‌ي توانايي او براي "گرم كردن” مراسم مختلف از وي اطلاعات كسب كند.

اين زن كه مدعي شده تحصيلاتش "روابط عمومي” است، با تاكيد بر اين‌كه خودش پولي براي اين‌گونه فعاليت‌هايش دريافت نمي‌كند گفته كه تنها "هزينه‌هاي شخصي” مانند هزينه‌ي "استفاده از خط تلفن” را از مشتري مي‌گيرد.

او خاطرنشان كرده كه «بسته به اينكه مراسم در خصوص چه موضوعي باشد»، مي‌تواند مخاطبان‌ مختلفي را شامل "نخبه”، "معتاد”، "خردسال” يا "باسواد” جمع كند و از آن‌جا كه «در هر محله‌اي با افراد فعال و توانمندي در ارتباط است»، قادر است از "تمام مناطق ۲۲گانه تهران” براي متقاضي، آدم بياورد.

وي با اشاره به اين‌كه براي مراسم ترحيم، براي هر فرد "۲۰ تا ۵۰ هزارتومان” شامل پذيرايي و حمل‌ونقل مي‌گيرد، توضيح داده كه گاهي در مراسمي مثل برنامه‌هاي زنده تلويزيوني و جشن‌هاي دولتي، هيچ پولي به "آدم”‌هايش نمي‌دهد و آن‌ها خودشان به صورت "خودكار” در آن شركت مي‌كنند.

اين فرد با تاكيد بر اين‌كه تنها هدفش «دخيل كردن مردم در مسائل اجتماعي است»، اضافه مي‌كند: «افرادي در فهرست من هستند كه به شام يا ناهار هم راضي مي‌شوند. ما داريم به آنها سرويس مي‌دهيم و رايگان مي‌آوريم و رايگان از آنها پذيرايي مي‌كنيم. به هر حال هر همايشي يك خروجي دارد. قرار نيست به همه پول بدهيم. خب، اگر بدهيم فردا روزي بد عادت مي‌شوند و در اين همايش‌ها شركت نخواهند كرد. گاهي فقط پول غذا مي‌دهيم و گاهي همين را هم نمي‌دهيم.»

او در پايان با تاييد جمع‌آوري "آدم” براي يكي از نامزدهاي شكست‌خورده در انتخابات سال گذشته‌ي رياست جمهوري اسلامي، اين كارش را "فعاليت سياسي” ندانسته و با معرفي خود به عنوان "زني خودساخته” و "زجركشيده” گفته است: «چند سال پيش من را به دفتر بخش‌دار هم راه نمي‌دادند اما امروز كانديداهاي انتخاباتي دوست دارند با من كار كنند. درآمد اصلي من از اين راه به دست مي‌آيد.»

اين "آدم‌جوركن”، "وظيفه”‌ و "هنرمندي” خودش را «تشويق» و «كشاندن» مردم «پاي صندوق‌هاي راي» خوانده و تاكيد كرده كه نمي‌تواند به شركت‌كنندگان بگويد به چه كسي راي بدهند و در نهايت خودشان تصميم مي‌گيرند.

گفتني است وب‌سايت "اقتصادنيوز”، پيش‌تر نيز در روز ۱۸ مردادماه با انتشار گزارشي، فهرستي از مشاغل عجيب در ايران شامل "دادزن”، "نوبت‌گير”، "قليان موتوري”، "خط‌نگهدار تاكسي”، "گريه‌كن براي مراسم ترحيم” و "فال تلفني” منتشر كرده بود.

اين وب‌سايت از جمله درباره‌ي شغل "گريه‌كن براي مراسم ترحيم” نوشته بود: «موسساتي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، توانايي اين را دارند كه مراسم عزا و تشييع را آن‌چنان پر‌سوز و گداز برگزار كنند كه اطرافيان با خود بگويند فرد متوفي چقدر شناخته‌شده و محبوب بوده است.»

اين گزارش اضافه كرده بود دسته‌اي كه مثل "سياهي‌لشكر‌ها”، فقط محيط را پر‌ كنند، «ساعتي حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان گيرشان مي‌آيد» و گروهي ديگر هم "گريه‌كن‌ها” و "شلوغ‌كن‌ها” هستند كه «بسته به توانايي‌شان ساعتي از ۲۵ هزار تومان به بالا نصيب‌شان مي‌شود».

 

متن كامل مصاحبه با خانم "آدم جمع كن "

شايد از خودتان پرسيده باشيد كه چگونه ميتينگ هاي سياسي اينقدر هماهنگ و منظم برگزار مي شود. مطمئنا هستند افرادي كه اين هماهنگي و حضور پرشور را مديريت مي كنند با يكي از آنها گفتگو كرده ايم.شغل واقعي او تدارك ديدن و مهيا كردن افراد براي حضور در همايش‌ها و مراسم‌هاست. به نحوي كه بنا به خواسته كارفرما او مي‌تواند سالن يك همايش را در ظرفيتي بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر پر كند. او توانايي دارد تا در طبقه‌بندي‌هاي مختلف سني، تحصيلي و حتي جنسيتي ميهمانان را فراهم كند. براي خود بانك اطلاعاتي مناسبي از افراد تهيه كرده و سامانه پيامكي دارد. مي‌گويد اين افراد به فراخور مراسم مي‌توانند تشويق كنند، سوت و كف بزنند، ساكت و آرام باشند يا در برخي مباحث حضور فعال داشته باشند. شغل اين زن ساماندهي و مديريت اين افراد است كه در دوره برگزاري انتخابات كارش سكه مي شود. او يكي از مهم‌ترين افراد براي گرم كردن ميتينگ‌هاي سياسي است. به عنوان سفارش دهنده "آدم” با او تماس گرفتم و خواستم براي برگزاري مراسم ترحيم يكي از بستگانم،كمك كند تا مراسم بزرگي برگزار كنم.ماجرا را دنبال كنيد…

 

*مراسمي دارم كه مي خواهم كمكم كنيد تا پرشكوه برگزار شود.مسأله مالي اش مهم نيست.مي خواهم آدم زيادي در مراسم حضور داشته باشند.
شماره من را از كجا گير آورديد؟
شماره شما را يكي از دوستان داد كه قبلا با شما كار كرده…
من در خدمت هستم. با نحوه كار آشنايي داريد؟


*بله تا حدودي.مي خواهم بدانم برگزاري مراسم يادبود يك مرحوم چقدر هزينه دارد؟
بستگي به تعداد آدم ها دارد.مزد اين ها بايد زود داده شود. پول را پيش مي گيريم تااگر اتفاقي افتاد مشكلي پيش نيايد.


*دستمزد خود شما چقدر است؟
من تاكنون پولي براي فعاليت‌هايي كه داشته‌ام دريافت نكرده‌ام. البته بسته به اينكه مراسم در خصوص چه موضوعي باشند، مخاطبان‌ مختلفي را جمع مي كنم. اين را شما تعيين مي كنيد كه مخاطبان چگونه باشند.نخبه باشند يا معتاد باشند يا باسواد باشند. شما بايد به دو شكل هزينه كنيد. اول هزينه افراد و بعد هزينه اتوبوس و ميني بوس.من تنها هزينه‌هاي استفاده از خط تلفن و هزينه‌هاي شخصي را مي گيرم. شما قصد انجام چه مراسمي را داريد ؟ من اين توانايي را دارم كه از مناطق ۲۲گانه براي متقاضي مخاطب جمع كنم. به طور مثال در هر محله‌اي باافراد فعال و توانمندي در ارتباط هستم كه مي‌توانند چنين جمعيت‌هايي را گردآوري كنند.


* مثلا اگر بخواهيم حدود هزار نفر براي يك مراسم بزرگداشت يك فرد خير كه فوت كرده، بگيريم، حدوداً چقدر هزينه خواهد داشت؟
خب، اين مستلزم آن است كه زمان برنامه مشخص باشد تا بدانم كه چقدر فرصت براي انجام اين كار دارم.


* حدوداً يك هفته.
نه. مشكلي نيست و زمان مناسبي است براي گردآوري اين تعداد افراد. اما پيش از هر كاري بايد جلسه هماهنگي با متقاضي براي صحبت در مورد جزييات بيشتر مراسم تشكيل شود. شما بايد آدم هاي خاصي را دعوت كنيد.مثلا در مراسم شما بايد زنان مسن حضور بيشتري داشته باشند تا نشان دهد فاميل شما فرد خيري بوده.همچنين پيرمردان.مرحوم با شما چه نسبتي دارند؟


* اگر بخواهم حدود قيمت را بدانم، مي‌توانيد به رقمي اشاره كنيد؟
خير. قيمتي نيست. من تاكنون پولي براي اين كار نگرفته‌ام. اما براي هر فرد۲۰ تا ۵۰ هزارتومان مي گيرم.


*براي مهمانان ما چطور؟
هر نفر ۲۵ هزارتومان.


*چرا اين قدر گران؟
چون جمع و جور كردن پيرمرد و پيرزن خيلي سخت تر از جوانانان است.شما بايد هزينه پذيرايي و حمل ونقل را هم اضافه كنيد.


*خيلي جالب است شما براي همه گونه مراسم ادم جمع مي كنيد؟
بله.از مراسم ختنه سوري تا جشن تولد.


*حتي جشن تولد؟
بله.بعضي ها دوست دارند مراسم جشن تولد فرزندشان پرشكوه باشد.براي اين مراسم ۵۰ بچه اجير كردم.لباس خوب هم برايشان خريدم و شيك و تميز بردمشان مراسم.حتي مادر بچه هم براي همه بچه ها هديه خريد كه بدهند به فرزندش.سال گذشته هم پسر حاج‌آقا "ا” سال قبل عيد (سال ۱۳۹۱) يك برنامه زنده تلويزيوني داشتند. گفتند قرار است در يكي از سينماهاي تهران برگزار شود. برنامه اي كه مسابقه داشت و چقدر هم مردم استقبال كردند. من هر شب براي آنها ۸۰۰ تا هزار نفر جمعيت جمع مي‌كردم. اواخرش ديگر مراسم جا افتاده بود و به صورت خودكار خودشان در مراسم حضور مي‌يافتند. پولي نمي دادند. اما قرار بود تغذيه‌اي براي شان فراهم شود. كه ما هم گفتيم اين مبلغ را به خانم‌هاي سرپرست خانواده بدهيم و آنها اين اغذيه را تهيه كنند كه به طور مثال هزينه هر ساندويچ حدود هزار تومان بود.


* يعني خود افرادي كه در مراسم حضور مي‌يابند، پولي دريافت نمي‌كنند؟
بعضي وقت ها كه اين هم بستگي به جلسه و افراد دعوت شده دارد.مثلا افرادي در فهرست من هستند كه به شام يا ناهار هم راضي مي شوند. ما داريم به آنها سرويس مي دهيم و رايگان مي آوريم و رايگان از آنها پذيرايي مي كنيم. به هر حال هر همايشي يك خروجي دارد. قرار نيست به همه پول بدهيم. خب، اگر بدهيم فردا روزي بد عادت مي‌شوند و در اين همايش‌ها شركت نخواهند كرد. گاهي فقط پول غذا مي دهيم وگاهي همين را هم نمي دهيم. تمام هدف ما دخيل كردن مردم در مسائل اجتماعي است. به همين دليل گاهي بدون دريافت هيچ مبلغي افراد زيادي را جمع مي كنيم. كار ما در اصل اين است. مثلا همين امروز ستاد بحران منطقه …شهرداري ، قصد آموزش پيش گيري از مواد مخدر را دارد. ما اطلاع‌رساني مي‌كنيم تا گروه‌هايي كه نياز به دانستن اين مسائل دارند، بتوانند در اين برنامه شركت كنند. اينجا انتفاع شركت كنندگان، يادگيري است كه با حضورشان در اين برنامه به دست مي‌آورند. حال آن كسي كه هماهنگ مي كند، بستگي به لطف وكرم متقاضي است كه چقدر بپردازد. بايد بگويم كه من به هيچ عنوان كاسب نيستم.


* اما ظاهرا هماهنگي وسائل اياب و ذهاب هزينه‌بر است.
نه به آن شكل. منتها به صورت كلي وقتي كه با يك شركت اجاره وسايل نقليه در درازمدت كار كنيم، طبيعتاً قيمت مناسب‌تري را براي ما محاسبه خواهد كرد. به طور مثال قيمت ۱۵۰ هزار تومان را با ما ۹۰ هزار تومان محاسبه مي‌كنند.


* شنيده ام كار سياسي هم مي كنيد مثلا در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته افراد زيادي براي يكي از نامزدها جمع كرديد.درست مي گويم؟
بله درست است.اما اسم اين كار،فعاليت سياسي نيست.من زني خود ساخته ام كه زجرهاي زيادي كشيده ام.چند سال پيش من را به دفتر بخشدار هم راه نمي دادند اما امروز كانديداهاي انتخاباتي دوست دارند با من كار كنند.درآمد اصلي من از اين راه به دست مي آيد.همان طور كه پيش‌تر اشاره كردم در مناطق ۲۲گانه تهران گروه دارم. مثلا به آنها مي گويم كه اين نمايندگان مجلس. اينها را حمايت كنيد. در ازاي آن هم طبيعتاً تماس‌ها و هزينه هاي تلفن هاي همراه هزينه‌بر است و پرداختش با متقاضي است. در اين مواقع كه انتخابات مجلس است، كسي كه حضور مي‌يابد طبيعتاً به دنبال خواسته اي است. حال يا مادي يا معنوي. در ابتدا نمي‌توان بدون هزينه از آنها درخواست شركت در اين برنامه ها را داشت. به هر ترتيب بنده تحصيلاتم روابط عمومي است و تلاش مي‌كنم از اين تخصص در اين زمينه بهره ببرم. با توجه به اينكه شاغل هم هستم، در مواقعي كه در دسترس نباشم، شماره دفترم را به متقاضي مي‌دهم تا با كارمندانم صحبت كند. پس ساعت ۵ بعدازظهر به بعد خودم هم به دفتر مراجعه خواهم كرد.


* يك سوال ديگر. آيا شما براي انتخابات رياست جمهوري هم فعاليت كرده‌ايد؟
بله.


* مي‌توانيد بگوييد بيشتر براي كدام كانديدا فعاليت كرده‌ايد؟
حالا در جلسه حضوري صحبت خواهيم كرد. چه كسي من را به شما معرفي كرده است؟


* دوستان …. شما را به بنده معرفي كردند.
باعث افتخارم است كه بيان كنم كه در تيم آقاي ….فعاليت كرده ام. تلاش خودم را هم كرده ام.هرچند ايشان ناكام ماندند. حتي با وجودي كه در گذشته فعاليت‌هايي هم براي آقاي …داشتم، اما در انتخابات رياست جمهوري با ايشان همكاري نكردم. البته پسرم از ظرفيت‌هايي كه من داشتم براي همكاري با آقاي … استفاده كرد و حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس براي همايش ايشان ارسال كرد. حالا من كاري به مسائل سياسي ندارم. همين كه بتوانيم مردم را تشويق به حضور پاي صندوق‌هاي راي كنيم، وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم. من نمي‌توانم به شركت‌كنندگان بگويم كه به دكتر روحاني راي بدهند يا به دكتر قاليباف. هنرمندي من همين است كه بتوانم افراد را پاي صندوق راي بكشانم. بقيه مسائل و هر گونه تصميم‌گيري ديگر با خود شركت‌كنندگان است. اين شنونده است كه بايد بسنجد. هر حرفي هم كه من يا امثال بنده بزنند، حداكثر ۳۰ درصد در تصميم گيري افراد اثرگذار است. ۷۰-۸۰ درصد يافته‌هايي است كه خود شخص از دنياي پيرامونش كسب مي‌كند. به هر ترتيب ما يك ذره اعتباري كه داريم را وسط گذاشته‌ايم. اميدواريم كه آنها هم بتوانند بهترين عملكرد را از خود بروز دهند. هم براي افراد بيكار اشتغال ايجاد كرده ايم وهم براي بندگان خدا كه دوست دارند مجلسشان پرفروغ باشد،شرايطي فراهم مي كنيم كه احساس خوبي داشته باشند.راستي گفتيد آن مرحوم خير چه نسبتي با شما دارند؟