شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي ها معمولا در تمام موارد از متخصص استفاده مي كنند، اما هنوز استخدام يك عكاس حرفه اي در روابط عمومي ها به ندرت صورت مي گيرد.
عكس و فيلم مهمترين جاذبه را در ميان انواع ديگر محتوا در فضاي مجازي دارد. نتايج يك پيمايش كه به صورت راندوم در ميان بازديد كنندگان محتواهاي سايت شارا صورت گرفت نشان داد، تيترهايي كه با «+عكس» منتشر مي شدند، حدود 25 درصد بيشتر از تيترهاي معمولي بازديد مي شدند و اين امر نشان از اهميت عكس در جذب مخاطبان دارد.
ويژگي هاي فوتوژورناليسم روابط عمومي
روابط عمومي ها در تمام رويدادها نيازمند عكاس هستند. به ويژه در كنفرانس هاي خبري بايستي از دو نما فيلمبرداري و عكاسي شود. يك نما به مخاطبان (خبرنگاران) و ديگري به مجريان بپردازد.
عكاسي خبري نيازمند شناخت دقيق سوژه هايي است كه بعد از خبر قرار است در مورد آنها محتواي متني توليد شود. يك عكاس بايد سناريويي را در ذهن خود از اخبار توليدي آتي داشته باشد كه بتواند بر اساس آن عكاسي خود را انجام دهند.
شناخت رنگ ها، حالات بدن، نور، تكنيك هاي فني عكاسي (با دوربين هاي ديجيتال و آنالوگ) جزو مهمترين ابعاد دانش فوتوژورناليسم هستند. با اين حال بايد در نظر داشته باشيد كه يك عكاس خوب كسي نيست كه صرفا اين موضوعات را مطالعه كرده باشد. تجربه كليد كار عكاسي و فيلمبرداري است.
مشاهده دقيق عكس هاي برتر جشنواره هاي عكس و فيلم و توجه به سوژه هايي كه معمولا مي توانند براي مردم جالب باشند نيز تنها با تيز بيني يك فوتوژورناليست ممكن مي شود.
چالش هاي روابط عمومي با عكاسان
عكاسان معمولا افراد گران قيمتي هستند و به همين دليل است كه روابط عمومي نمي توانند يك عكاس خوب را به استخدام خود در آورند. به ويژه اينكه عكاسي در روابط عمومي يك فرآيند جاري براي سازمان نيست. در واقع عكاس روابط عمومي بيشتر وقتش را به كارهاي بي ارتباط با عكاسي مي گذارند و به همين دليل فعاليت عكاسي در روابط عمومي از يك عمل تخصصي خارج شده و تبديل به فعاليتي تفنني شده و اين امر عكاسي خبري روابط عمومي را از حرفه اي شدن دور مي كند.
استخدام هاي نامرتبط
متاسفانه در بسياري از سازمان هاي دولتي كارمنداني كه نمي توانند رده كاري مناسب به آنها بدهند را به روابط عمومي منقل مي كنند و بسياري از آنها نيز براي وظايفي چون عكاسي به استخدام در مي آيند. در حاليكه حوزه عكس و فيلم از مهمترين بخش هاي توليد محتوا در روابط عمومي هستند.
عدم آشنايي عكاس با مقوله خبر
عدم آشنايي عكاس با مقوله خبر، از ديگر چالش هاي روابط عمومي هاست. يك روابط عمومي پس از هر رويداد بايد علاوه بر گزارش خبري كه به سبك تاريخي تهيه مي كند، اخباري را متناسب با رسانه هاي مختلف از دل گزارش خبري تهيه كند و آن را براي رسانه هاي مختلف ارسال كند. اين اخبار عموما نيازمند تيتر هستند و د معمولا اگر تيترها و عكس به شيوه مناسبي با هم همخواني داشته باشند، جذابيت بيشتري را براي مخاطبان و خبرنگاران ايجاد مي كنند. اما عكاس اساسا نمي داند كه كدام موضوعات را بايد عكاسي كند.
مهارت ضعيف شنيدن
گوش ندادن به محتواي برنامه هاي روابط عمومي توسط عكاس چالش ديگر فوتوژورناليسم روابط عمومي است. عكاس هاي معمولي فكر مي كنند كه عكس صامت است و بنابراين فقط بايد مراقب شكار لحظه ها باشند. در حاليكه تقارن لحظه بيان يك موضوع با حالت آن اهميت به مراتب بيشتري دارد. حسي كه در آن لحظه توسط گوينده منتقل مي شود نيز بايد مد نظر قرار گيرد.
عكاس خجالتي
عكاس هاي خجالتي روابط عمومي نيز صيغه ديگري از فتوژورناليسم را به وجود آورده اند و آن عكاسي در حاشيه هاست. عكاس روابط عمومي از آن جهت كه خود را ميزبان برنامه مي داند، كمتر به وسط صحنه مي رود و بيشتر از حاشيه ها به عكاسي مي پردازد. نتيجه اين مساله نيز عكس هاي نيم رخ و چهره تاريك مي شود.
دوربين هاي قديمي و غير حرفه اي
گاهي اوقات نيز روابط عمومي ها براي صرفه جويي در خريد دوربين با كيفيت كوتاهي مي كنند. در واقع آنها با اين كار ارزش هاي كار عكاس را زايل كرده و او را نااميد مي كنند. كيفيت كار عكاسي تا حد زيادي وابسته به كيفيت دوربيني است كه در اختيار عكاس قرار دارد. لذا بايد سعي كرد كه تا حد امكان از دوربين هاي كنون، سوني، نيكون و... ديگر برندهاي مشهور استفاده شود تا عكاس قدرت بيشتري در عكاسي بدست آورد.
شما چه موارد ديگري را مي توانيد به اين فهرست اضافه كنيد؟
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)