شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تغييرات عظيم در بازاريابي
پنجشنبه، 27 شهریور 1393 - 12:59 کد خبر:13312
همانطور كه براي رسانه هاي جمعي اتفاق افتاد، تغييرات عمده اي در مجموعه برنامه ريزي روزنامه ها، تلويزيون و راديو ايجاد مي شود كه آنها را به مخازن تبديل اطلاعات با كيفيت و با دسترسي راحت براي مصرف كننده و ساز و كارهاي مناسب براي دسترسي منظم بازارياباني با بينندگان و مشتركين مي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كريس موئرديك- بي شك عصر بازاريابان در شركت هاي بزرگ فرا رسيده است. اين براي بازارياباني است كه براي تغيير عظيم در پارادايم آماده شده اند.
به همان اندازه، صاحبان رسانه ها نيز خوشبخت خواهند بود اگر براي پاسخگويي به خواسته هاي بازار به شدت متغير آماده شده باشند.


دلايل متعددي از چرايي اينكه بازاريابي و كسب و كار رسانه اي در سال هاي آينده خوب است وجود دارند. مهمترين آن اينكه مصرف كنندگان به طور فزاينده اي تحت تاثير اطلاعات و اخبار از وجود كالاها و خدمات جديد قرار خواهند گرفت. علاوه بر اين، بازاريابان مي دانند كه مصرف كنندگان چه كساني هستند، كجا زندگي مي كنند و براي صبحانه چه چيزي صرف كرده اند.
در اصل، همانند يك سونامي رو به رشد، اينترنت در حال تغيير جهان بازاريابي و رسانه است.


در حاليكه تلويزيون، روزنامه و راديو نيز همچنان به رشد خود براي تبليغات در افريقاي جنوبي ادامه مي دهند در ساير نقاط جهان كه پهناي باند ارزانتر و سريعتر است، شواهد آماري حاكي از رشدي است كه دنياي بازاريابي به زودي محو نمي شود و احتمالا همچنان تا سال هاي آتي ادامه خواهد داشت، بازاريابي آنلاين در حال تاخت و تازهاي جديدي در فضاي بازاريابي سنتي است.


قدرت
رسانه اجتماعي قدرت بي بديل خودش را براي جهان سياست، كسب و كار اثبات كرده است، با فروپاشي دولت هاي متعدد در شمال افريقا و شورش هاي مردم در برابر استبداد كه توسط رسانه هاي اجتماعي ساخته شده است.


همچنين ثابت شده است كه ناراحتي عمده اي از برندهايي كه به گونه اي احمقانه اميدوارند كه خدمات بي كيفيت شان از بين برود و محو شود وجود دارد.
در حال حاضر براي جستجو و فروش آنلاين افزايش قابل توجهي در تعداد محصولات و خدمات ديده مي شود.


هنگامي كه افريقاي جنوبي از خواب پهناي باند برخيزد و اتصال از طريق اينترنت موبايل مقرون به صرفه تر شود، مصرف كنندگان انتخاب هاي بيشتري در شرايط دريافت اطلاعات در مورد كالا و خدمات خواهند داشت.


ژاپن پيشرو اين راه
اين در كشورهايي نظير ژاپن در حال اتفاق است، كه از 12 سال پيش، اكنون توانسته اند سرعت دانلود 100 مگابيت بر ثانيه را بدست آورند. مشتريان در تقاضا براي اطلاعات كالا و خدمات به اندازه اخبار، نتايج ورزشي و مانند آن نقش كليدي دارند و به تكنولوژي اجازه مي دهند كه دريابند جوياي چه چيزي هستند و بهترين تعامل را با آن در زمان و مكاني كه مايلند ارائه كنند. ژاپن اكنون سرعت 1 گيگابايت دانلود را ارائه مي دهد و تلاش بريتانياي كبير نشان داده است كه سرعت دانلود 1.5 ترابايت ممكن است.


اكنون، خبر خوب براي بازاريابان اين است كه بيشتر مصرف كنندگان در فضاي آنلايني كه بازاريابي ارزان تري دارد تبديل مي شوند.
اما، در حاليكه تكنولوژِي، رسانه اجتماعي و مجموعه ذهن مصرف كنندگان به بازاريابان اجازه مي مي دهد كه مخاطبان خود را بسيار ارزان تر و دقيق تر هدف بگيرند، نيشي در دنباله وجود دارد كه ممكن است كسب و كارها هاي بي ثبات در خدمات مشتريان را بگيزد.


توانمندسازي
مصرف كنندگان در افريقاي جنوبي به وسيله تكنولوژي توانمند شده اند و اكنون مي توانند از تلفن همراه خود براي شكايت از طريق رسانه هاي اجتماعي نظير توييتر در مورد خدمات نامطلوب و كيفيت بد محصولات استفاده كنند.


بر خلاف سال هاي پيش وقتي مصرف كنندگان ناراضي صداي نارضايتي خودشان را در ميهماني هاي شام به گوش بقيه مي رساندند، اين روزها صبر نمي كنند و فورا اقدام مي كنند. و مصرف كنندگان بلافاصله و به محض اينكه انرژي دارند و عصباني هستند واكنش خود را نسبت به كالا يا خدمتي كه نگران آن هستند نشان مي دهند.


در حال حاضر، اكثر شركت هاي بزرگ، نظير دل و هارلي ديويدسون، چند ده كارمند به استخدام خود درآورده اند كه وظيفه آنها نظارت مستمر رسانه هاي اجتماعي، اتاق هاي چت و انجمن هاي مربوطه است تا نشان هاي نارضايتي را پيدا كرده و بتوانند قبل از اينكه اسباب اطلاع رساني منفي را براي شركت شان به همراه بياورد، جلوگيري لازم را انجام دهند.


مديران برند افريقاي جنوبي، خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات به دليل هزينه هاي بالاي اينترنت بسيار خوش اقبال تر از همتايان خودشان در ساير نقاط جهان مي باشند.


اما همه چيز رو به تغيير است، مصرف كنندگان تغيير مي كنند و هر بازاريابي كه سخت در درك جوانب مثبت و منفي محيط آنلاين كار نمي كند، در واقع وارد يك بازي پر خطر شده است.
در سال گذشته، يك خرده فروش سطح بالا كه من او را در افريقاي جنوبي مي شناسم رشد خودش را از 1 درصد به 9 درصد ارتقا داد و او اين رشد را با چيدن آجر و ملات براي ساخت مركز جديد فروش بدست نياورده است، بلكه تنها سعي كرد كه فروش آنلاين را ارتقا دهد.


همانطور كه براي رسانه هاي جمعي اتفاق افتاد، تغييرات عمده اي در مجموعه برنامه ريزي روزنامه ها، تلويزيون و راديو ايجاد مي شود كه آنها را به مخازن تبديل اطلاعات با كيفيت و با دسترسي راحت براي مصرف كننده و ساز و كارهاي مناسب براي دسترسي منظم بازارياباني با بينندگان و مشتركين مي شود.
در آينده، پول در رسانه بر پايگاه هاي داده اي تكيه دار كه بازاريابان به خوبي منتشر مي كنند و قابل اعتماد هستند.

 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

مترجم: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)