شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مزايا و معايت تبليغات اينترنتي
سه شنبه، 25 شهریور 1393 - 09:03 کد خبر:13279
ورود روابط عمومي به عرصه اينترنت و نياز به اطلاع رساني فوري گاهي اوقات اين نهاد را از حضور در عرصه تبليغات ناگزير مي كند. بدين منظور بايد روابط عمومي با در نظر گرفتن شرايط و ويژگي هاي فضاي وب اقدام به تبليغات كند. در اين نوشتار برآنيم تا مروري بر مزايا و معايت تبليغات اينترنتي داشته باشيم.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ورود روابط عمومي به عرصه اينترنت و نياز به اطلاع رساني فوري گاهي اوقات اين نهاد را از حضور در عرصه تبليغات ناگزير مي كند. بدين منظور بايد روابط عمومي با در نظر گرفتن شرايط و ويژگي هاي فضاي وب اقدام به تبليغات كند. در اين نوشتار برآنيم تا مروري بر مزايا و معايت تبليغات اينترنتي داشته باشيم.

• مزاياي تبليغات اينترنتي
1. سرعت: ظرف چند ثانيه كافي است كه يك خبر به سرعت به خبر جديدي به همراه تصوير به سايت فرستاده شود.
2. خصلت چند رسانه اي: انتقال پيام هاي با ظرفيت و محتواي سنگين، طولاني و پيچيده بوسيله راديو و تلويزيون كه بر هر حال هركدام محدوديت هاي خاص خود را دارند امكان پذير نيست. اينترنت رسانه اي است كه بسياري از خصوصيات رسانه هاي نوشتاري ديداري و شنيداري ديگر را يك جا دارا است.
3. فراگيري: پوشش گسترده اينترنت در سراسر جهان به موجب دستيابي تعداد كثيري از مردم جهان به اين رسانه است به طوري كه روزانه بيش از 200 ميليون نفر ضمن دسترسي به اينترنت در سايت هاي مختلف آن جستجو مي كنند.
4. دسترسي از دور: دسترسي از دور نيز يكي از مشخصات خاص اينترنت است. در واقع براي تغيير دادن متن اصلي خبر در سايت نيازي به حضور در كنار سرويس دهنده شبكه نيست و از هرجاي جهان مي توان با داشتن حداقل امكانات ارتباطي خبرها را تازه كرد.
5. خصوصي كردن اطلاعات: به اين معني كه مخاطب تنها چيزهايي را كه مي خواهد، ببيند. در بسياري از سايت ها امكان تغيير «فرم» و «محتواي» سايت براساس خواست و سليقه بيننده وجود دارد و تعيين اين اولويت بندي به عهده مخاطب است.
6. ارتباطات بين مخاطبان: مخاطبان يك سايت مي توانند به وسيله ابزارهاي ارتباطي متعدد با يكديگر به طور مستقيم يا غيرمستقيم ارتباط داشته باشند مانند: پيام رسانه ها (messenger)، اتاق هاي گفتگو (Chat Room)، گـــــــروه هاي مباحثه (Discussion Group )
7. آمارگيري از مخاطبان: تمام خبرهايي را كه فرد مي بيند و صفحاتي كه باز مي كند به طور خودكار در سيستم ثبت مي شود و براساس آن مي توان آمار مراجعه كنندگان به سايت را بدست آورد.
8. قابليت چندزباني: به منظور جذب مخاطب بيشتر، سايت هاي مهم دنيا سعي مي كنند مطالب خود را به چند زبان ارائه كنند، در واقع اين مطالب در آن واحد به چند زبان قابل رؤيت مي باشد.

• معايب تبليغات اينترنتي:
1. گراني: اتصال به اينترنت نيازمند وسايل و فن­آوري است كه كم و بيش گران قيمت هستند.
2. ويژگي انفعالي برابر مخاطب: براي گرفتن اطلاعات از اينترنت بايد ابتدا درخواست ارسال شود، برخلاف راديو و تلويزيون كه به محض روشن شدن شروع به پخش برنامه و انتقال اطلاعات مي كند. عدم آشنايي مخاطب با ارسال درخواست باعث مي شود كه او نتواند از اين امكانات بهره ببرد.
3. عدم دسترسي متوازن: از بين تمام كساني كه به اينترنت دسترسي دارند حجم بالايي را كشورهاي توسعه يافته تشكيل مي دهند.
4. نا امني اطلاعاتي: سايت هاي اينترنتي به ميزان ساير رسانه ها از امنيت كافي برخوردار نيست چرا كه همواره تحت نفوذ Hackerها قرار مي گيرند، كه گاه باعث دزديده شدن اطلاعات شخصي مخاطبان و اخلال در كار دستگاه هاي سرويس دهنده است.
5. نقص حمل و نقل: تا زماني كه خدمات اينترنتي بي سيم از طريق تلفن هاي همراه عملي شود اين نقص در مورد اينترنت وجود دارد كه مانند ساير رسانه ها قابل حمل و نقل و جابجايي نيست.
به خاطر داشته باشيد كه بسياري از اين نقايص كم كم در حال مرتفع شدن است و به عنوان مثال امروز مي توان با استفاده از امكان GPRS از اينترنتي سيار استفاده كرد يا بسياري از ناامني ها را با استفاده از سيستم هاي قدرتمند امنيتي از بين برد. روز به روز دسترسي به اينترنت ارزان تر مي شود و عده بيشتري مي توانند به آن دسترسي داشته باشند. همچنين تسلط مردم امروز به اينترنت بسيار بيشتر از گذشته شده و عده بيشتري مي توانند از اين ابزار استفاده كنند.
بنابراين حضور در عرصه تبليغات اينترنتي مي تواند در سال هاي آينده جزو حوزه هاي بسيار درآمدزا و مفيد براي سازمان ها و شركت ها و رسانه ها باشد.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)