شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- توييتر يك ابزار قدرتمند براي برقراري ارتباط است كه مي تواند نام تجاري شما را به سطوح جديدتري ببرد، اما با يك اشتباه ساده مي تواند يك سلاح وحشتناكي باشد كه مي تواند به يك فاجعه روابط عمومي منجر شود. يك توييت ضعيف كه لغات را به دقت به كار نبرده باشد، در اوج لحظه ارسال مي شود يا نظرات بي مزه اي توسط افرادي گذاشته مي شود كه فكر مي كنند كه آنها آنقدر باهوش هستند كه مي توانند آسيب هاي بسياري به نام تجاري شما بزنند.
در اينجا ليست مختصري از برخي اشتباهات كلاسيك توييتر آورده شده است كه مي بايست از آنها اجتناب كرد:
• جاستين ساكو به عنوان يكي از بدترين شركت هاي روابط عمومي به دليل گفتن جوك هاي بد در مورد ايدز براي مدت ها در خاطره ها خواهد ماند. كار وي در شركت IAC قبل از اينكه هواپيماي وي به زمين بنشيند به پايان رسيد و توييتر وي باعث بروز نوعي خشم در سراسر جهان شد.
• كنت كول براي ترويج خط توليد لباس خود سعي كرد تظاهرات در قاهره را بچرخاند.
• اداره پليس نيويورك #myNYPD campaign تلاش كرد تا مردم را تشويق به اشتراك گذاري همكاري با اداره پليس نيويورك كند. آنچه كه اين تلاش در پي داشت يك سري از توييت هاي افسراني بود كه با معترضان اشغالگر وال استريت مبارزه مي كردند، درگير دستگيري هاي خشن شدند و حتي به يك سگ نيز تيراندازي كردند.
در اين بررسي ها و ديگر نمونه هايي از توييترهاي نادرست، ارزش اين را دارد كه درباره اينكه چگونه توييتر شما مي تواند منجر به يك بحران شود، فكر كنيد. در اينجا رايج ترين اشتباهات آورده شده است:
• نداشتن شناخت از مخاطبان خود: هميشه در مورد افرادي كه مي خواهند پيام شما را بخوانند، تفكر كنيد. هرگز فرض نكنيد كه آنها دوستان شما هستند كه همه چيز را در مورد شيوه شما خواهند ديد يا نام تجاري شما را طنز فرض كنند.
• ناشنوا بودن در لحن: حساس بودن نسبت به مسائل و موضوعاتي كه مي تواند احساسات را به هم بزند، مانند مرگ و مير، بيماري هاي مزمن و يا بيماري ها و بلاياي طبيعي و يا ساخته دست انسان.
• ايجاد نظرات نامناسب درباره نژاد، جنسيت، تمايلات جنسي و مذهب: اين موضوع هرگز پايان خوبي ندارد.
• وارد بحث شدن در توييتر: به عنوان يك قاعده كلي، هرگز در هر نوع از رسانه هاي اجتماعي وارد بحث نشويد. در اين روند هيچكس برنده نيست و هيچكس خوب به نظر نمي رسد. همانطور كه مارك تواين يك بار گفت،«هرگز با يك احمق بحث نكنيد. تماشاچيان ممكن است قادر به بيان كردن تفاوت ها نباشند».
براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رسيدگي به يك بحران در رسانه هاي اجتماعي به خبر روابط عموميCrisis Management Boot Camp كمپ مديريت بحران كه در 15 سپتامبر در شهر نيويورك در حال وقوع است، بپيونديد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)