شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي امروزه به درستي توسط مردم درك نشده است. حتي ابا اينكه اين حوزه فعاليت براي مدت هاي طولاني اعلام وجود كرده است شرم آور است كه اين را بگوييم، اما شركت هاي زيادي پول خود را در جاهاي ديگري هزينه مي كنند و اين به دليل عدم درك اهميت روابط عمومي است.
بيل گيستس گفت: « اگر يك دلار داشتم، همان يك دلار را براي روابط عمومي خرج مي كردم.» هيچ كس منكر اين حقيقت نيست كه او اطلاعات زيادي در باره كسب و كار دارد و ما مي توانيم چيزهاي زيادي را در مورد روش هايي كه او كسب و كار خود را گسترش داده ياد بگيريم. كساني كه مي خواهند فعاليت خود را شروع كنند هرگز نبايد اهميت روابط عمومي را دست كم بگيرند و بايد حداقل نوعي كمپين روابط عمومي را در جايي كه شركت مي تواند به طور طولاني مدت رشد كند در نظر داشته باشند. اگرچه ممكن است روابط عمومي خوب به سرعت منافع مالي زيادي را براي شما به همراه نداشته باشد، اما در طولاني مدت، كسب و كار شما را گسترش مي دهد.
روابط عمومي چيست؟
تعريف روابط عمومي بسيار دشوار است چراكه اين صنعت گسترده و پوشش وسيعي از زمينه هاي جديد را در هر ما ارائه مي دهد. ما توانيم بگوييم كه يك فرآيند كه از طريق آن منافع، داستان ها و ويژگي هاي مرتبط با يك نهاد خاص در عرصه هاي مختلف برجسته مي شود. تاكتيك هايي كه در عمليات ويژه مورد استفاده قرار داده مي شود كه به وسيله آن بتوان داستان هايي مثبت و براي رسيدن به مخاطب هدف دست پيدا كرد.
نقش روابط عمومي
يكي از مهمترين نقش هاي روابط عمومي افزايش شهرت شركت تا اندازه اي است كه حسن نيت آن بر همگان مشخص شود. دستاوردهاي مالي و افزايش فروش هميشه زماني ممكن هستند كه روابط عمومي شركت ها به درستي اجرا مي شوند. به هر حال، اين تنها دليل اينكه چرا به اجراي كمپين هاي خوب روابط عمومي نياز داريم نيست. در بسياري از موقعيت ها، شركت هايي مي گويند كه آنها نيازي به صرف پول زيادي در بازاريابي و يا روابط عمومي ندارند، چراكه آنها نمي توانند كسب و كار اضافي را پذيرا باشند. اين راه سالمي براي رشد يك كسب و كار نيست.
مديريت شهرت پيشرو
اين درست است كه اساسا پاداش اصلي كه دريافت مي كنيد هنگامي است كه روابط عمومي شركت ها به خوبي عمل مي كنند. كمپين روابط رسانه اي مهم هستند و بايستي در مورد اخباري كه در دسترس هستند به كار روند. بسياري از ابزارهايي كه در دسترس متخصصان روابط عمومي هستند مي تواند به مديريت شهرت برند يا شركت كمك كند. با اين حال، اين مورد در بسياري از موارد به درستي درك نمي شود. بگذاريد كه ما درباره يك مثال ساده بيانديشيم. بگذاريد ما بگوييم كه شما مي خواهيد يك سايت واقعا خوب براي شركت خود ايجاد كنيد و شما نمي دانيد كه انيميشن هاي فلش تا چه اندازه مي تونند در جلب مخاطبان موثر باشند. شما مي خواهيد از آنها استفاده كنيد و يك سايت خوب بسازيد. آنگاه يك مشكل ايجاد مي شود و شما شروع به دريافت بازخورد هاي منفي مي كنيد. اگر شما يك تيم مديريت شهرت داشته باشيد كه از تاكتيك هاي روابط عمومي استفاده مي كنند، مي توانيد رويدادي را كه باعث اين مشكل شده را دريابيد. روابط عمومي اثرات بد حاصل از اشتباهات را مديريت مي كند. ما مي توانيم بگوييم كه روابط عمومي اساسا از شما در رويدادهايي كه در آن ايرادي وارد است محافظت مي كند. اين چيزي است كه بسياري از مردم آن را درك نمي كنند.
10 چيزي كه روابط عمومي مي تواند براي كسب و كار شما انجام دهد
1. ارائه اعتبار- شما مي توانيد از يك منبع غير مغرضانه استفاده كنيد كه مي تواند اعتبار برند شما را افزايش دهد.
2. مشاهده فرهنگ سازمان توسط كاركنان- كاركنان آينده علاقه مند هستند كه كار جديدي را بگيرند و آن را در شركت شما پياده كنند، و روابط عمومي مي تواند به درستي تمام مزاياي كار را در شركت شما به آنها نشان دهد.
3. نمايش تخصص و رهبري انديشه- افراد واقعا زرنگي كه ايده هاي بسيار خوبي دارند چيزهايي را در ذهن مي پرورانند و تا آن را به اشتراك نگذارند نمي توانند آرام بگيرند. روابط عمومي مي تواند به شما كمك كند كه اين واقعيت را كه شما بايد تخصص خود را و مهارت هاي مديريت شخصي و رهبري يا مديريت شخصي خود را در سطح بالايي نشان دهيد.
4. ترويج مشاركت اجتماعي- اين امر بسيار مهم است. روابط عمومي به شما كمك مي كند كه سازمان نگران منافع مشتريان خودش است. برخي چيزها مانند اين مي تواند به ويژه ر دراز مدت و يا در زمان هايي كه اشتباهي رخ مي دهد انجام شود.
5. افزايش فروش- كمپين روابط عمومي شما جوي مناسب براي افزايش فروش و ايجاد تقاضاي بيشتر براي برند شما و آنچه شما ترويج مي كنيد، ايجاد كند.
6. تقدير از كارمندان- اين ممكن است از طريق داستان هاي جالب توجه انساني، تبليغات و جوايز انجام شود.
7. ايجاد آگاهي- در مواردي كه مردم به خدمات نيازي ندارند و چيزي نمي خرند. به هر حال، وقتي آنها به خدمات مشابه نياز پيدا مي كنند، آنها درباره شركت شما و بخش روابط عمومي آن كه شغلي عالي است فكر خواهند كرد.
8. افزايش برنامه هاي رسانه هاي اجتماعي و تبليغات- چيزي كه شما بايد بدانيد اين است كه روابط عمومي هميشه بهتر است همزمان با رسانه هاي اجتماعي و تلاش هاي تبليغاتي كار كند. تركيب همه زمينه هاي ممكن و استفاده از تمام كانال هاي ترويجي كه براي ساخت شهرت با بيشترين و حتي كمترين بودجه ممكن مي باشد.
9. مديريت بحران- سازمان ها با گذشت زمان و تغييراتي كه ايجاد مي شود با مشكلاتي روبرو خواهند شد. در مواجهه با يك بحران شما نياز داريد كه آن را به درستي مديريت كنيد. و آن تنها زماني امكان پذير است كه روابط عمويم را با شيوه اي موثر انجام دهيد. حتي اگر شما از كمپين هاي روابط عمومي در حال حاضر استفاده نمي كنيد، وقتي با بحران هاي جدي روبرو مي شويد، تمام تلاش خود را براي به كار گيري مديريت بحران انجام دهيد!
10. از داستانسرايي استفاده كنيد- به منظور نمايش اينكه چگونه مشتريان از تركيبات سازمان بهره مند مي شوند بايستي از تكنيك داستانسرايي استفاده كنيد.
كمپين روابط عمومي خود را در اسرع وقت آغاز كنيد!
اين تنها نتيجه است كه ما مي توانيم از اين نوشتار بگيريم. اين بسيار سخت است كه نتايج واقعا خوبي را به محض تاسيس يك شركت گرفت، و من تضمين مي كنم كه حضور روابط عمومي مي تواند از شدت سختي ها در زمان هايي دشوار بكاهد. استفاده از روابط عمومي به شما كمك مي كند تا بهتر با اشتباهات و بدون توجه به آنچه در حال حاضر به آن اعتقاد داريد، در فروش طولاني مدت تان كمك كند. اين آن چيزي است كه اكنون كه در شروع راه هستيد بهتر است به آن توجه كنيد.
منبع: http://tech.co/10-things-pr-can-startup-2014-03
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)