شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بيماري افزونگي اطلاعات در مديران
سه شنبه، 17 مرداد 1391 - 07:50 کد خبر:1296
داشتن يك زمان بندي مشخص و دقيق براي انجام امور عقب افتاده كاري است ضروري. عمدتا بيشتر مديران ارشد در رده‌هاي مديريتي بالا دچار افزونگي اطلاعات مي‌شوند. يعني در يك زمان كم، كارهاي زيادي را براي انجام دادن دارند و ميز كارشان پر از كاغذ‌هاي يادداشت مي‌شود.

در اين مواقع تصميم گيري براي مدير دشوار مي‌شود و حتي ممكن است برخي از امور فراموش شود.
اين به اصطلاح «بيماري» باعث مي‌شود مدير در يك جا متوقف شود و با ديدن امور عقب افتاده جرأت حركت به سمت جلو و قدرت تفويض امور و تصميم گيري را از دست بدهد و وقت خود را فقط براي فكر كردن به اين حجم كار هدر دهد در اين‌گونه موقعيت‌ها شخص تصور مي‌كند بسيار وقت كم دارد، اما هيچ كاري هم انجام نمي‌دهد.
راه‌ رهايي از اين بيماري اولا برنامه ريزي و تعيين زمان مرگ براي هر كار و دوم حمله به امور معوقه مي‌باشد.
با داشتن يك برنامه دقيق براي انجام امور و واگذاري بخشي از اين كارها به اشخاص لايق مي‌توان از اين بيماري‌گذر كرد، اما دقت داشته باشيد تنها برنامه‌ريزي كافي نيست، داشتن جسارت انجام امور و غلبه بر خستگي شرط لازم اين درمان است.


يك برنامه‌ريزي خوب چه ويژگي‌هايي دارد
فراموش نكنيد موفقيت بدون برنامه‌ريزي واقعي امري است نا ممكن، براي برنامه‌ريزي به صورت دقيق چند مورد بسيار اهميت خواهد داشت، اول اولويت بندي امور است. دوم يقين زمان مرگ براي هر كار، به اين معني كه يك تاريخ براي پايان آن كار تعيين شود. اين زمان بايد به صورت واقعي مورد ارزيابي قرار گيرد و شدني باشد در غيراين صورت به برنامه‌ريزي‌هاي بعدي نيز آسيب خواهد زد، سومين مهم انتخاب افرادي است كه مي‌توانند در آن امور به شما كمك كنند، اگر يك مدير برخي از كارهاي خود را به اشخاصي واگذار كند كه از توان آنها خارج باشد طبيعتا به برنامه ريزي وي صدمه خواهد زد. بنابراين در انتخاب افراد بايد بسيار هوشمندانه عمل كرد.
در نهايت بعد از انجام امور لازم است زمان اجرا و وضعيت آن مشخص شود تا در پايان دوره‌اي مشخص از مفيد بودن برنامه مطمئن شد.


پيشگيري از مبتلا شدن به افزونگي اطلاعات
يكي از وظايف يك مدير پرورش افرادي از سازمان براي مديران آينده مي‌باشد، اين امر موجب مي‌شود تا در آينده مدير افرادي را در اختيار داشته باشد كه از هر جهت مورد اعتماد و توانا هستند بنابراين بخش عمده‌اي از كار‌هاي خود را مي‌تواند به آنها تفويض كند.
يك مدير از كار‌هاي ابتدايي بايد صرف نظر كند و به تصميمات كلان بپردازد، بيشتر مديران زمان زيادي را در روز براي نظارت مستقيم بر امور افراد خود يا كار‌هاي ابتدايي صرف مي‌كنند كه باعث مي‌شود «زمان طلايي» روز را به سادگي از دست دهند.
ايجاد مديريت چند سطحي راهي مناسب براي استفاده درست از زمان مي‌باشد، به اين معنا كه مدير ارشد اموري از قبيل نظارت و كنترل و هماهنگي‌ها را به مديران در رده‌هاي پايين‌تر واگذار كند.
زمان بزرگ‌ترين سرمايه انسان است، به ياد داشته باشيد ثانيه‌هايي كه مي‌گذرند هرگز باز نخواهند گشت، تصميمات مهم بايد در آرامش گرفته شود.
اگر بدانيد چه كار‌هايي است كه بايد انجام دهيد هرگز وقت خود را بيهوده صرف نخواهيد كرد.