شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي دولتي در مقابل روابط عمومي غيرنظامي؟
شنبه، 8 شهریور 1393 - 12:10 کد خبر:12950
ابزارهاي جديد ارتباطات ساختارهاي قدرت رسانه هاي سنتي را ترك كرده اند و اين معضلي در دولت است. چه مي تواند كرد هنگامي مردم قادر هستند به طور مستقيم و بدون واسطه از طريق افراد ديگر در سراسر دنيا به حوادث دست يابند؟ اين يك توسعه مهم در تكامل رسانه هاي اجتماعي است. قابليت انتشار قدرت، قابليت دستيابي به حوادث در دورترين نقطه از طريق تلفن همراه، ايجاد تفكر در مورد حوادث به گونه اي كه وجود دارند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ظهور رسانه هاي اجتماعي در قرن 21 پيشرفت فوق العاده اي بود كه اجازه داده است تا اطلاعات در زمان واقعي خود در سراسر جهان منتشر شوند. بسياري از مردم از جمله نسل جوان از طريق رسانه هاي اجتماعي اخبار را به طور انحصاري دريافت مي كنند. آخرين جنگ اسرائيل عليه حماس درك ما از چگونگي گزارش، استفاده و انتشار اخبار را تغيير داده است. رسانه هاي اجتماعي به طور خاص به عدم تقارن بين يك دولت قدرتمند پيچيده و حريف بسيار ضعيف آن با اجازه دادن به مردم غير نظامي، پزشكان، و سازمان هاي غير دولتي براي دور زدن جريان اصلي رسانه ها و انتشار پيام خود به مخاطبان بسيار گسترده تر به گونه اي مي پردازند كه پيام آنها فيلتر نشود و در اصل به صورت خام در دسترس قرار گيرند.

در حال حاضر درگيري بر سر يك مطالعه موردي خوب در مورد افزايش نقش رسانه هاي اجتماعي در جنگ از ديدگاه روابط عمومي است. ارتش اسرائيل و شاخه نظامي حماس، القاعده، گردانهاي القسام، صفحه تويت خود را به صورت زنده براي طرفداران خود در جنگ به روز رساني مي كنند. هر دو طرف در تلاش براي نشان دادن برداشت خود از واقعيت هستند. به همان اندازه نيزهر دو طرف داراي ارتشي از غير نظاميان در سراسر جهان، چه در حمايت از روايت دولت اسرائيل يا حمايت از آرمان فلسطين هستند.

تا كنون استراتژي رسانه اي دولت اسرائيل دوگانه بوده است: استفاده از رسانه هاي اجتماعي و جريان اصلي. سخنگويان اسرائيل به ويژگي هاي مشتركي در صفحه تلويزيون در جهان غرب تبديل شده اند. رسانه هاي جريان اصلي، زماني كه اسرائيل مي خواهد به ارايه روايت بپردازد، عملكرد سياست درهاي باز را اجرا مي كنند. اين برخلاف كارهاي پشت پرده اي است كه «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل كه ديدگاه هاي وي بلامنازعه است، مي تواند در دستور كار خود در گفتمان ملي تنظيم كند. به طور خاص، كانال هايي مانند CNN، BBC،FOX نيوز،MSNBC و NBC كم و بيش پوشش غيرقابل اعتراضي را در مبارزه با جنگ روابط عمومي عليه حماس ارايه كرده اند. با اين حال، برخي در رسانه هاي جريان اصلي «مارك رگو» سخنگوي اسرائيل را به چالش كشانده اند، اين ويدئو توسط مردم انتخاب شد و پس از آن گسترش يافت.

در جنگ اخير اسرائيل عليه حماس، توييتر، فيس بوك و يوتيوب، نقش بسيار مهم تري را نسبت به عمليات سرب گداخته در حمله ي مجدد اسرائيل به غزه در سال 2009 بازي كرده اند. مقامات و نهادهاي اسرائيلي در حال تلاش هستند تا گونه اي از حوادث خود را از طريق اين رسانه ها بفروشند و زماني كه همه چيز با شكست مواجه شد به دانش آموزان پول بپردازند تا به صورت آنلاين از آنها دفاع كنند. از سوي ديگر، ميليون ها نفر از شهروندان در سراسر جهان متوجه شدند كه رسانه هاي جريان اصلي ايجاد شده اغلب كمتر نماينده فلسطيني ها بوده اند و در تبديل روايت گزارش رسانه ها در مورد غزه كمك مي كردند. روزنامه نگاران شهروند، پزشكان فعال در غزه و افراد غير نظامي در غزه ابزارهايي براي انتشار فيلم و عكس ها از جنايات مرتكب شده توسط ارتش اسرائيل در اختيار داشتند. جنگ رسانه هاي اجتماعي را مي توان بهترين شيوه ي برخورد هشتگ ها بيان كرد. هشتك غزه در جنگ(#GazaUnderAttack) بيش از 5 ميليون بار نسبت به هشتك اسرائيل در جنگ(#IsraelUnderAttack ) كه تنها 300 هزار نمونه بوده، مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر اين، اين تعداد شامل 11 ميليون توييت ديگري كه از غزه حمايت كرده اند، نمي شود. رسانه هاي اجتماعي براي اولين بار به عنوان ابزار، كاري را انجام داده اند كه رسانه هاي جريان اصلي قادر به انجام آن نيستند، به طور كلي تصوير دقيقي از درد و رنج فلسطيني ها را ارايه كرده اند.

روابط عمومي كه توسط دولت انجام مي شود، مي تواند برخي از مشكلات را مطرح كند. در مورد اسرائيل، روابط عمومي در حوزه اجتماعي سرد، بي احساس و سفت و سخت مورد استفاده قرار گرفته است. در مقابل روابط عمومي جامعه مدني در حمايت از از فلسطيني ها – صميمانه و خودجوش بوده است. بسيار مهم است كه اين تغيير اساسي بيشتر توضيح داده شود.


رسانه هاي اجتماعي، سطح بيشتري از ساختارهاي قدرت سنتي سلسله مراتبي را به ثبت رسانده اند. به طور خاص، رسانه هاي اجتماعي اين قدرت را دارند تا نشان دهند ميليون ها نفر از مردم درباره واقعيت، مستقل از آن چيزي هستند كه رسانه هاي سنتي در تلويزيون نشان مي دهند. علاوه بر اين، در جنگ غزه ديده شد كه روزنامه نگاران براي اولين بار با استفاده از رسانه هاي اجتماعي سياست گذاري كانال هاي خود را دور زدند تا وقايع را به گونه اي گزارش دهند كه نمي توانند در تلويزيون نشان دهند. در نهايت رسانه هاي اجتماعي توسط اينترنت در زندگي روزانه ميليون ها نفر از مردم سراسر جهان نفوذ كرده اند و دليل آن اين است كه آنها تحت تاثير اين داستان ها قرار گرفته اند.

اين ابزارهاي جديد ارتباطات ساختارهاي قدرت رسانه هاي سنتي را ترك كرده اند و اين معضلي در دولت است. چه مي تواند كرد هنگامي مردم قادر هستند به طور مستقيم و بدون واسطه از طريق افراد ديگر در سراسر دنيا به حوادث دست يابند؟ اين يك توسعه مهم در تكامل رسانه هاي اجتماعي است. قابليت انتشار قدرت، قابليت دستيابي به حوادث در دورترين نقطه از طريق تلفن همراه، ايجاد تفكر در مورد حوادث به گونه اي كه وجود دارند. علاوه بر اين، چنانچه اعتماد به ساختارهاي قدرت سنتي كاهش يابد، در نتيجه اهميت تكيه بر رسانه هاي اجتماعي افزايش خواهد يافت.

اين چشم انداز در مورد رسانه هاي اجتماعي جديد به طور دايم راه دريافت اخبار توسط ما را تغيير مي دهد و تلاش براي سرپوش گذاشتن بر روي اخبار را هنگامي كه مردم توانايي انتشار خبر آني را دارند، ذاتاً دشوار مي كند. قربانيان بي عدالتي مي توانند بدون تكيه بر رسانه هاي سنتي به پيروان خود دست پيدا كنند. اين يك دنياي جديد است.

* دانشجوي PhD، دانشگاه شهر لندن
http://www.dailysabah.com/opinion/2014/08/29/state-
مترجم: مريم ميرعبدالحق
منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)