شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كمپين پيچيده داعش در شبكه‌هاي اجتماعي
شنبه، 8 شهریور 1393 - 11:07 کد خبر:12948
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-ويدئوي سربريدن بي‌رحمانه جيمز فولي، خبرنگار آمريكايي كه اخيراً توسط داعش منتشر شد، نشان‌دهنده برجسته‌ترين اقدام اين گروه شبه‌نظامي در مبارزه خود عليه غرب در شبكه‌هاي اجتماعي است.

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-ويدئوي سربريدن بي‌رحمانه جيمز فولي، خبرنگار آمريكايي كه اخيراً توسط داعش منتشر شد، نشان‌دهنده برجسته‌ترين اقدام اين گروه شبه‌نظامي در مبارزه خود عليه غرب در شبكه‌هاي اجتماعي است.

 

به گزارش شارا به نقل از ايسنا، به نقل از پايگاه هافينگتون پست، گروه داعش نشان داده كه يك راهبرد پيچيده در شبكه‌هاي اجتماعي در پيش گرفته كه در اين راستا از ويدئوهاي با كيفيت و كمپين‌هاي هشتگي در توييتر بهره مي‌برد.

اين اقدامات داعش در تضاد با ويدئوهاي بي‌كيفيت اسامه بن لادن، رهبر كشته‌ شده القاعده هستند كه در سال‌هاي زندگي پنهاني وي به طور دوره‌اي در شبكه‌هاي تلويزيوني منتشر مي‌شدند.

پي.جي.كرولي كه در دوره‌ اول رياست جمهوري باراك اوباما معاون وزير امور خارجه آمريكا بود، گفت: اين اقدامات يك بازي قديمي است كه اكنون به شكلي جديد بازي مي‌شود.

وي عنوان مي‌كند كه شيوه‌هاي داعش در عين پيچيدگي ممكن است به سبب بي‌رحمي نهفته در آن‌ها نتيجه عكس بدهند.

ويدئوي سربريدن خبرنگار آمريكايي كه داعش اخيراً منتشر كرد مي‌تواند نشان دهد كه اين گروه نسبت به باج‌خواهي‌هايش جدي بوده و مي‌تواند همزمان با نبردهايش به منظور تشكيل خلافت در خاورميانه، ترس و وحشت بيشتري بيافريند.

همچنين اين ويدئو موجب تلاش فراوان پايگاه‌هاي اجتماعي از جمله يوتيوب و توييتر به منظور حذف تصاوير و ويدئوي اين قتل و جلوگيري از گسترش آن شد.

فيليپ اسميت، يك پژوهشگر گروه‌هاي افراطگرا در دانشگاه مريلند گفت كه وي شاهد افزايش فعاليت داعش و حاميان آن در ماه ژوئن در شبكه‌هاي اجتماعي بوده است.

راهبرد رسانه‌اي داعش نشان‌دهنده سمت و سوهاي گوناگون اين شبه‌نظاميان است.

گروه الحيات به عنوان شاخه‌ي رسانه‌اي داعش در ماه ژوئيه در رسانه‌هاي اجتماعي، ويدئويي با زيرنويس انگليسي منتشر كرد كه چند كودك را نشان مي‌دهد كه در كنار شبه‌نظاميان در حال افطار هستند. همچنين الحيات يك هفته بعد همزمان با عيد فطر ويدئويي منتشر كرد كه نشان‌دهنده يك اعدام دسته‌جمعي بود.

الحيات همچنين يك روزنامه اينترنتي كه به زبان انگليسي ترجمه شده را منتشر مي‌كند. جي.ام. برگر، سردبير پايگاه IntelWire.com كه سال‌ها تلاش‌هاي افراط‌گران در شبكه‌هاي اجتماعي را تعقيب كرده،‌ اظهار مي‌دارد كه در شبكه توييتر هزاران حساب كاربري مرتبط با گروه داعش وجود دارد.

برخي از كاربران اين شبكه مدعي هستند كه جزو شبه‌نظاميان هستند و برخي ديگر نيز خود را حامي اين گروه مي‌دانند. همچنين برخي ديگر نيز مي‌گويند كه ارتباطي با اين گروه ندارند و اين به آن‌ها كمك مي‌كند تا از شبكه‌هاي اجتماعي حذف نشوند.

اين حساب‌هاي كاربري پيام‌هاي توييتري يكديگر را مجدداً منتشر مي‌كنند و پيام‌هايي را براي چندين حساب كاربري دولتي و همچنين حساب‌هاي كاربري مربوط به رسانه‌ها و حتي افراد مشهور كه حاوي تصاوير سربريدن و تهديد عليه آمريكا است، مي‌فرستند.

حاميان داعش همچنين گاهي اوقات رويكردي عامه‌پسندتر دارند. هنگامي كه رابين ويليامز، بازيگر مشهور هاليوود فوت كرد، يك حساب كاربري مربوط به داعش در توييتر به نام @Mujahid۴life با انتشار پيامي گفت كه هنگامي كه بچه بوده عاشق فيلم "جومانجي" بوده است. اين فرد همچنين درباره علاقه‌اش به فيلم‌هاي ديگر نظير كارتون "شيرشاه" صحبت كرد. حساب كاربري وي اكنون حذف شده است.

چندي پيش تعدادي از حاميان داعش به زعم خود يك كمپين اينترنتي راه انداخته و با شيشه‌هاي شكلات "نوتلا" در مناطقي در سوريه و عراق كه تحت اشغال داعش است، عكس انداخته‌اند.

اسميت عنوان كرد: اين الگوهاي رفتاري در تالارهاي اينترنتي سازماندهي و برنامه‌ريزي شده و سپس به عنوان يك راهبرد در شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌شود تا داعش را با غربي‌ها دوست و آشنا نشان دهد. اين رويكرد دوگانه تناقض‌هايي شگفت‌آور دارد.

تقريباً همان هنگامي كه حساب‌هاي كاربري مرتبط با داعش تصاوير مربوط به شكلات نوتلا را منتشر مي‌كردند تصوير مربوط به يك كودك استراليايي كه سر بريده در دست گرفته، توسط حاميان داعش در توييتر منتشر شد.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا سريعاً اين تصوير را محكوم كرد و آن را بسيار شرم‌آور دانست و گفت اين تصوير نشان مي‌دهد كه داعش تا چه حد از هرگونه استانداردي كه مي‌توان با آن حتي گروه‌هاي تروريستي را مورد قضاوت قرار داد به دور است.

وزارت امور خارجه آمريكا از طريق واحدي موسوم به "مركز ارتباطات راهبردي مبارزه با تروريسم" به طور روزانه با تروريست‌ها و به‌ اصطلاح نيروهاي جديد آن‌ها تعامل دارد. اين مركز در سال ۲۰۱۱ با يك فرمان اجرايي تشكيل شد.

آمريكا در ابتدا از تالارهاي اينترنتي استفاده مي‌كرد تا با تبليغات داعش مقابله كند اما داعش اواخر سال گذشته ميلادي تبليغات خود را به توئيتر منتقل كرد و در دسامبر ۲۰۱۳ نخستين پيام توييتري خود را فرستاد.

در ماه ژوئيه وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه پيام‌هايش را كه داعش را هدف قرار مي‌دهند افزايش داده است همچنين مركز ارتباطات راهبردي مبارزه با تروريسم چند روز پيش صفحه‌اي در فيسبوك ايجاد كرد.

به گفته "ويل مك‌كانتس"، يك مقام سابق وزارت امور خارجه آمريكا كه به ايجاد اين مركز كمك كرده اين تلاش‌ها بيش از آنكه شبه‌نظاميان متعهد را هدف قرار دهد كساني كه بي‌طرف هستند را هدف قرار داده و به دنبال آن هستند تا جلوي جذب آن‌ها توسط داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي را بگيرند.

مك‌كانتس خاطرنشان ساخت: يكي از چالش‌هايي كه وزارت امور خارجه آمريكا پيش رو دارد اين است كه چطور ما بتوانيم به حد كافي نسبت به آنچه كه مي‌گوييم جلب توجه كرده و در عين حال از جلب توجه كساني كه نبايد متوجه شوند اجتناب كنيم.

وي افزود: شما نمي‌خواهيد با هر افراط‌گري تعامل داشته باشيد زيرا نمي‌خواهيد توجه آن‌ها را به خود جلب كنيد.

وزارت امور خارجه آمريكا در يك حساب كاربري در توئيتر به نام "دوباره فكر كرده و منصرف شويد" به طور متناوب از هشتگ‌هايي كه داعش به منظور جلب نيروهاي بيشتر استفاده مي‌كند، عليه آنها بهره مي‌برد.

روز چهارشنبه هنگامي كه كاربران توييتر پيام دادند كه اعضاي اقليت ايزدي‌هاي عراق تسليم داعش شده‌اند حساب كاربري "دوباره فكر كرده و منصرف شويد" پيام داد: هر چيزي كه با آن از سر بريدن اجتناب شود ارزش دارد.

از سوي ديگر كاربران آمريكايي عادي در شبكه‌هاي اجتماعي با داعش مقابله مي‌كنند. هنگامي كه حاميان داعش در توئيتر تصوير يك پرچم داعش در يك تلفن همراه در مقابل كاخ سفيد را منتشر كردند بسياري از آمريكايي‌ها در واكنش به آن‌ها متقابلاً تهديد كرده و قدرت نظامي آمريكا را به رخ كشيدند.

هنگامي كه تصاوير وحشيانه سر بريدن فولي در اينترنت منتشر شد، گروهي از كاربران آمريكايي به مردم گفتند كه جلب توجه به داعش را متوقف كرده و به جاي آن تصاوير مربوط به فولي را هنگامي كه زنده بود منتشر كنند.

يكي از بزرگترين چالش‌هاي گروه‌هايي مثل داعش حفظ محتواي خود بر روي اينترنت است. پايگاه‌هايي نظير فيسبوك در شرايط عضويت خود به طور مشخص فعاليت تروريستي را ممنوع كرده و همراه با توئيتر و يوتيوب تلاش مي‌كنند تا محتواي تصويري مربوطه را حذف كنند.

اخيراً ماري هارف، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد اين وزارت‌خانه ويدئوي سربريدن فولي را در شبكه‌هاي اجتماعي با استناد به محتواي تصويري آن و نه ارتباط آن با داعش به عنوان يك محتواي ممنوعه گزارش كرده است.

شبه‌نظاميان به شدت تلاش دارند از حذف محتواي خودشان جلوتر بوده و اين محتوا را در سطحي گسترده توزيع كنند. به مجرد اينكه يكي از حساب‌هاي كاربري آن‌ها حذف شود، ويدئو و تصاوير مربوط به آن از قبل مجدد منتشر شده اند. شبه‌نظاميان همچنين پايگاه‌هايشان را تغيير مي‌دهند.

برگر خاطرنشان ساخت، حساب‌هاي كاربري رسمي داعش از توئيتر حذف شده‌اند و وي شاهد بوده كه ۹۰ حساب كاربري مربوط به داعش ناپديد شده‌اند. با اين حال وي اكنون مي‌گويد كه داعش به سراغ شبكه‌ي اجتماعي منبع‌ بازي مانند "فرنديكا" و همچنين شبكه‌ي مبتني بر نرم‌افزار "دياسپورا" رفته است.

روز چهارشنبه شبكه "دياسپورا" پستي را منتشر كرد كه مي‌گفت حساب‌هاي كاربري مرتبط با داعش را حذف كرده و به نظارت بر اين گروه ادامه مي‌دهد.