شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دوستيابي؛ سواد رسانه‌اي و مطالعات اجتماعي وارد كتاب‌هاي درسي مي‌شوند
سه شنبه، 4 شهریور 1393 - 16:31 کد خبر:12880
بچه‌ها بايد قبل از هر تحقيقي راهنمايي شوند تا والدين و دانش‌آموزان به زحمت نيفتند و بهترين راه هم اين است كه كتابخانه‌هاي مدرسه تجهيز شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مسئول گروه مطالعات اجتماعي دفتر تآليف كتب درسي از مديران و مسئولين آموزش و پرورش درخواست كرد تا با كمك معلم‌ها، كتابخانه‌هاي مدارس را با توجه به نياز تحقيقي و پژوهشي دانش‌آموزان تجهيز كنند.

ناهيد فلاحيان، مسئول گروه مطالعات اجتماعي دفتر تآليف كتب درسي،گفت: كتاب‌هاي درسي براساس راهنماي برنامه توليد مي‌شوند و قبل از توليد اين برنامه طرح نيازسنجي دانش‌آموزان صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: يك تيم پژوهشي درباره دروس تاريخ و جغرافيا و اجتماعي دانش‌آموزان تشكيل شده و مسائل عمدة كشور مثل بحران هويت، آسيب‌هاي اجتماعي از اسناد و متون و پژوهش‌هاي مختلف استخراج مي‌شود و به اين نتيجه رسيديم كه شامل هفت محور مي‌شود.

فلاحيان افزود: يكي از محورها پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي است،‌ براي مثال در كتاب ششم ابتدايي دوستيابي و مهارت تصميم‌گيري را مطرح مي‌كنيم و در كتاب هفتم مسئوليت و حقوق اشخاص را مدنظر قرار مي‌دهيم و در پايه هشتم، سواد رسانه‌اي را به بحث گذاشتيم و مي‌گوييم كه چگونه از رسانه‌ها استفاده كنيم البته در اين كتاب‌ها بحث اخلاق اسلامي نيز پررنگ و برجسته مي‌شود.

مسئول گروه مطالعات اجتماعي دفتر تآليف كتب درسي عنوان كرد: كتاب‌هاي قبلي جنبه دانشي داشته‌اند و ما سعي كرده‌ايم در تأليف كتب جديد دانش‌آموزان را با موضوع درگير كنيم و از طريق فعاليت‌ها و عكس‌هايي كه براي درس‌ها درنظر گرفته‌ايم دانش‌آموزان را به اين سمت هدايت مي‌كنيم؛ مثلا از دانش‌آموزان مي‌خواهيم كه در مدرسه گروه‌هاي نيكوكاري و خيرين و يا گروه مخالف با موادمخدر تشكيل دهند تا بتوانند خود را در نقش‌هاي مختلف درنظر گيرند.

وي بيان كرد: يكي ديگر از بحث‌هايي كه مطرح مي‌شود هويت ملي است، با تغييراتي كه در در بخش تاريخ و محتوا بوجود آورده‌ايم دانش‌آموزان را نسبت به هويت ملي و بومي‌شان آگاه مي‌كنيم.

فلاحيان اظهار كرد: رويكرد ما كاوشگري است و بچه‌ها را به استفاده از منابع ديگر تشويق مي‌كنيم، در كتاب‌هاي ضمن خدمت به معلم‌ها تأكيد كرده‌ايم كه بچه‌ها قبل از هر تحقيقي راهنمايي شوند و والدين و دانش‌آموزان به زحمت نيفتند و بهترين راه هم اين است كه كتابخانه‌هاي مدرسه تجهيز شوند.

وي عنوان كرد: انتشارات مدرسه برخي كتب را به معلم‌ها پيشنهاد مي‌دهند و مي‌فروشند. بايد مديران مدرسه و مسئولين آموزش و پرورش توجيه شوند و از معلم‌ها ليست كتاب‌هايي را كه مورد نياز دانش‌آموزان و مرتبط با كتاب‌هاي درسي است، تحويل بگيرد و تهيه كنند.

فلاحيان افزود: گاهي از مدرسه‌اي بازيد مي‌كنيم و مي‌بينيم كه حتي يك كتاب هم در زمينه‌ي محيط زيست ديده نمي‌شود در صورتي كه كتاب‌هاي بسياري در اين زمينه منتشر شده است و بايد تلاش كنيم كه كتابخانه‌ها غني شوند و بچه‌ها بتوانند از همان كتاب‌ها استفاده كنند، چون فعاليت‌ها به گونه‌اي است كه دانش‌آموزان نياز به مطالعه دارند.

وي در رابطه با تحقيقات دانش‌آموزان عنوان كرد: معلم بايد دامنه و حدود تحقيق را براي دانش‌آموزان مشخص كند و سايت‌هاي معتبر را به آنها معرفي كند البته در پايان كتاب‌ها منابع را معرفي كرده‌ايم اما بايد تلاش همه‌جانبه‌اي صورت بگيرد.

فلاحيان در پاسخ به سوال چگونگي تغييرات كتاب‌هاي مطالعات اجتماعي گفت: برنامه‌ي مطالعات اجتماعي از پايه‌ي سوم ابتدايي تا نهم درنظرگرفته شده است. تاكنون پايه‌ي سوم و ششم و هفتم تغيير كرده بود و امسال چهارم و هشتم تغيير مي‌كند و سال آينده نيز پنجم و نهم تحول مي‌يابند البته اين تغييرات اجتناب‌ناپذير است.

تأليف اين كتب را گروه موألفان و شوراي نظارت بر تأليف و سازمان‌دهي تأليف محتوا به عهده دارند. موألفان از كساني انتخاب مي‌شوند كه دانش كافي، ذوق و سليقه و تجربه‌ي معلمي در آن زمينه داشته باشند و شورا نيز مركب از برنامه‌ريزان درسي، روانشناس تربيتي، معلم خبره است. كتب درسي بعد از تدوين، تحويل شورا داده مي‌شود و شورا اصلاحات را انجام مي‌دهد و مألفين دوباره آن را بررسي مي‌كنند و سپس كتاب توسط دفتر تآليف كتب درسي اعتباربخشي مي‌شود كه اين كارها يك سال طول مي‌كشد.


منبع: ايلنا