شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 10 درس روابط عمومي رسانه هاي اجتماعي از #OITNB
سه شنبه، 4 شهریور 1393 - 11:04 کد خبر:12858
به دنبال اتصال، پيوند و يافتن طرفداران نام تجاري خود هستيد؟ درس يا درس هاي زير مي تواند در زمينه روابط عمومي به كمك نمايد. مجموعه تلويزيوني شبكه Netflix، با نام "نارنجي سياه تازه است (Orange Is the New Black)"، تاكنون بيش از 12 نامزد دريافت جايزه امي (Emmy Award) داشته است.


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مجموعه تلويزيوني شبكه Netflix، با نام "نارنجي سياه تازه است (Orange Is the New Black)"، تاكنون بيش از 12 نامزد دريافت جايزه امي (Emmy Award) داشته است.
تيم رسانه اي اين نمايش، طرفداران و بازيگرانش، در تبليغ و اشاعه تعاون و همكاري بين افراد در زندان زنان و تحريك روابط بين آن ها و ... دست به كار بزرگي زد، و سبب تقويت ميهن پرستي شد.
بررسي ها حاكي از تبديل شبكه هاي اجتماعي ها از تفريح به نوعي عادت در تمامي سطوح زندگي افراد مي باشد.
رسانه هاي اجتماعي تبديل به يك شبكه توزيع اخبار قدرتمند، موثر و مقرون به صرفه براي تمامي سازمانها در اندازه هاي مختلف شده اند.
در بررسي هاي انجام شده توسط شبكه اجتماعيTekGroup ، 37 درصد از پاسخ دهندگان به اين موضوع اعتراف نمودند كه بين 1 تا 2 ساعت در روز را به گشت و گذار در شبكه هاي اجتماعي مي گذارنند كه به طور معمول در 90 درصد موارد، اين شبكه ها شامل توييتر، فيس بوك، و وبلاگ مي باشند كه مخاطب به صورت روزانه به دنبال اخبار و اطلاعات در مورد برندهاي تجاري خاص در آن ها است.
بنابراين از آن جا كه شبكه هاي اجتماعي براي مخاطبان از تفريح به عادت تبديل شده اند و بازاريابي محتوايي به عنوان داروي بازاريابي آينده مطرح شده است، به عنوان يك استراتژي، تجويز مناسب براي نام تجاري شما چيست؟


چگونه برندهاي تجاري مانند #OITNB طرفداران خود را از طريق شبكه هاي اجتماعي در دام مي اندازند
با برداشت يك گام بزرگ در بازاريابي محتوايي و استفاده از رسانه هاي اجتماعي به عنوان يك تاكتيك عادي براي برندهاي تجاري، افزايش درهم ريختگي ها در حال تبديل شدن به يك چالش است، اما با كمي خلاقيت، هر نام تجاري در هر اندازه اي كه باشد مي تواند بخشي از القاي رسانه هاي اجتماعي از طريق نمايش هايي همچون مجموعه "نارنجي سياه تازه است" را به خود اختصاص دهد.
Lisa Grimm، مدير روابط عمومي و اجتماعي شبكه Space150 مي گويد: "داستان سرايي هاي چند كانالي (Multichannel storytelling talk) نيز امروزه بسيار رواج يافته است، اما پيدا كردن نمونه هاي بزرگ از برند هايي كه اين كار را به خوبي انجام داده كمي دشوار مي باشد، به خاطر اين واقعيت كه با وجود مشكلات موجود ادامه كار براي آن ها بسيار سخت است.
Grimm همچنين مي گويد: "OITNB كار خود را در گسترش محبوبيت درام زندان زنان شبكه تلويزيوني Netflix، به فضاي ديجيتال با محتواي درخشان، از طريق پخش و گفتگو با طرفداران متعصب و در حال افزايش آن، به درستي انجام داد".


10 درس آسان از OITNB#

 



1. از هشتگ ها (Hashtags) با معني، انرژي، هدف استفاده نمائيد.
هشتگ OITNB، هم نام با نمايش گفته شده در بالاست كه در شبكه هاي اجتماعي همچون توييتر، فيس بوك و تومبلر پخش شده است. استفاده از تصاوير اصلي نمايش به منظور حداكثر ترويج و ارتقاء متقابل اجتماعي بسيار مهم و استراتژيك مي باشد. اين يك نمونه عالي از استفاده بصري از يك هشتگ به منظور غلبه در شبكه هاي اجتماعي و موبايل است.

 



2. تصاوير دقيق هستند كه قادرند داستان شما را در تمامي صفحات اجتماعي و كانال ها بازگو نمايند.
با استفاده دقيق و مناسب از تصاوير براي نشان دادن آخرين اخبار نمايش، OITNB# از يك تصوير با پوشش گسترده استفاده مي نمايد كه نشان دهنده شخصيت همه دست اندركاران و اعلام فصل دو آن مي باشد. تصوير پوشش سبب جلب توجه كاربران موبايل در فضاي شبكه هاي اجتماعي مي شود.
روابط عمومي اجتماعي قوي و ايده هاي برندسازي: بيشتر تصاوير با لوگوي شبكه Netflix چاپ مي شوند و لوگوي نمايش براي استفاده در پيام تصويري واضح و روشن به منظور ارسال به كاربران تلفن همراه كه مشغله هاي فراوان دارند، استفاده مي شود. هر برند تجاري مي تواند اين استراتژي را پياده سازي نمايد!

 



3. دادن توانايي و امكان به طرفداران برندتان به اين منظور كه بخشي از تيم گزارشگر خبري شما باشند.
بازيگران OITNB# اخبار خود را از طريق صفحات شخصي خود در شبكه هاي اجتماعي گزارش نموده و به اشتراك مي گذارند. چگونه بازيگران و كاركنان خود را به عنوان بخشي از شبكه به اشتراك گذاري اجتماعي تان قرار دهيد؟
بر اساس بررسي SocialChorus، كاركنان مي توانند 10 برابر بيشتر از آن چه كه مخاطبان برندتان به آن جلب مي شوند، آن ها را جلب نمايند، و مي توانند 8 برابر بيشتر از حالت معمول مشاركت (به اشتراك گذاري) و تعامل دريافت نمايند. با توانمند سازي كاركنان خود به منظور به اشتراك گذاري و تعامل به عنوان سفير برندتان، اين كار مي تواند سبب باز شدن دنياي جديدي از كانال هاي توزيع رسانه هاي اجتماعي شود.

 



4. تبليغات اجتماعي خود را گسترش دهيد و مناظره و مباحثه هاي اجتماعي (Social Talk Shows) در زمان مورد نياز راه اندزي نمائيد.
با رفتن از روي صفحه نمايش تلويزيون به صفحات اجتماعي و تلفن همراه، OITNB# توانست با طرفداران خود از طريق گفتگوي رسانه اي ارتباط برقرار نمايد كه اين عمل سبب ايجاد شور و هيجان در مخاطبان شد كه تأثير آن را مي توان در قالب نظرها (كامنت ها)، تعامل بين مخاطبان، و به اشتراك گذاري اجتماعي ديد.
برنامه توييتر چت با نام AskOrange#، در زمان هاي متفاوت از بازيگران مختلف سريال به منظور برقراري ارتباط مستقيم بين مخاطبان و بازيگران، استفاده مي نمود و با اين كار آن ها را در كانون توجه قرار مي داد.

 



برنامه پرسش و پاسخ فيس بوك (Facebook Q&A)، با آوردن شخصيت هاي مختلف سريال سبب ايجاد سيلي از سوالات و كامنت ها مي شد. اگر شما نيز يك محصول جديد داريد و يا مي خواهيد به برخي از سؤالات متداول پاسخ دهيد، سعي كنيد ميزباني از يك برنامه چت فيس بوك (Facebook chat) استفاده نمائيد و ببينيد كه چگونه جذب مخاطب شما افزايش مي يابد.

 



5. ميزان تعامل با مخاطبان خود را در ذهن آن ها افزايش دهيد.
شروع يك گفتگو كه توليد محتوا توسط كاربران مي نمايد سبب افزايش تعامل با آن ها و ايجاد هدف گذاري هاي جديد در كانال هاي اجتماعي شما خواهد شد. مي از طريق فيس بوك، توييتر و اينستاگرام از هواداران خواسته شد كه هر چهارشنبه لباس نارنجي پوشيده و از خود عكس بگيرند و ارسال نمايند تا به اين ترتيب ميزان هواداري خود را نشان دهند. آن ها يك مثال تصويري از آنچه كه به دنبال آن بودند ا همراه با اين جملات منتشر نمودند: "بياييد به جهان نشان دهيم كه طرفداران نارنجي بهترين هستند! فراد لباس نارنجي بپوشيد و عكس هاي خود را در (#OnWednesdaysWeWearOrange!) آپلود نمائيد".
تنها در اينستاگرام، بيش از 3000 عكس آپلود شد.
6. مرز هاي اجتماعي خود را براي موفقيت نهايي ارتقاء دهيد.
بله، ما مي خواهيم براي رسيدن به وب سايتمان و براي ارتقائمان، در ترافيك رانندگي نمائيم. اما فراموش نكنيد كه چنين سفر هاي ديجيتال است كه شما را به مخاطبان خود مي رساند، و تقريبا هرگز يك مسير مستقيم از رسانه هاي اجتماعي به فعاليت وب سايت وجود ندارد.
واقع بينانه نگاه كنيد و از كانال هاي اجتماعي تازه تاسيس خود به منظور تشويق ديگران استفاده نمائيد، مانند پست هاي فيس بوك كه طرفداران فيس بوك را به اينستاگرام و تومبلر هدايت مي كند.
Virginia Nussey، مدير رسانه اي و محتوايي شركت Bruce Clay مي گويد: "آن ها بسيار خلاقانه در طيف وسيعي از شبكه هاي اجتماعي از پر بيننده ترين آن ها نظير اينستاگرام تا شبكه هاي كم كاربر تر، و گوگل پلاس حاضرند".
7. مطالب و محتواي بسيار ديدني، سرگرم كننده، و قابل اشتراك گذاري ايجاد نمائيد.
OITNB از تعداد زيادي عكس يادگاري استفاده نمود (عكس از شخصيت هاي نمايش با يك پوشش متني براي انتقال يك تفكر يا آن چه كه آن ها مي گويند). اين پست ها لايك شدند، به اشتراك گذاشته شدند، و هزاران بار توسط طرفداران بازتوييت شدند.
فرصت هاي محتوايي به اين شكل ممكن است در دسترس برندهاي ديگر نباشد، اما اين مفهوم را هر برندي با هر اندازه كه باشد مي تواند با استفاده از عكس هايي از نمايش تجاريش و يا كنفرانس هايش، با نگارش نقل قول ها و يا پيام هاي كليدي خود پياده سازي نمايد.

 



8. فرقي نمي كند كه هواداران شما با چه زباني كه صحبت مي كنند، با آن ها ارتباط داشته باشيد.
OITNB، كاركترهايي (emoji) را ساخته و به اشتراك گذاشت.

 



9. به طرفداران خود اجازه دهيد تا نيم نگاهي به پشت صحنه و زندگي واقعي شخصيت هاي شما داشته باشند.
اين تاكتيك هرگز قديمي نمي شود، ايجاد موقعيتي كه بتوان دزدانه نيم نگاهي به شخصيت ها داشتة همواره جالب بوده است. OITNB با استفاده از اينستاگرام تعداد زيادي عكس از بازيگرانش در زمان تنظيم مجموعه، در اولين بار اجرا و ديگر حضورهايشان به اشتراك گذاشت.
شما مي توانيد اين كار را با به اشتراك گذاري پشت صحنه كار خود، به بهترين نحو انجام دهيد، فرقي نمي كند كه كار شما چه باشد خواه ساخت كيك و يا ساخت نرم افزارهاي سازماني. اين كار ظاهر واقعي و اصلي شما و تجارتتان را به مخاطبانتان نشان مي دهد.
10. رسانه هاي اجتماعي در يك تلاش مشاركتي بهتر كار مي كنند.
منابع متعددي در اين زمينه اعم از برند Netflix، شخصيت هاي داستان، و طرفداران و ... مشاركت و همكاري داشته اند.
بحث و نتيجه گيري
هدف نهايي OITNB#، تبديل به نمايشي پربيننده بود، و به نظر مي رسد دربحث اجتماعي با هر بار به اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي سبب ايجاد يك تعلق خاطر به برند مي شود.
مجموعه "نارنجي سياه جديد است" و شبكه هاي اجتماعي در يك چيز مشترك هستند: هر جمله داراي يك داستان است. داستان شبكه هاي اجتماعي شما چيست؟

تعاريف لغات و اصطلاحات:
Emmy Award: جايزه امي براي برنامه‌هاي تلويزيوني سر شب به انگليسي (Primetime Emmy Award)، از جمله مراسمي است كه توسط آكادمي هنرها و علوم تلويزيون ايجاد گرديد. هدف از اين كار، شناخت بهترين برنامه‌هاي تلويزيوني در ساعت‌هاي پربيننده سر شب بود. اين مراسم براي نخستين بار در سال ۱۹۴۹ با نام جايزه امي برگزار گرديد. تا اينكه در سال ۱۹۷۰ مراسم جوايز امي براي برنامه‌هاي تلويزيوني روز برگزار شد.
Hashtag: (هشتگ): به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران، بنابر تعريف هاي ارائه شده هشتگ # يك نماد پيشوندي و يكي از تگ هاي ابرداده است. اگربخواهيم هشتگ را به زبان ساده تر تعريف كنيم، برچسبي است كه براي دسته بندي و به اشتراك گذاري پست ها و نظرات درباره موضوعي خاص در سطح جهاني و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بكار مي رود.
براي مثال پس از صحبت هاي جنجال برانگيز بنيامين نتانياهو درباره ممنوعيت پوشيدن شلوار جين در ايران، كابران براي رساندن صداي اعتراض خود به جامعه جهاني عكس هاي خود با شلوار جين را در شبكه هاي اجتماعي پست كرده و از كلمه كليدي#jeans استفاده كردند. حال شما با كليك بر روي اين هشتگ مي توانيد همه پست هاي ارسال شده در خصوص اين موضوع از كاربران سراسر جهان را به سادگي و بدون اتلاف وقت مشاهده كنيد.
هشتگ ابزاري براي دسته‌بندي چنين پيام‌هايي فراهم مي‌كند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو كنند و مجموعه‌اي از پيام‌هايي را كه شامل آن هستند به دست آورند. عموماً كليدي‌ترين كلمه‌ مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه كنند. اين همراه كردن با استفاده از علامت # قبل از كلمه مورد نظر، انجام مي‌شود. در نامگذاري هشتگ مي‌توانيد از حروف، اعداد و علايم مجاز استفاده كنيد اما علامت‌هايي مانند $ يا % غيرمجاز مي‌باشند و به شما اجازه نامگذاري نمي‌دهند.
هشتگ اولين بار به وسيله توئيتر ايجاد شد و پس از آن توسط بسياري از شبكه هاي اجتماعي از جمله گوگل پلاس، فيسبوك، فيلكر، اينستاگرام، فرندفيد، يوتيوب و پينترست مورد استفاده قرار گرفت. (منبع: سايت باشگاه خبرنگاران http://www.yjc.ir/)
Emoji: همان كاراكترهاي متنوع و گوناگوني هستند كه با طرح لبخند، نارحتي، شادي و... ، هم به صورت تصوير و هم به صورت انيميشن يا استيكر در گوشي هاي هوشمند و تبلت ها وجود دارند و براي ارسال پيام استفاده مي شوند.


منبع:
http://searchenginewatch.com/article/2357389/10-Social-Media-PR-Lessons-From-OITNB
مترجم: مرتضي بهره مند