شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهم‌ترين روندهاي دنياي تكنولوژي در سال 2014
دوشنبه، 3 شهریور 1393 - 10:44 کد خبر:12837
انتظار مي‌رود در نيمه دوم سال جاري همچنان بازار ابزارهاي هوشمند داغ‌تر شود.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هر سال با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و شروع سال جديد پيش‌بيني‌هاي مختلفي درباره وضعيت صنايع و كسب‌و‌كارهاي مختلف در سال پيش رو انجام مي‌شود. اين اتفاقي است كه براي صنعت تكنولوژي هم مي‌افتد و از آن مستثنا نيست.


با اين همه اما گذشت زمان هميشه مي‌تواند همه چيز را تغيير بدهد. در واقع به همين دليل هم هست كه ممكن است بعضي از اين پيش‌بيني‌ها درست از آب درآمده و بعضي ديگر چندان درست نباشند. حالا با رسيدن به نيمه سال 2014 بسياري از كارشناسان و تحليلگران حوزه تكنولوژي به بررسي درستي پيش‌بيني‌هاي انجام شده و روندهاي اصلي حاكم بر دنياي تكنولوژي در اين سال پرداخته‌اند. در نهايت اين افراد مهم‌ترين روندهايي كه دنياي تكنولوژي را در سال 2014 به پيش مي‌برند، در مجله معتبر فوربس معرفي كرده‌اند كه آنها را در اينجا مي‌خوانيد.


1- مصرف‌كنندگان انتظار دارند تلويزيون‌هاي هوشمند قابليت‌هاي بيشتري داشته باشند: بسياري از كارشناسان انتظار داشتند تلويزيون هوشمند اپل يعني iTV در اوايل تابستان امسال به بازار بيايد، اما تا حالا اين شركت هيچ اطلاعاتي را به صورت رسمي درباره عرضه اين محصول اعلام و منتشر نكرده است. به اين ترتيب اغلب تحليلگران معتقدند كه اپل به زمان بيشتري براي ورود به بازار تلويزيون‌هاي هوشمند نياز دارد. در واقع احتمالا اپل به دنبال توليد تلويزيون هوشمندي است كه در مقايسه با مدل‌هايي كه در حال حاضر در بازار وجود دارند، قابليت‌هاي بيشتري داشته باشد. شايد اظهار نظر استيو جابز در اين مورد كه در كتاب زندگينامه‌اش آمده است، جواب خوبي براي تمام اين شايعات باشد.
او در جايي درباره ورود اپل به بازار تلويزيون گفته بود: «من دوست دارم يك دستگاه تلويزيون توليد كنم كه كامل بوده و كار با آن براي افراد راحت باشد. اين تلويزيون بايد طوري باشد كه بتواند با همه ابزارهاي ديجيتال از طريق iCloud هماهنگ شده و كار كند. ديگر زمان آن گذشته است كه افراد با دستگاه‌هاي پيچيده كنترل از راه دور با تلويزيون‌هاي كابلي و DVD Player كار كنند. بايد راه ساده‌تري براي كار با اين ابزارها و لذت بردن از آنها براي افراد وجود داشته باشد.»
به اين ترتيب بعد از مرگ جابز بسياري فكر مي‌كردند اپل به ساخت چنين تلويزيون هوشمندي نزديك شده است، اما والتر آيساكسون نويسنده كتاب زندگينامه استيو جابز معتقد است: «اپل حتي به توليد چنين تلويزيوني هم نزديك نشده و اين كار هنوز تنها در حد تئوري باقي مانده است.» به طور كلي اما بازار تلويزيون‌هاي هوشمند رو به رشد است، تا جايي كه جديدترين تحقيقات انجام شده توسط Parks Associates در اين مورد نشان مي‌دهد كه فروش جهاني تلويزيون‌هاي هوشمند هيچ نشانه‌اي از كاهش را با خودش ندارد.
بر اساس اين گزارش، بيش از يك سوم كاربران اينترنت
پر سرعت در آمريكا يك تلويزيون هوشمند هم دارند و حدود دو سوم خريداران تلويزيون‌هاي صفحه تخت در سال 2014 به سراغ تلويزيون‌هاي هوشمند مي‌روند. اين گزارش همچنين نشان مي‌دهد كه در ميان برندهاي مختلف، سامسونگ بيشترين ميزان فروش تلويزيون‌هاي هوشمند را در بازار جهاني در اختيار دارد.


2- ساعت‌هاي هوشمند، هوشمندتر مي‌شوند: مفهوم ساعت‌هاي هوشمند در سال‌هاي اخير به شكلي جدي وارد زندگي روزمره افراد شده است. براساس تحقيقي كه توسط News Republic انجام شده است، مصرف‌كنندگان در سرتا سر جهان به سرعت به استفاده از ساعت‌هاي هوشمند روي مي‌آورند تا جايي كه در كشوري مانند اسپانيا از هر 10 نفر، هفت نفر يك ساعت هوشمند دارند. در اوايل سال جاري ميلادي گوگل هم با معرفي سيستم تكنولوژي پوشيدني به نام Android Wear وارد دنياي ساعت‌هاي هوشمند شد. اين نرم‌افزار كه يك نسخه كاملا موبايلي از سيستم‌عامل اندرويد است، مي‌تواند در ساعت‌هاي هوشمند برندهاي بزرگ و مختلفي به‌كار برده شود. ساعت‌هاي هوشمند مبتني بر سيستم Android Wear مي‌توانند با استفاده از كنترل صوتي (OK Google) كار بكنند و تمام قابليت‌هاي رايجي مانند دسترسي به ايميل را در اختيار كاربرانشان قرار بدهند. امكانات سلامتي و تناسب اندام هم از ديگر قابليت‌هاي اين ساعت‌هاي هوشمند است كه بسيار هم مورد توجه كاربران قرار گرفته است. اپل هم قرار است ساعت هوشمندش را در اوايل ماه سپتامبر به بازار معرفي كند. iWatch مبتني بر سيستم عامل iOS بوده و امكانات مختلفي از تماس تلفني تا مرور اينترنت و كنترل صوتي را در اختيار كاربرانش قرار مي‌دهد.


3- عينك گوگل هنوز هم در مرحله انتظار است: همان‌طور كه پيش‌بيني شده بود عينك گوگل هنوز به بازار نيامده است و انتظار مي‌رود اين عينك هوشمند در اواخر سال‌جاري ميلادي يا اوايل سال 2015 به‌صورت رسمي روانه بازار شود. حالا بسياري معتقدند كه بايد ميزان مفيد بودن اين ابزار هوشمند بررسي شود. تا حالا عينك گوگل تنها در دسترس افرادي قرار گرفته است كه آنها را تست و آزمايش كرده‌اند و گويا هر كدام قيمتي حدود 1500 دلار داشته‌اند.
اين در حالي است كه گوگل اعلام كرده است كه قيمت عرضه عمومي عينك هوشمندش بيشتر از اينها خواهد بود. گوگل اما تنها شركتي نيست كه تكنولوژي عينك هوشمند را توسعه مي‌دهد، شايعاتي وجود دارد كه سامسونگ هم مي‌خواهد عينك هوشمندش را با نام Gear Glass در اوايل ماه سپتامبر به بازار عرضه كند.


4- TouchID اپل در اپليكيشن‌ها و ابزارهاي ديگر هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد: از مدتي قبل هم پيش‌بيني مي‌شد كه تكنولوژي TouchID علاوه بر آي‌فون در محصولات ديگر هم به‌كار برده شود. اپل اين موضوع را در كنفرانس توسعه‌دهندگانش WWDC2014 تاييد و اعلام كرد كه استفاده از تكنولوژي TouchID براي تمام توسعه دهندگان آزاد است. شركت AgileBits توسعه دهنده اپليكيشن محبوب 1Password، با استفاده از اين تكنولوژي به كاربرانش امكان باز كردن قفل اين اپليكيشن را داده است. اين تكنولوژي به عنوان بخشي از iOS 8 هم به‌روزرساني مي‌شود و انتظار مي‌رود در ابزارها و اپليكيشن‌هاي مختلفي ديگري هم به‌كار برده شود.
5- Xbox One و PS4 خطوط بين دنياي سرگرمي و بازي‌هاي ويدئويي را محو كردند و از بين بردند: فروش اين دو كنسول بازي همچنان در حال افزايش است، به خصوص از زماني كه مايكروسافت قيمت Xbox One را كاهش داد تا با قيمت رقابتي PS4 هماهنگ شود.
بسياري از مايكروسافت به خاطر اينكه Xbox One نياز به ارتباط مداوم به اينترنت دارد، انتقاد كردند، اما مايكروسافت اين مشكل را هم برطرف كرد. در مقايسه با كنسول‌هاي بازي ساده‌اي كه سال گذشته ميلادي معرفي شدند، اين كنسول‌هاي بازي جديد امكانات بسيار بيشتري شامل كنترل صوتي، راهنماي برنامه‌ريزي و قابليت‌هايي ويژه براي بازي‌هاي اجتماعي دارند. اين قابليت‌هاي جديد باعث شده است تا اين كنسول‌هاي بازي بيشتر به سيستم‌هاي سرگرمي خانگي نزديك شده و به تدريج با آنها ادغام شوند. اين كنسول‌هاي بازي جديد در واقع قرار است نسل جديدي از سيستم‌هاي سرگرمي خانگي را معرفي كنند.


6- چاپ سه‌بعدي مي‌تواند روند توليد را متحول كند: همان طور كه انتظار مي‌رفت چاپ سه‌بعدي به سرعت در حال رشد و توسعه است و با افزايش كاربرد و استفاده از اين تكنولوژي، طبيعتا قيمت انواع پرينترهاي سه‌بعدي هم كاهش پيدا مي‌كند تا به اين ترتيب توليد محصولات به تدريج به خانه‌هاي ما نزديك و نزديك‌تر شوند.

راه‌اندازي فروشگاه خرده فروشي Normal شايد نشانه‌اي از عمومي‌تر شدن تكنولوژي چاپ سه‌بعدي است. در اين فروشگاه هدفون‌هايي براساس نوع و اندازه گوش هر كاربر با استفاده از چاپ سه‌بعدي توليد مي‌شود. به اين ترتيب فقط كافي است كاربران عكسي از گوش خودشان را روي وب‌سايت اين فروشگاه آپلود كنند و تنها دو روز بعد هدفون ويژه خودشان را دريافت كنند.
حالا ديگر تنها خرده‌فروشي‌ها از اين تكنولوژي استفاده نمي‌كنند. از زماني كه اولين پرينتر سه بعدي با قابليت چاپ غذا و خوراكي معرفي شد، ارتش آمريكا تصميم گرفته است تا از اين پرينتر براي توليد و آماده‌سازي غذا براي نيروهايش استفاده كند. پرينترهاي سه بعدي ويژه چاپ غذا در حال حاضر در جاهايي مانند خانه‌هاي سالمندان و بعضي مراكز پرورشي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


7- حركت به سمت جست‌وجوي اينترنتي با استفاده از زبان طبيعي، اين كار را دقيق‌تر و راحت‌تر مي‌كند: جست‌وجوي اينترنتي با استفاده از زبان طبيعت مانند اينكه بگوييم «نزديك‌ترين كافه كجاست؟» مي‌تواند در آينده‌اي نزديك به سرعت جايگزين جست‌وجوي اينترنت مبتني بر كلمات تايپ شده كليدي مانند «كافه در سياتل» شود. «ري كورزويل» مدير بخش مهندسي گوگل در اين مورد گفته است:«ما تنها به دنبال اين هستيم كه ببينيم چطور كامپيوترها و گوگل مي‌توانند محتوا را درك كنند و متوجه شوند. اين پروژه بر اساس جست‌وجوي مبتني بر درك واقعيت آنچه است كه زبان طبيعي معنا مي‌دهد. وقتي مقاله‌اي مي‌نويسيد، در واقع تركيب جالبي از كلمات را ايجاد نكرده‌ايد.
شما چيزي براي گفتن داريد و گوگل هوشمندانه مي‌تواند اطلاعات جهان را براساس آن دسته‌بندي و سازماندهي كند. ما مي‌خواهيم كامپيوترها همه چيز روي گستره وب و صفحات كتاب‌ها را بخوانند و سپس بتوانند يك ارتباط هوشمندانه با كاربر برقرار كرده و به سوالاتشان پاسخ دهند.»


با معرفي الگوريتم Hummingbird از سوي گوگل در سال گذشته، اين شركت نشان داد كه براي انجام اين كار و اجراي چنين پروژه‌اي كاملا جدي است و با اين اوصاف پيش‌بيني مي‌شود جست‌وجوي اينترنتي با زبان طبيعي و عادي به زودي محقق شود.


منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3279