شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ضعف جهاني و روزافزون رسانه ها (نشريات، راديوتلويزيونها و ...) و خروج آنها از چارچوب اصول و تعاريف ژورناليسم كه ريزش مخاطبان را درپي داشته انگيزه مؤلف اين تاريخ آنلاين در ايجاد وِبسايت www.journalistnushiravan.com بوده است تا با نقد آنها و انگشت گذاردن بر ضعف هايشان و روشن شدن مخاطبان، شايد كمكي به رعايت اصول ژورناليسم كرده باشد. روزنامه نگاري و تاريخ نگاري پيشه مادام العمر اين مؤلف است كه 58 سال پيش وارد اين پيشه شده است و ادامه مي دهد. وبسايت تازه و صِرفا حرفه اي و تخصصي از مهرماه 1393 (اكتبر 2014) فعال خواهد شد.
در يك دهه گذشته، ريزش مخاطبان و يا بي اعتنايي آنان به مطالب و محتوا سبب شده است كه بسياري از نشريات از انتشار چاپي (كاغذي) دست بردارند و آنلاين شوند و نيوزويك با بيش از يك ميليون تيراژ يكي از آنها بود، واشنگتن پست تنها به 250 ميليون دلار بفروش رفت و كمپاني شيكاگو تريبون صاحب 40 نشريه و راديو ـ تلويزيون ازجمله لس آنجلس تايمز پس از اعلام ورشكستگي قبلي و دست به دست شدن، دوباره به معرض فروش گذارده شده است. قبلا اعلان هاي كوتاه (نيازمندي ها) حيات روزنامه ها را حفظ كرده بودند كه اينك آنها هم اينترنتي شده اند، يا دارند مي شوند و ....
«ژورناليسم حرفه اي» روزنامه نگار را از آلوده شدن به سياست بازي و ابزار دست دولتمردان و سياستمداران شدن، كمك مالي گرفتن عامل تلقين بودن و نقش روابط عمومي را برعهده گرفتن منع كرده است. اما، مي بينيم كه در عمل چنين نيست بويژه در دو ـ سه دهه اخير و در سطح جهان. تا 1995 روزنامه نگار چاره اي نداشت جز اينكه كم و بيش همرنگ ناشر و سردبير شود تا شغل و وسيله امرار معاش را از دست ندهد. امروزه روزنامه نگار مي تواند (به موازات كار در رسانه اي كه در آن اشتغال دارد) روزنامه آنلاين خود و دست كم يك وبلاگ داشته باشد و «اصل مطلب» و واقعيت هارا در آنجا درج كند. بنابراين، كار آنلاين «ژورناليست نوشيروان» بيرون كشيدن ضعف هاي خبرگيري و خبرنويسي و محتواي رسانه هايي خواهد بود كه مي خواند، مي بيند و مي شنود و به نظر او خدمتي است بزرگ به «هم ـ نوع» و ژورناليسم.
«خبر» متفاوت از «نظر» است. يك روزنامه نگار در مقالهِ امضاء شده خود، هرچه را كه بخواهد و يا به او ديكته شده باشد مي تواند برنگارد و يا بگويد، قضاوت با مخاطب و نيز تاريخ نگار ـ به عنوان داديار و مدعي العموم دادگاه تاريخ است، ولي نه در خبر كه بايد كامل باشد و يكطرفه نباشد. تجاري و وابسته شدن سرچ انجين ها و سوشِل نِت وُرك ها و رفتن اينها به راههايي كه اصحاب منافع و ... مي خواهند مزيد بر علت شده است و اينها مطالبي را نقل مي كنند كه بايد نقل كنند. مخاطبان بايد روشن شوند تا دست آنها را بخوانند.
راه نجات؛ بازگشت به اصول حرفه روزنامه نگاري و حفظ اصالت آن است. آنها كه بازگشته اند موفق بوده اند. براي مثال: شبكه فاكس نيوز و وال استريت جرنال به رغم ماهيت محافظه كار بودن، چون از چارچوب حرفه ژورناليسم خارج نشده اند موفق بوده اند. مي دانيم كه سرمايه اصلي يك رسانه، انسان ماهر و علاقه مند (روزنامه نگار) است كه به قول اصحاب نظر در اين سال ها شده است موجودي نادر و كمياب.
در وبسايت «ژورناليست نوشيروان» علاوه بر نقد رسانه و روزنامه نگار، تحولات رسانه ها، خاطرات ژورناليستي و شرح مشاهدات مؤلف نيز درج خواهد شد و سعي خواهد شد كه مفيد و آموزنده باشند.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com