شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هدف از اين پژوهش شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر در بازاريابي صنعت گردشگري جزيره كيش است و در اين راستا سه عامل كلان اقتصادي، اجتماعي- فرهنگي، سياسي- قانوني را كه به نظر مي رسد با توسعه صنعت گردشگري مرتبط باشند به عنوان ابعاد موضوع مطرح شد.
پس از آن به جمع آوري اطلاعات و شناسائي جنبه هاي مختلف موضوع از طريق مصاحبه با كارشناسان، مديران و صاحب نظران حوزه گردشگري و مطالعات كتابخانه اي پرداخته شد.
جامعه آماري پژوهش كلية مديران، كارشناسان و صاحب نظران در حوزة گردشگري شامل 750 نفر كه طبق جدول مورگان 230 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و سپس پرسشنامه بصورت تصادفي در بين نمونه آماري توزيع گرديد.
پرسشنامه ها از طريق نرم افراز Spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين پژوهش نشان داد تمامي عوامل تاثيرگذار در اين پژوهش در توسعه صنعت گردشگري جزيره كيش مؤثرند. در نتيجه برنامه ريزي بازاريابي گردشگري بايد مستمر و به طور فرآيندي صورت گيرد و هميشه با روشها و ابزارهاي جهاني و بين المللي و با نگاه منطقه اي به روز شود.
در واقع عناصر تشكيل دهنده بازاريابي گردشگري نه تنها وسيله اي لازم و مهم براي افزايش تعداد گردشگران به شمار مي روند، بلكه چنانچه با برنامه ريزي و به طور سيستمي مورد استفاده مسئولان و بازاريابان گردشگري قرار گيرند، ميتوانند نقشي اساسي و ارزنده اي در ايجاد جايگاه مثبت در ذهن گردشگران به عهده داشته باشند.
واژگاي كليدي: بازاريابي گردشگري، عوامل اقتصادي، عوامل اجتماعي- فرهنگي، عوامل سياسي- قانوني، جزيره كيش.
مقدمه :
گردشگري بعنوان يكي از سريعترين بخشهاي اقتصادي درحال رشد است. كشورهاي پيشرو در اين بُعد از فعاليتهاي اقتصادي، سالانه سهم عمده اي از درآمدهاي ناشي از ورود گردشگران را به خود اختصاص مي دهند.
در واقع نه تنها گردشگري بزرگترين صنعت دنياست بلكه روزبه روز نيز در حال رشد است، به گونه اي كه سازمان جهاني گردشگري پيش بيني مي كند كه درسال 2020 تعداد گردشگران به 5/1 ميليارد نفر خواهد رسيد (شاو و ويليامز، 2004).
در اين ميان بازاريابي گردشگري اهميت ويژه اي مي يابد، زيرا اگر بازاريابي را فرايندي مديريتي بدانيم تمام فعاليتهاي برنامه ريزي، تهيه محصولات گردشگري و جذب گردشگر نيازمند عمليات و فعاليتهاي بازاريابي است.
بازاريابي عبارت است از همة فعاليتهاي ارزيابي بازار و نيازهاي مشتريان آن بازار، همراه با ارزيابي خدمات، امكانات، هزينه هاي حصول به هدف و تسهيلاتي كه رضايت مشتريان را در بر دارد. اين كار شامل برنامه هاي هدف گذاري شده بر گروه خاصي از مشتريان و ترغيب آنها به استفاده از خدمات است (وان بينن، 2007).
ضعف بازاريابي گردشگري در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري عمده ترين عامل عقب ماندگي ايران از روند روبه رشد اين صنعت در جهان (اسلام، 1382).
نويسندگان:
مهرداد تاوتلي
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت گردشگري دانشگاه تهران واحد پرديس بين الملل
بهاره محمدي
دانشجوي دكتري مديريت بازرگاني-مديريت بازاريابي دانشگاه تهران واحد پرديس بين الملل كيش
دانلود فايل كامل مقاله
منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)